Bukefalos 28 år!

Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

där uppvisar man en uppenbar skillnad mellan ensamstående o barnfamiljer

Ja och min dotter kostar där 3650 och då är inte hyra och de 800 kr inräknade då det är pengar som skall gå till del i hyra. Så 3650*12-1050*10= -2775 kr som måste tas från min och min mans pension. 2200 i mediciner förutom min egna 2200 kr och makens 2200 kr i mediciner recept så då är vi på -2975 som vi har mindre att röra oss med än en ålderspension och då har jag inte räknat in dotterns fotinlägg 1200 så -3075 som ålderspensionärsparet slipper. Sjukvård och habilitering ger resor på runt 100-200 kr i månaden så -3125 på vår pension som ålderspensionären inte har i kostnader.
Skall jag fortsätta för det slutar inte där eller har du förstått vad jag pratar om?

Som sjukpensionär har du i stort sett samma förmåner som en fattigpensionär. Vissa åldersrelaterade förmåner undantagna.

Ja för det mesta men inte bältrosvaccination *surar* men ålderspensionären har fortfarande inte barn att försörja och har därför mer pengar per kapita att röra sig med.

Såvitt jag kan se så får två, tre personer i ett hushåll mer bidrag en ett med bara en person. naturligtvis sjunker bidraget per person eftersom man kan använda saker gemensamt.

Du har delvis fel. En pensionär har en garanti till minsta inkomst efter hyran är betald. Det innebär att när det är två delas bostadstillägget lika mellan de båda och räknas på bådas inkomst. Om du är själv med mindre inkomst får du mer i bostadstillägg och är du inte uppe i minsta summan ( som fortfarande ligger över socnorm) så får du särskilt bostadstillägg så ensam pensionär = högre bidrag. Barnbidrag/studiebidrag får bara de med barn men täcker inte vad ett barn kostar. Bostadsbidrag kan sänka bostadstillägget med lika mycket och är till för hyran och inte uppehälle och sällan tar det hela biten av vad det kostar extra med bostaden för man behöver större sådan.

Myndigheterna har fastställda regler för bidrag till barn, till vuxna och till olika kombinationer av detta. En ensamstående vuxen får mindre i bidrag än en vuxen och ett barn eller hur?

Vad har det med pensionssystemet att göra och rättvisa mellan sjukpensionärer och ålderspensionärer?
Jag frågade dig dig hur m¨ånga

Samma som du, högkostnadsskydd för de godkända och egen plånbok för annat.

För vilka barn då?
Vilken ålderspensionär är skyldig att betala för sin barns mediciner?
Jag som trodde de bara betalade för sig själva och så betalar de för andra också?

Om du sedan plockar exempel efter exempel så har fattigpensionären samma villkor, vill han använda homeopatiska preparat som exe, får han betala själv
vilket även du får göra.

Fast fattigpensionären kanske inte alls är sjuk något man kan garantera sjukpensionären är. Dessutom behöver ålderspensionären bara betala sin egna behandling. De har inga barn de måste betala för samtidigt.

Livet är inte rättvist, kommer inte att bli rättvist.

Fast det var du som poängterade att det skulle vara rättvist och jag har bara plockat fram varför det inte är så och undrar varför du inte försöker göra något åt det om du tycker det skall vara rättvist. Jag vet ju att min dotter så småningom flyttar hemifrån och under tiden löser vi det ändå. Som fattigpensionär sedan med utfluget barn kommer jag nästan känna mig rik.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Toppen from januari nästa år kommer jag dra in närmare 100 000 brutto per månad en tid framöver. Då betalar jag bara 30% i skatt ..egenavgiften behöver jag då inte betala...smarrigt

Jag betalar ca 60 % i skatter o avgifter på mina pengar..
Hur många % betalar en sjukpensionär?

Jag räknar med att betala ca 60000 i skatter o avgifter per månad under den tiden, vad betalar en sjukpensionär?:D

Självskryt luktar illa.:meh:
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Vad jag menade var att den som är sjuk betalar mer av sin inkomst i skatt. Jag inser att jag uttryckte mig en aning oklart.
Oavsett om man tycker att det är bra eller dåligt så görs det ju skillnad på folk och folk.

Ja, visst görs det. Men det är ju för att det ena folket är sjukt och behöver hjälp att klara sin försörjning.

Det vore trist om både de som arbetade och de som var sjuka skulle tvingas betala samma skatt. Det vore ganska drygt att behöva betala in 50.000 kr i arbetsgivaravgift och inkomstskatt varje månad bara för att man blev sjuk.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Jag aldrig påstått ngt om gräddfil.
Har bara påpekat att vi dvs stat o samhälle erbjuder i förhållande sett stora bidragsmöjligheter.

Och att standarden för den som lever och hela sitt liv levt på sjukpension inte ska på dessa bidrag kunna ha en högre standard än en fattigpensionär. Ty deras bidrag till systemet är av olika orsaker lika och då anser jag att de ska behandlas lika.
Att du tycker att det överhuvudtaget ska finnas människor som passar in på epitetet fattig, att du tycker det är rimligt att vissa lever hela sina liv på existensminimum, ja där skiljer vi oss åt helt enkelt. Jag tycker inte pensionärer ska vara fattiga, och inte funktionshindrade och sjuka heller.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Att du tycker att det överhuvudtaget ska finnas människor som passar in på epitetet fattig, att du tycker det är rimligt att vissa lever hela sina liv på existensminimum, ja där skiljer vi oss åt helt enkelt. Jag tycker inte pensionärer ska vara fattiga, och inte funktionshindrade och sjuka heller.

Tja, fattigt är relativt. Även de allra fattigaste existensminimum i Sverige, har större inkomster än 80% av resten av världen. Så de är relativt rika, helt enkelt.

Kan man inte bidra till sin egen försörjning får man acceptera en låg men dräglig levnadsstandard. Det är min absoluta uppfattning.

Sedan är det allas vårt ansvar att se till att de 90% av heltidssjukskrivna idag faktiskt kan få bidra på den nivå de kan, genom rehabilitering, utveckling, incitament och reformer på arbetsmarknaden. Det finns faktiskt i princip inte en enda människa i vårt land som är oförmögen att arbeta alls. Det går att hitta undantag på promillegränsen, givetvis.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Nu var det ju ordet fattig som användes av landsbygdsbo, fattigpensionär. Men jag ska påminna honom om det i fortsättningen, att använda rikemanspensionär istället.

Som du säger så blir det mycket tydligare då, vad det handlar om: rikemanspensionärer.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Ja och min dotter kostar där 3650 och då är inte hyra och de 800 kr inräknade då det är pengar som skall gå till del i hyra. Så 3650*12-1050*10= -2775 kr som måste tas från min och min mans pension. 2200 i mediciner förutom min egna 2200 kr och makens 2200 kr i mediciner recept så då är vi på -2975 som vi har mindre att röra oss med än en ålderspension och då har jag inte räknat in dotterns fotinlägg 1200 så -3075 som ålderspensionärsparet slipper. Sjukvård och habilitering ger resor på runt 100-200 kr i månaden så -3125 på vår pension som ålderspensionären inte har i kostnader.
då ska jag vara lite frågande, barnets mediciner ligger väl på högkostnadsskyddet, era också..så gör ni ett val och utöver detta....
Skall jag fortsätta för det slutar inte där eller har du förstått vad jag pratar om?



Ja för det mesta men inte bältrosvaccination *surar* men ålderspensionären har fortfarande inte barn att försörja och har därför mer pengar per kapita att röra sig med.



Du har delvis fel. En pensionär har en garanti till minsta inkomst efter hyran är betald. Det innebär att när det är två delas bostadstillägget lika mellan de båda och räknas på bådas inkomst. Om du är själv med mindre inkomst får du mer i bostadstillägg och är du inte uppe i minsta summan ( som fortfarande ligger över socnorm) så får du särskilt bostadstillägg så ensam pensionär = högre bidrag. Barnbidrag/studiebidrag får bara de med barn men täcker inte vad ett barn kostar. Bostadsbidrag kan sänka bostadstillägget med lika mycket och är till för hyran och inte uppehälle och sällan tar det hela biten av vad det kostar extra med bostaden för man behöver större sådan.



Vad har det med pensionssystemet att göra och rättvisa mellan sjukpensionärer och ålderspensionärer?
Jag frågade dig dig hur m¨ånga



För vilka barn då?
Vilken ålderspensionär är skyldig att betala för sin barns mediciner?
Jag som trodde de bara betalade för sig själva och så betalar de för andra också?



Fast fattigpensionären kanske inte alls är sjuk något man kan garantera sjukpensionären är. Dessutom behöver ålderspensionären bara betala sin egna behandling. De har inga barn de måste betala för samtidigt.



Fast det var du som poängterade att det skulle vara rättvist och jag har bara plockat fram varför det inte är så och undrar varför du inte försöker göra något åt det om du tycker det skall vara rättvist. Jag vet ju att min dotter så småningom flyttar hemifrån och under tiden löser vi det ändå. Som fattigpensionär sedan med utfluget barn kommer jag nästan känna mig rik.
Om du räknbar ihop alla bidrag du får så misstänker jag starkt att de överstiger fattigpensionen
har för mig att fattigpensionen ligger på straxt över 7000 före skatt om man är sammanboende =eller 5500 efter skatt
Sedan ska de betala medicin, mat o kläder på samma villkor som ni.

klarar ni inte det och ligger under normen så träder soc in eller hur?

Och väljer ni att inhandla vård eller medikament som inte staten är beredda att stå för så är det ju ert val.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Att du tycker att det överhuvudtaget ska finnas människor som passar in på epitetet fattig, att du tycker det är rimligt att vissa lever hela sina liv på existensminimum, ja där skiljer vi oss åt helt enkelt. Jag tycker inte pensionärer ska vara fattiga, och inte funktionshindrade och sjuka heller.

det är inte bra att vissa människor inte klarar av att dra in tillräkligt med pengar för att kunna leva ett "normalt liv"

Men jag inser inte heller att samhället ska hålla med mer än det nödvändigaste och att alla som tvingas söka stöd hos samhället inte ska behandlas lika.

för det är ju så, att den som accepterar samhällets villkor får både bostad, kläder, mat, sjukvård på samhällets bekostnad eller hur?
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Nu var det ju ordet fattig som användes av landsbygdsbo, fattigpensionär. Men jag ska påminna honom om det i fortsättningen, att använda rikemanspensionär istället.

Som du säger så blir det mycket tydligare då, vad det handlar om: rikemanspensionärer.

ordet fattigpensionär är ett vedertaget begrepp, det omfattar de som inte betalt in till atp eller andra pensionssparformer. det kan vara förtidspensionärer, a-lagare, hemmafruar som skött man o barn.

de som som gick i pension för 15 år sedan med full atp och extrapensioner har dragit vinstlotten
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Ja, visst görs det. Men det är ju för att det ena folket är sjukt och behöver hjälp att klara sin försörjning.

Det vore trist om både de som arbetade och de som var sjuka skulle tvingas betala samma skatt. Det vore ganska drygt att behöva betala in 50.000 kr i arbetsgivaravgift och inkomstskatt varje månad bara för att man blev sjuk.

Men var ligger rättvisan i att inkomstskatten ligger på en högre % för en sjuk eller en pensionär och en lägre % för den som jobbar?
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

ordet fattigpensionär är ett vedertaget begrepp, det omfattar de som inte betalt in till atp eller andra pensionssparformer. det kan vara förtidspensionärer, a-lagare, hemmafruar som skött man o barn.

de som som gick i pension för 15 år sedan med full atp och extrapensioner har dragit vinstlotten
Ja det var min poäng, att fattig med fördel kan användas för att beskriva människor som med svenska mått mätt inte är rika utan långtifrån, trots att de kan betraktas som relativt välställda ur ett globalt perspektiv.

Att det inte fungerar i praktiken att så godtyckligt byta ut fattig mot rik även om det förstås låter bättre.

På teoretisk nivå kan man hävda att fattigpensionärer är rika, man kan känna sig tacksam över ett mål mat om dagen, man kan tycka att Sverige är fruktansvärt jämställt för alla osv, men i en politisk diskussion som ska relatera till hur samhället kan förbättras så är det inte konstruktivt att lägga förväntningarna eller terminologin på nivå U-land.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Men var ligger rättvisan i att inkomstskatten ligger på en högre % för en sjuk eller en pensionär och en lägre % för den som jobbar?

nä de kunde skippa jobbskatteavdraget helt och ersätta det med att man finge dra de faktiska kostnaderna för inkomstens förvärvande ex bilresor till o från jobbet
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Ja det var min poäng, att fattig med fördel kan användas för att beskriva människor som med svenska mått mätt inte är rika utan långtifrån, trots att de kan betraktas som relativt välställda ur ett globalt perspektiv.

Att det inte fungerar i praktiken att så godtyckligt byta ut fattig mot rik även om det förstås låter bättre.

På teoretisk nivå kan man hävda att fattigpensionärer är rika, man kan känna sig tacksam över ett mål mat om dagen, man kan tycka att Sverige är fruktansvärt jämställt för alla osv, men i en politisk diskussion som ska relatera till hur samhället kan förbättras så är det inte konstruktivt att lägga förväntningarna eller terminologin på nivå U-land.

det finns två begrepp fattig, en internationell, då har du, 4 tror jag, dollar om dagen och den andra så ligger den på ett visst antal % av medelinkomsten i landet
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

det finns två begrepp fattig, en internationell, då har du, 4 tror jag, dollar om dagen och den andra så ligger den på ett visst antal % av medelinkomsten i landet
Precis. Och med den internationella definitionen är väl alla på Sveriges existensminimum och uppåt kvalificerade att betala förmögenhetsskatt.

Jag menar att man rent praktiskt tjänar på att hålla isär begreppen rik och fattig i en debatt på nationell nivå, annars blir perspektivet väldigt skevt när man tar in hela samhället. Om en fattigpensionär är rik, vad är då den som får ett femte jobbskatteavdrag? Jättejättemegarik? Superduperrik? :D
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Precis. Och med den internationella definitionen är väl alla på Sveriges existensminimum och uppåt kvalificerade att betala förmögenhetsskatt.

Jag menar att man rent praktiskt tjänar på att hålla isär begreppen rik och fattig i en debatt på nationell nivå, annars blir perspektivet väldigt skevt när man tar in hela samhället. Om en fattigpensionär är rik, vad är då den som får ett femte jobbskatteavdrag? Jättejättemegarik? Superduperrik? :D

det får du försöka förklara själv.
en fattigpensionär kan vara rik, visst. känner en sådan själv.
han äger en fastighet på västkusten där han är född men som han haft som sommarstuga de senaste 50 åren, men hus o tomt är nog värda 4 till 5 mille idag. men pga utlandsarbete har han bara folkpension i sverige
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Men var ligger rättvisan i att inkomstskatten ligger på en högre % för en sjuk eller en pensionär och en lägre % för den som jobbar?

Man kan ju tycka att det är onödigt att någon som emottar bidrag från staten behöver betala skatt alls. Bättre att sänka beloppet till rätt nivå direkt istället. Det är liksom skatt på något som redan kommer från statskassan, så det blir ett nollsummespel...

Men hur du kan fortsätta att hävda att sjuka missgynnas ekonomiskt när de netto får ut pengar från statskassan och den arbetande människan får netto bidra med 50.000 kr i inkomstskatt och arbetsgivaravgifter har jag mycket svårt att förstå. Det är ju inte alls korrekt.

Det är ju rätt att det ÄR så, att sjuka får ekonomisk hjälp av staten. Men inte korrekt att det skulle vara en hårdare beskattning av sjuka. Det är till och med helt milsvitt från verkligheten.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Man kan ju tycka att det är onödigt att någon som emottar bidrag från staten behöver betala skatt alls. Bättre att sänka beloppet till rätt nivå direkt istället. Det är liksom skatt på något som redan kommer från statskassan, så det blir ett nollsummespel...

Det är lite så jag känner också. Om det är för att man vill flytta pengar från staten till kommunerna kan man kalla det något annat. Skatt är på något vis liktydigt för folk med att man bidrar till det gemensamma. Personligen känner jag inte riktigt att jag gör det med skatten som dras på min sjukpenning.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

*kl*

Kära regering. Jag har fast anställning och ett eget hus. Kylen är full med mat, vi har både bil och råd med telefon, TV och internet.

Att ni satsar 12 MILJARDER kronor till ett femte jobbskatteavdrag för att jag ska få ett par hundralappar mer istället för att hjälpa dom utan arbete, social trygghet eller med speciella behov är vedervärdigt.

Ta istället mina pengar och lägg dom på arbetslösa, på sjukvård, äldreomsorg och skolan. På att anställa fler förskolelärare så att min dotter kan gå i en mindre klass. Ge pengar till statlig forskning. Att hjälpa alla dom som har det sämre än mig.

Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov. Min förmåga att hjälpa till är mycket större än mitt behov att få. Jag behöver inte lägre skatt, jag behöver ett bättre samhälle.

Är det någon som vet vem som är källan till detta, har sett det på några ställen....
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
775
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 590
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
18 861
Senast: flashlight
·
M
Hästmänniskan Jag ska snart släppa ut min häst på bete några veckor. I god tid ringde vi till en kvinna som har hand om lite marker härkring - och...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
14 908
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp