Bukefalos 28 år!

Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Frågan är varför skall jag som sjukpensionär har sämre ställt än en ålderspensionär?
Ja det undrar jag med, men du ska helt klart inte ha det bättre
För det är vad jag har och jag har bara ett barn och barn kostar mer än både barnbidrag och bostadsbidrag. Det innebär att jag måste ta av min sjukersättning som är samma som pension samt bostadstillägg vilket ligger på samma nivå som ålderspensionär så vad du än säger så får jag och min man mindre pengar att röra oss med än en ålderspensionär för en del av de pengar ålderspensionären kunde använda till sig själv måste vi använda att försörja vårt barn mer. Därför har jag sämre stället än en generella ålderspensionären och jag är inte ensam om det.
Bostadstillägg eller bostadsbidrag beräknas ju på din/er inkomst + hemmavarande barn så jag tror ni får mer i bostadsbidrag en den ensamme pensionären
Så varför skall jag ha de sämre eller snarare varför skall mitt barn behöva ha det sämre bara för hon råkade ha föräldrar som fick obotlig mycket funktionshindrande sjukdomar och hon själv råkade födas med NPF?
Jag begär inte mer men det vore trevligt om det vore rättvist på riktigt och om du verkligen menade att det viktiga för dig var rättvisa så borde du verkligen stå upp för den här gruppen och framförallt för barnen.
Fast du kanske bara gillar rättvisa på papper men egentligen inte är intresserad om det faktiskt är så.
Om du läser igenom vad jag skrev, så ser du att man ska göra individuella bedömningar men att grunden måste vara den att alla ska behandlas lika. Oberoende på om du/ni befinner er i er situation pga sjukdom, arbetslöshet eller felaktiga beslut i livet.
Senast på agendan är inlägg i skorna för min dotter som tydligen är plattfotad och har överrörliga höfter. Dessa inläggen kostar bara 1200 kr och något vi måste hitta någonstans, var vet jag inte ännu för vi lever minst 2000 kr under soc-bidrag redan pga avgifter som inte räknas in där och hamnar mellan handikappsersättning ( inte tillräcklig stor kostnad per person men hade vi slagit ihop familjen så absolut) och soc. Kvar blir att hoppas på en fond så min dotter slipper att ha ont när hon går längre sträcka.
Tyvär finns ingen 100%:ig rättvisa, hur man än skriver reglerna så känner sig någon förfördelad och anser att den hamnar mellan stolarna.
Så förlåt mig att jag inte tror på ditt prat om rättvist och tycker det är skitsnack för du har inte insikt nog till skillnad från mig som lever mitt i det.
Det var många år sedan jag konstaterade att min ekonomi blir inte större men bättre när min dotter är gammal nog att bli självförsörjande. Då kan vi jämföra min sjukpension med ålderspensionär som har motsvarande vårdbehov. Fram tills dess är ekonomin sämre än hos alla ålderspensionärer med samma vårdbehov som jag och min make.
Så åter igen var är rättvisan i det?

Det sistnämnda tvivlar jag på, det finns med all säkerhet ålderspensionärer som är i behov av vård o mediciner som inte kassan godkänner och därför tvingas leva under existensminimum pga det.

Men lyft blicken från golvet och jämför så ser du att du har det klart bättre än du skulle ha haft i något annat land.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

:D man ska ju inte sparka på den som ligger....men har du källa på det?

Öh. :crazy: Med jobbskatteavdrag betalar ju den som jobbar mindre skatt/intjänad krona än den som är sjuk
Det är ju precis det tråden handlade om från början
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Öh. :crazy: Med jobbskatteavdrag betalar ju den som jobbar mindre skatt/intjänad krona än den som är sjuk
Det är ju precis det tråden handlade om från början

Om kalle är sjukskriven så får han 80% av sin lön och betalar skatt därefter
Ture, kalles kollega jobbar som vanligt, tjänar full lön alltså betalar han mer i skatt än kalle. eftersom han får ut 25% mer i lön före skatt.

4 år senare är Kalle sjukpensionär och får ut 50% av sin gamla lön före skatt.
han betalar då mindre än hälften i skatt jämfört med Ture som jobbar kvar på heltid.
Och det är det bara att kolla med skattemyndigheterna med för att få svart på vitt på.;)

allt naturligtvis räknat i kronor.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Bostadstillägg räknas på mig och min makes inkomst och tar inte hänsyn till barn alls. Det är exakt det samma som för en ålderspensionär men tas bara ur annan kassa.
Bostadsbidrag är något helt annat och utan barn hade jag kunnat haft en tvåa som kostade mindre än de 800 kr jag får i bostadsbidrag för min dotter nu. Alltså går jag inte plus på de 800 kr dvs de tillför inget mot om jag inte hade haft barn. Tvärtom går jag minus eftersom bostadsbidraget inte väger upp mellanskillnaden hos en tvåa och en trea. Bostadsbidraget gör att jag går mindre förlust bara.

Vilken ålderspensionär skall jag inte ha det bättre än?
Många har trots allt ett livs intjänade pengar och kan ha rätt ok pension. Eller är det de som har minst som faktiskt har mer över än soc-bidrag då det minsta är något på 4000 kr när hyra och så är betalt. Orkar inte leta fram om särskilt bostadsstöd men du hittar info där. Vi har sämre än så. Mycket sämre pga barn. När vi blir ålderspensionärer och om vi har ork lär vi nog spara ihop till en lite tripp till Spanien trots vår låga inkomst. Vi är vana att leva snålt. Supersnålt. Samt vi är tacksamma för folk som skänker bort tv, möbler, kläder osv.

Jag behandlas inte lika. Det går inte att jämföra att försörja 1 och försörja 1½ på samma inkomst. Det är inte likvärdigt och jag fattar inte att du inte inser det för du kan väl vanlig enkel matematik?
Barn anses kosta (utan hobbies, glasögon, dator, cykel, läger osv) 2*underhållsbidrag+barnbidrag/studiebidrag. Bostadsbidrag är för barnets boende och för vår del är det billigare med 2:a än 3:a trots bostadsbidrag så boendet för dottern kostar också mer än de 800 kr. Bostadstillägg spelar roll gentemot bostadsbidrag så skippar vi bostadsbidrag finns chansen att vi får exakt samma summa med bara bostadstillägg. Får du bostadsbidrag minskar bostadstillägget helt enkelt om du inte nått max vid bostadstillägg.

Nu kan du räkna ut hur mycket vi skall ta av våra pensioner som är uträknade som om vi var ålderspensionärer. Inga extra pengar för barn mer än för andra människor.
2000 kr får vi minst ta av våra pengar som vi själva får behålla som sjukpensionärer och inte har barn och då har jag inte räknat hobby, fotinlägg för min dotter, mediciner på ytterligare 2200 kr per år för en person till (japp vi lägger 6600 kr i receptbelagda mediciner och 5500 i icke receptbelagda samt alternativa metoder). Vilken ålderspensionär betalar medicinkostnader förutom sin egna?
Vilket barn kostar 1650 i månaden att försörja och vi pratar tonåring?
Då har jag inte tagit hänsyn till att vi sannolikt får de där 800 kr i bostadstillägget i stället (som inte tar hänsyn till barn) om vi lät bli söka bostadsbidrag för barn för då sjunker summan till 1050*10 per år. Man får inte studiebidrag på sommaren.
Vilken ålderspensionär måste lägga ner minst 1000 kr av sin inkomst till att klä. föda och ha tak över huvudet till sitt barn?
Hu många känner du som har barn i den ålder som inte är myndig?

Du vet så lite om hur det fungerar och har så mycket åsikter ändå.
Det går inte att jämföra ålderspensionär med sjukpensionärer när antalet människor att försörja på pengarna kan skilja radikalt.
Det är helt enkelt inte rättvist utan där borde finnas bidrag som räknar upp barnets del så jag får samma att leva på som en pensionär med lägsta inkomst. Som det är idag så är det inte så.
Äkta fattigpensionärer dvs de som behöver gå till soc är sällsynt i vårt land ändå just för att bostadstillägg och särskilt bostadstillägg ger en minsta peng att leva på och den är högre än soc.
Det är mest enstaka saker som tandvård men det är de ju inte ensam om och de har mer förmånlig tandvårdsreform än vad jag som är 40 år har. Soc betalar dock för protes om man inte kan äta. Har en vän som redan innan 30 års ålder var av med en hel del tänder och kunde bara äta soppa där soc betalade protesen.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Allt beror ju på från vems sida man väljer att se på det.
Ture betalar fler kronor än Kalle, det är sant. Men Kalle betalar en större del av det han får än vad Ture gör.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Jag har svårt att se hur skatten som dras på min sjukpenning går att jämföra med den skatt som dras från min lön - de pengarna går ju bara från statskassan till kommunkassan och är inget jag bidrar med till de offentliga finanserna.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Som sjukskriven får du inte skatteavdraget i deklarationen vilket i praktiken ger mindre pengar tillbaka fast inkomsten innan skatt var lika för den sjukskrivna som för den som arbetade.
I praktiken innebär det att man faktiskt betalar in mer skattekronor från sin sjukpenning än från sitt arbete.
Du vet väl nått om deklaration hoppas jag?
Jag betalar 22% i skatt i slutänden men det är pga den låga inkomsten. En som arbetar och tjänar in exakt samma summa innan skatt betalar mindre än så i skatt i slutänden dvs den arbetande personen får mer pengar kvar än vad jag får.
Du måste räkna på det man får in innan skatt och sedan jämföra vad man får kvar när det från skattekontoret beräknas att de dragits för lite skatt eller för mycket.
Få jämkar skatteminskningen med en gång utan den kommer oftare tillbaka när man får överskjutande skatt tillbakabetald.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Bostadstillägg räknas på mig och min makes inkomst och tar inte hänsyn till barn alls. Det är exakt det samma som för en ålderspensionär men tas bara ur annan kassa.
Bostadsbidrag är något helt annat och utan barn hade jag kunnat haft en tvåa som kostade mindre än de 800 kr jag får i bostadsbidrag för min dotter nu. Alltså går jag inte plus på de 800 kr dvs de tillför inget mot om jag inte hade haft barn. Tvärtom går jag minus eftersom bostadsbidraget inte väger upp mellanskillnaden hos en tvåa och en trea. Bostadsbidraget gör att jag går mindre förlust bara.
http://www.uppsala.se/Upload/Dokume...Socialtjanst/SOCIALBIDRAGSNORM 2013-01-01.pdf där uppvisar man en uppenbar skillnad mellan ensamstående o barnfamiljer
Vilken ålderspensionär skall jag inte ha det bättre än?
Många har trots allt ett livs intjänade pengar och kan ha rätt ok pension. Eller är det de som har minst som faktiskt har mer över än soc-bidrag då det minsta är något på 4000 kr när hyra och så är betalt. Orkar inte leta fram om särskilt bostadsstöd men du hittar info där. Vi har sämre än så. Mycket sämre pga barn. När vi blir ålderspensionärer och om vi har ork lär vi nog spara ihop till en lite tripp till Spanien trots vår låga inkomst. Vi är vana att leva snålt. Supersnålt. Samt vi är tacksamma för folk som skänker bort tv, möbler, kläder osv.Många har, men jag jämför naturligtvis en sjukpensionär utan ekonomiska resurser med en fattigpensionär i samma situation

Jag behandlas inte lika. Det går inte att jämföra att försörja 1 och försörja 1½ på samma inkomst. Det är inte likvärdigt och jag fattar inte att du inte inser det för du kan väl vanlig enkel matematik? Såvitt jag kan se så får två, tre personer i ett hushåll mer bidrag en ett med bara en person. naturligtvis sjunker bidraget per person eftersom man kan använda saker gemensamt.
Barn anses kosta (utan hobbies, glasögon, dator, cykel, läger osv) 2*underhållsbidrag+barnbidrag/studiebidrag. Bostadsbidrag är för barnets boende och för vår del är det billigare med 2:a än 3:a trots bostadsbidrag så boendet för dottern kostar också mer än de 800 kr. Bostadstillägg spelar roll gentemot bostadsbidrag så skippar vi bostadsbidrag finns chansen att vi får exakt samma summa med bara bostadstillägg. Får du bostadsbidrag minskar bostadstillägget helt enkelt om du inte nått max vid bostadstillägg.

Nu kan du räkna ut hur mycket vi skall ta av våra pensioner som är uträknade som om vi var ålderspensionärer. Inga extra pengar för barn mer än för andra människor.
2000 kr får vi minst ta av våra pengar som vi själva får behålla som sjukpensionärer och inte har barn och då har jag inte räknat hobby, fotinlägg för min dotter, mediciner på ytterligare 2200 kr per år för en person till (japp vi lägger 6600 kr i receptbelagda mediciner och 5500 i icke receptbelagda samt alternativa metoder). Vilken ålderspensionär betalar medicinkostnader förutom sin egna?Samma som du, högkostnadsskydd för de godkända och egen plånbok för annat.
Vilket barn kostar 1650 i månaden att försörja och vi pratar tonåring?
Då har jag inte tagit hänsyn till att vi sannolikt får de där 800 kr i bostadstillägget i stället (som inte tar hänsyn till barn) om vi lät bli söka bostadsbidrag för barn för då sjunker summan till 1050*10 per år. Man får inte studiebidrag på sommaren.
Vilken ålderspensionär måste lägga ner minst 1000 kr av sin inkomst till att klä. föda och ha tak över huvudet till sitt barn?
Hu många känner du som har barn i den ålder som inte är myndig?
Myndigheterna har fastställda regler för bidrag till barn, till vuxna och till olika kombinationer av detta. En ensamstående vuxen får mindre i bidrag än en vuxen och ett barn eller hur?
Du vet så lite om hur det fungerar och har så mycket åsikter ändå.
Det går inte att jämföra ålderspensionär med sjukpensionärer när antalet människor att försörja på pengarna kan skilja radikalt.Återigen det finns mallar för detta.
Det är helt enkelt inte rättvist utan där borde finnas bidrag som räknar upp barnets del så jag får samma att leva på som en pensionär med lägsta inkomst. Som det är idag så är det inte så.Livet är inte rättvist, kommer inte att bli rättvist.
Äkta fattigpensionärer dvs de som behöver gå till soc är sällsynt i vårt land ändå just för att bostadstillägg och särskilt bostadstillägg ger en minsta peng att leva på och den är högre än soc.Finns det falska fattigpensionärer
Det är mest enstaka saker som tandvård men det är de ju inte ensam om och de har mer förmånlig tandvårdsreform än vad jag som är 40 år har. Soc betalar dock för protes om man inte kan äta. Har en vän som redan innan 30 års ålder var av med en hel del tänder och kunde bara äta soppa där soc betalade protesen.

Som sjukpensionär har du i stort sett samma förmåner som en fattigpensionär. Vissa åldersrelaterade förmåner undantagna.

Om du sedan plockar exempel efter exempel så har fattigpensionären samma villkor, vill han använda homeopatiska preparat som exe, får han betala själv
vilket även du får göra.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

I vissa länder hade jag varit död och min man tynat bort och min dotter tagit livet av sig. Jag är inte ett dugg otacksam.
Det jag vänder mig emot är att du åt ena sidan säger att det skall vara rättvist och man skall inte ta hänsyn till beroende (LSS säger jag bara) åt andra sidan är livet inte rättvist och du tycks inte vilja göra något åt det.
Med andra ord snackar du bara massa skit för rättvisa var tydligen inte så viktigt ändå.
Det är jättelätt att vräka ur sig massa ord men stå för dem det är svårare.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Allt beror ju på från vems sida man väljer att se på det.
Ture betalar fler kronor än Kalle, det är sant. Men Kalle betalar en större del av det han får än vad Ture gör.

Ja till del stämmer det, avdrag för inkomstens förvärvande faller ju bort om man lever på bidrag.

Men du hävdade ju att den som var sjuk betalade mer i skatt

och det stämmer ju inte eller hur?
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Nej. Det är ju inte samma sak.

Person A skapar ett värde på ett företag som det företaget anser vara värt 75.000 kr i månaden. Runt 25.000 försvinner i arbetsgivaravgift. Runt 25.000 försvinner i kommunal och statlig skatt. Person A får ut netto 25.000 kr i månaden. Person A har netto bidragit till staten med 50.000 kr.

Person B är sjukpensionär och emottar ett bidrag på 7.000 kr av staten. Det beskattas med kanske 2.000 kr. Det betyder att bidraget netto egentligen är 5.000 kr. Person B har därmed netto FÅTT 5.000 kr från staten. Det är ju faktiskt ingen skatt alls. Det är ju en ren transferering/bidrag.

Person A har förmedlat 50.000 kr till statskassan och person B har länsat statskassan på 5.000 kr. Hur i alla fridens namn får man det till att person B är hårdare beskattad än person A?

Skulle vi likställa skatten (till exempelvis noll) skulle sjukpensionären få ut alla sina 7.000 kr och arbetaren skulle få ut alla sina 75.000 kr. Så är det ju som tur är inte, för då skulle vi inte ha råd att hjälpa den förstnämnda.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

I vissa länder hade jag varit död och min man tynat bort och min dotter tagit livet av sig. Jag är inte ett dugg otacksam.
Det jag vänder mig emot är att du åt ena sidan säger att det skall vara rättvist och man skall inte ta hänsyn till beroende (LSS säger jag bara) åt andra sidan är livet inte rättvist och du tycks inte vilja göra något åt det.
Med andra ord snackar du bara massa skit för rättvisa var tydligen inte så viktigt ändå.
Det är jättelätt att vräka ur sig massa ord men stå för dem det är svårare.
Jag har sagt följande:
Sjukpensionärer o fattigpensionärer ska bedömas lika.
Orsaken till den situation ska inte spela någon roll utan hjälpbehovet är det primära.
Idag görs ingen rakt av bedömning utan både antal boende och antal barn i hushållet vägs in o påverkar bidragens storlek.

Att sedan dessa i dina ögon är för små är en helt annan femma.

Och ja..jag har gluttat påhttp://www.1177.se/Ostergotland/Reg...e-till-vissa-funktionshindrade---LSS/?ar=True
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Jag har svårt att se hur skatten som dras på min sjukpenning går att jämföra med den skatt som dras från min lön - de pengarna går ju bara från statskassan till kommunkassan och är inget jag bidrar med till de offentliga finanserna.

Det är väl klart att det går att jämföra. Du betalar en högre % i skatt på den ena halvan än på den andra. Plättlätt.:D
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Nej. Det är ju inte samma sak.

Person A skapar ett värde på ett företag som det företaget anser vara värt 75.000 kr i månaden. Runt 25.000 försvinner i arbetsgivaravgift. Runt 25.000 försvinner i kommunal och statlig skatt. Person A får ut netto 25.000 kr i månaden. Person A har netto bidragit till staten med 50.000 kr.

Person B är sjukpensionär och emottar ett bidrag på 7.000 kr av staten. Det beskattas med kanske 2.000 kr. Det betyder att bidraget netto egentligen är 5.000 kr. Person B har därmed netto FÅTT 5.000 kr från staten. Det är ju faktiskt ingen skatt alls. Det är ju en ren transferering/bidrag.

Person A har förmedlat 50.000 kr till statskassan och person B har länsat statskassan på 5.000 kr. Hur i alla fridens namn får man det till att person B är hårdare beskattad än person A?

Skulle vi likställa skatten (till exempelvis noll) skulle sjukpensionären få ut alla sina 7.000 kr och arbetaren skulle få ut alla sina 75.000 kr. Så är det ju som tur är inte, för då skulle vi inte ha råd att hjälpa den förstnämnda.

Hear hear!:)
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Ja till del stämmer det, avdrag för inkomstens förvärvande faller ju bort om man lever på bidrag.

Men du hävdade ju att den som var sjuk betalade mer i skatt

och det stämmer ju inte eller hur?

Vad jag menade var att den som är sjuk betalar mer av sin inkomst i skatt. Jag inser att jag uttryckte mig en aning oklart.
Oavsett om man tycker att det är bra eller dåligt så görs det ju skillnad på folk och folk.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Det är väl klart att det går att jämföra. Du betalar en högre % i skatt på den ena halvan än på den andra. Plättlätt.:D

Toppen from januari nästa år kommer jag dra in närmare 100 000 brutto per månad en tid framöver. Då betalar jag bara 30% i skatt ..egenavgiften behöver jag då inte betala...smarrigt

Jag betalar ca 60 % i skatter o avgifter på mina pengar..
Hur många % betalar en sjukpensionär?

Jag räknar med att betala ca 60000 i skatter o avgifter per månad under den tiden, vad betalar en sjukpensionär?:D
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

Fast den pensionären behöver inte betala för sitt växande barn, för barnets behov som faller ur ramen för vad soc ersätter, behöver inte bekymra sig att barnet skall ha mat, tak över huvudet, behöva betala medicin och vård för en till, behöver inte bekymra sig hur man under denna sommaren skall fixa så barnet inte har något att göra alls, slipper köpa sängkläder och andra förbrukningsvaror som en tonåring behöver.

Sjukpensionärer är folk som ofta är svårare sjuka. Kräver stort sätt alltid sjukvård, mediciner osv. Ålderspensionär kan vara hur pigg som helst ända tills dagen de dör. Gör det inte så drabbas det ändå inte deras växande barn ekonomiska läge. De är förhoppningsvis stora med egen ekonomi att sköta.
Du jämför apelsiner med äpplen och vet inte hur saker fungerar och kan tydligen extremt lite om vad barn kostar, hur det fungerar när man har bostadstillägg med bostadsbidrag eller vad en pensionär faktiskt garanteras ha kvar när hyran är betald.

Förlorarna är BARNEN har du inte förstått det ännu?
Man vet att det inte är gynsamt för BARN att växa upp i fattiga förhållanden.
Som vuxen bryr jag mig mindre för jag vet att när dottern är stor nog kommer min inkomst per kapita att gå upp dvs jag och maken har råd med mer trots att vår ersättning inte har ökat.
DU är den som pratade om rättvisa oavsett, inte jag. DU borde vara upprörd över att det är så att det är så skevt och det faktiskt är en hel del som hamna mellan stolar för det var DU som påpekade att det var viktigt med rättvisa.
Det förvånar mig att du sitter och försvarar det sneda systemet och säga att man skall vara tacksam när du tidigare hävdade att det var viktigt med rättvisa.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

I så fall har du råd med det. Det är bara att gratulera.
 
Sv: Ännu ett jobbskatteavdarag, vad är det som är så bra?

njae jag vet inte det. Sverige började falla redan under förra seklet vad det gällde standard o framförallt hur andra internationella lärosäten värdesatte svenska akademiska meriter. Det var redan då inte ovanligt att svenska akademiker var tvugna att komplettera sina meriter för att få tillgång till högre studier eller tjänster utomlands.;)

Det beror olika betygsystem inte oika kunskaper. Fallet i jämförade studier av kunskap beror på införandet av den segregerade skolan.

Att hellre ge skattepengar till atktieägare än till skolundervisning är en idéologisk fråga där den borgelig regeringen prioriterar aktieägare framför skolbarn.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
775
Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 590
Träning Plockat från tråden om favoritfilmer på Dressyrgnägg Flash frågar ang heike Kemmers ritt i küren Aaachen Nej det är inte det jag...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
18 861
Senast: flashlight
·
M
Hästmänniskan Jag ska snart släppa ut min häst på bete några veckor. I god tid ringde vi till en kvinna som har hand om lite marker härkring - och...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
14 908
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp