Bukefalos 28 år!

Är den här hästen halt?

Sv: Är den här hästen halt?

De har bedövat knät bak, och det hände inte jota. Tyvärr.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Ja, men vad ska de göra? Operera bort pålagringen? De måste ju försöka göra det som verkar mest logiskt, inte ta bort alla tänkbara problem som hästen har. Vinsten måste vara större än kostnaden, och jag litar på att de gör ett så gott jobb de kan.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Min är också svårskodd bak, blir spänd och skakig, men har inte visat något vid böjprov. Visar inget vid ridning eller tömkörning heller.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Du kan behandla en pålagring med tuppkam för att mjuka upp leden. En del pålagringar går att operera men är en stor risk eftersom det lätt kommer tillbaka och blir då oftast värre. Jag har en häst med pålagringar fram och har haft en ponny med pålagringar bak. Båda blev behandlade med tuppkam och det gav ett positivt resultat. Djävulsklorot, B-vitamin och nypon är bra och ge i fodret.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Fast det är ju ändå bra, det betyder ju att smärtan inte kommer därifrån iaf! Och hade det gjort det så hade det ju inte varit mkt att göra åt det, så det är positivt att han inte har ont där längre!
 
Sv: Är den här hästen halt?

Behandla - ja. Operera - tveksamt. Även om det rent tekniskt kan göras i vissa fall har jag aldrig hört om någon som rent praktiskt gjort det, jag misstänker att försäkringsbolaget sätter sig på tvären även om veterinär skulle tillstyrka.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Om det varit en hovböld kontakta hovslagare så kan h*n kolla ordentligt, hovbölden kan vara utläkt men gör fortfarande ont,
en hovböld ger hästen smärtor upp längs benen och upp i ryggen, har hovbölden varit på ett framben blir även bogen stel, hade hästen varit en islandshäst så hade den troligtvis mest grisepassat fram och inte kunnat trava
 
Sv: Är den här hästen halt?

Min hovslagare var ute när hästen hade misstänkt hovböld, men hittade ingen reaktion. Inte heller veterinären har hittat något när hon använt visitertång.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Många tack:) Det är påfrestande när hästarna är sjuka. Just nu känns det som att jag inte riktigt hinner aktivera de andra två hästar jag har, eftersom jag blir stressad av att ha den här sjuklingen på box/sjukhage. Så lyckönskningar muntrar upp! På söndag är sista dagen med butta, jag uppdaterar i början av nästa vecka om han fortfarande verkar frisk.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Har inte läst hela tråden men min tanke är direkt, kollat med en kiropraktor? Eftersom hästen är ung och fortfarande växer kan ju något sitta fast i ryggen på den och har den problem med ryggen så får den ju alla möjliga slags hinder.

Min häst är kontrollerad av vet men enligt dem va hästen frisk, men kiropraktorn hittade en hård muskel i ryggen vilket gjorde rörelserna mycket ojämna.

Så det är verkligen en bra grej att göra! Kan räcka med massage och stretching och är då bra mkt billigare!
 
Sv: Är den här hästen halt?

Nej, han väljer inte själv att gå i en låg form. Jag rider honom med lösa tyglar, så jag har inte dragit upp honom alls. Jag tycker också att det är viktigt att hästen söker framåt-nedåt, men jag tror tyvärr inte att det löser de problem jag upplever med hästen idag.

Jag tittade bara på filmen en gång och tyckte markering på hö fram, men kanske det är vänster som de andra trodde... det jag tänker på är att hästen slår upp huvudet högt, om det är så han går i ridningen så är det något fel i rygg eller framdel. Om det är ryggen så kan det vara utrustningen, och hästen sänker ryggen för att komma undan. Eftersom du säger att han inte väljer låg form alls i ridningen kan det som sagt även sitta i framdelen och eftersom du sa det kom för ca en månad sedan med värme i en framhov men ingen böld hittades så kan man ju inte utesluta fång? den struttiga gången fram är typisk vid en fångkänning.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Det är möjligt att det sitter bak, men veterinärerna har ingen anledning att tro det eftersom han visar tydlig ömhet i framknä och framkota, och knappt något bak. Man kan ju kolla igenom "hela" hästen på jakt efter orsak (om det nu är en annan orsak till problemet fram), men det är ju inte hållbart. Hästen är röntgad ua i bakknäna, och de har provat att släcka det bakknä där hästen visade lite ömhet efter böjprov, utan att det ger någon effekt. Varför säger du att problemet "troligen" sitter bak, vad grundar du det på? Det kan ju lika gärna sitta antingen bara i fram, i ryggen, nacken, korset eller bak. Men det är inte mycket som tyder på något annat än att det är fram det sitter i dagsläget.

Min kille hade hälta på Hö fram och problemet satt i vänster bak, både kors och lår ömmade och eftersom han avlastade så var det just höger fram som fick ta smällen.
 
Sv: Är den här hästen halt?

Hej på er! Jag har varit på semester ett tag, så jag har varit Bukefri. Hästen har nu behandlats sammanlagt tre gånger, med DMSO och kortison i båda framkotorna samt med kortison i ena framknät. Veterinärerna tror på att han ömmat i kotorna på grund av att han trampar igenom så pass mycket som han gör, och har rekommenderat att sko honom med ringsko för att hjälpa honom att gå mer upprätt med kotorna.

Själv är jag väldigt förvirrad, och vet inte vad jag ska tro. I dagsläget, två veckor efter förra behandlingen, är hästen tydligt halt på höger fram. Det var han också vid det senaste besöket. Jag är trött på att behandla utan att veta exakt var problemen sitter, och att behandlingarna inte har full effekt. Mitt tålamod är lite utslitet, med andra ord. Funderar i dagsläget på att åka till en annan klinik, för att få en second opinion. Det verkar inte som att veterinärerna på "min" klinik har någon annan teori än att det beror på detta med de svaga kotorna, men jag tvivlar på att de skulle ge hälta även i framknäna, och också i bakknä ( där han visat hälta vid böjprov tidigare).

Alltså: en viss förbättring har skett, men nu är hästen tydligare halt på ena fram. :(
 
Sv: Är den här hästen halt?

Hoppas du haft en trevlig semester. jag hade nog pratat med en annan klinik, min Herc åkte jag först till travkliniken i halmstad, de hittade vilket ben bekymmret satt, men inte vad det var. Utan vi åkte till Helsingborg och där gjorde de artroskopin efter som behandlingarna inte hade hjälpt. men vi var säkra på var det satt. Tråkigt när man inte hittar felet eller att behandlingarna hjälper. Kramar
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 976
Hästvård Hej har ett litet problem som jag hoppas kunna få lite åsikter och tankar om.. För 6 veckor sen tog jag hem en ny häst, 2 veckor efter...
Svar
7
· Visningar
1 947
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej, jag skriver på ett anonymt nick eftersom jag inte vill att hästägaren eller någon annan ska bli inblandade eller känna igen...
Svar
8
· Visningar
2 282
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 732
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp