Bukefalos 28 år!

Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

De flesta hästar går förbi "otäcka" saker om människan går före. Jag har bara använt det som en sista utväg, hästen ska lita på mig även om jag sitter på ryggen. Men nu pratar du om rädda hästar, då är det absolut förkastliga att använda spö att slå med. Hästar som har lärt sig att man inte behöver respektera människor däremot...du kan råka väldigt illa ut om hästen tar befälet.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag började på ridskola som 7-åring och fick ridspö i handen redan första gången jag red. Det skulle bara vara så.
Jag gillade aldrig hanteringen, då spöet bara var en bestraffning och inte en skänkel/förlängning.
Red med spö fram till jag skaffade egen häst, kändes jättekonstigt att rida utan. Men vad man lärde sig helt annat när man var utan.
Nu 20 år senare rider och kör jag utan spö och det fungerar jättebra. När jag nu lär min sambo grunderna så finns inga spö med i bilden och han känner att han inte skulle behöva något heller.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

KL

Här hos oss gäller följande regel när det ska ridas..oavsett VEM som sitter på...

INGA SPÖN eller SPORRAR...oavsett...
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag tycker du ska kolla upp om hästen har ont någonstans.. Jag hade en häst som jag hade liknande problem med, men jag använde aldrig spö. För tjejen jag köpte honom av hade slagit honom så mycket med spö så han hade blivit spö rädd.
varje gång han stannade när vi red och vägrade gå frammåt så fick jag hoppa av honom, jag fick säkert hoppa av honom 10-20 gånger på en ridtur. men det visade sig att han hade så ont i ryggen och bogen så det var därför han stannade.

HÄSTAR ÄR INGA ELAKA DJUR SÅ DIN HÄST GÖR DET INTE FÖR ATT VARA DUM ELLER JÄVLAS. SÅ INNAN DU SLÅR DIN HÄST MED SPÖ IGEN SÅ TYCKER JAG ATT DU SKA KOLLA UPP OM ALLT STÅR RÄTT TILL MED HÄSTEN. DEN KAN ÄVEN VARA VASS I MUNNEN... NÅGOT FEL ÄR DET EFTERSOM DEN HÅLLER PÅ!!!

RING TILL EN KIROPRAKTOR ELLER EQUITERAPEFT OCH BETÄTTA OM DITT PROBLEM.

LYCKA TILL
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Fast nog borde man som hästägare upptäcka om hästen har SÅ ont i ryggen......

En häst som är felriden kan också bråka.
Visst håller jag med att man ska kolla upp saker, men om man misstänker man att något är fel, kontaktar man en veterinär(!) i första hand.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

KL

En sak som nog behöver förtydligas är att: Det är stor skillnad på om hästen är RÄDD, eller om den har lärt sig att utnyttja sin styrka för att totalt köra över folk, ELLER om den helt enkelt inte har lärt sig det människan ber om.
Om hästen är rädd tar man självfallet inte fram spöt. Det förstår väl vem som helst att det inte kommer göra någon nytta. MEN, däremot om hästen har tappat respekten för människor och gör lite som den vill, då är det nödvändigt att visa den att den inte får hoppa om kring som den vill/gå över folk/ bestämma sig för att inte gå helt plötsligt.
Måste lägga in några OBS! så texten inte missuppfattas.

1. "Respekt" är inte samma sak som "rädsla". Hästen respekterar mig och jag respekterar hästen. Vi arbetar tillsammans och respekterar varandra.

2. Att visa hästen vem som bestämmer behöver inte innebära våld. Och även om vi arbetar tillsammans (se ovan) är det otroligt viktigt att hästen inte ser sig själv som ledare. Människan måste vara konsekvent och tydlig. Vissa saker är helt enkelt inte okej. Det är inte okej när det blir farligt.

3. I situationer där spö behöver användas betyder det inte heller att man ska ta till våld. Det kan bara vara som en liten påminnelse. Vissa hästar behöver mer påminnelse. Och vissa ingen alls.

Det viktigaste är att hästar är individuella. De är olika till psyket och det har påverkats av både arv och miljö. En del hästar har väldigt dåliga erfarenheter av spön, då ska man självklart tänka till ordentligt innan man använder det på något sätt. Hästar visar det också på olika sätt. En del spörädda hästar blir jättenerviga och hoppar och studsar. Men tex min kompis häst, som har dåliga erfarenheter från spön, han stannar och blir blick stilla när det kommer ett långt spö (hoppspön går bra). Han bara står där och darrar. Om man inte kände till hans historia så kunde man tro att han bara var "dum" och inte ville gå.

Blev lite rörigt på slutet men jag hoppas ni förstår min poäng! :)
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Och jag skulle inte vilja köra en häst utan pisk. Men jag har aldrig sett pisk/spö som något annat än ett hjälpmedel.

Det är med spö som med knivar, man kan göra andra illa med dem. men framför allt är de användbara redskap.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

*kl*

Jag använder inte spö att slå med, bara att tex peka med osv. Min uppfattning är att om en häst inte vill gå fram tex i skogen så är det för att den är ett flyktdjur.Det kan tex vara en grästuva som är nertrampad på stigen och hur ska hästen veta att ett rovdjur inte precis gått där? För att den ska gå fram när du säger det måste du ha förtjänat så mycket respekt hos hästen att den kan lita på dig till 100%..annars måste den ta det säkra före det osäkra och fly för livet.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

En rädd häst skulle jag absolut inte slå. Däremot när hästen sa att "Nä, nu räcker det, nu går jag hem" eller "Vem tror du bestämmer?" har jag varit tuff. Nu hör det till saken att de allra flesta hästar jag ridit inte varit mina egna, väldigt många har gått i någon verksamhet som ridskola eller turridning. De kan bli väldigt tjuriga när de plötsligt får lite krav på sig.

Ska bara tillägga att de sista tjugo åren jag red var det dressyrspö jag använde. Inte för att slå med, utan just som en förlängning av skänkeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag tycker att det är bra att i vissa situationer använda dressyrspö för att förstärka en hjälp när hästen är nonchalant, för att få den mer alert. Exempelvis när hästen som kan sluta, inte vill flytta rumpan för sitshjälp. En liten kittling på rumpan kan då vara utmärkt.
Eller när hästen som kan galoppfattning, inte vill göra det utan segar och undrar om jag bestämde den här gången också; en liten snärt på ytter bak för att få den lite mer alert.

Jag tycker inte att spö ska vara en "bestraffning" eller en framåtdrivande hjälp.
Å andra sidan kan det vara bättre att använda spö som en tydlig fingervisning och framåtdrivning istället för att sitta och "tjata" på hästen med skänklar eller sits, då använd vid rätt tillfälle.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

En rädd häst skulle jag absolut inte slå. Däremot när hästen sa att "Nä, nu räcker det, nu går jag hem" eller "Vem tror du bestämmer?" har jag varit tuff. Nu hör det till saken att de allra flesta hästar jag ridit inte varit mina egna, väldigt många har gått i någon verksamhet som ridskola eller turridning. De kan bli väldigt tjuriga när de plötsligt får lite krav på sig.

Ska bara tillägga att de sista tjugo åren jag red var det dressyrspö jag använde. Inte för att slå med, utan just som en förlängning av skänkeln.

Hästar har ganska små hjärnor, dom kan inte tänka såna långa meningar.Om hästen inte lyssnar på dig så är det för att den inte litar på dig.Den måste känna dig och veta säkert att du är en bra spejare innan den kan låta dig ta så viktiga beslut.En häst är en gräsätare,som inte kan riskera att bli uppäten.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Spö är alltid förkastligt då det skapar reaktioner och spänningar i hästen. Dessa reaktioner eller spänningar kan märkas både direkt och indirekt. Dessutom är det helt onödigt då det alltid finns bättre och effektivare metoder att ta till. Känner man att man behöver spö vid körning eller ridning är det något i inlärningen och handhavandet av hästen, samt kunskapen och inställningen hos människan, som brister.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Skönt att det finns fler som förstår! :rofl:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Hästar har ganska små hjärnor, dom kan inte tänka såna långa meningar.Om hästen inte lyssnar på dig så är det för att den inte litar på dig.Den måste känna dig och veta säkert att du är en bra spejare innan den kan låta dig ta så viktiga beslut.En häst är en gräsätare,som inte kan riskera att bli uppäten.


:laugh:

:bow:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Spö är alltid förkastligt då det skapar reaktioner och spänningar i hästen. Dessa reaktioner eller spänningar kan märkas både direkt och indirekt. Dessutom är det helt onödigt då det alltid finns bättre och effektivare metoder att ta till. Känner man att man behöver spö vid körning eller ridning är det något i inlärningen och handhavandet av hästen, samt kunskapen och inställningen hos människan, som brister.

Vad menar du med "reaktioner och spänningar"?

Vilka "bättre och effektivare" metoder finns än att använda spö/pisk som en förlängning av hand/skänkel syftar du på?

Du påstår ju faktiskt att majoriteten av hästfolk nu och tidigare brister i kunskap och har fel inställning till hästar. Ganska magstarkt.

Om igen, jag ser spö/pisk som en av mina hjälper. Ibland behövs kraftigare hjälper, ibland nästan omärkliga.

Skogstroll, du har rätt i att många hästar jag ridit inte har litat på mig. Det har inte varit mina egna hästar och första gången jag red dem hade vi inte känt varandra mer än den kvart - halvtimme jag hade att rykta och sadla. Däremot har de haft andra ryttare som de lärt sig att inte bry sig om. Naturligtvis vill de veta om de kan bestämma över mig också. En del genom att försöka flytta på mig eller vägra lyfta benen vid kratsning. Andra genom olika tricks i början av ridturen.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag använder spö som en säkerhetsåtgärd. Nu har visserligen inte min häst sådana tendenser men man vet ju aldrig.
Med säkerhetsåtgärd menar jag t.ex. om man ska rida över en väg och hästen stannar mitt i. Då kanske man behöver ge ett rapp eftersom det kommer en bil mot en i full fart.
Så jag har alltid med mig spöet (detta också eftersom min häst blir en gnutta piggare (hon har varit travare)) men jag använder det sällan. Dock måste jag medge att jag använde det en del när jag var yngre.... Men det skäms jag så himla mycket för och jag har lärt mig och gör inte sådant längre. Nu handlade detta kanske inte om slag som gav sår eller nått i närheten så, men det var ändå inte så snälla saker... :(:(
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Hej! Kul att du frågar särskilt som vi verkar ha helt olika utgångspunkt även om vi säkert i mångt och mycket vill uppnå samma resultat.

Vad menar du med "reaktioner och spänningar"?

Det finns oändligt många exempel på det. Lasttränade nyligen en svårlastad häst som dessutom kastade sig ut så fort någon närmade sig för att stänga. Efter en stunds lastträning gick hon villigt in med mig och stod kvar, därefter även själv när jag stod kvar utanför. När sedan ytterligare en person dök upp på arenan blev hon återigen orolig och visade både motstånd mot att gå in och hade bråttom ut. Jag var då noga med att Se till att hon gick med på det vi begärde. När vi kom så långt att hon kunde acceptera en annan person vid sidan bakom henne och att denna person vänligt klappade henne på korset hoppade hon högt de första två gångerna. Vi tolkade det som att hon var rädd att bli slagen, vilket hon också blivit tidigare vid lastning bl a. Tredje gången personen klappade henne stod hon lugnt kvar. När vi sedan skramlade med bakbommen mm var hon fortfarande helt lugn och vi kunde stänga och fixa i lugn och ro.

Vilka "bättre och effektivare" metoder finns än att använda spö/pisk som en förlängning av hand/skänkel syftar du på?

Det finns många metoder att välja på allt efter den aktuella situationen. Det viktigaste är nog ens egen inställning. Det här vill jag uppnå och jag ser till att det här blir resultatet. Det handlar om att få hästen att förstå och svara på signaler, det lär den sig bäst om den får möjlighet att förekomma en starkare signal. Hur det exakt går till är ofta en spännande resa med och utifrån varje häst och situation. Vi har en enorm förmåga att påverka hästen och hästen har oändligt mycket att lära oss.

Du påstår ju faktiskt att majoriteten av hästfolk nu och tidigare brister i kunskap och har fel inställning till hästar. Ganska magstarkt.

Ja, det är till att sticka ut hakan och jag gör det så gärna för att sprida kunskap och möjligen så ett frö till nya tankebanor. Allt för hästarnas väl och ve. De plågas så oerhört mycket och det dessutom helt i onödan. Resultatet blir mycket sämre med traditionella metoder (spö, tvång, skarpa bett, kedjor etc) och både tryggare och mer bestående med de metoder jag och andra upplysta hästhanterare använder.

Om igen, jag ser spö/pisk som en av mina hjälper. Ibland behövs kraftigare hjälper, ibland nästan omärkliga.

Tragiskt och mycket tråkigt både för dig och hästarna. Tänk så oerhört mycket ni går miste om i den kontakt som kan vara alldeles magiskt när du Ser till att hästen Vill följa dig.

Skogstroll, du har rätt i att många hästar jag ridit inte har litat på mig. Det har inte varit mina egna hästar och första gången jag red dem hade vi inte känt varandra mer än den kvart - halvtimme jag hade att rykta och sadla. Däremot har de haft andra ryttare som de lärt sig att inte bry sig om. Naturligtvis vill de veta om de kan bestämma över mig också. En del genom att försöka flytta på mig eller vägra lyfta benen vid kratsning. Andra genom olika tricks i början av ridturen.

Ja, det gäller att hitta varje häst precis där den befinner sig, med alla sina erfarenheter och även bristen på sådana, och sedan bygga upp en fantastisk relation utifrån det. Det kanske tar lite längre tid vid första träningstillfället/-ena men det är det verkligen värt. Saknar jag den tiden står jag hellre över. Det är ju en levande varelse till skillnad från till exempel en cykel, moped eller bil som man i stort bara tar ut och kör när man väl lärt sig grunden för just den fordonstypen.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Vad menar du med "reaktioner och spänningar"?

Vilka "bättre och effektivare" metoder finns än att använda spö/pisk som en förlängning av hand/skänkel syftar du på?

Du påstår ju faktiskt att majoriteten av hästfolk nu och tidigare brister i kunskap och har fel inställning till hästar. Ganska magstarkt.

Om igen, jag ser spö/pisk som en av mina hjälper. Ibland behövs kraftigare hjälper, ibland nästan omärkliga.

Skogstroll, du har rätt i att många hästar jag ridit inte har litat på mig. Det har inte varit mina egna hästar och första gången jag red dem hade vi inte känt varandra mer än den kvart - halvtimme jag hade att rykta och sadla. Däremot har de haft andra ryttare som de lärt sig att inte bry sig om. Naturligtvis vill de veta om de kan bestämma över mig också. En del genom att försöka flytta på mig eller vägra lyfta benen vid kratsning. Andra genom olika tricks i början av ridturen.

Jag lever ju i tron att det här med ledarskap är en stor feltolkning.Hästar är inte ledare över varandra,dom är bara bra på olika saker.Om man frågar en häst vem som bestämmer i hagen svarar dom nästan alltid med en "berättelse" om vilka individer som är bra på vad.Vissa är bra spejare,andra försvarar flocken etc.En ädre häst har oftast mer livserfarenhet och är därmed visare,varför de yngre hästarna lyssnar på dennes visdom.Så för mig är det inte som du säger,att hästen testar om den kan bestämma över dig.Den förstår helt enkelt inte vad du menar.Lär dig hästspråket,det kan alla hästar:idea: Så kan du kommunicera med alla nya individer du rider/träffar utan att behöva ge dom ett rapp i baken.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Detta svar kan jag lätt hålla med om:bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 739
Senast: Badger
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 814
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 896
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
985

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp