Bukefalos 28 år!

Älgjakt i flera månader???

Jakt är en hobby för många precis som allt annat.
Vissa gånger resulterar det i att man skjuter ett djur men inte alla.
Själv tycker jag bara det är mysigt att sitta och lyssna på drev på hare och räv.
Kan ju inte ha jaktlicens så jag kan skjuta själv pga skada men hänger gärna med ut ändå.
Hare och rävjakten börjar i augusti och håller på tills våren så skott och drivande hundar kan man räkna med då.
Men en bra kontakt med jägarna är aldrig fel.
Jag tränade ju häst på jaktmarker men fick alltid veta vilka tider det var säkert att ge sig ut. Och då var hela jaktlaget medvetna om det med.
Tack vare att de som hade markerna tränade häst själva med
 
Inga problem alls under rätt förutsättningar.

Och återigen, om markägaren har ytterligare service att erbjuda - till exempel underhållna specifika ridvägar där nyttjaren tillåts slita på den - så har markägaren helt plötsligt något att erbjuda som är värt att betala för.

Det jag avser är att inget företag (oavsett sort) betalar för något man redan äger rätt till. Som att passera och vistas i markerna under förutsättningen inte störa, inte skada, inte slita.
Bra för det avtalet kan jag vara beredd att lyfta färistarna. Problemet är dock att vad du menar med specifika och underhållna förmodligen inte är en vanlig vägunderhållen skogsbilväg och då ligger ristarna kvar. De har i veckan bevisat att de pallar med att klara av 1400 kubikmeter virke på lastbil så :D
 
Bra för det avtalet kan jag vara beredd att lyfta färistarna. Problemet är dock att vad du menar med specifika och underhållna förmodligen inte är en vanlig vägunderhållen skogsbilväg och då ligger ristarna kvar. De har i veckan bevisat att de pallar med att klara av 1400 kubikmeter virke på lastbil så :D

Det kan mycket väl vara en bra bit vägunderhållen skogsbilväg som gör att man frekvent kan köra verksamhet på den sträckan, dvs så frekvent att man inte kan anta att vare sig slitage eller störning faller inom allemansrätten. Då måste man avtala sådant användande.
 
Det kan mycket väl vara en bra bit vägunderhållen skogsbilväg som gör att man frekvent kan köra verksamhet på den sträckan, dvs så frekvent att man inte kan anta att vare sig slitage eller störning faller inom allemansrätten. Då måste man avtala sådant användande.
På min väg måste man avtala vilket som.
Där släpper jag bara fram min egen trafik + de som kommer på apostlahästar ;)
 
På min väg måste man avtala vilket som.
Där släpper jag bara fram min egen trafik + de som kommer på apostlahästar ;)

Nej, det är inte tillåtet att blockera markerna för ridande bara för att du fått för dig att göra det. Även om du i praktiken kan genomföra det genom att agera "fult". Rövhattsbeteende kan ibland i praktiken fungera. Ridning ingår precis som vandring till fots i exakt samma allemansrätt till din mark.
 
Nej, det är inte tillåtet att blockera markerna för ridande bara för att du fått för dig att göra det. Även om du i praktiken kan genomföra det genom att agera "fult". Rövhattsbeteende kan ibland i praktiken fungera. Ridning ingår precis som vandring till fots i exakt samma allemansrätt till din mark.


Ledsen att göra dig besviken, men lagstiftaren talar om att marken måste vara tillgänglig enligt allemansrätten när man hägnar och rättspraxis visar att stättor, vinkelöppningar och färistar till fullo uppfyller det kravet. Så det är fritt fram för apostlahästarna:D

Men du har rätt så tillvida att jag kan enligt lag inte förbjuda dig att rida på min väg. Varken verbalt eller med skyltar. Däremot så får jag sätta upp vägbom och andra fysiska hinder så länge allmänheten kan, till fots ta sig förbi. Och det kravet har jag naturligtvis tillgodosett.
Sedan får jag naturligtvis inte hägna in ex en badplats så att jag har den för eget bruk. Däremot att hägna in mark, antingen för att hålla boskap inne eller vilt ute är återigen om man följer bestämmelserna om allmänhetens tillgång till marken via stättor, vinkelöppningar och färistar så ... OK ;)
 
Senast ändrad:
Ledsen att göra dig besviken, men lagstiftaren talar om att marken måste vara tillgänglig enligt allemansrätten när man hägnar och rättspraxis visar att stättor, vinkelöppningar och färistar till fullo uppfyller det kravet. Så det är fritt fram för apostlahästarna:D

Men du har rätt så tillvida att jag kan enligt lag inte förbjuda dig att rida på min väg. Varken verbalt eller med skyltar. Däremot så får jag sätta upp vägbom och andra fysiska hinder så länge allmänheten kan, till fots ta sig förbi. Och det kravet har jag naturligtvis tillgodosett.
Sedan får jag naturligtvis inte hägna in ex en badplats så att jag har den för eget bruk. Däremot att hägna in mark, antingen för att hålla boskap inne eller vilt ute är återigen om man följer bestämmelserna om allmänhetens tillgång till marken via stättor, vinkelöppningar och färistar så ... OK ;)

Dvs rövhattsbeteende för att kringgå intentionerna med regelverket. Lagar och regler kan aldrig vara tillräckligt kompletta för att helt ta bort rövhattars beteenden.
 
Dvs rövhattsbeteende för att kringgå intentionerna med regelverket. Lagar och regler kan aldrig vara tillräckligt kompletta för att helt ta bort rövhattars beteenden.
Så alla som inte delar dina åsikter är rövhattar? Tja med L i närheten av 5% så är väl resten 95% rövhattar :D
Din frustrationen tyder på att du inser att jag inte gör fel, att jag inte går över gränsen men väl på det.
Fast jag använder inte rövhatt, det överlåter jag till dig, jag använder stetson på vintern och panama på semestern;)
 
Hobby, nöje, dyrt.... Låter ju PRECIS som att hålla på med hästar. Alltså är anledningarna till sysselsättningarna rätt likvärdiga.
 
Så alla som inte delar dina åsikter är rövhattar? Tja med L i närheten av 5% så är väl resten 95% rövhattar :D
Din frustrationen tyder på att du inser att jag inte gör fel, att jag inte går över gränsen men väl på det.
Fast jag använder inte rövhatt, det överlåter jag till dig, jag använder stetson på vintern och panama på semestern;)

Att beröva sina medmänniskor deras medborgerliga rättigheter bara för att man hittat ett sätt att göra det utan att åka fast i juridisk mening.

Rövhattsbeteende.

Att ha en annorlunda åsikt har inte med saken att göra överhuvudtaget. Den kan du ha och bilda opinion för. Det här handlar om hur du agerar med dagens regelverk på bordet. Inte om vad du tycker om det.
 
Att beröva sina medmänniskor deras medborgerliga rättigheter bara för att man hittat ett sätt att göra det utan att åka fast i juridisk mening.

Rövhattsbeteende.

Att ha en annorlunda åsikt har inte med saken att göra överhuvudtaget. Den kan du ha och bilda opinion för. Det här handlar om hur du agerar med dagens regelverk på bordet. Inte om vad du tycker om det.
Samma som i vargtrådarna. Åtla med levande får/getter o sen skjuta varg "lagligt"
 
Att beröva sina medmänniskor deras medborgerliga rättigheter bara för att man hittat ett sätt att göra det utan att åka fast i juridisk mening.

Rövhattsbeteende.

Att ha en annorlunda åsikt har inte med saken att göra överhuvudtaget. Den kan du ha och bilda opinion för. Det här handlar om hur du agerar med dagens regelverk på bordet. Inte om vad du tycker om det.
Jag berövar ingen dess rättigheter. du har fortfarande full tillgänglighet till marken, så länge du använder apostlahästarna..Det är ju vad vi har lagstiftningen till, att vi ska veta vad vi får göra och inte göra. Och det jag beskriver här får man göra.
 
Samma som i vargtrådarna. Åtla med levande får/getter o sen skjuta varg "lagligt"
Då måste du ha svårt att skilja på saker och ting. Här handlar det om att förklara att jag har rätt + att det det måste vara lagligt att hägna in..Hur tror du "rövhattsägaren" håller sina russ? Inhägnade eller tjudrade?
Vad det gäller varg, så har vi ju idag en avskjutning av varg. Vilket var vad jag efterfrågande från början i vargdiskussionen. Så där är jag relativt nöjd i dagsläget. Men det kan ju du och dina meningsfränder knappast vara ;)
 
Jag berövar ingen dess rättigheter. du har fortfarande full tillgänglighet till marken, så länge du använder apostlahästarna..Det är ju vad vi har lagstiftningen till, att vi ska veta vad vi får göra och inte göra. Och det jag beskriver här får man göra.

Till fots, på cykel, i kajak, till häst allt ingår i allemansrätten och därmed berövar du vissa av de rättigheterna. Och nej, lagstiftning kan inte vara så detaljerad att den beivrar alla tänkbara former av maktmissbruk.

Rövhattsbeteende.
 
Till fots, på cykel, i kajak, till häst allt ingår i allemansrätten och därmed berövar du vissa av de rättigheterna. Och nej, lagstiftning kan inte vara så detaljerad att den beivrar alla tänkbara former av maktmissbruk.

Rövhattsbeteende.
Hr rövhattsägare ,
jag citerar härmen vad naturvårdsverket säger (https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf?pid=3915)
"Vad allemansrätten i stort sett innebär är troligen känt för de flesta svenskar. Det är den begränsade rätt var och en har att använda annans fastighet – mark och vatten – främst genom att färdas över den, åtminstone till fots, och under en kortare tid uppehålla sig där. Denna rätt gäller även om inte ägaren eller den som annars bestämmer över fastigheten har samtyckt till att marken används på sådant sätt"
Kommentar? :angel:
Ps har du dina russ inhägnade eller tjudrade:D
 
Hr rövhattsägare ,
jag citerar härmen vad naturvårdsverket säger (https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf?pid=3915)
"Vad allemansrätten i stort sett innebär är troligen känt för de flesta svenskar. Det är den begränsade rätt var och en har att använda annans fastighet – mark och vatten – främst genom att färdas över den, åtminstone till fots, och under en kortare tid uppehålla sig där. Denna rätt gäller även om inte ägaren eller den som annars bestämmer över fastigheten har samtyckt till att marken används på sådant sätt"
Kommentar? :angel:
Ps har du dina russ inhägnade eller tjudrade:D

Till fots, på cykel, i kajak, till häst. allt det ingår. Utan inbördes ordning.

Poängen med allemansrätten är just att det inte kräver minsta samtycke av markägaren.
 
Till fots, på cykel, i kajak, till häst. allt det ingår. Utan inbördes ordning.

Poängen med allemansrätten är just att det inte kräver minsta samtycke av markägaren.
Javisst, utan samtycke. Men det gäller som naturvårdsverket säger "åtminstone till fots" så vad det gäller hästar är det apostlahästarna det gäller.
Poängen är ju att det finns regler i lagboken som reglerar det hela, fast man får leta utav h-e.
Och dessa regler är klara. Jag har rätt att inhägna mark för att dels hålla djur inne och dels hålla vilt ute.
Villkoret för detta är att jag inte blockerar allmänhetens tillträde till marken.
Och rättspraxis fastställer att stättor, vinkelöppningar, grindar o färistar uppfyller de kraven.
Vad det gäller framförsel av kajak eller båt finns inga begränsningar, så länge man inte går iland.
Så behåll du din rövhatt men skjut upp den lite i pannan så du bättre kan läsa de olika lagtexterna ;)
 
Jag tycker att det är helt befängt att man får placera älgtorn ca 1,5 meter ifrån allmän väg. Jag körde förbi tre sådana på rad igår och det kändes faktiskt obehagligt. Alla jägare satt med sina gevär i högsta hugg, vända i riktning mot vägen. Som att köra i en krigszon ungefär.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 333
Senast: Hazel
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
939
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
852
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 334

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp