Bukefalos 28 år!

Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Det finns olika sätt att använda spö. jag rider ibland med spö men då som en förlängning av min arm. Jag "petar" bara med det och i de flesta fall räcker det med att jag viftar lite med det i luften för att hästen ska reagera. Min mening med spöt är att hästen ska flytta sig för det eller dra samman de muskelgrupper jag petar på. Jag använder det aldrig för att skynda på hästen på något vis.

När det gäller tillrättavisning slår jag aldrig en häst utan använder hellre mitt kroppsspråk och stöter den ifrån mig. Slår upp handen, armen eller båda armarna i luften. Jag gör mig stor och avvisande. "Det där vill jag inte veta av! Uppför du dig inte kring mig får du lov att flytta dig härifrån!"
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag använder aldrig spö när jag rider på banan, det känns som att ju mer man använder extra hjälper (sporrar och spö) destu mer kommer man behöva dem. Dock brukar jag nästan alltid ha med mig spö när jag rider ut efter som att det kan uppstå "farliga" situationer, men det betyder inte att jag använder det, det känns bara säkrare att ha med sig det.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

kl*

Jag rider alltid med spö, som en extra hjälp om det skulle behövas. Jag petar väl med det på bogen nån gång i månaden... hehe. Det är inte så flitigt använt. Men ute gör det stor skillnad, har en häst som lätt får för sig att spänna sig och vara lite tittig, mest för att lattja med sin matte, och att då hålla i spöet gör att hon skärper sig lite. Skulle hon få för sig att ge sig ner i diken eller liknande känns det säkert att kunna ta till.

Sporrar har jag inget emot som sådant men jag har aldrig ridit med det på min nuvarande, blev varnad av förra ägaren och har inte kännt att jag velat prova. Hon ska tydligen ogilla det skarpt, fuxmärr ;). Då ser jag ingen anledning.

Min förra red jag aldrig med spö på, men alltid med sporrar när jag red dressyr.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

jag brukar mest använda rösten när jag säjer till efter som hästar är väldigt uppmärksamma på det, men om en häst nafsar brukar jag först säja till och om den fortsätter brukar jag slå till den lite på bogen.

Jag använder spöt som en förstärkning av skänklen, ALDRIG om bestraffning.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

ÄNTLIGEN någon som har helt rätt. Lyssna nu kära vänner, man ska inte behöva slå sin vilja fram. Hästar är extrkemt känsliga djur fysiskt ( kan känna en fluga) och psykiskt. Har man problem med att hästen är "dum", kanske man ska ställa sig frågan, hur kan ett djur vara dum? Det kallas instinkter, det är ett DJUR . Där är skillnaden, människan kan tänka att den inte vill för att jävlas, de gör inte ett djur.

Ta itu med era problem på ett riktigt sätt istället för att slå sig fram.
Anledningen till att spö finns är för att ridskolebarnen som inte hunnit lära sig sina hästar ska få en snabb lösning, tyvärr.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

hejsan!

jag tycker det är jobbigt att använda ett spö för att "straffa" en häst.
jag använder spöt om jag rider dressyr och vill ha ut min häst mer i hörnen och ställa och så om det är så att hon inte lyssnar på skänkeln, men då petar jag henne bara lite med spöt, rider med det i en kvart eller så sen slänger jag i väg det oh rider som vanligt igen för då vet min häst hur jag vill ha det (:

men så fick jag höra en tjej i mitt gammla stall säga, "men häst väger 500kg och jag väger 70kg, hur ska man kunna sätta sig upp mot 500kg?! det är klart att man måste ha något" och då menade hon INTE att hon använde spöt om det var så att hon inte behövde utan bara fall hästen var "dum"

men som sagt så ser jag på det hela (:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

ÄNTLIGEN någon som har helt rätt. Lyssna nu kära vänner, man ska inte behöva slå sin vilja fram. Hästar är extrkemt känsliga djur fysiskt ( kan känna en fluga) och psykiskt. Har man problem med att hästen är "dum", kanske man ska ställa sig frågan, hur kan ett djur vara dum? Det kallas instinkter, det är ett DJUR . Där är skillnaden, människan kan tänka att den inte vill för att jävlas, de gör inte ett djur.

Ta itu med era problem på ett riktigt sätt istället för att slå sig fram.
Anledningen till att spö finns är för att ridskolebarnen som inte hunnit lära sig sina hästar ska få en snabb lösning, tyvärr.

:bow::bow:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag använder rösten istället för den onödiga utrusningen ryttaren bär med sig, eftersom mina hästar lyssnar väldigt mycket på just rösten!!
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag känner mig hemsk när jag använder spö. Men ibland måste man ju, eller?

Hur är eran syn på det här med spö?

På ridskolan, så "slår" nästan alla hästarna där, asså ger ett litet slag på bogen när den bits, eller gör försök till att sparkas. Jag tycker det känns fel men endå rätt, det är ju så hästar behandlar varandra, vi ska väl endå göra som dem? .

Ja, ibland måste man. Som ngn skrev när hästen håller på att backa ut i en väg. Dom situationerna kan nog dom flesta ryttare känna igen, och ja tror inte att så många gör fel i dom situationerna. Självklart finns undantag.

Jag tror istället det är situationerna när man bör (men inte måste) använda spöet som ställer till problemen. Man vet inte när spöet bör användas och gör fel. Likaså vet man inte när spöet inte bör användas.
Men samma problem finns när det gäller skänklar, med eller utan sporrar.
Själv tycker jag att "less is more". Att sluta i tid när hästen gör rätt och låta den vara så mkt som möjligt.

Kan ta ett exempel på en ryttare som skulle rida en inriden, men outbildad häst. För att få hästen framåt drev ryttaren med skänklarna. Och drev, och drev och drev. Hästen gick knappt ett steg framåt. Ryttaren märkte inte när hästen tänkte börja gå framåt. Så när hästen tänkte framåt men ryttaren fortfarande drev trodde hästen att det var ngt annat ryttaren ville att den skulle göra. Och hästen blev förvirrad och stressad stående. Ryttaren var inte elak, men förstod inte hästens signaler. Just den ryttaren klarade inte av att känna när hästen tänkte gå, så ryttaren var tvungen att ge upp. Men vid ett senare tillfälle fungerade hästen med en annan ryttare.

Detta var ett harmlöst misstag, men hade ryttaren haft sporrar och ett spö och ännu mindre förståelse för hästen, vad hade kunnat hända? Ryttaren förstod ju uppriktigt inte vad hon gjorde fel, trots förklaringar.

När det gäller att slå till hästen från marken om den dummar sig, är det helt okej, men då ska man också samtidigt säga till med kroppsspråket och rösten. Och så fort hästen fattat "fel-signalen" ska man sluta slå och bara använda röst och kroppsspråk. Men samma där som alltid, man måste bedöma situationen och göra så lite som möjligt obehagligt för hästen.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag känner mig hemsk när jag använder spö. Men ibland måste man ju, eller?

En häst jag rider vägrar gå frammåt efter flera smackningar och skänklar, när jag lägger till spö så börjar han gå eller så stannar han och börjar bocka, detta kan hända från ingenstans, till exempel på en bilväg, stannar han då och börjar tjura, måste jag ju ge spö.


Hur är eran syn på det här med spö?

Sedan det med att slå. På ridskolan, så "slår" nästan alla hästarna där, asså ger ett litet slag på bogen när den bits, eller gör försök till att sparkas. Jag tycker det känns fel men endå rätt, det är ju så hästar behandlar varandra, vi ska väl endå göra som dem? Eller jag vet inte.. hjälp mig. Jag känner mig illa till mods.

Jag tycker spö kan vara bra för att förstärka på vissa hästar! Men jag använder det bara till tillrättavisningar inte i körning och ridning.

Om man petar till hästen lite löst med spöt när den gör fel(inte slå, peta bara till en gång) är det inte misshandel eller att slå. Men slår man försent eller vid fel tillfälle är det misshandel! Och samma med upprepade slag.

Men kan man inte avgöra vilket läge som är rätt och fel ska man absolut inte använda det!
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Hur är eran syn på det här med spö?

.

Förr hade jag med mig spö på uteritter, eftersom den hästen kunde få för sig att stanna mitt på en trafikerad väg vi skulle gå över. Då var det bra att ha spöet med sig för att rappa till en gång så vi kom över vägen och inte blev påkörda :crazy: . Det är nu borttränat och det är väldigt sällan jag rider med spö. Det kan hända ibland (läs väldigt sällan) för att uppmärksamma hästen på mina hjälper.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag är en väldigt bestämd ryttare, jag är ödmjuk egentligen men börjar hästen "hitta på" saker så säger jag åt den på en gång. Ex. om en häst inte lyssnar på skänkel direkt så lägger jag på spöt på en gång. Jag skänklar inte flera gånger eller väntar på att hästen ska svara.. utan jag vill ha lyhörda hästar som går fram när jag säger fram. Är hästen lite "seg i kolan" så jobbar jag mycket halter-gå fram. Jag gör halt, låter hästen stå stilla några sekunder & sen ber jag den att gå fram & då ska den fram på en gång. Har man en väldigt seg och okänslig häst kan det vara bra att träna halt-trav eller halt-galopp. och då kan spöt vara ett bra hjälpmedel eftersom hästen måste fram på en gång! Man formar sig egen häst ...
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Ex. om en häst inte lyssnar på skänkel direkt så lägger jag på spöt på en gång. Jag skänklar inte flera gånger eller väntar på att hästen ska svara.. utan jag vill ha lyhörda hästar som går fram när jag säger fram. Är hästen lite "seg i kolan" så jobbar jag mycket halter-gå fram. Jag gör halt, låter hästen stå stilla några sekunder & sen ber jag den att gå fram & då ska den fram på en gång. Har man en väldigt seg och okänslig häst kan det vara bra att träna halt-trav eller halt-galopp. och då kan spöt vara ett bra hjälpmedel eftersom hästen måste fram på en gång!

Exakt!

Det är värre att hålla på att skänkla skänkla skänkla och i värsta fall banka banka banka.

Sporrar behöver man bara peta lite lätt,och hästen brukar förstå ganksa snabbt och efter ett par ggr/övningar behövs det inte användas mer utan i princip osynliga hjälper räcker. Kan lova att en häst uppskattar det mer än ett evigt skänklande,dvs tjatande:grin:
Spö är kanon som förlängd arm,dvs carrotstick i olika övningar även inom NH,eller när man vill lära in lite roliga tricks med hästen:)

Folk som är emot spö och sporrar som ett hjälpande redskap( dvs de används på RÄTT sätt)i sitt arbete med hästen förstår jag mig inte på? Kolla ordentligt i eran vardag med hästen så kan jag nästan lova att mna kan hitta ngt som är flera ggr "hemskare" än att använda sig av ett spö lr sporrar.
Bara en sådan sak många rider med för långa bett! Det är mkt mer plågsamt för en häst. Eller nosgrimma/snok som trycker. "Hjälp"tyglar etc.
De är väldigt få som faktiskt vet varför de används och vilken effekt det har. Och HUR man använder ex. hjälptyglar på rätt sätt.

Måste dock ännu en ggn betona att redskap som spö och sporre naturligtvis skall hanteras på rätt sätt,annars stjälper de mer än hjälper.
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Men å andra sidan om man använder spö av anledningen att hästen inte tar skänkeln eller inte vill gå fram då kan man ju först ta reda på varför hästen inte gör det! En anledning kan vara att den kanske inte tycker att det är kul och jag tror knappast hästen tycker det är roligare för att man använder spö...
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

eller så kan orsaken även va att den blivit skänkeldöv,dvs att för mkt tjat har gjort att den struntar i skänkeln. Och det kan få de mesta hästar att ledsna på träning.
Mmm,men ALLT kan inte va kul. Min häst är inget vidare förtjust i longering. Men ändå gör jag det ibland av olika orsaker. Är jag dum nu då:grin:
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

vad ska man säga, har inte hunnit läsa långt i denna tråd, men va fan. spö och sporrar är litt för att förtydliga sina hjälper i träning, ingen j-vla säkerhets grej, behöver du säkerhet, köp en väst. börja från marken och träna där istället.

om man försöker kommunicera med hästen och jobba med den på ett sånt sätt att den vill jobba med dig så uppstår aldrig de problemen, ni bygger upp ett hat och en ångest hos era hästar om ni tillrätta visra dem med stryk.

är det ok att slå någon om man bara tar i lite eller bara en j-vla hård smäll???

en av mina hästar lyssnar inte riktigt bra på mig ännu, han är riden 10 dagar. jag rider inte ut på vägen då. inte förrens vi kommit så långt i träningen så jag vet att vi komminicerar till 100%.

jag kan tillägga att denna häst förökte de sig på tidigare i hans liv, med gap skrik och tillrätta visningar, slit i munnen m.m. tji fick dom som han slängde av dem och stack.

ge och ta och beröm vid rätt saker så vill dom jobba med dig och följa dig. under hela mitt hästliv har jag ridit massor med olika hästar och hästar med olika missförstånd och spö har jag aldrig ägt.

det går om man vill, men man måste fan vilja försöka med ett leede på läpparna och kanske inte i sin tackt utan i hästens tackt.

kanske råkade bli lite aggresiv i mitt skrivade och jag har inte läst hela tråden, ville bara få ett jaha uppvaknande till de som tycker sig ha rätt att ge "max två hårda rapp för att få ordning på hästen"....
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

ps/ds ville få sagt att rätt användande av sporrar och spön, alltså att förtydliga vad man vill tycker jag är helt ok. värre är det när ryttaren säger " hästen fattar inte vad jag vill så jag gav honom ett par rapp och då löd han", det är sånt jag blir sååå upprörd över ;)
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

När det gäller tillrättavisning slår jag aldrig en häst utan använder hellre mitt kroppsspråk och stöter den ifrån mig. Slår upp handen, armen eller båda armarna i luften. Jag gör mig stor och avvisande. "Det där vill jag inte veta av! Uppför du dig inte kring mig får du lov att flytta dig härifrån!"[/QUOTE]

jag gör som du :D
 
Sv: Är det fel att använda spö och får man "slå" en häst?

Jag har utbildat mina hästar och rider andras med spö som syfte att det är en hjälp och inget annat. Det ska aldrig finnas någon tvekan hos hästen om att det kan ha varit en bestraffning eller ett förtydligande.

Men för en åskådare kan det ibland se ut som att jag använder spöet i ett bestraffande syfte, för han eller hon har ingen aning om vad som egentligen hände där ute på banan och varför spöet användes.

Mitt fd sto är full av exempel där åskådare säkerligen sett en sak men det som hänt mellan mig och hästen är en helt annan. Stoet i frågan hade ett jävla humör och kunde slå bakut (bokstavligen) för skitsaker bara för att.

Kunde handla om att vi jobbade på en volt och jag ber henne flytta in bakbenen, hon blir förbannad och börjar studsa. Jag ber igen omgående tillsammans med spöet att hon ska flytta in bakbenen och hon lyssnar då på mig. Men allt åskådaren såg var att hästen lättade baken och jag la till spöet;)

Anser själv att jag är väldigt mild när jag använder spöet, i regel behövs bara en dutt för att hästen ska lyssna. Och med dutt menar jag att man nästan bara smeker hästen med spöet, inget regelrätt slag eller snärtande.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 503
Senast: Badger
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 776
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
976

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp