Är den person som startar en tråd viktigare än....

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Jag har ju träffat Gammeln IRL, så jag borde väl få vara med på ett hörn. :angel: :)
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Jag har nog inte svarat på trådens ursprungsfråga.

Om man kollar in de trådar som får extremt många svar på kort tid alternativt hålls aktiva väldigt länge så är det oftast samma människor som startat trådarna. Vad för tema eller ämne tråden berör verkar faktiskt betyda mindre för ämnesområdena varierar rejält.
Mnja. Jag tror, som flera redan påpekat, att det nog kan bero på vem som startat den - på så sätt att vissa (många!) alltid skriver rappt, roligt och välformulerat. Det lockar i alla fall mig. Och visst, det kan handla om nästan vad som helst. Jag har hoppat in i mängder av trådar på grund att att de LÅTER roliga, snarare än att ämnet på förhand fanns med på min lista över "saker jag skulle vilja diskutera på Buke".
Den listan skulle för övrigt vara väldigt kort, jag skulle aldrig kunna komma på så vitt skilda saker och att de skulle kunna bli så roliga, som många ämnen blivit här! :idea: :bow:

Så vad kommer först, hönan eller ägget? Trådskaparen eller trådämnet?
Ibland är det hönan , inte för att det är just Agda, utan för att "åh, Agda har lagt ett sånt där fint ägg igen!"

Men lika ofta är det ägget.
"Oj, vilket roligt ägg! Det måste jag titta närmre på! Vem har lagt det? Äh, skit samma!"

Det är ju inte så konstigt att trådar i dagsaktuella ämnen väcker intresse, men man reagerar lite när först en person som uppenbarligen inte tillhör "poppisbukarna" postar en tråd och ingen eller ett fåtal svarat i tråden....men sedan kanske bara några timmar eller någon dag senare en "poppisperson" startar en tråd som är mycket näraliggande ämnesmässigt så flödar svaren och inläggen in och det kan bli kanske 50-100 poster i tråden på kort tid.
Det känner jag inte igen faktiskt.
Har det inte snarare med att göra hur inlägget är skrivet? För min del är det viktigare. Det är bara några få rader som avgör om man ska fortsätta läsa eller ej... Ett ämne som inte intresserar mig kan ju locka mig ändå, om det har nån twist eller kul vinkel, men är det tråkigt och luddigt formulerat så finns det ju ingen anledning för mig att läsa.
Och sedan, om en tråd blivit lång, så är det ju något av en kvalitetsstämpel. Eller nej, inte kvalitet... :angel: men intresse. Uppenbarligen har tråden blivit intressant av någon anledning.
Ofta har ju det inte ens med den ursprunglige trådskaparen att göra, utan något har hänt i tråden efter hand.
Då blir man naturligtvis nyfiken på vad det är som händer.

Vad som är signifikant är också att när en "poppisbukare" postar en tråd med närmast nonsenstema...typ "kolla in vilken fin avloppsrensare jag köpte igår..." så får den också grymt mycket aktivitet.
Tja. Det kan hända att det stämmer. Jag skulle tro att det kan hända när det är folk som känner varandra IRL.
Och möjligen mer i andra forum? Jag är typ bara på Senior, med några undantag.
Jag tror jag vet vilken typ av trådar du syftar på, och där får i alla fall jag känslan av att de som är mest aktiva känner varandra.
Om några av mina IRL-vänner fanns på Buke så skulle jag nog hoppa in och säga "blahablaha" (läs: Hej!) i deras trådar.
Och inget ont i det, egentligen.
Hamnar jag i sådana trådar där det känns internt så brukar jag lämna dem rätt snabbt, men jag kan inte säga att de stör mig.
Vilka är då poppispersonerna? Jag tänker inte namnge några här och det är inte samma personer som HELATIDEN är poppis. Man kan säga att innegänget varierar över tid. Vissa som varit riktigt höjda till skyarna under några månader eller ett år eller så, kan sedan störtas ner i misär och i princip bli utskällda oavsett vad dom skriver eller gör! Likaså kan en sedan innan obemärkt bukefalist plötsligt höjas upp till en bejublad celebritet!

Hm hm hm. *kliar mig i huvudet*
Men du beskriver det så märkligt, som att det fanns någon liten kommitté som satt och bestämde detta och sedan publicerade någon sorts lista.
Nu har jag ju inte varit med så himla länge.
Men i den mån någon "blir populär" på Buke - och jag läser "populär" som "ofta läst" eller "uppskattad" - så är det väl inte på grund av att något "innegäng" bestämmer sig för att "nu är den personen populär"? Hur skulle det gå till?
De som jag uppfattar som "populära" är det på egna meriter, så att säga. De har blivit det för att de ofta skriver inlägg som folk tycker är bra.
Och det enda sättet man kan se det är väl om någon ofta får beröm, :bow: etc. Det varierar ju så oerhört mellan trådarna beroende på deras ämne. Och beroende på vem som läser.
Om man bad alla användare att göra en lista på säg fem bukare som de uppfattar som populära, grundat på den respons dessa får i trådar, så skulle nog de listorna se väldigt olika ut.

Det andra fenomenet är kanske vanligare. Att man blir skeptisk mot en viss användare och inte bryr sig om att läsa dennes inlägg så noga utan tänker, slentrianmässigt, att "äsch, den där brukar ha så knäppa åsikter", typ.
Fast även det tror jag mer är på individbasis. Jag tror inte att det dikteras av någon "mobb".

Eller, tänker du att det liksom skulle finnas någon "trendängslighet" på Buke, att man som användare pejlar av vad andra verkar tycka om en viss person? Slickar på fingret och håller upp det i luften för att känna vartåt vinden blåser, och verkar en viss användare "vara ute i kylan" så är man mindre benägen att skriva i dennes trådar eller ge "bugningar" åt den eller vad det nu kan vara?
Tja. Buke är så himla stort. Här finns så otroligt mycket folk, av alla möjliga sorter.
De flesta skulle nog inte känna igen sig i det där. Hoppas jag :crazy:
Men i och för sig, fenomenet finns ju i samhället, den där ängsligheten: vem vågar jag tro på, vem är det "rätt" att vara solidarisk med, vad ska jag köpa???
Så varför skulle det inte finnas här.

Å andra sidan, jag skulle kunna tänka mig att det ofta är lättare att ha sin integritet i behåll på ett nätforum, än i verkliga livet. Här kan man ju ganska enkelt stå för sin mening: "jo, jag gillar den här personens åsikt, trots att alla ni andra skäller".
Det är kanske svårare på en arbetsplats, till exempel, eller i en skolklass... tyvärr.

Vad som också är tänkvärt är att "svansen" också är de samma... det finns en positiv svans och en negativ svans. Den positiva går in och hissar så fort tillfälle ges och den negativa går in och dissar.
Menar du att denna "svans" hör till vissa användare, typ en liten fanclub?
Jag tycker inte att jag ser det, utom möjligen i vissa frågor.
De utskällda "Bukefeministerna" är möjligen en sådan "grupp". När ett ämne kommit upp tusen gånger så vet man ju lite var de flesta står. Typ prostitution eller "vad är typiskt kvinnligt". Då är det rätt naturligt att man går in och "hjälper till" lite. Man vet att en enda stackars användare orkar inte dra de där argumenten ensam hur länge som helst.
Jag tror inte att det är så mycket fråga om att man "hyllar" någon baraföratt, utan mer att man tycker lika.
Och det är ju ofta samma personer som är engagerade och tycker lika i vissa specifika frågor.
Sedan finns ju "one day of fame svansen" dvs de personer som går in i de trådar som startats av populära personer och gör inlägg uppenbarligen i hopp om att själva stiga till "poppisperson". Dvs nästan allt de skriver går ut på att stryka poppispersonerna medhårs....
Kanske mer i de yngre forumen?
(Det känns som att det här fortfarande är en Senior-tråd, trots att den ligger på Hjälp).


Sådärja, då var det utrett ;)
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

***KL***

Men nu var det innegänget det gällde igen, här.

Hittills är det gammeln, Lupin och jag som är med.

Vilka är ni andra?!
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Får man bli med hur som helst elelr röstar ni?
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Tillbaka i gammalt är det väl?
Gör mig inte mer förvirrad än jag är nu:p
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Men jag VET ju inte om jag tillgör något innegäng. Ingen har talat om det för mig iaf....

Garderoben är inte svårt att komma ut, kommer inte in i den ens:rofl:
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Jag har listan med alla i innegänget här i en låda. Dock är det så att om jag tar ut den och börjar läsa högt kommer den direkt vara felaktig ;)

Och sedan var det så att vi skulle vara seriösa här, faktiskt ;)
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Jag har listan med alla i innegänget här i en låda. Dock är det så att om jag tar ut den och börjar läsa högt kommer den direkt vara felaktig ;)

Och sedan var det så att vi skulle vara seriösa här, faktiskt ;)

Ska det va så får du INTE vara med i innegänet, så det så! :mad:


Nu vet jag! Jag ska kontakta Sverker på Plus så får han göra en utredning och kasta alla som inte är med i innegänget i soptunnan! :idea:
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Nej vi röstar inte. Vi vill bara att dom som tillhör innegänget ger sig till känna, kommer ut ur garderoben

OT: jag var och åt på Ultuna i dag och då såg jag en massa gamlar. Vilken av dem var du?! Inte han som stod med armen nere i komposterbart-tunnan och letade efter sina löständer, väl?! :crazy:

I så fall blir det ALDRIG någon dejt, den saken är klar!!! :cool:
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Men jag VET ju inte om jag tillgör något innegäng. Ingen har talat om det för mig iaf....
ja, hur ska jag veta då :confused: Du får helt enkelt ransaka dig sjölv hurvida du är med eller inte :p. Är du med eller inte :cool:
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Jag har listan med alla i innegänget här i en låda. Dock är det så att om jag tar ut den och börjar läsa högt kommer den direkt vara felaktig ;)
Nej det tror jag inte, möjligen ska listan uppdateras :angel:. Så fram med den nu, ur lådan :idea:
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Ska det va så får du INTE vara med i innegänet, så det så! :mad:


Nu vet jag! Jag ska kontakta Sverker på Plus så får han göra en utredning och kasta alla som inte är med i innegänget i soptunnan! :idea:
Tänk om Sverker kastar HELA lista då :eek:
 
Sv: Är den person som startar en tråd viktigare än....

Jag är åtminstonde UTANFÖR garderoben..

Jippie jag är med i innegänget:bump::rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp