Bukefalos 28 år!

Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

:bow::bow::bow:

Ibland undrar man om det gäller ridspön eller niosvansade katter.:devil:

Man kan aldrig lära in någonting med ett spörapp, däremot kan man tala om att det här accepterar jag inte! Hästar är stora, tunga och starka och gäller det om det ska göra ont på hästen eller mig drar hästen det kortaste strået. Oftast kommer man långt med ett bestämt och konsekvent beteende, samt ett och annat rytande, men ibland kommer man inte ifrån hårdhandskarna.

De gånger jag har fått ta till spö som bestraffning har det handlat om felfostrade, fräcka hästar utan respekt för människor. Hästar som trott det var OK att gå dit de ville, även om det var rakt över en människa, eller ett helt annat håll än ryttaren ville.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Det beror väl på. Hästar är olika. Båda mina har en stor portion egen vilja, envisa. Snacka om att det var en utmaning att rida in dem. Med det menar jag inte att jag har använt spö när jag red in dem. Stoet har jag aldrig använt spö på och kommer aldrig göra heller. Valacken är en riktig sån som tar tillfället i akt om han har en osäker ryttare på ryggen, då tar han över och blir skitjobbig om ryttaren försöker bestämma.

Jag har ibland pisk när jag kör honom på rakbanan, beror på vad han är på för humör för dagen. Det går ibland får längs rakbanan. Han är övertygad om att får äter hästar. En gång tvärnitade han där, från en intervall, alltså från full fart till tvärnit. Han får inte göra så. På rakan tränar man och koncentrerar sig på det och inte håller på och tittar på får och jagar upp sig själv för ingenting. Och han vet allt det. Har jag pisk och visar den så sköter han sig. Men jag tvekar inte att använda pisken heller. Han är alltså inte rädd för fåren, han fjantar sig bara.

Brukar även ha spö när jag rider honom. När han var yngre tänkte han jämt bakåt, hade stora problem med att han inte ville gå en viss väg och backade istället. Han skiter fullständigt i vad som finns bakom. Det är inte så kul när hästen backar ner i ett dike och slår omkull. En gång backade han in i en bil och har även gått in i en vägg och skrapat upp sig på fönsterkarmen. I de situationerna finns det inget att göra, han lyssnar inte, det enda som får honom framåt är att man är knäpptyst och ger honom ett rapp. Det får honom iaf ur sitt tankesätt.. och då lyssnar han.

Nu har det inte hänt på flera år att han har gjort så, men samma där, jag brukar märka innan vilket humör han är på för dagen, så ska jag rida brukar jag ta med mig spöet de dagarna jag tycker att det behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag har inte läst svaren tråden. Hursomhelst, hästar slår inte varandra, de nyper/bits eller hotar på liknande sätt när de är missnöjda med andras beteende. Därför är det vettigare att som människa att nypa hästen i tex bogen (inte hårt utan bara för att markera) istället för att slå den. För hästar är människan ett rovdjur som slåss och då är det kanske inte så smart att slå den? ;) Såvida vi inte vill få de att tro att vi är farliga och det är bäst att vara rädd för oss.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Nej, hästar slår inte varandra, det behöver man händer till. De biter och sparkar för att visa sitt missnöje. Behövs det, biter och sparkar de hårt.

Vitsen med spö/pisk är ett hjälpmedel, inte något man har för att piska upp hästen med. När man kör är pisken en ersättning för skänkeln, när man rider en förlängning av den.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Okej, men då tror jag vi har ganska liknande syn på saken :)
Jag daskar bara till med spöet, slår jag lika hårt på mig själv så gör det inte direkt ont.

Däremot, precis som du , har jag använt det hårdare vid enstaka tillfällen. Ex skulle nya pållen få för sig om att backa, backa, backa in i skogen = jag mosad under grenar. INTE kul. :crazy:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Inte ens på potentiellt farliga hästar kan man ge sig i kast med att fysiskt utmana dem. Man vinner aldrig på det viset. Däremot kan man överraska dem, få dem att tappa fokus och därför vinna för att man är mer intelligent än hästen. Visst kanske det gör ont på hästen (blir jag attackerad tänker jag faktiskt instinktivt och avvärjer utan att dosera kraften i det) men det är en annan femma.
Och ja, det finns hästar som behöver hårdhandskar ibalnd, men det är inte den typen av hästar som ska hanteras av ridskolebarn och därför tar jag inte upp det här. Men största anledningen till att jag inte tar upp det just här, beror på att om man inte har kunskap, insikt och tajming då är undantagen då hårdhandskar är befogade svåra att se. Risken är att man då tar till hårdhandskarna som första åtgärd.
Det är produkten av det som jag tror att vi ser ute i de stall och ridskolor där man har en hård jargong gentemot hästarna - man har helt enkelt läst sista sidan i romanen innan man kom till förordet (metafor metafor:angel:)
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Det beror helt på hur ett spö används tycker jag. Mitt spö är min förlängda arm som jag stryker eller duttar på hästen med när jag vill något.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Om det är som du säger att du känner dig hemsk när du använder spöet så är ju det egentligen svaret... Då kanske du inte ska göra det? Hur man själv känner inför saker är nog ofta det rätta för en själv... Känn efter & känns det bra så kör på det, annars finns det alltid andra vägar att gå!:) Bara för att andra gör på ett visst sätt, så betyder det ju inte att det är "rätt" för just dig...

Mvh Alexandra
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag använder aldrig spö, och har inte gjort heller till någon av mina hästar, och då har jag haft dem i över 20 år. Alla utom den jag har nu som jag haft i 12 år.
Jag anser inte att man ska slå en häst, eller att man ska bestraffa en tidigare illa behandlad eller ouppfostrad häst med våld. Allt hästen gör gör den för att det är betingat och då tycker inte jag den ska bestraffas för det.
Däremot är jag mycket noga med att socialicera redan då de är små. Att vardagsuppfostra och att lära dem enkla ord för att de ska vara lätthanterliga. Ingen av mina hästar har nånsin blivit slagna. Det finns andra sätt att både lära in och att korrigera "olydnader".
Inget föl föds elakt. Och man får den häst man förtjänar.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag använder i princip aldrig spö. Dels för att jag inte har det minsta behov av det, dels för att jag tycker det är jobbigt och störande att ha en extra grej i handen. Är inte van helt enkelt:p

Jag lärde mig även av mitt förra sto, en riktigt märrig och bestämd dam, att man kommer ingenstans med "ohövliga" korrigeringar:D Där var finlir och list det ENDA som funkade:p

Den hästen skulle man haft som läromästare åt de på din ridskola som slår hästarna med spö i tid och otid!:idea:

Om min häst börjar tjafsa på uteritterna så funkar det bäst att bara driva framåt framåt. Aldrig låta henne ens antyda att hon ska stanna. Nu är ju min häst rätt snäll och jag vet att det finns hästar som inte ger med sig så lätt då kan jag tycka att det finns fog för att driva framåt/störa hästens istadighet med lätt användning av spö. Då som ett sätt att bryta beteendet.
Inget som man ska behöva göra i längden, då har man nog andra problem med hästen som man behöver ta itu med.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag lärde mig även av mitt förra sto, en riktigt märrig och bestämd dam, att man kommer ingenstans med "ohövliga" korrigeringar:D Där var finlir och list det ENDA som funkade:p

Håller med om din inställning till "ohövliga korrigeringar", men ett spö kan vara utmärkt just för finlir.
Klart man inte ska ha ett spö att slå med. Ett spö är ett väldigt bra hjälpmedel om man lär sig att använda det på ett bra sätt.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Ett spö är väldigt användbart som "finlir". Flera har redan skrivit om hur de använder spö som sin förlängda arm, både på marken och från ryggen. Nu är det några år sedan jag satt på en häst, men jag hade alltid ett dressyrspö i näven. Jag använde det aldrig för att piska hästen, jag lade det mot hästens sida eller petade lätt med det.

Samma sak vid körning och longering, där ersätter pisken skänkeln.

Men visst har det hänt att jag rappat till en häst. Som sagt, det har handlat om hästar som lärt sig att man inte behöver respektera människor.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag rider ofta med spö, har det då för att peta på bogen/rumpan ect.
Är en bra hjälp då man inte alltid räcker själv :)

Men skulle ALDRIG slå min häst, att slå honom gör ju honom bara stressad/rädd och det får ju knappast honom att bete sig på ett bättre sätt eller gå bättre, snarare tvärt om.
Likadant är det att höja rösten, skrika, bli arg.
En häst förstår inte det.

Om han gör ngt dumt brukar jag säga det, säga NEJ osv, kommandon som han förstår. Om han går på mig kan jag bli irriterad då detta är respektlöst, då korrigerar jag detta genom att flytta på honom.
Ledaren = flyttar på den andra.
Jag går efter mkt NH-tänk.

Och på min häst fungerar det bra! Han är en känslig kille och skulle väl bli ett nervvrak om jag gapade, skrek och tog till pisken :crazy:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag rider nästan alltid med spö, har blivit en vanesak och jag trivs med det varesig det är uteritt eller pass på bana som gäller.
Det används som en hjälp och inte som bestraffning.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Det är upp till var och en. Själv använder jag varken spö eller sporrar.

Varför vill hästen inte gå? Om vi utgår från att hästen är frisk och inte har ont så är det inte ett dugg konstigt att den inte vill gå om ni är ensamma. Hästar är ett flockdjur och du är tydligen inte så pass med i flocken att den litar på att du fixar detta om det skulle hända nåt.

Du kanske bör börja med att ut och gå med din häst till fots och visa den att det är okej att gå med dig, att ni fixar det.


Spö och sporrar är något man måste lära sig rida med för att använda det rätt. Man ska ha det för att förfina och förtydliga sina redan befintliga hjälper. Inte för att enbart slå hästen med när man tycker den är dum.
Om hästen inte förstår är det för att ryttaren gör fel.

Och sedan finns det även dumma hästar och ett ordentligt rapp tycker jag är bättre än att sitta fisklappa hästen med spöet... Men som sagt, man måste lära sig rida med det.. Ta hjälp av en duktig kompis eller instruktör!

*Fisklappa* :rofl:
Det var det bästa ordet jag hört på länge...!
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Ser inge fel med spö om det används rätt.

Har själv börjat rida med spö på min häst, gjorde inte de i början och tycker inte de behövs allt för ofta, men när han tex ska testa mig och vägra gå dit jag vill o trilskas för o få sin vilja fram kan han få en liten smäll på stjärten för o förstå att han ska lägga av o gå framåt o de gör han alltid oxå då.. dock inge hård smäll bara en mjuk en om han inte lyssnar på skänkeln framåt.

Rider jag dressyr kan jag använda spö för o förstärka skänkeln, behöver dock bara lägga till spöt lätt bakom skänkeln för o få han o sluta ignorera o lata sig:) Tycker spö e bra om de används rätt.

Att straffa o slå hej vilt så fort hästen inte gör som man vill e fel.

Tyvärr använder många spö för o förstärka sig själva vid tex osäkerhet om hästen trilskas.. även sett många folk spöa sin häst vid hoppningen för att hästen rev ett hinder osv o de e sjukt!
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Inte bara riktat till Bangsi!

Jag rider ofta med spö, har det då för att peta på bogen/rumpan ect.
Är en bra hjälp då man inte alltid räcker själv :)
Precis!

Men skulle ALDRIG slå min häst, att slå honom gör ju honom bara stressad/rädd och det får ju knappast honom att bete sig på ett bättre sätt eller gå bättre, snarare tvärt om.
Likadant är det att höja rösten, skrika, bli arg.
En häst förstår inte det.
Att man är arg förstår hästen. Varför beror på situationen.


Om han gör ngt dumt brukar jag säga det, säga NEJ osv, kommandon som han förstår. Om han går på mig kan jag bli irriterad då detta är respektlöst, då korrigerar jag detta genom att flytta på honom.
Ledaren = flyttar på den andra.
Jag går efter mkt NH-tänk.
NH var inte uppfunnet på min tid.:)
Men att ledaren flyttar den andra är alldeles rätt. Jag har träffat alltför många hästar som flyttar på sina människor. Även utan NH kan man fostra dem utan allt för mycket bråk, men när hästen gått rakt över en så man hänger mellan frambenen kan man inte vara snäll.


Och på min häst fungerar det bra! Han är en känslig kille och skulle väl bli ett nervvrak om jag gapade, skrek och tog till pisken :crazy:
Det finns ju ingen anledning heller. Har du en känslig, väluppfostrad häst räcker en harkling.

Själv är jag en gammal surmärr som inte accepterar beteenden som fyrbenta surmärrar inte tolererar. Man går inte på mig, nafsar eller kickar eller tränger in mig i väggen. :devil: Nu har jag inte haft egen häst sedan senaste istiden ungefär, utan mest ridit ridskole- och turridningshästar. (Inte på tur då, utan på egen hand). De har ofta lärt sig att människor lyder dem i stället för tvärtom. Nej, jag har inte spöat upp dem. Rutit, däremot...:grin:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

bara en fråga, ni som skriver att hästarna backar bakcar bakcar, eller stegrar och hoppar åt sidan och har sig.. varför gör hästen det?! våra hästar har aldrig gjort något sådant, även om dom är rädd för något konstigt. Och skulle tex min travare inte våga gå förbi en sak så hoppar jag av och visar honom att de faktiskt funkar ändå... blir lite fundersam eftersom jag aldrig stött på det problemen bara...

mvh jonas
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

För att folk har daltat med henne? :angel:

Jag har ju bara haft denna hästen några veckor, ridit ut själv ett par ggr så jag är övertygad om att det kommer försvinna när vi lärt känna varandra.
Samma med andra hästen, hon hade lärt sig ta över totalt, backa ner i diken, slänga sig ut mot bilar osv, men detta försvann ju också. Anledningen till att denna häst såldes (eg. skulle slaktas) var för att hon var "oridbar"..

Du skriver att du inte haft problemet, men du säger sen att du hoppar av (kanske innan problemet kommer?) om hästen stannar.
Jag väljer att be hästen gå när jag rider, eftersom det är där problemet ligger.
Vill den då backa och fjanta får den väl göra det, men den ska gå dit jag vill, när jag ber den om det.
För att förtydliga mig så ska jag ju säga att jag lägger inte till spöet bara för att hästen backar, utan jag gör det om den stegrar (=INTE okej!) eller om den gör något som kan bli farligt, för att få den framåt direkt.

Sen är det ju sällan hästarna "bråkar" när dom är rädda, utan dom gör det ju för att testa gränserna.
När mina hästar är /varit rädda så är det bara att länga tyglarna och låta dem gå fram till saken.
I sådana fall handlar det ju inte om att man måste "visa" hästen saken, utan jag föredrar att låta hästen själv gå fram och se så det inte är farligt. De ska itne behöva en stöttepelare varje gång något är lite läskigt.
Men som sagt. Det är skillnad på rädsla och "dumhet".
Du kommer nog också möta problemet förr eller senare ska du se. :D
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag har alltid spö med mig när jag rider men behöver nästan aldrig använda det.
Det har bara blivit så....men om jag måste använda det så räcker det oftast att jag lägger spöt mot baken på henne.
Sporrar äger jag men rider nästan aldrig med dom...jag har dom kortaste sporrar som finns på marknaden.
När jag började rida henne så testade hon så mycket så jag blev tvungen att dutta till henne med spöt(obs jag slog henne INTE)
Är jag elak som har med mig spöt nä jag anser inte det.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 739
Senast: Badger
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 814
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 896
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp