Bukefalos 28 år!

Är det bara jag som irriterar mig på ICA?

Mjölken ska vara svensk vad jag har förstått. Kesella och sådana produkter köper jag inte.

Ja men om man säger "Arla" så utgår jag från att man menar mejerikooperationen? Och den är inte svensk även om det ingår svensk bönder i den. Arla gick in i danska MD Foods år 2000 och sedan dess har det kommit in leverantörer (dvs ägare) från många europeiska länder.
 
Ja men om man säger "Arla" så utgår jag från att man menar mejerikooperationen? Och den är inte svensk även om det ingår svensk bönder i den. Arla gick in i danska MD Foods år 2000 och sedan dess har det kommit in leverantörer (dvs ägare) från många europeiska länder.

Svenska bönders råvaror går ju alltid först men om jag har alternativ väljer jag bort Arla, ja. Dvs finns det tex Geflemejerier och Arla väljer jag Geflemejerier.
 
Svenska bönders råvaror går ju alltid först men om jag har alternativ väljer jag bort Arla, ja. Dvs finns det tex Geflemejerier och Arla väljer jag Geflemejerier.

Jag väljer absolut inte bort Arla :). De allra flesta av våra bönder levererar dit. Men jag köper i möjligaste mån alltid svenska mejeriprodukter. Märket Från Sverige finns ju numer så det är ganska enkelt.
 
Jag har precis lämnat ICA till fördel för Coop, efter att ha varit ICA trogen hela livet. Båda har ju många EMV, men skillnaden är att Coops är riktigt bra, ofta både svenskt och ekologiskt och kostar lika mycket som något mer välkänt märke som inte är ekologiskt! Medan ICA känns mer utländskt och dålig kvalitet och sällan ekologiskt.

Jag bytte från Coop till Ica pga alla blåvita varit men nu är jag på väg tillbaka igen. Är så leds på att ICAs varor tar över hela sortimentet och försöker alltid undvika dem till förmån för andra märken.
 
Jag känner inte riktigt igen det här från den Ica-butik jag brukar handla i. Jag brukar förvisso handla ett rätt begränsat antal varor - alltså ingen större variation - och självklart HAR de sina egna varor överallt i butiken, men sortimentet är så brett att jag nästan aldrig köper varor av Icas eget märke.

Däremot den lokala lilla Ica Nära-butiken hemma hos min mamma har väl nästan bara Icas egna produkter. Och idag noterade jag att det är svårt att över huvud taget hitta något annat än Garant av t.ex. många mejeriprodukter i min närmaste Willys-butik ... Bland mjölken och grädden fanns inget annat alls att välja på.

Men det verkar alltså skilja en del från butik till butik hur brett sortimentet och urvalet av olika märken är, enligt vad jag tycker mig ha märkt.
 
Jag jobbar i en Icaaffär och har hand om mejeriet. Har inte en enda vara där jag endast har Ica att välja på utan ser till att mina kunder själva får välja och så ser det ut i hela butiken.

Som någon annan skrev är ju Ica inte centralstyrt som coop utan vi är fria handlare i samverkan. Vi kan handla genom Ica men också från andra om vi vill det.
 
Ja men om man säger "Arla" så utgår jag från att man menar mejerikooperationen? Och den är inte svensk även om det ingår svensk bönder i den. Arla gick in i danska MD Foods år 2000 och sedan dess har det kommit in leverantörer (dvs ägare) från många europeiska länder.
Mitt första inlägg handlar om just mjölken. Sen har det gått vidare därifrån. Youghurt blir ofta valio finns inte så mycket på laktosfria hyllan och jag tycker det är svårt att hitta smaker jag tycker om.
 
De körs inte som livdjur! Vi har ingen export av slaktdjur från Sverige och extremt liten export av livdjur som inte ska slaktas.
Skönt att höra!
Ja, du ser ju hur förvirrande deras märkning ter sig för en vanlig konsument! ;)
Svårt att förstå varför fläsket ska ner till kontinenten och vända..
När det gäller Linie Aquavit kan jag förstå varför de skall ut och åka något varv runt jorden, inte annars. :)
 
Jag väljer absolut inte bort Arla :). De allra flesta av våra bönder levererar dit. Men jag köper i möjligaste mån alltid svenska mejeriprodukter. Märket Från Sverige finns ju numer så det är ganska enkelt.
Det känns som om de bönder som har alternativ väljer andra än Arla. Alla mjölkbönder i mitt närområde har valt ett mindre mejeri vilket gör att jag väljer att handla deras produkter. Vilket även gör att jag även väljer den mindre Ica butiken som har det mejeriets alla produkter.
 
Det känns som om de bönder som har alternativ väljer andra än Arla. Alla mjölkbönder i mitt närområde har valt ett mindre mejeri vilket gör att jag väljer att handla deras produkter. Vilket även gör att jag även väljer den mindre Ica butiken som har det mejeriets alla produkter.

Så lätt är det inte att "välja". Snarare är det de mindre mejerierna som kan välja sina leverantörer och de har ingen hämtningsskyldighet som Arla har.
 
Jag väljer alltid andra svenska alternativ om det finns istället för Arla. Arla lovar runt och håller tunt, köper upp konkurrenter och försämrar för mjölkbönderna så snabbt att bläcket inte hinner torka trots alla tomma ord innan. Jag förstår inte att konkurrensverket tillåtit Arla att få växa sig så stora.
 
Jag väljer alltid andra svenska alternativ om det finns istället för Arla. Arla lovar runt och håller tunt, köper upp konkurrenter och försämrar för mjölkbönderna så snabbt att bläcket inte hinner torka trots alla tomma ord innan. Jag förstår inte att konkurrensverket tillåtit Arla att få växa sig så stora.

Problemet är bara att om man vill gynna svenska bönder så är det en dålig idé att välja bort Arla. Även om jag förstår hur ni resonerar - men mejerimarknaden är ganska komplicerad.
 
Problemet är bara att om man vill gynna svenska bönder så är det en dålig idé att välja bort Arla. Även om jag förstår hur ni resonerar - men mejerimarknaden är ganska komplicerad.
Jag väljer ju knappast bort svenska bönder när jag köper svenska mejeriprodukter och stödjer mindre mejerier än jätten Gluffs-gluffs?
 
Jag har inte läst mycket i den här tråden, men det är några saker som gör mig kritisk mot ICA. För det första nedläggningen av de små butikerna. ICA tar orimligt mycket betalt för att leverera mindre partien r med varor. Skiljer så mycket att in-priser för särskilt färskvaror till den lilla butiken är lika högt som ut-priset i den stora. Dessutom kräver ICA att butikerna ska ha ett väldigt stort bassortiment, och det går inte att diskutera. Spelar ingen roll vad folk på orten efterfrågar och inte. ICA´s sortiment kommer alltid i första hand. Om butiken vill sälja något lokalproducerat så måste dom ansöka om lov av överordnad ICA-chef. Dom får det om det anses dra kunder, och om det kanske är bra för butikens image. Om dom till ex köper in lokalproducerat surdegsbröd, honung, getost och lite grönsaker på sommaren så kan dom skryta med att "vi stöder ortens småföretagare", men sett till helheten så utgör inte de där varorna ens 1 % av omsättningen! Alltså rätt löjligt, tycker jag.
 
Problemet är bara att om man vill gynna svenska bönder så är det en dålig idé att välja bort Arla. Även om jag förstår hur ni resonerar - men mejerimarknaden är ganska komplicerad.

Fast finns inte Gefle så köper jag ju Arla. Jag väljer ju alltid svenskt men andra mejerier över Arla om det finns alternativ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp