Bukefalos 28 år!

Är det bara jag som irriterar mig på ICA?

Jag väljer ju knappast bort svenska bönder när jag köper svenska mejeriprodukter och stödjer mindre mejerier än jätten Gluffs-gluffs?

Det sa jag inte :). Men det kan vara så "illa" att det är viktigare att stödja Arlas leverantörer än de små mejerierna om man vill göra det bra för Sveriges bönder. Jag säger inte att det ÄR så men det är trots allt viktigt att vara medveten om att det är en komplex marknad. Man kan ogilla stora jättar, jag gör det också. Arla är dock fortfarande ett medlemsägt kooperativ och på Sveriges marknad en av de viktigaste (den viktigaste?) aktörerna. De små mejerierna skulle inte klara av sin marknad om inte Arla fanns.
 
Så lätt är det inte att "välja". Snarare är det de mindre mejerierna som kan välja sina leverantörer och de har ingen hämtningsskyldighet som Arla har.
Här omkring var det tydligen ett enkelt val i och med att ingen har valt att vara kvar på Arla. Jag är rätt säker på att de har inskrivet med hämtnings garanti också.
 
Alldeles off topic men ändå.... Det jag stör mig på i svenska ICA-butiker (och andra matvarubutiker) är upplägget i butiken, dvs layouten. Hyllraderna står i vinkel mot varandra, hit och dit och utan rim och reson. I Kristianstad finns en stor ICA Maxi där jag ALLTID går vilse och alltid får gå extra vändor för att hitta rätt - för att inte tala om hitta UT! Det är helt bisarrt!

När jag bodde i England var t.ex. de stora TESCO-butikerna underbart tillrättalagda: Man kom in och började t.ex. från höger: Där låg manuella betjäningen för osten. UNDERBAR ost, och sen brödet. Färskt gott bröd i mängd. Sen kunde man gå raderna upp och ner, upp och ner, från höger till vänster - grönsaker, frukt, konfektyr, osv osv osv i ordningsföljd - tills man kom till butikens slut längst till vänster där VINET fanns :D. Man behövde aldrig ens ha med sig en shoppinglista eftersom man påmindes om vad man ville ha medan man gick hyllraderna upp och ner. Det var underbart. Inte en chans att man missade nåt viktigt. Frid och ro och inget hattande med kundvagnen hit och dit. Aaaahhh... DET saknar jag. Svenska butiker är kaotiska och jag begriper inte varför, jag köper verkligen inte mer av att hatta hit och dit, tvärtom, jag missar ofta nåt för att jag missat en hyllrad. Shoppinglista är livsnödvändig.

När jag tänker efter var samtliga stora matvarubutiker i England upplagda på det viset. Nu var det tio år sedan jag bodde där, men ändå. Förhoppningsvis har de behållit den finfina layouten!
 
Här omkring var det tydligen ett enkelt val i och med att ingen har valt att vara kvar på Arla. Jag är rätt säker på att de har inskrivet med hämtnings garanti också.

Jag vet ju inte vart du bor så det är lite svårt att svara på varför det är så just där (eller hur det egentligen är). Jag jobbar med dessa frågor - oberoende, jag har inget att vinna på att prata gott på något mejeri och jag köper min dryckesmjölk från Värmlands mejeri ungefär varannan gång, men jag vet också en hel del om branschen.
 
Alldeles off topic men ändå.... Det jag stör mig på i svenska ICA-butiker (och andra matvarubutiker) är upplägget i butiken, dvs layouten. Hyllraderna står i vinkel mot varandra, hit och dit och utan rim och reson. I Kristianstad finns en stor ICA Maxi där jag ALLTID går vilse och alltid får gå extra vändor för att hitta rätt - för att inte tala om hitta UT! Det är helt bisarrt!

När jag bodde i England var t.ex. de stora TESCO-butikerna underbart tillrättalagda: Man kom in och började t.ex. från höger: Där låg manuella betjäningen för osten. UNDERBAR ost, och sen brödet. Färskt gott bröd i mängd. Sen kunde man gå raderna upp och ner, upp och ner, från höger till vänster - grönsaker, frukt, konfektyr, osv osv osv i ordningsföljd - tills man kom till butikens slut längst till vänster där VINET fanns :D. Man behövde aldrig ens ha med sig en shoppinglista eftersom man påmindes om vad man ville ha medan man gick hyllraderna upp och ner. Det var underbart. Inte en chans att man missade nåt viktigt. Frid och ro och inget hattande med kundvagnen hit och dit. Aaaahhh... DET saknar jag. Svenska butiker är kaotiska och jag begriper inte varför, jag köper verkligen inte mer av att hatta hit och dit, tvärtom, jag missar ofta nåt för att jag missat en hyllrad. Shoppinglista är livsnödvändig.

När jag tänker efter var samtliga stora matvarubutiker i England upplagda på det viset. Nu var det tio år sedan jag bodde där, men ändå. Förhoppningsvis har de behållit den finfina layouten!
Nämen gud vilket sammanträffande att du skulle dra upp just det här just idag! Jag satt alldeles nyss och diskuterade detta med mina kollegor (som är från Irak resp. Kroatien) på lunchen, och vi tycker allihop precis tvärtom! Jag blir tokig när jag är och storhandlar här i Storbritannien för att det är så mycket som känns ologiskt. Strösockret står inte bland mjölet och bakningsgrejerna utan bland teet och kaffet; quinoa finns inte bland ris och andra gryn utan bland "free from"-varorna; nötter finns på typ tre vitt skilda ställen (bland frukt, bakning och snacks) fast i olika paketstorlekar; knäckebröd finns inte bland brödet utan bland kexen sju hyllrader bort; ost, grädde och mjölk finns i tre helt separata delar... Jag brukar få hatta runt som en tokig så fort jag ska ha något lite mer speciellt än frukt, bröd och mjölk typ.

Vi kom fram till att det enda som det är lätt att hitta fram till är frukt & grönt, chips och alkohol :p

Nu har jag ju lärt mig det mesta med åren, men generellt tycker jag nog inte att det är bättre här än i Sverige faktiskt. Jag handlar dock mest på ASDA och Sainsbury's, så det är möjligt att Tesco är bättre :)
 
Jag känner inte alls igen det ni skriver om ICA. Den Ica maxi jag handlar på har visserligen ett Ica-alternativ på nästan allt men det finns inget av det jag handlar i alla fall där det enbart är Icas egna.

Jag stör mig ner på Coops layout, hittar aldrig utan springer fram och tillbaka, och att Coop har äckligt smågodis. :angel:
 
*min* ICA affär är ju tyvärr en av dem som tar bort massor av märken/varor för att ersätta med ICAs egna.

På de sugiaste sätten.

Dvs, de ersätter med varor som är 'nästan' lika. För Good Engouh? liksom. Krav-märkt, fairtrade thé ersattes med deras 'I love eco' serie (i helt andra smaker än den ursprungliga varan, kan tilläggas). Problemet blir ju också att I love eco thét dels inte var fairtrade, och dels bara innehåller delvis ekologiska ingredienser.

Färsk pasta fanns från början i fem olika märken, ersattes av sitt egna + ett till (mkt dyrare).

Affären gör de egna varorna till en grej, och bjuder regelbundet kunder med ICAkort på 'provsmakarkväll' med 'nyheter' ur deras eget sortiment. :wtf:
 
@Mineur ASDA är omöjligt, rörigaste butiken jag någonsin gått in i.
Dock har de ofta rea på gårdagens mackor och frukt.

Sen beror det ju mycket på vilken affär och var, tex london med omnejd brukar Sainsbury vara bäst, sen lite utanför blir Tesco bättre. ASDA vet jag ingen som gillar...
Vet inte varför, men har pratat med många bekanta om detta, fråga inte varför :D

Slut på off topic förlåt:o
 
@Mineur ASDA är omöjligt, rörigaste butiken jag någonsin gått in i.
Dock har de ofta rea på gårdagens mackor och frukt.

Sen beror det ju mycket på vilken affär och var, tex london med omnejd brukar Sainsbury vara bäst, sen lite utanför blir Tesco bättre. ASDA vet jag ingen som gillar...
Vet inte varför, men har pratat med många bekanta om detta, fråga inte varför :D

Slut på off topic förlåt:o
Jag älskade även de stora Sainsburybutikerna! När lönen kom in brukade jag köra till Truro enbart för att handla mat, ost och vin i den fina Sainsburybutiken. Det kunde ta en hel dag och kvällen tillbringades med att äta - och dricka gott vin...! Det var hos Sainsburys jag först smakade Taleggio-ost!
 
Alldeles off topic men ändå.... Det jag stör mig på i svenska ICA-butiker (och andra matvarubutiker) är upplägget i butiken, dvs layouten. Hyllraderna står i vinkel mot varandra, hit och dit och utan rim och reson. I Kristianstad finns en stor ICA Maxi där jag ALLTID går vilse och alltid får gå extra vändor för att hitta rätt - för att inte tala om hitta UT! Det är helt bisarrt!

När jag bodde i England var t.ex. de stora TESCO-butikerna underbart tillrättalagda: Man kom in och började t.ex. från höger: Där låg manuella betjäningen för osten. UNDERBAR ost, och sen brödet. Färskt gott bröd i mängd. Sen kunde man gå raderna upp och ner, upp och ner, från höger till vänster - grönsaker, frukt, konfektyr, osv osv osv i ordningsföljd - tills man kom till butikens slut längst till vänster där VINET fanns :D. Man behövde aldrig ens ha med sig en shoppinglista eftersom man påmindes om vad man ville ha medan man gick hyllraderna upp och ner. Det var underbart. Inte en chans att man missade nåt viktigt. Frid och ro och inget hattande med kundvagnen hit och dit. Aaaahhh... DET saknar jag. Svenska butiker är kaotiska och jag begriper inte varför, jag köper verkligen inte mer av att hatta hit och dit, tvärtom, jag missar ofta nåt för att jag missat en hyllrad. Shoppinglista är livsnödvändig.

När jag tänker efter var samtliga stora matvarubutiker i England upplagda på det viset. Nu var det tio år sedan jag bodde där, men ändå. Förhoppningsvis har de behållit den finfina layouten!

Jag håller med dig om att en del Ica har en gräslig layout, men inte alla. Den ena Ica där jag brukar handla har ett superbra logiskt upplägg, precis som du skriver så börjar man i ena änden och går hylla upp och ner tills man kommer till kassan. Så de finns :)
 
Det sa jag inte :). Men det kan vara så "illa" att det är viktigare att stödja Arlas leverantörer än de små mejerierna om man vill göra det bra för Sveriges bönder. Jag säger inte att det ÄR så men det är trots allt viktigt att vara medveten om att det är en komplex marknad. Man kan ogilla stora jättar, jag gör det också. Arla är dock fortfarande ett medlemsägt kooperativ och på Sveriges marknad en av de viktigaste (den viktigaste?) aktörerna. De små mejerierna skulle inte klara av sin marknad om inte Arla fanns.

Ursäkta sen svar. Arla är multinationellt. Det är självklart inte bra för Arla att en del hel del av deras medlemmar gett upp och sålt korna, men dom skyller på att dom inte kan höja mjölkpriset i Sverige utan att höja det i alla andra länder också. Svenskarna har sakta men säkert börjat välja mer svenskprocucerad mat och därför ska Arla flytta sin produktion av hushållsost från Danmark till Östersund. Vi har två små mejerier här i Värmland och båda klarar sig bra än fast deras mjölk kostar två kronor mer per liter. Jag hoppas dom ska utöka sortimentet, alltså börja med youghurt, ost, keso etc.
 
Ursäkta sen svar. Arla är multinationellt. Det är självklart inte bra för Arla att en del hel del av deras medlemmar gett upp och sålt korna, men dom skyller på att dom inte kan höja mjölkpriset i Sverige utan att höja det i alla andra länder också. Svenskarna har sakta men säkert börjat välja mer svenskprocucerad mat och därför ska Arla flytta sin produktion av hushållsost från Danmark till Östersund. Vi har två små mejerier här i Värmland och båda klarar sig bra än fast deras mjölk kostar två kronor mer per liter. Jag hoppas dom ska utöka sortimentet, alltså börja med youghurt, ost, keso etc.

Ja du har rätt i allt MEN våra två mejerier skulle inte klara sig en vecka om inte Arla fanns. Fråga dem själv ;).
 
Jag har inte frågat dom, men menar du att dom delar kylbils-transporter och sådär?

Nej. Jag menar att Arla har, som jag skrev ovan, mottagningsplikt. Vilket gör att de kan ha otroligt höga kostnader för väldigt lite mjölk. Jag menar att det är Arla som verkar på den globala marknaden, vilket gör att de måste hålla ett världsmarknadspris. Jag menar att Arla är de som förser oss med bulken - den "ingen" tjänar särskilt mycket pengar på. Det är en guldsits att som Värmlands mejeri eller Arvika kunna plocka russinen ur kakan och sälja k-mjölk till ett högt pris utan att behöva ta reda på överskott av det ena eller det andra. Dessutom splitlevererar alla utom en leverantör till Värmlands mejeri (av 15) och båda som levererar till Arvika - dvs mejerierna kan inte ta hand om all mjölk från gårdarna utan mjölkproducenterna är HELT beroende av att Arla tar emot deras mjölk.

Ett par läsvärda länkar:

http://www.ja.se/artikel/47849/debatt-arla-tar-ansvar-for-den-svenska-mjolken.html
http://www.lantbruk.com/debatt/att-forstora-ett-varumarke-och-bygga-sitt-eget
 
Nej. Jag menar att Arla har, som jag skrev ovan, mottagningsplikt. Vilket gör att de kan ha otroligt höga kostnader för väldigt lite mjölk. Jag menar att det är Arla som verkar på den globala marknaden, vilket gör att de måste hålla ett världsmarknadspris. Jag menar att Arla är de som förser oss med bulken - den "ingen" tjänar särskilt mycket pengar på. Det är en guldsits att som Värmlands mejeri eller Arvika kunna plocka russinen ur kakan och sälja k-mjölk till ett högt pris utan att behöva ta reda på överskott av det ena eller det andra. Dessutom splitlevererar alla utom en leverantör till Värmlands mejeri (av 15) och båda som levererar till Arvika - dvs mejerierna kan inte ta hand om all mjölk från gårdarna utan mjölkproducenterna är HELT beroende av att Arla tar emot deras mjölk.

Ett par läsvärda länkar:

http://www.ja.se/artikel/47849/debatt-arla-tar-ansvar-for-den-svenska-mjolken.html
http://www.lantbruk.com/debatt/att-forstora-ett-varumarke-och-bygga-sitt-eget
Arla hade ju rimligen ett val när de bestämde sig för att etablera sig utomlands. De kunde kanske valt att vara ett kooperativ svenska bönder som köper upp mjölk utomlands och etablerar sig internationellt på det viset? Eller ett kooperativ som är ett kooperativ svenska bönder, ett kooperativ hm Holländska? bönder ett Tyska, osv? Med separat prissättning? Men de verkar ha valt att vara ett kooperativ av internationella bönder där priserna måste påverka mellan länder trots olika villkor mellan olika länder. Det måste väl ha funnits något sätt att gå internationellt utan att mosa de svenska ägarna som väl sägs ha hårdare produktionsvillkor än andra, om inte annat så kanske pga längre vinter.

Jag vet ganska lite om saken men det känns som att det var beslutet att gå internationellt som skadade dem själva .dvs bönderna som tillsammans äger Arla. Att bönderna tydligen tog ett dåligt beslut där. (eller gjorde de? har ledningen för Arla glömt vilka ägarna var?)
 
Arla hade ju rimligen ett val när de bestämde sig för att etablera sig utomlands. De kunde kanske valt att vara ett kooperativ svenska bönder som köper upp mjölk utomlands och etablerar sig internationellt på det viset? Eller ett kooperativ som är ett kooperativ svenska bönder, ett kooperativ hm Holländska? bönder ett Tyska, osv? Med separat prissättning? Men de verkar ha valt att vara ett kooperativ av internationella bönder där priserna måste påverka mellan länder trots olika villkor mellan olika länder. Det måste väl ha funnits något sätt att gå internationellt utan att mosa de svenska ägarna som väl sägs ha hårdare produktionsvillkor än andra, om inte annat så kanske pga längre vinter.

Jag vet ganska lite om saken men det känns som att det var beslutet att gå internationellt som skadade dem själva. Dvs bönderna som tillsammans äger Arla. Att bönderna tydligen tog ett dåligt beslut där. (eller gjorde de? har ledningen för Arla glömt vilka ägarna var?)

Jag vill mena att det är få av Arlas ägare som känner sig mosade. Lösningen på mjölkkrisen är nog inte fullt så enkel som många av er verkar tro... dessutom är det faktiskt så att avräkningspriserna har höjts den senaste tiden - flera gånger - och det är Arla som går före i alla höjningar. Sen hänger de mindre mejerierna med.

Det är BRA med konkurrens och Arla är en stor global jätte som inte riktigt rimmar gott med svensk mjölkproduktion. Jag hyllar alla små mejerier och tycker vi har fått en långt bättre situation än för fem år sen, MEN vi/ni måste fatta att det är tack vare att Arla finns och agerar som de gör - i Sverige och globalt - som den situationen är möjlig. Vi är helt beroende av dem. Att bojkotta Arla gör ingen mjölkbonde glad, jag lovar!
 
Jag vill mena att det är få av Arlas ägare som känner sig mosade. Lösningen på mjölkkrisen är nog inte fullt så enkel som många av er verkar tro... dessutom är det faktiskt så att avräkningspriserna har höjts den senaste tiden - flera gånger - och det är Arla som går före i alla höjningar. Sen hänger de mindre mejerierna med.

Det är BRA med konkurrens och Arla är en stor global jätte som inte riktigt rimmar gott med svensk mjölkproduktion. Jag hyllar alla små mejerier och tycker vi har fått en långt bättre situation än för fem år sen, MEN vi/ni måste fatta att det är tack vare att Arla finns och agerar som de gör - i Sverige och globalt - som den situationen är möjlig. Vi är helt beroende av dem. Att bojkotta Arla gör ingen mjölkbonde glad, jag lovar!
Du hyllar de små mejerierna men tycker inte att jag borde köpa mjölk från dem? Om jag väljer att handla från ett litet mejeri så kommer jag ju inte handla just den mjölken från Arla. Du kallar det bojkott? Jag kallar det för att jag valde ett annat mjölkpaket. Jag väljer alltid Arla före ICA och oftast lokalt före Arla.

Du tycker det är fel att jag reflekterar över hur och att Arla blev en global jätte. Arla hade kanske inte behövt vara en global jätte på det viset som de är det nu. De hade kanske kunnat organisera sin globala jätteexistens på ett annat sätt.

År 2000 gick Arla ihop med danska MD Foods och sedan dess har företaget haft en offensiv strategi att växa. Arla består i dag av drygt 13 400 mjölkbönder i sju länder. Totalt har Arla produktion i 13 länder, försäljningskontor i ytterligare 23 länder och fler än 19 000 anställda. Från att ha kontrollerat hela Arla är svenska Arlabönder i dag i minoritet, bara var fjärde av Europas Arlabönder är svensk

Det låter inte som ett gäng kooperativa Svenska bönder måste ha tagit ett beslut att avveckla sig själva som ägare, eller ett beslut att bli minoritetsägare och ge över kontrollen.

När jag var liten var Arla inte en global jätte. Någonstans skedde ett val och det valet hade man kanske kunnat träda in i på olika vägar.

Arla tar inte längre hand om Svenska bönder specifikt. De svenska bönderna bestämde sig för att bli ett kooperativ med flera länders bönder. De måste ha tagit det beslutet själva, som ägare antar jag. Det förvånar mig lite att de svenska kooperativa bönderna strävade mot det. Men det är onekligen sant att de väl själva gjorde valet:

– Vi är inte bara svenska bönder. Vi är inte bara danska bönder, engelska eller tyska bönder. Utan det är alla 13 500 mjölkbönder som vi har ett ansvar för. Och det här är en utmaning för oss, att balansera det globala med det nationella och det lokala. Och det gör vi efter bästa förmåga, säger han.

Dvs Arla ska inte ta hand om Svenska bönder längre och ägs inte längre av svenska bönder till en större andel.

Att jag funderar över hur de valde att gå internationellt och hur smart just den vägen var betyder bara att jag undrar över just det. (inte att de gick internationellt nödvändigtvis, men kanske sättet)
 
@Badger jag tycker du ska läsa mina inlägg en gång till och framförallt de jag besvarar. Jag försöker bara föra fram lite fakta i den här, ganska ofta polariserade debatten, som faktiskt inte leder till något gott alls för Sveriges bönder utan snarare tvärtom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp