Bukefalos 28 år!

Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Ibland tkr jag att man kunde behöva "inslagningar" på ridskolor, ridskole elevens första lektion: Få känna på spöt och några sparkar i magen :devil: :devil: DÅ hade barnen verkligen fått lära sig ngt vettigt!

Usch va hemsk jag är :devil:

Har faktiskt gjort det:angel:

Fast inte på ridskolans 6-årskull såklart! Utan på mig själv och mina vänner. Började som ett sadistiskt nöje bland ett uttråkat stallgäng i åldrarna 11 till 15 år, men slutade som en lektion i hur mycket ett spö känns med en viss "snärtstyrka" (eller vad man ska kalla det).

Måste säga att ett "normalt" slag gjorde faktiskt inte så ont som jag trodde det skulle göra... Men jävla om man tog ett rejält axelsving, blåmärken i en vecka typ:o
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

eller så kan orsaken även va att den blivit skänkeldöv,dvs att för mkt tjat har gjort att den struntar i skänkeln. Och det kan få de mesta hästar att ledsna på träning.
Mmm,men ALLT kan inte va kul. Min häst är inget vidare förtjust i longering. Men ändå gör jag det ibland av olika orsaker. Är jag dum nu då:grin:

Om hästen är skänkeldöv så är det ju ryttaren som orsakat det och då ska väl inte hästen "bli straffad" för det genom att man använder spö?
Nej allt kan inte va kul. Har jag någonstans i min text nämnt att man skulle vara dum om man använder spö? ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 494
Senast: Badger
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 773
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp