Bukefalos 28 år!

Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Gå du och shoppa dig en extra klänning i månaden nu...
Men ärligt talat, varför hoppar du på mig sådär? Vad har jag skrivit som är så provocerande att du tycker att det var okej att skriva så till mig??

Jag svarade på ett inlägg....
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Jag och alla som jobbar/jobbat har betalat den tillsammans. Självklart ska det vara lika för alla, jag har inte påstått något annat.

Vad jag har sagt är att man självklart har värdighet och förtjänar respekt även om man inte har ett jobb, samt att man bör få leva på något mer än existensminimum om man är för funktionshindrad eller sjuk för att kunna arbeta.

Ditt sätt att tala om funktionshindrade och sjuka som om de hade någon typ av gräddfil säger mig att du inte vet mycket om livet.

Jag aldrig påstått ngt om gräddfil.
Har bara påpekat att vi dvs stat o samhälle erbjuder i förhållande sett stora bidragsmöjligheter.

Och att standarden för den som lever och hela sitt liv levt på sjukpension inte ska på dessa bidrag kunna ha en högre standard än en fattigpensionär. Ty deras bidrag till systemet är av olika orsaker lika och då anser jag att de ska behandlas lika.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Nej det har du ju bevisat med all önskvärd tydlighet i detta inlägg.

På vilket sätt då?
Var har jag skrivit att exempelvis en sjukpensionär ska ha lägre eller högre standard än en fattigpensionär i liknande familjär situation?

Att du tycker är en sak men lyft fram fakta..;)
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Du först eftersom du har mycket mer pengar än jag så ska jag matcha dina inbetalningar om säg 30% av vad du tjänar med 30% av vad jag tjänar.
Kommer såklart aldrig att hända för landsbygdsbo är bara snack och ingen verkstad.

Jag betalar skatten via bankgirot, en gång i månaden. Det får räcka för min del.
Men du deklarerade ju klart din offervilja så....:D
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Den är en ung tokstolle som lyckats hålla sig ifrån sjukdomar så här långt när bilan faller, som den oftast gör, så gnälls det över hur lite man får av alla systemen man minsann betalat in till staten i alla år. Egotrippad landsbygdsbo.

Empati = nolla

Du tycks verkligen inte veta hur mycket man verkligen får från systemet.
Jag tror någon här redovisade att bara medicinkostnaden ett år låg på 500 000 kronor.
För detta betalade vederbörande 2200. Ett bidrag från samhälletmed 497 800 kronor. Sedan tillkommer allt annat.

Så ska vi ha det, men att då gnälla över lite hjälp klingar i mina ögon falskt då.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Du tycks verkligen inte veta hur mycket man verkligen får från systemet.
Jag tror någon här redovisade att bara medicinkostnaden ett år låg på 500 000 kronor.
För detta betalade vederbörande 2200. Ett bidrag från samhälletmed 497 800 kronor. Sedan tillkommer allt annat.

Så ska vi ha det, men att då gnälla över lite hjälp klingar i mina ögon falskt då.

Fast om det är för lite eller inte är en både politisk och ideologisk fråga. Det jag vände mig emot är att man betraktar sig som ekonomiskt "straffad", när man i verkligheten blivit hjälpt med enorma ekonomiska belopp i sin sjukdom och livssituation. Dvs att man vrider och vänder på den faktiska verkligheten.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

om vi säger så här, ingen går väl in i fas 3 om han eller hon inte behöver bidragen?
och som det så krasst heter,,ngt om att inte skåda en given häst...

drar du in egna pengar har du den frihet och den värdighet du eftersträvar

Du bör fundera några steg längre fram än vad du gör nu.

Vitsen med att betala skatt är att vi överlåter vissa funktioner på samhället istället.

Vi har gått med på att begränsa vår rätt att beväpna oss mot att polis och militär ska sköta vårt skydd.

Vi har "outsourcat" sjukvården till samhället så att istället för att ha en egen operationsal på vinden så betalar vi skatt.

Kort sagt så har vi gått med på att avstå en del av vår frihet och vår lön, vilken ska betraktas som en affärsuppgörelse med en arbetsköpare, för att samhället i gengäld ska bistå oss när behöver hjälp.

Om då samhället inte vill uppfylla sin del i uppgörelsen, eller vill förändra villkoren, så förändras även medborgarens relation till samhället.

För varför skulle jag vilja ge något till samhället om utbytet tillbaka blir alltför litet ?

Det är därför som den av nyliberalerna omhuldade "nattväktarstaten" faller på sin egen orimlighet eftersom en sådan statsapparat inte kommer att accepteras i längden, helt enkelt för att den ger för lite tillbaka vilket föder kriminalitet och utanförskap.

Det är bara att titta på det avskräckande exemplet USA där många människor ser staten som sin fiende. Detta blev ju väldigt tydligt vid Katrinas härjningar där myndighetspersoner blev beskjutna när dom försökte rädda medborgare.

Så det finns faktiskt mervärden i att ta väl hand om våra sjuka, arbetslösa, åldringar och medellösa. Märk väl att jag har överhuvudtaget inte lagt in några värderingar om "rättvisa".

Om jag betalar skatt i flera decennier och sedan står arbetslös, kanske till följd av sjukdom och då inte får adekvat stöd från samhället - Ja, då kommer jag att anse att jag har betalat skatt helt i onödan alla dessa år... och då faller samhällskontraktet.

Jag personligen kan erkänna att om jag hamnar i FAS 3 lika gärna kan börja sälja hembränt som att utföra oavlönat slavarbete...
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Jag personligen kan erkänna att om jag hamnar i FAS 3 lika gärna kan börja sälja hembränt som att utföra oavlönat slavarbete...

Oavlönat? Man får bidrag i FAS 3, precis som i FAS 1 och 2. Jag känner dessutom mer än en person som blivit anställd tack vare sin FAS 3-placering, så ibland blir jag lite trött på hur det utmålas som något enbart negativt.

Vad gäller grundfrågan så är jag lite kluven, jag känner inte att ytterligare ett jobbskatteavdrag är särskilt nödvändigt i nuläget men jag är positiv till de som redan genomförts. Inte minst av den anledningen att jag själv är kroniskt sjuk och endast kan jobba halvtid. Jag fick en ny anställning i somras efter flera år av sjukskrivning och arbetsträning och blev positivt överraskad över hur mycket av lönen jag hade kvar efter skatt. Jag trodde inte att skillnaden mellan att gå på bidrag till 100% och att i stället få 50-50 av lön och bidrag skulle bli särskilt märkbar men det blev den. Med facit i hand känns det helt rimligt att den inkomst jag får från ett arbete är större än den del jag får från min sjukskrivning(på sikt förmodligen sjukersättning).
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Du bör fundera några steg längre fram än vad du gör nu.

Vitsen med att betala skatt är att vi överlåter vissa funktioner på samhället istället.
Eller för att det är det enda sättet att genomföra större projekt
Vi har gått med på att begränsa vår rätt att beväpna oss mot att polis och militär ska sköta vårt skydd.

Vi har "outsourcat" sjukvården till samhället så att istället för att ha en egen operationsal på vinden så betalar vi skatt.

Kort sagt så har vi gått med på att avstå en del av vår frihet och vår lön, vilken ska betraktas som en affärsuppgörelse med en arbetsköpare, för att samhället i gengäld ska bistå oss när behöver hjälp.

Om då samhället inte vill uppfylla sin del i uppgörelsen, eller vill förändra villkoren, så förändras även medborgarens relation till samhället.

För varför skulle jag vilja ge något till samhället om utbytet tillbaka blir alltför litet ?
Det resonemanget rimmar dåligtmed att alla ska betala lika mycket, för somliga tvingas ju vara mer jämlika än andra
Det är därför som den av nyliberalerna omhuldade "nattväktarstaten" faller på sin egen orimlighet eftersom en sådan statsapparat inte kommer att accepteras i längden, helt enkelt för att den ger för lite tillbaka vilket föder kriminalitet och utanförskap. Det underliga med det resonemanget är ju att frihet ofta genererar välstånd inte bara till den som tar sig friheten att vara företagsam

Det är bara att titta på det avskräckande exemplet USA där många människor ser staten som sin fiende. Detta blev ju väldigt tydligt vid Katrinas härjningar där myndighetspersoner blev beskjutna när dom försökte rädda medborgare.Eller som här att man kastar sten på brandkåren

Så det finns faktiskt mervärden i att ta väl hand om våra sjuka, arbetslösa, åldringar och medellösa. Märk väl att jag har överhuvudtaget inte lagt in några värderingar om "rättvisa".
Var HAR JAG PÅSTÅTT NGT ANNAT?
Om jag betalar skatt i flera decennier och sedan står arbetslös, kanske till följd av sjukdom och då inte får adekvat stöd från samhället - Ja, då kommer jag att anse att jag har betalat skatt helt i onödan alla dessa år... och då faller samhällskontraktet.
Naturligtvis ska du få adekvat stöd, dels baserat på vad du betalt in och när detta intefunkar längre så ska du behandlas lika med fattigpensionärer, sjukpensionärer och andra som tvingas leva på bidrag
Jag personligen kan erkänna att om jag hamnar i FAS 3 lika gärna kan börja sälja hembränt som att utföra oavlönat slavarbete...

Så din moral är sådan att om du tvingas göra det andra tvingas till i samma situation så hemfaller du till skattebrott och brott mot tillverkning o försäljning av rusdrycker...säger en hel del, varför inte lägga energin på att göra något lagligt o produktivt istället
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Fast om det är för lite eller inte är en både politisk och ideologisk fråga. Det jag vände mig emot är att man betraktar sig som ekonomiskt "straffad", när man i verkligheten blivit hjälpt med enorma ekonomiska belopp i sin sjukdom och livssituation. Dvs att man vrider och vänder på den faktiska verkligheten.

Bra kan naturligtvis bli bättre.

Men jag anser inte att vi ska hantera sjukpensionärerna med silkesvantar jämfört med fattigpensionärerna.

Livet är nu en gång så att man får ligga som man bäddat. Och har man inte velat eller kunnat bädda får man acceptera den bäddning samhället står för.

Vi har idag ett samhälle där bidragen om ser efter är emensa.

Från dagis där den verkliga kostnaden tangerar 80 000 per år och barn, till sjukvård som subventioneras till över 95% och avslutas med pensionsutbetalningar även om man inte betalt in ett enda öre.

Och så ska vi ha det. Men dagens situation är inte den samma som under perioden med de skyddade verkstäderna. Vi måste, och det vet jag du gör, vi måste inse att varje krona som konsumeras måste tjänas av någon.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Bra kan naturligtvis bli bättre.

Men jag anser inte att vi ska hantera sjukpensionärerna med silkesvantar jämfört med fattigpensionärerna.

Livet är nu en gång så att man får ligga som man bäddat. Och har man inte velat eller kunnat bädda får man acceptera den bäddning samhället står för.

Vi har idag ett samhälle där bidragen om ser efter är emensa.

Från dagis där den verkliga kostnaden tangerar 80 000 per år och barn, till sjukvård som subventioneras till över 95% och avslutas med pensionsutbetalningar även om man inte betalt in ett enda öre.

Och så ska vi ha det. Men dagens situation är inte den samma som under perioden med de skyddade verkstäderna. Vi måste, och det vet jag du gör, vi måste inse att varje krona som konsumeras måste tjänas av någon.

Och hur ska vi då hantera de som är arbetsskadade ?

Dom har ju blivit skadade och ofta även sjukpensionerade som en följd av att dom har ansträngt sig på jobbet, eller ännu värre pga av att dom har följt felaktiga anvisningar från arbetsgivare.

Med ditt "som man bäddar får man ligga" så borde ju antingen den drabbade ha låtit bli att följa arbetsgivarens felaktiga anvisningar eller så borde arbetsgivaren hållas ansvarig och sålunda vara skyldig den skadade arbetaren ersättning för utebliven framtida inkomst...

Skyddad verkstad ? Vad i hela fridens namn ska du då klassa FAS 3 som där folk står och målar stolar för att sedan slipa bort färgen och måla den igen, eller sitter och virkar utan tillgång på garn.

Du ger uttryck för en människosyn som liknar den som livets ord visade när dom menade på att sjuka och handikappade hade drabbats av detta pga av sina synders skull och därför hade sig själva att skylla.

Sjukdom är något som kan drabba oss alla, ibland fortare än vad du någonsin hade kunnat drömma om. Du själv kan mycket väl bli påkörd av en smitare på ett övergångställe och förpassas till ett liv som sjukpensionär - Men du hade kanske dig själv att skylla eftersom du valde att gå över gatan när det var "grön gubbe" ?
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Moral kan delas in i många kategorier.

Vad som är juridiskt riktigt är kanske inte alltid moraliskt riktigt som exempel.

Om jag tillverkar en handelsvara av synnerligen hög kvalitet och inte säljer till minderåriga, borde inte det moraliskt sett falla in under din föreställning om att vara sin egen lyckas smed ;)

Varför skulle brott mot alkoholmonopolet vara mer moraliskt förkastligt än att muta senatorer för att derivathandeln ska fortgå oreglerad och sedan tjäna miljardbelopp på det ?
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Frågan är varför skall jag som sjukpensionär har sämre ställt än en ålderspensionär?
För det är vad jag har och jag har bara ett barn och barn kostar mer än både barnbidrag och bostadsbidrag. Det innebär att jag måste ta av min sjukersättning som är samma som pension samt bostadstillägg vilket ligger på samma nivå som ålderspensionär så vad du än säger så får jag och min man mindre pengar att röra oss med än en ålderspensionär för en del av de pengar ålderspensionären kunde använda till sig själv måste vi använda att försörja vårt barn mer. Därför har jag sämre stället än en generella ålderspensionären och jag är inte ensam om det.
Så varför skall jag ha de sämre eller snarare varför skall mitt barn behöva ha det sämre bara för hon råkade ha föräldrar som fick obotlig mycket funktionshindrande sjukdomar och hon själv råkade födas med NPF?
Jag begär inte mer men det vore trevligt om det vore rättvist på riktigt och om du verkligen menade att det viktiga för dig var rättvisa så borde du verkligen stå upp för den här gruppen och framförallt för barnen.
Fast du kanske bara gillar rättvisa på papper men egentligen inte är intresserad om det faktiskt är så.

Senast på agendan är inlägg i skorna för min dotter som tydligen är plattfotad och har överrörliga höfter. Dessa inläggen kostar bara 1200 kr och något vi måste hitta någonstans, var vet jag inte ännu för vi lever minst 2000 kr under soc-bidrag redan pga avgifter som inte räknas in där och hamnar mellan handikappsersättning ( inte tillräcklig stor kostnad per person men hade vi slagit ihop familjen så absolut) och soc. Kvar blir att hoppas på en fond så min dotter slipper att ha ont när hon går längre sträcka.

Så förlåt mig att jag inte tror på ditt prat om rättvist och tycker det är skitsnack för du har inte insikt nog till skillnad från mig som lever mitt i det.
Det var många år sedan jag konstaterade att min ekonomi blir inte större men bättre när min dotter är gammal nog att bli självförsörjande. Då kan vi jämföra min sjukpension med ålderspensionär som har motsvarande vårdbehov. Fram tills dess är ekonomin sämre än hos alla ålderspensionärer med samma vårdbehov som jag och min make.
Så åter igen var är rättvisan i det?
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Fast det är inte sant. På vilket sätt kräver staten just pga din sjukdom att du betalar in ytterligare pengar?

Det är ju precis det den gör. Den som är sjuk betalar mer skatt än den som jobbar.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Pendeln slog ut extremt åt högskattehållet under andra halvan av nittonhundratalet, Vi är väl fortfarande bland de två eller tre högst beskattade i världen. Har vi då den bästa sjukvården, skolan etc etc. Om inte varför?

Lagom är bäst. Jag delar gärna med mig av min inkomst, därför 1/2 kvar efter det att skatten o egenavgifterna är dragna;)

Skolan vet vi ju svaret på. Genom att införa en segregerad skola och ge skattepengarna, inte till utbildning, utan till aktieutelning, så har Sverige rasat i alla jämförelser.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Det är ju precis det den gör. Den som är sjuk betalar mer skatt än den som jobbar.

Det är ju skitsnack bara.

Du menar verkligen att nettoeffekten på statskassan är positiv för de som är sjuka? Det är alltså inte så att samhället TILLFÖR medel för att hjälpa de sjuka? Då är det bara att sjukskriva fler så löser vi alla pengaproblem.

Snacka om idiotisk utsaga.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Och hur ska vi då hantera de som är arbetsskadade ?
Eftersom det finns gällande försäkringar så i första hand dessa. Sedan så ska dessa personer lotsas igenom systemet på samma villkor som alla andra
Dom har ju blivit skadade och ofta även sjukpensionerade som en följd av att dom har ansträngt sig på jobbet, eller ännu värre pga av att dom har följt felaktiga anvisningar från arbetsgivare.Se mitt svarovan

Med ditt "som man bäddar får man ligga" så borde ju antingen den drabbade ha låtit bli att följa arbetsgivarens felaktiga anvisningar eller så borde arbetsgivaren hållas ansvarig och sålunda vara skyldig den skadade arbetaren ersättning för utebliven framtida inkomst...Om någon blir skadad pga att arbetsgivaren brutit mot lagen så har jag alla fall den erfarenheten att den arbetsgivaren får ta fram stora plånboken

Skyddad verkstad ? Vad i hela fridens namn ska du då klassa FAS 3 som där folk står och målar stolar för att sedan slipa bort färgen och måla den igen, eller sitter och virkar utan tillgång på garn.Fas 3 = vuxendagis där vuxna som tidigare fått bidrag utan motprestation nu plötsligt får göra en motprestation

Du ger uttryck för en människosyn som liknar den som livets ord visade när dom menade på att sjuka och handikappade hade drabbats av detta pga av sina synders skull och därför hade sig själva att skylla.Det är din åsikt och som tur är så vet jag flera som inte delar den,jag själv exempelvis:D

Sjukdom är något som kan drabba oss alla, ibland fortare än vad du någonsin hade kunnat drömma om. Du själv kan mycket väl bli påkörd av en smitare på ett övergångställe och förpassas till ett liv som sjukpensionär - Men du hade kanske dig själv att skylla eftersom du valde att gå över gatan när det var "grön gubbe" ?

Var har jag sagt att inte alla kan drabbas av sjukdom, arbetslöshet eller ekonomisk misär pga felbeslut? Vad jag har sagt är att all som ber samhället om hjälp ska behandlas lika...passar inte det in i din ideologi;)
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Moral kan delas in i många kategorier.

Vad som är juridiskt riktigt är kanske inte alltid moraliskt riktigt som exempel.

Om jag tillverkar en handelsvara av synnerligen hög kvalitet och inte säljer till minderåriga, borde inte det moraliskt sett falla in under din föreställning om att vara sin egen lyckas smed ;)

Varför skulle brott mot alkoholmonopolet vara mer moraliskt förkastligt än att muta senatorer för att derivathandeln ska fortgå oreglerad och sedan tjäna miljardbelopp på det ?

Tror nog inte att din moralpredikan går hem hos en rätt som ser krasst verklighetsförankrat på ditt presumtiva beteende.

Så vitt jag känner till,men jag kan ju ha fel, så är"att muta senatorer" brottsligt i såväl svensk som amerikansk lagstiftning, men jag kan ju ha fel, rätta mig gärna med källa o fakta:D
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Skolan vet vi ju svaret på. Genom att införa en segregerad skola och ge skattepengarna, inte till utbildning, utan till aktieutelning, så har Sverige rasat i alla jämförelser.

njae jag vet inte det. Sverige började falla redan under förra seklet vad det gällde standard o framförallt hur andra internationella lärosäten värdesatte svenska akademiska meriter. Det var redan då inte ovanligt att svenska akademiker var tvugna att komplettera sina meriter för att få tillgång till högre studier eller tjänster utomlands.;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
782
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 603
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
18 967
Senast: flashlight
·
M
Hästmänniskan Jag ska snart släppa ut min häst på bete några veckor. I god tid ringde vi till en kvinna som har hand om lite marker härkring - och...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
15 136
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp