Bukefalos 28 år!

Älgjakt i flera månader???

Att det ändå tas hänsyn till allmänheten, är ju främst pga säkerhetsfrågan.

Nej, det är för att vi alla äger vissa rättigheter till marken - genom allemansrätten. Att bedriva en jakt som kategoriskt spärrar av stora marker under stora delar av tiden är inte förenligt med allemansrätten och skulle inte ses med blida ögon av de som har tillsynen. Men jag har inget exempel på sådan jakt, det är inte så man jagar.

Att det pågår jakt innebär inte förbud för andra att vistas i naturen, oavsett om det är till fots eller till häst.
 
Och så har jag skrivit att dialog alltid är att föredra. Problemet uppträder först när någon av parterna tror att denne har rättigheter som denne inte har utan går i galen tunna.

Exempelvis att markägaren tror att han har rätt att kategoriskt neka ridande på sina marker. Eller fått för sig att han ska ha betalt för rättigheter som han inte äger att sälja, som redan ingår i till exempelvis allemansrätten.

(Har markägaren förslag på ytterligare tjänster/service utöver redan existerande rättigheter för besökare är det givetvis en annan sak.)
Har markägaren jakten som en del i gårdens verksamhet så har den företräde framför utomstående som vill ha en bit av kakan utan att göra rätt för sig.
Bara att läsa vad naturvårdsverket skriver ;)
 
Den här borde vara allmän eftersom underhåll (t.ex snöröjning) sköts av kommunen.
Det är inte säkert. Den kan vara en enskild väg som kommunen är så beroende av att man gjort ett avtal med väghållaren. Vanligt i glesbygder där en skogsväg kan kapa miltals med körning runt om istället.
 
Skönt då att all privatägd mark utanför tomtmark i Sverige i en del aspekter är fullständigt gemensamma resurser.
Vilka då? Vi har gemensamma resurser i de vattenvägar som finns på våra sjöar och längs våra kuster. tom kanalerna kan nyttjas utan att man betalar för det, blott slussning kostar....
Men frågan är om jag kan låna med din fastighet som säkerhet...du vet gemensamma resurser ;)
 
Om det gäller älg eller rådjur i alla fall så får man ju inte skjuta när det är en timme kvar tills solen går ner (pga eftersök). De kanske förväntar sig att ni har koll på det och förstår att ignorera skylten...
Njae, om det anses bli mörkt klockan 14.30 i södra Småland i oktober så köper jag det. Annars inte.
Å andra sidan, här jagas gris hej vilt av och till.
 
Vilka då? Vi har gemensamma resurser i de vattenvägar som finns på våra sjöar och längs våra kuster. tom kanalerna kan nyttjas utan att man betalar för det, blott slussning kostar....
Men frågan är om jag kan låna med din fastighet som säkerhet...du vet gemensamma resurser ;)

Har du inte koll på Allemansrätten alls? Trodde du att man fick belåna andras fastigheter genom den?
 
Har du inte koll på Allemansrätten alls? Trodde du att man fick belåna andras fastigheter genom den?
Du skrev ju "Skönt då att all privatägd mark utanför tomtmark i Sverige i en del aspekter är fullständigt gemensamma resurser."
Och resurser kan ju belånas. Men det är ju bra att du inser att andras fastigheter är just det, andras fastigheter :angel:
 
Har markägaren jakten som en del i gårdens verksamhet så har den företräde framför utomstående som vill ha en bit av kakan utan att göra rätt för sig.
Bara att läsa vad naturvårdsverket skriver ;)
Och hur många har jakten som del i gårdens verksamhet? För det krävs ju mer eller mindre att du har betalande gäster, tex tyskar eller stockholmare som vill skjuta på din slottsmark, för det innebär inte att grannarna inte kan gå igenom skogen med sin hund som de gör varje dag oavsett väder, vind, jaktdagar eller inte.

Citera lagen där det står att allmänheten inte har tillträde till skog och mark under jakt är du snäll.
 
Måste säga att vissa svar förvirrar mig lite. Rida, cykla, promenera med hund = fritidssysselsättningar. Men jakten, är den inte till för att vårda naturen i första hand? Varför låter det på vissa svar som att jag riskerar att störa NÖJET att skjuta djur genom att jag råkar rida igenom området där man jagar? För OM det nu mestadels är en fritidssysselsättning, jakten, då "konkurrerar" vi väl på lika villkor?
 
Du skrev ju "Skönt då att all privatägd mark utanför tomtmark i Sverige i en del aspekter är fullständigt gemensamma resurser."
Och resurser kan ju belånas. Men det är ju bra att du inser att andras fastigheter är just det, andras fastigheter :angel:

Missade du orden "i en del aspekter" när du läste? Ägandet av marken ger rättigheter i en hel del aspekter, gemensamt har vi rättigheter till all mark i en del andra aspekter.

Äganderätten ger exempelvis inte rätten att neka passage eller vistelse över markerna, för människor som vill passera eller vistas till fots eller till häst, oavsett om de kommer enskilt, i grupp eller organiserat av ett företag. Så länge dessa uppfyller Allemansrättens krav på inte störa, inte skada, inte slita.
 
Och hur många har jakten som del i gårdens verksamhet? För det krävs ju mer eller mindre att du har betalande gäster, tex tyskar eller stockholmare som vill skjuta på din slottsmark, för det innebär inte att grannarna inte kan gå igenom skogen med sin hund som de gör varje dag oavsett väder, vind, jaktdagar eller inte.

Citera lagen där det står att allmänheten inte har tillträde till skog och mark under jakt är du snäll.
Jag och de flesta markägare som jagar tillför därigenom hushållskassan resurser. Liksom skogsbruket gör det, liksom jordbruket och fisket. .

Jag har i den här tråden inte framfört ett ord om att neka någon, bara citerat vad naturvårdsverket säger och den självklarhet det är för de flesta att komma överens med en resursägare om man vill bruka hans resurser.
Nej naturligtvis kan de och gör de det. Men de visar den hänsyn man kan fodra.
Skulle däremot 5,6 hästar med betalande* ryttare komma förbi, så ställer sig det hela i en annan dager.
* Nej inte till markägaren/väghållaren utan till en entreprenör som tjänar pengar på att rida på annans mark...
 
Missade du orden "i en del aspekter" när du läste? Ägandet av marken ger rättigheter i en hel del aspekter, gemensamt har vi rättigheter till all mark i en del andra aspekter.

Äganderätten ger exempelvis inte rätten att neka passage eller vistelse över markerna, för människor som vill passera eller vistas till fots eller till häst, oavsett om de kommer enskilt, i grupp eller organiserat av ett företag. Så länge dessa uppfyller Allemansrättens krav på inte störa, inte skada, inte slita.
Exaktemente söm tösken säger
"Så länge dessa uppfyller Allemansrättens krav på inte störa, inte skada, inte slita."
Och vad händer om du med 5, 6 betalande gäster kommer upp i en såte, där det pågår en jakt?
Till och med du begriper att jaktens störs, eller hur :D
 
Exaktemente söm tösken säger
"Så länge dessa uppfyller Allemansrättens krav på inte störa, inte skada, inte slita."
Och vad händer om du med 5, 6 betalande gäster kommer upp i en såte, där det pågår en jakt?
Till och med du begriper att jaktens störs, eller hur :D

Och därför kommunicerar man med jaktlaget så berättar de var de tänkt stå, och vi väljer annan väg. Har funkat klockrent utan minsta konflikt i över 10 år. Någon enstaka gång har det hänt att ett eftersök dragit iväg åt oplanerat håll - och då har vi fått kommunicera en extra gång och lösa det.
 
Och därför kommunicerar man med jaktlaget så berättar de var de tänkt stå, och vi väljer annan väg. Har funkat klockrent utan minsta konflikt i över 10 år. Någon enstaka gång har det hänt att ett eftersök dragit iväg åt oplanerat håll - och då har vi fått kommunicera en extra gång och lösa det.
Bra komunikation är nästan alltid den bästa lösningen, i "mitt" jaktlag så har vi inga problem med konflikter just för att komunikationen utåt fungerar, och att man har uppmärksamhet även när man är ute på jakt. En miss i kommunikationen för två vintrar sedan gjorde att vi har blivit ännu mer vaksamma. Skidföreningen hade missat att tala om att de hade dragit ytterligare ett dagspår längre in i skogen, vilket gjorde att vi fick flytta runt lite på ett pass för att göra det säkert. Det gör även att vi vid god snötillgång sätter upp skylt vid parkeringen till skidanläggningen vid jakt.
 
Nej, det är för att vi alla äger vissa rättigheter till marken - genom allemansrätten. Att bedriva en jakt som kategoriskt spärrar av stora marker under stora delar av tiden är inte förenligt med allemansrätten och skulle inte ses med blida ögon av de som har tillsynen. Men jag har inget exempel på sådan jakt, det är inte så man jagar.

Att det pågår jakt innebär inte förbud för andra att vistas i naturen, oavsett om det är till fots eller till häst.
Nu måste vi klargöra vissa saker.

Som sagt så har du rätten att röra sig i skog och mark med hjälp av allemansrätten.

En skyltning för jakt gör det inte förbjudet att röra sig på marken.

Däremot finns en grundregel som säger att du med flit inte får störa eller förstöra jakten.
Skyltning informerar och då ska du som privatperson ta hänsyn till jägarna.

Att det inte jagas hela perioden på vissa områden är just för visad hänsyn till allmänheten, för att de ska våga ta sig ut och inte behöva ta denna hänsyn. Men jägarna har rätt att använda marken och behöver inte ge alternativ.
 
Nu måste vi klargöra vissa saker.

Som sagt så har du rätten att röra sig i skog och mark med hjälp av allemansrätten.

En skyltning för jakt gör det inte förbjudet att röra sig på marken.

Däremot finns en grundregel som säger att du med flit inte får störa eller förstöra jakten.
Skyltning informerar och då ska du som privatperson ta hänsyn till jägarna.

Att det inte jagas hela perioden på vissa områden är just för visad hänsyn till allmänheten, för att de ska våga ta sig ut och inte behöva ta denna hänsyn. Men jägarna har rätt att använda marken och behöver inte ge alternativ.
Man kan ju vända på det. entreprenören har lejt in gastronomi och har en grupp på 15 betalande gäster som ska ut med hans hästar.
Om jag nu använder min sk allemansrätt och det stör hans evenemang så att 10 st gäster kräver pengarna tillbaka hur skulle han då reagera?
Äganderätten har prio nr 1 vad det gäller tillgången till en mark. Allmänhetens bruk av samma marker sker med villkoret att inte störa....
 
Så då var vi där igen.
Naturvårdsverket själva inser att jakten , liksom jord o skogsbruk ingår i äganderätten och skriver därför "I övrigt gäller allemansrättens grundregel att visa hänsyn och inte störa eller förstöra. Att med flit hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet."
Och att då gå in eller rida in i en pågående jakt är ju att med flit störa, för det begriper ju till och med stabo att man stör viltet genom att röra sig i skog o mark ;)
Men du måste ju inse att med flit innebär att man måste känna till att jakt pågår. Och precis som Ramona talade om för dig, så är en ridtur i skogen inte nödvändigtvis att betrakta som att man med flit hindrar, stör eller försvårar jakten.
Som privatperson kan man inte och ska inte heller behöva utgå ifrån att jakt pågår varje dag under den tillåtna jaktsäsongen. Utan för att kunna hävda att någon stör jakten med flit måste jaktlaget informera om när jakt pågår. (och varenda människa med lite självbevarelsedrift inser att just då håller man sig ifrån skogen...)

(sen varför du ska envisas med att tjata om några enstaka näringsidkares användande av naturen för kommersiell verksamhet, varenda eviga gång allemansrätten kommer på tal, övergår mitt förstånd. Vi VET att du vill töja på regelverket så mycket det bara går i din egen favör. Du behöver inte upprepa det gång på gång!!)
 
Nu måste vi klargöra vissa saker.

Som sagt så har du rätten att röra sig i skog och mark med hjälp av allemansrätten.

En skyltning för jakt gör det inte förbjudet att röra sig på marken.

Däremot finns en grundregel som säger att du med flit inte får störa eller förstöra jakten.
Skyltning informerar och då ska du som privatperson ta hänsyn till jägarna.

Att det inte jagas hela perioden på vissa områden är just för visad hänsyn till allmänheten, för att de ska våga ta sig ut och inte behöva ta denna hänsyn. Men jägarna har rätt att använda marken och behöver inte ge alternativ.
Nej, nu är du nog ute och cyklar i sista delen.

Att det inte jagas 24/7/365 på stora markområden handlar om att det vare sig är lagligt, viltvårdsmässigt OK. ekonomiskt intressant eller rekreationsmässigt intressant för någon att göra det. Inte för att värna allemansrättens utövare.

Oavsett om jag är privatperson eller tillhör Vingresor med stor grupp på utflykt, så ska jag ta den hänsynen till jägarna och markägarna.

Att det finns bra alternativ gör att inga konflikter skapas, det var budskapet jag ville förmedla i den delen. Konflikterna uppstår nog mest när jagandet innebär att tillträde till naturen helt hindras.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 477
Senast: Hazel
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 022
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
953
Senast: Lutten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 506
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HUND MAGKATARR...
  • Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp