Bukefalos 28 år!

är billiga foder dåliga för hunden?

E

ElinJ

ja, min fråga lyder som rubriken: kan en hund fara illa av att den får en billigare typ av foder? på vilket sätt? om dessa foder skulle vara skadliga, varför finns de då på marknaden?
 
Sv: är billiga foder dåliga för hunden?

Svar Ja och Nej..Det beror på individen. Jag gick igenom ett x-antal sortiment med fd.hunden. Både svindyrt samt hur billigt som helst...Det hon funkade allra bäst på var ett lågprisfoder från Willys...Så kan det gå..
 
Sv: är billiga foder dåliga för hunden?

okej, men hur hittar man egentligen rätt foder för hunden? bör man använda sig av valpfoder till en början? förlåt för alla dumma frågor, men vår fina valp kommer från danmark och jag antar att foderutbudet inte är riktigt samma som det är här i sverige och därför kan de ju bli svårt att köpa det foder som uppfödaren rekommenderar.

ojoj... antar bara att jag är valptokig. vår söta underbar kommer komma hem nästa söndag och jag kan bara inte sluta längta! :bump:
 
Sv: är billiga foder dåliga för hunden?

Jag har tre hundar, den ena äter et svindyrt foder som kostar 520 kr/15 kg, den andra äter Coops torra kostar 109 kr/15 kg ..coopshunden äter inget annat än detta, då matvägrar han hellre...lillvalpen köpte jag fiiina dyra foder till också men han vill inte ha, det enda han äter är utav Coophundens mat istället....bra för mig :D
 
Sv: är billiga foder dåliga för hunden?

Jag tror inte att hundar far illa av billiga foder men vissa är känsliga mot spannmålet som finns i vissa sorter. Min tik får lone star magnum och det kostar ca 350 kr och det gillar hon jättemycket och hon har inte fått problem fastän det finns spannmål i detta. Detta foder räcker ca 2- 2 och1/2 mån vilket är betydligt längre än vad pedigree räckte för oss så det blev i längden mer ekonomiskt. Hon får även köttkross på sidan av.Mina föräldrars hund äter pedigree och mår inte dåligt av det. Hon har även ätit coops torrfoder men dom bytte pga av att hon inte gillade det något vidare. Det är nog upp till var och en vad man vill ge sin hund och man märker ju om don har dålig aptit då kan man bara prova att byta foder tills man hittat ett som passar en.
 
Sv: är billiga foder dåliga för hunden?

min ena hund blir väldigt gasig och pösig i magen av alla foder med för hög spannmålsandel medan den andra kan äta det utan problem. hans päls blir glanslös och lite fjällig, hennes blir blank men lite småfjällig. bådas skitar blir enorma, illaluktande och "fluffiga". med det dyrare fodret ger jag mindre mängd, de har blivit blanka båda två (särskilt färskfodret gjorde en enorm skillnad), de skiter litet och fast utan så mycket lukt och labbens mage är mer stabil.

egentligen har det nog mer att göra med att de dyrare fodrena har en högre fettandel och att ingredienserna är mer lättsmälta än att "dyrast är bäst". har du en bantande eller lågaktiv hund går det lika bra med ett mindre energitätt billigt foder som ett dyrt. men då får du se upp med vitaminerna och mineralerna, de billiga fodren är gjorda för att man ska ge enorma mängder! enligt pedigrees rekommendationer ska min ena hund ha ungefär 540 g per dag och enligt standardts rekommendationer ska han ha runt 400 g som normalt akitv hund. en viss skillnad alltså.

en del av de billigare fodren innehåller också väldigt mycket färgämnen och konserveringsmedel och det vill jag inte ge för mycket av. just coops är ett av de bättre billiga fodren, men med en extremt låg fetthalt (6-7 %, minns inte exakt), sådant ska alltså inte växande eller aktiva hundar äta, precis som barn eller aktiva människor inte ska äta en felaktigt sammansatt kost.
 
Sv: är billiga foder dåliga för hunden?

Det finns en logisk förklaring till det CM skriver: Låg fetthalt för att de ska härskna långsammare. Sen konservering då. Detta är för att dessa foder är till för att köpas in i enorma mängder och ligga på lager i butik länge. Stora mängder = billigare inköp = större förtjänst för butiken.
 
Sv: är billiga foder dåliga för hunden?

fast man kan ju lägga på olja i maten själv isåfall....jag tycker fettet i torrfoder ser äckligt ut....dessutom om man har en liten hund och köper mindre förpackningar blir det ju ÄNNU dyrare.....så är det bara fett det handlar om så kan man ju reglera det fint själv.....
 
Sv: är billiga foder dåliga för hunden?

Nu ger ju jag inte något torrfoder alls längre, eftersom jag barfar, men när jag gjorde det fick hundarna vid något tillfälle Coops hundmat när den andra var slut. Funkade helt okej för den lilla, men den stora fick sämre päls. Annars gav jag ett foder i mellanprisklassen som fungerade bra för båda. Fast jag kommer aldrig någonsin att gå tillbaks till torrfoder igen, nu när jag sett skillnaden...
 
Sv: är billiga foder dåliga för hunden?

Jag får ge ett dyrare till W då han inte klarar av att äta dom billigare fodren för att han får glanslös päls, tunnar ur och blir allmänt "låg".
Syrrans vovve däremot lever på doggy och älskar det och är hur fin som helst. Så det är så olika från hund till hund.
 
Sv: är billiga foder dåliga för hunden?

Har hört från många håll att man inte ska ge valpmaten förlänge då det finns risk att de växer för snabbt, men detta kommer inte från säkra källor!!
 
Sv: är billiga foder dåliga för hunden?

Ett bra valpfoder motsvarar ett vuxenfoder som många rekomenderar istället, jag förstår faktiskt inte vad det gör för skillnad var det står på säcken ;)

Nämen allvarligt, man kan inte dra några generella slutsater utan man måste läsa på säcken. Det finns en uppsjö av valpfoder och inget är det andra likt. Jag ger ett bra valpfoder och känner mig trygg i att valpen får allt det den behöver!!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 822
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 299
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 750
Senast: Kraxa
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 288
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp