Bukefalos 28 år!

Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag tycker också att det är otroligt jobbigt att använda spö. Men jag använder det till att förstärka skänklen men då bara genom att peta lite på rumpan.

Jag har en regel för mig själv att allt jag gör mot en häst ska jag kunna göra mot en människa.

Jag kan (vill) mkt väl slå vissa människor med spö mkt hårdare än vad jag gör på en häst :angel: :devil: Så jag följer nog INTE den regeln..
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

jag ville slå en kille med ett spö en gång. anledningen var den att han tycket att man kunde stå hur hårt som helst då det inte gjorde ont. men jag fick inte det för honom. dock så slåg han sig själv på benet. man hörde riktigt hur dt klachade när han träffade. han ändrade snabbt uppfattning, fattar inte varför det gjorde ju inte ont:angel:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Ibland tkr jag att man kunde behöva "inslagningar" på ridskolor, ridskole elevens första lektion: Få känna på spöt och några sparkar i magen :devil: :devil: DÅ hade barnen verkligen fått lära sig ngt vettigt!

Usch va hemsk jag är :devil:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag tycker aldrig man ska slå en häst med spöet i korrigeringssyfte. Det är idiotiskt!

Sen så är det ju många som använder spöet ex. innan hästen ska hoppa ett hinder. Egentligen är det väl ingen större skillnad om man "slår" lika hårt då! Vet inte riktigt vad jag tycker där. Spöet ska vara en förstärkning, alltså aldrig hårdare än en skänkel eller tygeltag.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag har oftast spö när jag rider men använder det knappt på min häst. Men vissa hästar som stannar måste man ju smälla till lite med spöt..
Men tycker det är jättedumt av dom som gör det typ innan hästen ska hoppa eller annat. Jag använder bara spö när det är nödvändigt..
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

sist jag hopptränade fh så fick jag smälla till hästen för hon skulle hoppa över. tom tränaren sa till mig att smälla till hästen så hon skulle hoppa över hindret. och jag brukar i regel inte bahöva spöt vid hoppning då hästen tycker att det e jäääätte roligt.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Hej, hej!

Jag tycker det var en jättebra fråga att ta upp - och du har fått många svar vilket tyder på att fler tycker detta är intressant!

Det finns verkligen en hel drös olika åsikter gällande användandet av spö... Att använda spö som bestraffning bör man kanske vara försiktig med och själv gör jag det inte. Jag tyckte att det var så obehagligt med ridskolas frikostiga bestraffningar - och vad vanligt det verkar!

Däremot använder jag ridspö som förstärkning av hjälper vid ridning. Vitsen med detta är att inte göra hästen skänkeldöv, vilket man riskerar om man hela tiden sitter och gnuggar skänklarna mot pållen. För min del räcker det med att jag nuddar honom med spöt en första gång vid ridtillfället och sedan behöver jag bara visa honom det genom att vifta lite. Tajmingen är viktig!

Just nu håller jag dessutom på att träna min häst att inte se spöet som något farligt, genom att ta på honom med det från marken (dvs. få honom att acceptera att det få vara på hans kropp). Då blir det verkligen viktigt att inte använda det som bestraffning!

Lycka till!
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag kan (vill) mkt väl slå vissa människor med spö mkt hårdare än vad jag gör på en häst :angel: :devil: Så jag följer nog INTE den regeln..

Håller med där, hade blivit ett väldans slagande på folk i sådana fall :devil:

TS:
Jag använder varken spö eller sporrar. Även om många tycker att det inte heter "slå" när man använder spö, så tycker jag det heter det. Jag slår inte hunden till lydnad, inte heller katterna. Och inte heller hästen. Tänk vad enkelt allt hade varit med spö *drömma*. Men jag anser att klarar man sig inte utan spö så har man problem som bör jobbas med. Utan spö!
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

*delvid KL*

Jag har spö i all hantering av hästar jag inte känner mig säker med. Jag har alltid spö när jag kör skulle inte ge mig ut utan det helt enkelt en säkerhet som alltid finns till hands. Slå skall användas att "slå" med endast om en människa är i fara av hästen annars skall det användas för korrigering och att "visa" vad man vill.
Det finns ingen anledning att inte använda spö i min mening, bara man har vett nog att inte använda det vid fel tillfälle och för ofta.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen inget djurskydd kommer före en människas skydd det finns fler hästar men bara en av dig och mig. :cool:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

det finns fler hästar men bara en av dig och mig. :cool:

Det finns fler människor men bara en av min häst. Det är ju sällan man tänker "häst som häst". Dom är individer, precis som vi människor..
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

kl*

Jag drar mig för att använda spö, förr red jag alltid med det som en förlängning och förtydning av hjälperna. Nu använder jag det sällan och då bara om jag märker att jag behöver det. Gillar inte att rida med spö egentligen, rider jag ut så använder jag det dock mer ofta och på unghästar har jag i regel alltid ett kort spö, inte nödvändigtvis för att det behövs utan för att vänja hästen vid det.

En häst SKA ha egen bjudning framåt utan att man behöver ta till spö och sporrar, dock kan det vara en bra hjälp för att nå dit. Anser att det är bättre att man "slår" (usch det låter hemskt, mer som en lätt klatch) till hästen lätt en gång än att man sitter och bankar den i magen genom ett helt ridpass. Är rätt säker på att hästen uppskattar det mer oxå.

Tex använder jag ibland spö som en förlängning av skänklarna vid tex en sidvärtsrörelse, helt enkelt duttar jag till lite lätt vid skänkelläget som en förlängning av skänkeln.

Men man ska alltid sträva efter att inte behöva använda spö, visst om man använder det rätt. Men en häst som är rädd/förvirrad/osv mår ALDRIG bättre av att bli spöad för dess beteende, snarare förvärrar det i många fall problemen!

Däremot håller jag oftast i ett spö när jag hanterar hingstar och unghästar jag inte känner. Just för att jag inte riktigt litar på deras humör och temperament. Helt enkelt som en trygghet för mig, men det är från fall till fall. Men i den mån det går använder jag spö så lite som möjligt, sporrar använder jag inte så ofta heller, och då endast som en förtydling av skänklarna inte som bestraffning!

Oj oj mkt text, hoppas ni orkade läsa igenom iaf :rofl:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Det finns fler människor men bara en av min häst. Det är ju sällan man tänker "häst som häst". Dom är individer, precis som vi människor..

Visst är det så. MEN en människa kan inte ersättas på något sätt. Så kanske du tycker om din häst med men i samhällets syn så är inte hästen värd något alls mot en människa. Det är min åsikt med människa > häst i en situation när man kan välja.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

tycker inte att det är något fel på spö, upp till var och en somsagt.
kan vara bra om man vill förtydliga det man vill ha sagt eller rent av visa vem som bestämmer om hästen skulle göra helt mot din vilja, särskilt om man har en stor häst, då måste man vara bestämd!

det är bättre att säga till 1 gång och hästen fattar än att sitta och tjata på den.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Att använda spö om man gör det på rätt sätt är ju aldrig fel. Man ska ju inte slå hästen medvetslös liksom.

Har varit med om att hästen inte velat gå framåt. Speciellt en häst på som kräver en riktigt envis ryttare. Stannar bara och vägrar gå. Vill inte säga att hon är omöjlig, men inte världens lättaste. Har man inte pli på henne från början har det hänt att ridläraren tar tag i tyglarna och piskar på hästen ordentligt. Flera gånger, tills hästen lyder. Det känns däremot fel, väldigt fel. Man vet ju att hästen bara "dummar" sig och fått sin vilja igenom alltför många gånger och därför testar, men våld löser ju ingenting..

Jag räknar detta som att man slår hästen. Då man slår till hästen med spöt hårt så att det dånar om det, upprepande gånger. Och det är fel, det känns fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Det är fel, enligt mig, att bestraffa en häst med spö, eller på något sätt. Men spö ska kunna användas till inlärning och tillrättavisning. Jag använder både spö och sporrar vid träning. Jag tror att många gör det för att få hästen mer under sig. De flesta hästar gör ju inte mer än de behöver;)
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Kan börja med att säga hur otroligt få ridskolehästar osm är glada :cry: jag är väldigt säker med hästar och håller på med massa busar men ridskolehästar dom säger nej så tydligt och jag fattar verkligen inte hur folk går in och slänger på en sadel när en häst ser så sur och arg ut..:confused:
Slå en häst är inte ett särsilt bra ord.. Jag håller på att försöka komma ur allt jag lärt mig på ridskolor då jag som du inte tyckte det var roligt att behöva slå en häst för at den ska gå fram. Bilden i mitt huvud var att jag ville ha en relation men min häst! Jag ska kunna gå in i hagen, hoppa upp och sedan bara rida iväg :love: det var min flcikdröm..
JAg håller nu på att omskola mig i pat parellis system och jag har turen nog att ha en parelli tränare inte alls långt från där jag bor som hjälper mig. Min flickdröm håller på att bli san tack vare den metoden och jag kan varmt rekomendera derashemsida och filmer:love: Det finns ett sätt som gör att man inte behöver känna dåligtsamvete och behöva slå hästen :banana:

Lycka till!
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Visst är det så. MEN en människa kan inte ersättas på något sätt. Så kanske du tycker om din häst med men i samhällets syn så är inte hästen värd något alls mot en människa. Det är min åsikt med människa > häst i en situation när man kan välja.

Samhället får ha precis vilken syn dom vill om hästar, jag slår inte min häst ändå. :)
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Samhället får ha precis vilken syn dom vill om hästar, jag slår inte min häst ändå. :)

Det gör inte jag heller, men om den riskerar att skada mig eller någon annan människa så tvekar jag inte. Så fungerar det i min värld. Människa > häst.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Det gör inte jag heller, men om den riskerar att skada mig eller någon annan människa så tvekar jag inte. Så fungerar det i min värld. Människa > häst.

Skulle jag bli brutalt attackerad av en lös häst skulle jag troligt ta upp ett spö, men vid ridning ser jag ingen anledning till att använda spö, inte heller vid annan hantering.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag har samma problem med en utav mina hästar, han vill inte gå frammåt om han inte har sällskap vid ridning. men jag behöver aldrig slå honom utan det hjälper med att bara lägga spöet lite försiktigt på bogen.
Jag själv tycker att många använder spö fel! Man ska inte slå fram en häst tycker jag, gör han så så hoppa av och gå några meter och hoppa upp igen, du får säkert göra så flera gånger men till sllut kommer hästen tröttna på att du hoppar upp och ner så då är det ingen ide för hästen att hålla på!!! Man ger inte upp bara för att mna hoppar av och går med hästen en bit, du hjälper hästen istället.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 495
Senast: Badger
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 774
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 583
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
975

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp