Bukefalos 28 år!

Är det bara jag som irriterar mig på ICA?

Det känns som att det snart bara finns ICA-brandade varor på ICA?
Mer och er av de sakerna jag brukade handla tas bort och ersätts av ICA:s eget sortiment.
Det är väl en sak om ersättningsvaran är lika bra som originalet , men när det är sämre! Samt är svårt att utläsa var det kommer ifrån/är tillverkat.

Senast i går fanns inte kycklinglårfilé kvar. Men ICA:s kyckling översvämmade disken.
En speciell kryddsås var också ersatt med ICA:s. Smakar inte lika bra och lämnar dålig andedräkt.
Och det var bara vad jag lade märke till när jag veckohandlade i går.
Vi har inte så många alternativ på matbutiker, så för att handla mycket av det vi brukade ha, får vi åka 5 mil.
Vilket känns onödigt men som vi gör ibland för att fylla på förråden av det som inte längre finns på ICA.

Hur upplever ni det?
Det är inte bara ica som har det här problemet. Mitt willys har samma problem med sina varor garant me be like :wtf: Kan inte köpa röd laktosfri mjölk längre för det finns inte om man inte köper garant....
 
Ja, det viktigaste är ju att det är svenskt kött/fläsk/mejerier men visst är det irriterande att det är packat utomlands.
Bland de värsta miljöbovarna tror jag att lax är! Kolla märkningen när ni köper. Tydligen är det få producenter som anger var laxen packas (om det inte kommit lagändringar) men Findus som varit öppna med det synliggjorde att Norskodlad lax flygs till Thailand för tillberedning och sedan komma tillbaka till Skandinavien. Nu har de själva flyttat större delen av produktionen till Polen, (bra där Findus!) men säkert är mycket av den billiga "dragspelslaxen" sådant som packats i Thailand. Och sannolikt från värsta sortens fiskodlingar. Det är ju som bekant inte gratis med god djurhållning.

Vi konsumenter styr genom att välja bort mat som framställs under tvivelaktiga omständigheter och att ifrågasätta.

http://www.lantbruk.com/lantbruk/findus-flyttar-hem-laxtillredning
 
Jag har tre olika Icabutiker jag växlar mellan. Två supermarket och en nära. Jag tycker att de håller ett bra sortiment och det är sällan jag inte får tag på det jag behöver. Jag köper sällan Icas egna varor.

Coop däremot. Jag stannade till där när jag kom på att jag glömt fyra saker. Inga konstiga saker heller utan gammal hederlig husmanskost. De hade EN utav de varorna jag sökte så jag fick åka till Ica ändå... Då var det inte heller att jag skulle ha något speciellt märke eller så utan de fanns inte I sortimentet över huvudtaget.
 
Ja, det viktigaste är ju att det är svenskt kött/fläsk/mejerier men visst är det irriterande att det är packat utomlands.
Eftersom jag inte förstår processen, så väljer jag bort. :)
Hur går det till egentligen?
Blir djuren slaktade i Sverige, frysta/kylda körs utomlands och kommer hem i påsar?
Körs livdjuren utomlands, slaktas, packas och kommer hem i påsar?
:confused:

Körs de som livdjur så är jag villig att texta ett plakat och demonstrera någonstans. ;)
 
Eftersom jag inte förstår processen, så väljer jag bort. :)
Hur går det till egentligen?
Blir djuren slaktade i Sverige, frysta/kylda körs utomlands och kommer hem i påsar?
Körs livdjuren utomlands, slaktas, packas och kommer hem i påsar?
:confused:

Körs de som livdjur så är jag villig att texta ett plakat och demonstrera någonstans. ;)

De körs inte som livdjur! Vi har ingen export av slaktdjur från Sverige och extremt liten export av livdjur som inte ska slaktas.
 
Jag handlar sällan på ICA Maxi, utan väljer i princip alltid Willys. Jag upplever att deras egna (Garant) varor är jättebra. I flera fall tycker jag att de smakar bättre än "originalet", till och med. Men det är ju såklart en smaksak.
 
Jag bor nära gränsen till Finland och väljer att handla där emellan åt. Det som slagit mig är att nästan allt kött, mejeriprodukter och grönsaker är producerade i Finland. När jag vintertid erbjuds köpa spanska tomater och gurka i Sverige, hittar jag finska i Finland till ett mycket lägre pris!
Allt pålägg i färdiga förpackningar är producerat av finskt kött.
När jag i Sverige vill köpa bröd, är det alltid bakat minst dagen innan. Åker jag till Finland en vardag förmiddag, kan jag köpa bröd som fortfarande i ugnsvarmt utan att vara bakat i butik.
I Finland är många produkter tydligt märkta med "kotimaista" (från hemlandet) och man är stolt över det.

I övrigt innehåller korven mer kött och man måste redovisa mängden salt per 100 gram direkt på förpackningen.

Men de har tyvärr inte falukorv :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp