Bukefalos 28 år!

Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

H

Hejkungen

Jag känner mig hemsk när jag använder spö. Men ibland måste man ju, eller?

En häst jag rider vägrar gå frammåt efter flera smackningar och skänklar, när jag lägger till spö så börjar han gå eller så stannar han och börjar bocka, detta kan hända från ingenstans, till exempel på en bilväg, stannar han då och börjar tjura, måste jag ju ge spö.


Hur är eran syn på det här med spö?

Sedan det med att slå. På ridskolan, så "slår" nästan alla hästarna där, asså ger ett litet slag på bogen när den bits, eller gör försök till att sparkas. Jag tycker det känns fel men endå rätt, det är ju så hästar behandlar varandra, vi ska väl endå göra som dem? Eller jag vet inte.. hjälp mig. Jag känner mig illa till mods.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Det är upp till var och en. Själv använder jag varken spö eller sporrar.

Varför vill hästen inte gå? Om vi utgår från att hästen är frisk och inte har ont så är det inte ett dugg konstigt att den inte vill gå om ni är ensamma. Hästar är ett flockdjur och du är tydligen inte så pass med i flocken att den litar på att du fixar detta om det skulle hända nåt.

Du kanske bör börja med att ut och gå med din häst till fots och visa den att det är okej att gå med dig, att ni fixar det.


Spö och sporrar är något man måste lära sig rida med för att använda det rätt. Man ska ha det för att förfina och förtydliga sina redan befintliga hjälper. Inte för att enbart slå hästen med när man tycker den är dum.
Om hästen inte förstår är det för att ryttaren gör fel.

Och sedan finns det även dumma hästar och ett ordentligt rapp tycker jag är bättre än att sitta fisklappa hästen med spöet... Men som sagt, man måste lära sig rida med det.. Ta hjälp av en duktig kompis eller instruktör!
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Det är ju bättre (och smartare) att ta itu med grundproblemet istället för att slå hästen.
Jag rider helst själv inte med spö, men ibland känns det som att det behövs för min säkerhet.
Jag tycker inte man ska slå bort småproblem eller sitta och nöta med spöet dag ut oc hdag in, utan för mig är spöet bara en säkerhetsgrej med saker som absolut inte är okej (Se nedan).
Om hästen "ställer sig och tjurar" ofta, så anser jag nog att du har ett problem som behöver lösas på annat sätt.


Ex min nya häst stegrar sig visst gärna när man ska gå ifrån stallet/andra hästar (Inte när man väl kommit iväg!).
Hon bryr sig inte nämnvärt om man sliter ner henne, utan då klippte jag faktiskt till henne ett par ggr.
Två gånger räckte sen gick hon framåt.

Min andra häst var tokig när jag fick henne, kunde ibland få för sig om att hoppa ut framför bilar, eller allra helst BACKA rakt ut i vägen.
Då slog jag till henne för att få henne framåt, eftersom det blev farligt.

Dock är det ju viktigt att inte använda spöet på ett våldsamt sätt och ännu viktigare är att alltid använda det vid RÄTT tillfälle (Kan man inte det så är det bättre att va utan.!!!!)
Måste man slå-slå-slå så är det inte okej. Ett, möjligtivis två rapp vid rätt tillfälle, det ska räcka!


Hästar slår inte varandra, de hugger mot varandra eller hotar med bakben (Och visar med kroppen).
I vissa tillfällen kan det behövas lite "våld", så länge man som sagt alltid gör det vid rätt tillfälle och är rättvis och noggran med beröm och eftergift..

Ett problem som många gör, som ett exempel på fel tillfälle är när hästen vägrar. Ryttaren väntar några sekunder, ibland för att sätta sig i balans, ibland såhinner de tom styra bort från hindret ( :crazy: ) - och DÅ slår de till hästen.
En tillrättavisning ska ske direkt när hästen gör det felaktiga, inte när den gör något annat.
Är man itne reaktionssnabb så ska man heller inte bestraffa/tillrättavisa.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag tycker också att det är otroligt jobbigt att använda spö. Men jag använder det till att förstärka skänklen men då bara genom att peta lite på rumpan.

Jag har en regel för mig själv att allt jag gör mot en häst ska jag kunna göra mot en människa.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Fast en människa kan du alltid säga till, de förstår ju vad du säger.., hästar lyssnar (oftast) inte på samma sätt, och speciellt inte om du sitter på hästryggen, där den inte ser ditt kroppsspråk.

Dock föredrar jag själv "morrningar", och mitt mål är att ha den relationen med alla mina hästar (Att bara morra/ryta till så förstår de att de gör fel, alltså..)
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag har två, från början, väldigt tröga gamla herrar. Men i takt med att vi lärt känna varann och älska varann har det här med spön och även sporrar fallit bort. Jag vet att de tycker att det är roligt att bli ridna. Spö i samband med uteritt kan jag förstå då det kan uppstå situationer när man måste ta i lite. Men generellt tror jag att tycker hästen att det är roligt behövs inte sådant.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jo, det har du rätt i. Men jag menar inte att jag behandlar en häst och en människa på samma sätt om de, ur mina ögon sett, missköter sig. Utan om jag ger min häst en knuff, ska inte den vara hårdare än att jag skulle kunna ge en människa den. Om jag använder spö så använder jag inte det hådare än att jag skulle kunna göra lika hårt på en människa. Dvs inte hårt alls.

Hela idén kom fram när jag såg ett filmklipp på en häst som blev hårt spöad och jag tänkte att om man gjort lika dant mot en människa skulle det varit misshandel.

Sen finns det självklart undantag. Jag skrittade över en väg där bilar ofta kommer i hastigheter över begränsningen. Hästen började krångla och ville vända. Då tog jag i lite hådare för våran säkerhets skull.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jo, precis. Men jag ger bara spö när han inte lyssnar på skänkel och smackningar, så jag förstärker med spö när det behövs, han gör så när han går med andra hästar med. Jag anväder också, stark morrande röst när han gör backut och bockar, ..
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag använder ALDRIG spö. Jag blir ALDRIG arg på min häst, och jag slår ALDRIG henne heller.
Ändå är hon ett sto som är ganska tjurig och som verkligen måste veta vem som bestämmer. Jag övar ledarsakpsövningar och flyttar runt henne med hjälp av tryck. Det är i princip allt som behövs.

Behöver man använda spö så är det något som inte är bra. Då måste man förbättra relationen med sin häst, genom ledarskapsövningar och annat.

För spö, slag och ilska ska inte behövas.

Vi tar exemplet med tjejen som nyss hade fått sin första häst. Ett sto. (det här är sant, jag känner tjejen personligen.)
Den första veckan var allt perfekt, men sedan började problemen. Stoet vägrade gå och bockade, sparkades och bets. Självklart blev tjejen väldigt ledsen och så, och hon visste inte hur hon skulle ta itu med problemen. Hon fick tipset om att öva ledarskapsövningar och förflyttningar, och lite annat som bygger upp en bra relation till hästen UTAN våld. På tisdagen gick det inte att hantera hästen, på lördagen följde hon henne som en hund.
Jag förstår inte hur det kunde gå så fort, men så är det i alla fall.

Spö, våld och ilska ska ALDRIG användas. För det skapar ingen bra relation till hästen. Är hästen "dum" är det för att den inte litar på dig som ledare. Det är den enda förklaringen.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag använder aldrig spö. Försöker med vänlighet och vänta ut.
Som en gång när jag red så stannade hästen och la i backen och backade.
Jag satt och gjorde absolut ingeting, lät den bara backa.
Till slut stannade den. DÅ tvingade jag den till att backa lite till.

Sen var det aldrig något problem. Den försökte aldrig att backa utan att jag ville.

Men visst, ibland är man tvungen att använda spö, det förstår jag.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Hur är eran syn på det här med spö?

Spö använder jag som förlängd hjälp. Som människa har man fysiska begränsningar som gör det svårt att komma åt överallt på hästen, speciellt om man inte vill klänga runt på hästen och gå miste om sits om balans :p
Spö använder jag tex som förstärkning till en skänkel som hästen inte uppmärksammar. Först lägger jag till skänkel, om hästen inte tar skänkeln lyfter jag spöet ytterst lite. Det räcker oftast för att hästen ska bli alert och jag behöver då inte ens använda det i meningen att det tar i hästen.
Rider jag tex vid en vägkant och vill att hästen ska gå åt sidan kan jag lägga spöet på den kroppsdel jag vill att hästen flyttar. Tex om en bil kommer och jag känner att hästen tränger in med bogen mot vägen. Då lägger jag spöet lätt på bogen och hästen går undan för tryck. Jag slår inte, jag lägger till. Stor skillnad. Oftast behöver man bara lägga spöet mot för att hästen ska gå undan.

Det är även en säkerhetsaspekt. Vid longering använder jag pisk för att beroende på vilket läge den har driva eller förstora volten. Där skulle min arm aldrig räcka till i längd, eller så skulle jag vara på ett säkerhetsmässigt farligt avstånd inte minst till hästens bakdel.

Sedan det med att slå. På ridskolan, så "slår" nästan alla hästarna där, asså ger ett litet slag på bogen när den bits, eller gör försök till att sparkas. Jag tycker det känns fel men endå rätt, det är ju så hästar behandlar varandra, vi ska väl endå göra som dem? Eller jag vet inte.. hjälp mig. Jag känner mig illa till mods.

En häst jag rider har en tendens att hugga i luften och/eller lyfta bakben. Hon gör inga seriösa utfall utan det är bara gamla fula vanor som sitter i sen tidigare då hon var betydligt värre.
Oftast räcker det med att lätt trycka ett finger mot huden för att hon ska ge sig. Syftet är att överraska hästen lite och bryta beteendet genom att påminna om vad hon gör. Lite som att den ska bli avbruten i sitt grimaserande och tänka att "vafasen händer nu?" och bli lite ställd...
Samma syfte har det om jag klatschar till hästen lite lätt med handen. Det är inte att slå, det är att bryta hästens fixering och det gör inte ont på hästen om man inte tar i med kraft. Samma effekt kan jag få om jag säger med skärpt tonläge "Häpp" eller vad jag nu väljer att säga.

Och sedan det viktigaste att känna till:

En häst väger ca 10 ggr mer än en vuxen människa. Flera hundra kilo muskler är inget man vill ha emot sig även om man ska visa sig tuff på ridskolan. De som slår hästar gör sig själva en otjänst. Går hästen till motangrepp kan man som människa aldrig vinna den kampen. Det kanske tom blir ens sista om man har riktig otur.
Man ska aldrig ge sig i kast med att fysiskt försöka bemästra en häst eller bestraffa den med slag eller sparkar. En häst som på allvar "ger igen" kan utan någon stor ansträngning ta ihjäl en människa. Då hästen försvarar sig är den alltid mycket starkare.
Säg det till dina vänner på ridskolan nästa gång de tänker slå en häst, det kan vara för sent att tänka på det efteråt...:grin:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Är hästen "dum" är det för att den inte litar på dig som ledare. Det är den enda förklaringen.

Dra den om rödluvan och vargen också är du snäll.... :p

Skämt åsido. Men det finns aldrig DEN ENDA förklaringen. Det är något man får lära sig när det gäller hästar, inte minst.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Tack bortkommen, du kommer med väldigt vettiga svar.

Jag har blivit lärd på ridskola att använda spö hårt, men har förstått att det är inte det som hjälper, en stadig hand & en säker ryttare behövs. Jag har använt spöet fel, liksom som en säkerhet att jag är bättre än hästen.

Det ska bli ändring på det. Men spöet ska med om han nu väljer att stanna på en bilväg osv. ;)


Och somsagt, hästar kan vara "dumma" endå. Antigen rädda, eller så vill de testa en, eller så vill dem helt enkelt inte gå, det är inte bara den anledningen!
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Om hästen gör så som du beskriver skulle jag komma upp om denne har obehag av någonting hovar,sadel, bett, kroppen osv.

I övrigt så slår jag aldrig min häst utan tillrättarvisar bara.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Om jag en dag skulle få hjärnsläpp och slå min häst med ett spö så skulle han aldrig någonsin ens titta åt mig igen. Men då är han också extremt känslig och tål inte hårthänt hantering.
Däremot så rider jag nästan alltid med dressyrspö. Mest för en förlängd arm, som kan peta lite på baken för att göra honom lite extra uppmärksam. Men jag har också med spö på uteritter som en extra livlina, om han mot förmodan skulle få för sig att backa ned i ett brant dike eller försöka hoppa ut på vägen. Då han är så pass känslig så kan jag bara vika ut spöet lite för att han ska hoppa framåt.

Jag tycker inte om att använda spö som bestraffning, men jag kan sträcka mig till att det ibland behövs. Hellre att lägga på spöet en gång än att sitta och göra hästen skänkeldöd.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

hästen har kanske inte ditt förtroende, du måste få den att lita på dig. som en sa, gå ut och gå med den i stället, träna "ledarskapsövningar", gör andra saker än bara sitta upp och rida iväg, roliga saker.

Genom att tvinga en häst att göra saker den är rädd för genom att slå skapar bara stressade hästar, och tänk själv om det var något dyu var rädd för, så kommer någon varje dag och tvingar dig att göra det. det skapar ju inte förstroende för den männsikan som gör det. som hästar som tvingas in i transporter m.m. visst, en vacker dag går de in i transporten och är inte ett dugg rädda MEN de har inte med förtroendet i sig att göra för nästa gång de är rädda för kanske en sten eller vad som helst, så har de inte förtroendet till ägaren kvar.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Och somsagt, hästar kan vara "dumma" endå. Antigen rädda, eller så vill de testa en, eller så vill dem helt enkelt inte gå, det är inte bara den anledningen!

Precis. Hästar är inte dumma djur och självklart testar de sina gränser ibland precis som vi människor. Har hästen lärt sig att vissa ryttare inte vågar säga till om den tex inte vill gå förbi en buske, då kommer den förmodlien att testa alla nya ryttare just där. Det är dock inte säkert att den testar en ryttare den vet kan säga ifrån.

Det handlar om att kunna läsa hästen och situationen. Det är något man lär sig ju mer man umgås med hästar. Man måste kunna skilja på rädsla, trots och smärta tex. Varför hästen gör som den gör, avgör hur man som människa ska agera...

Alla ryttare är heller inte ägare till den häst de sitter på. Uppkommer det en situation ute att hästen inte vill gå förbi en buske, så måste det lösas här och nu, inte är det tal om att börja med ledarskapsövningar där. Hur tänker ni som svarat så i tråden? Måste man ägna x antal dagar/veckor/månader till ledarskapsövningar innan man ens kan sitta upp på en häst?
Ledarskap i all ära men med hästvana och förnuft kan man hantera hästar och situationer utan att ha snurrat ett rep i en paddock först...
Som jag sagt i en annan tråd så hade jag ridit i 10 år innan jag ens hörde talas om ledarskapsövningar och NH. Konstigt nog hade jag vid den tiden ändå haft två hästar som det fungerat med utan problem.:grin:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag behöver bara vinkla ut spöet så att han ser det i ögonvrån. Annars använder jag det ibland för att hålla in bogarna, som en förstärkning av skänkeln. Någon enstaka gång har jag fått peta till honom för att han ska behålla traven. Men då är det inte hårdare än att jag lyfter ut det några decimeter och mer eller mindre låter det falla tillbaka mot bogen.

Slår honom gör jag aldrig. Däremot ger jag honom en knuff och "morrar" åt honom om han försöker nafsa efter mig. Ful ovana som jag arbetar för att vänja honom av med.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Min häst stannar ibland & vill inte gå framåt när jag rider, jag tyckte att jag gav henne tid att fundera på vad hon nu än tänkte på, men tillslut så tyckte jag att det blev för mkt o använde spöet för att få henne att gå framåt...

Kändes inte helt bra eftersom jag förstod att det fanns en anledning att hon inte gick.. (vad den nu är vet jag inte) så nu gör vi så att vi står still tills hon vill gå (jag sitter inte o manar på henne utan bara sitter där) en och en halv timme är det längsta som vi stått still... *pust*

För varje stopp blir det kortare tid & när vi väl kommer iväg så har jag en positiv & glad & följsam häst med mig!(Folk får tycka vad dom vill men) Det känns bra för oss & det är det viktigaste för mig!

Ha en härlig dag ute i solen allihopa!:banana:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag använder spö ibland Men inte för att driva eller slå hästen.
Jag kan ha det till att peka med:
24531173.jpg


Hästar går inte direkt på och slår varandra, de använder många små varningar och signaler som många människor inte ser. Man kan slippa så mkt bråk om man bara använder dessa små kropps signaler.
Kan skriva massor men undviker det (mest för att jag är så trött i denna värme, tror jag svimmar snart :o )
Men nej jag tycker aldrig det är ok att slå en häst.
Och Nej spö behövs inte av en drivande anledning. Håller en häst på som du säger finns ett problem som måste jobbas igenom (ont, ouppfostrad vad som hällst).
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 522
Senast: Badger
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 782
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 658
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp