Bukefalos 28 år!

Är det för dyrt? :/

X

xAmberx

Hej! Jag är en 14 årig tjej som ÄNTLIGEN ska få skaffa häst! :D
Jag satte mig ned och pratade med mamma en dag *har tjatat ganska mkt innan men satte mig ned och tog ett "allvarligt" snack om att skaffa häst*
Och då sa hon att vi kunde börja kolla runt efter egen häst och jag for upp som en raket och skrek av lycka. Fast mamma sa att jag skulle få en egen häst, men jag vill faktiskt inte det än. Jag vill skaffa foderhäst och mamma blev förvånad över att jag inte ville ha en egen häst direkt, men jag känner mig MYCKET säkrare ifall jag får erfarenhet först genom en foderhäst. För tänk ifall jag ångrar mig eller liknande så det är vad som känns bäst. Aja...
Men min kompis har ett stall ca 6km ifrån mig och där ska vi ha den isåfall. Men jag vet inte riktigt ifall det är för dyrt där, Jag är inte direkt bäst på priser när det gäller stallhyra.
Men tycker ni att det låter rimligt med att betala ca 1750/månad och då ingår;

mockning
in och utsläpp
fodring (kraftfoder, hö m.m)
box
halm
det är alltså hel inackordering
är det billigt eller dyrt?
Jag vet inte riktigt och vad är det för kostnader man måste betala innan man skaffar häst?

Jag har räknat med det här, men är det något mer? Och vad brukar var och sig kosta? Det är lättare om du kopierar och sedan skriver svaret efter :)
Vad brukar det kosta? Och vad kostar det för er?

- Hästen

- Ev. utrustning

- Hyra

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)

- Avmaskningar

- Vaccinationer

- Hovslagare

- Kurser, träningar, mm. ingår

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår

- Eventuella transporter. hästtransport ingår

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år

TACKSAM FÖR SNABBAST SVAR! :)
Jag är mkt seriöst när det gäller detta.
tack:rofl:
 
Sv: Är det för dyrt? :/

oj! jag tyckte att det var oerhört billigt! :eek:
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Vad bra, :)
men vet du vad det andra kostar ungefär?
Och vad kostar det för dig? *ifall du har häst?*:laugh:
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Vill bara säga att för att vara 14 visar du på enorm klokhet när du själv väljer att ha en foderhäst först och inte köpa egen direkt.

Stallhyran tycker jag låter kanon om du får med allt det där.

Tandraspning: hade ute vet nyligen och två hästar fick jag betala 1600 för. Då ingick lugnande spruta på bägge.

Skoning beror på var du bor. Jag betalar 600 + skor för den av mina som skos. Han måste skos var 6:e vecka för att hålla sig bra i fötterna.

Jag har haft foderhäst också. Då har jag stått för alla utgifter utom försäkring. Den har ägaren stått för. Skulle något hända så skulle jag stå för självrisken.

Trailer - ja vi fick hyra en hastigt och lustig trots att vi äger en och det fick vi betala 350 kr för 6 timmar.

Lycka till du kloka människa.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

hej, kan svara lite granna på vad ja betalar!

- Hästen. Just nu har ja han på foder men sk ev köpas.

- Ev. utrustning kanske betalar 500:- i månaden i snitt när ja köper något!

- Hyra- 500:- o då är de morgon fodring, utsläpp o in o utsläpp helger.

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen hösilage 350:- månaden o då ger ja ca 20 kg hösilge/dygn sen kraft ca 200:-

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.) 540:-/ månaden

- Avmaskningar- kanske 50:-/månaden

- Vaccinationer -400 en gång per år.

- Hovslagare 800:- varannan månad

- Kurser, träningar, mm. ingår har inte börjat än men räknar på 1000-2000:-/månaden

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår

- Eventuella transporter. hästtransport ingår

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år ca 1500:-
 
Senast ändrad:
Sv: Är det för dyrt? :/

Oj! Jag tycker det låter väldigt billigt, och så mkt som ingår! Har inga erfarenheter av inackordering, men jag har ju hört/sett vad andra betalar.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Okej, haha tack :)
Men jag vill ha foder först för tänk om jag inte orkar eller tappar intresset m.m. det är ju inte bara att t.ex lägga ut en annons och sedan är hästen såld, utan man får ju räkna med att det kanske tar några månader och jag går i 8 nu så vi får mkt läxor, men vi ska prata med ägaren till den hästen jag kanske ska ta på foder om jag kan få ha den för ev köpas. :)

tack du har varit till stor hjälp!:bow:
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Ja, priset varierar ju väldigt mkt!
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Okej, tack så jätte mkt! Du har varit till jätte stor hjälp! :) :bow:
 
Sv: Är det för dyrt? :/

lite vad jag betalar för min ponny

- Hästen: köpte min ponny för 22 000

- Ev. utrustning: i början ä det ju lite dyrt men i sen när man har det mesta brukar det väl bli runt hundra lappen i månaden;)

- Hyra: får låna grannens stall gratis tills vårat är färdig byggt:laugh: himla snäll granne:bow:

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.) tror det ligger runt 500 kr i månaden

- Vaccinationer: runt 400 kr/år tror jag det va

- Hovslagare: 600 kr varanna mån på vintern och 300 kr varannan mån på sommaren då hon är barfota på sommaren

- Kurser, träningar, mm. 150 kr till hopp träning varannan vecka, 150 kr till dressyr träning varannan vecka

- Strömaterial (spån, halm, osv) spån behöve ytterst lite då min häst är renlig av sig så ca 15kr i månaden:angel:
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Du verkar vara redo för egen häst! Du har fått med alla kostnader. Stallhyran helt ok. Finns billigare men har du inte hästtokiga föräldrar så ska du ha ett stall där ut/insläpp och fodringar ingår. Här får du lite prisuppgifter som jag lägger på min dotters D-ponny:

Skoning: 600:- skor på alla fyra (utan moms, ca 950:- med moms) var 8:de vecka

Försäkring: 735:-/mån En dyr försäkring!!! Beror på hur högt du vill försäkra hästen. På vår förra ponny betalade vi 400:-.

Hö:250:/mån

Spån: 200:-/mån

Kraft: + mineraler 100:-/mån

Box:Kallhyra 950:- (finns för 600:- men då får min dotter cykla längre)

Träning: 1000:-/mån

Ridhuskort: 200:-/mån

Utrustning: ca 200:-

Jag räknar med att vi lägger ca 3000:-/mån för ponnyn. Det är mycket pengar! Jag tycker det är värt varenda krona men det tycker inte min man, men han lider i tysthet. Det är ett härligt intresse men det tar enormt med tid. För att ha egen häst måste man ha ett STORT intresse då största delen av fritiden blir i stallet.
Lycka till!
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Jag tycker att det låter som ett bra intiativ från dig att först skaffa foderhäst före egen häst. Det ger dig erfarenheter och du kan dessutom fundera lite på över vad du vill ha för häst också och vad du vill göra med din ridning :)

För övrigt så tycker jag att du verkar komma undan hyfsat billigt med helinackorderings kostnaden.

Och mina egna svar:

- Hästen
Min häst i inköp kostade 37 000 kr. 3½ år men hade gjort mycket innan för sin ålder, på både gott och ont.

- Ev. utrustning
Hoppsadel ca 4500 kr komplett tror jag inkl. stigläder och sadelgjord
Det är en Griffin John Whitaker & stiglädrena är av samma märke, gjorden är en Equiguard. Stigbyglarna (Sprenger) ca 1000 kr

Har haft två dressyrsadlar också och ska snart köpa min tredje. Men just nu har jag bara hoppsadeln. Dressyrsadlarna har kostat 5000 kr, en Olympic Jessica i det närmsta nyskick och en Bates Maestro 6500 kr kostade den, något år på nacken hade den men var välskött ej utbytbara järn dock.

Har även haft en Stübben Artus CS hopp som blev stulen, den gav jag 6500 kr för och den var väll ca 1½ år gammal men välskött.

Annars har jag bara haft lädergjordar tidigare, magplattegjord till hoppsadeln kostade runt 1000 kr, dressyrgjordarna har kostat ca 400-1000 kr. Märken har varit Prestige, Hansbo sport, Knights & Jacson.

Täcken har jag en hel uppsjö utav, har täcken från t.ex. Hansbo sport, Jacson, Exklusiv, Horseware Rambo & Amigo, Mark Todd, Bucas, Shires osv. har mest regntäcken med olika foder, ofodrade och med bomull och fleece t.ex. Sedan har jag några tjockare vintertäcken, golden stripe filt, en uppsjö fleecetäcken av olika slag (köpt nytt i veckan precis :o ) , flugtäcken, bomullstäcke och ylletäcke osv... Hon har så hon klarar sig kan man säga. Svårt att säga vad täckena har legat på i pris för det är så olika.

Benskydd har jag från Hampa & Eskadron, lite olika varianter.
Även boots från Eskadron.

Just nu har jag ett ihop plockat träns som jag använder mest.
Annars brukar jag väll lägga runt 500-700 kr för ett medelmåttigt träns.
Men spar till ett Döbert :d

Alltså har ju det mesta i utrustninsväg så svårt att skriva vad allting kostar.. men det jag tycker man ska investera i ganska omgående när man skaffar häst är ju såklart bra sadel, träns, benskydd, stallbandage (+ boots el transportskydd) , några extra grimmor och grimskaft, bra uppsättning borstar och inte att förglömma! ett bra stallapotek! det är nödvändigt. Sedan så får man skaffa sig det man behöver t.ex. grepar, hinkar etc till stallet och så extra som lädersmörjor, hästschampo osv. när det behövs. Brodd när det är dags för det osv.


- Hyra
Jag betalar ingen hyra eftersom jag har med mig hästen på det stället där jag jobbar. Så jag har tur eftersom det är gratis :) . Sköter henne helt själv också med andra ord.

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
I mitt fall så betalar jag då för fodret. Hösilage brukar jag förbruka
ca 10-12 kg/dag och det betalar jag ca 600-700 kr för i månaden.
Det är kanonvärden på det. Sedan ger jag nu müsli från Spillers (men det går inte åt så mycket), betfor, fodermorötter, krafft mineraler vit, linfröolja, v.s.l och shy feeder b. Kraftfodret kostar kanske ca 200 kr/mån skulle jag tro.

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
Nu minns jag inte exakt vad hon är försäkrad i för belopp när det gäller liv & vet. vård. och hur det är med A1 & A2 men betalar iaf ca 6500-7000 kr/år för försäkringen.

- Avmaskningar
Tar träckprov och avmaskar om det behövs

- Vaccinationer
Veterinären är ändå ute så jag brukar slippa bensinkostnaderna.
Men en vacc. brukar väll gå på runt 150-200 kr har jag för mig.
Min häst är vacc även mot botulism.

- Hovslagare
Betalar ca 850-1250 kr beror på lite från gång till gång vad som behövs

- Kurser, träningar, mm.
Just nu har jag svårt att ta med mig hästen till träningarna så jag lånar en häst (gratis) att rida på och tränar för att underhålla och förbättra min sits framför allt. Det har jag ju stor nytta av när jag rider även min egna häst. En dressyrträning privat ger jag i alla fall 350 kr för per gång. Tycker att det är värt varendra öre för jag tycker min tränare är suverän. Händer ju även att man deltager på någon mer träning/kurs under året men vad det kostar varierar.

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår
Jag betalar 70 kr för en spånbal. Gör av med ca 2-2½ bal i veckan (skitgris!)

- Eventuella transporter. hästtransport ingår
Kan låna gratis transport oftast om jag behöver, annars kan jag hyra för en rätt så liten peng :)

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
Checkar tänderna ca 2 ggr per år. Sist kostade det ca 900 kr.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

- Ev. utrustning
Kanske ca 300 kr/månad om man slår ut det.

- Hyra
400 kr/månad

- Foder (grov+kraft) -
Ca 400 kr/månad skulle jag gissa på

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
Har tyvärr ingen koll på det, för att det är det mina föräldrar som sköter.

- Avmaskningar
50 kr/månad kanske

- Vaccinationer
föräldrarna som betalar, så jag vet inte.

- Hovslagare
600 kr varannan månad, så 300 kr/månad

- Kurser, träningar, mm. ingår
föräldrarna som betalar, så jag vet inte.

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår
Ca 100 kr/månad (hämtar i princip gratis från sågverk)

- Eventuella transporter. hästtransport ingår
Har en egen transport, men väldigt svårt att beräkna vad den kostar per månad. Beror på hur mycket man kör osv.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
föräldrarna som betalar, så jag vet inte.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

- Hästen - 65.000

- Ev. utrustning - :o vågar inte ens räkna efter. Hur mycket pengar man lägger på utrustning är en prioritetsfråga.

- Hyra- 1900 - Då är vi 14st som delar på in/utsläpp samt fodringar.

- Foder (grov+kraft) - ca 900/månad

- Försäkringar - kommer ur pappas plånbok, så det har jag inte någon större koll på. Men Jag skulle tippa på ca 500-600.

- Avmaskningar- obetydlig summa, Görs max 2 gånger om året.

- Vaccinationer -400/år

- Hovslagare 800:- med 7 veckors intervall.

- Kurser, träningar, mm - Beror helt på omständigheterna, just nu står totton skadad så det blir inga träningar alls. Men jag räknar på ca 1000/månad.

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår

- Eventuella transporter. Dålig koll på vad vi betalar, det beror på hur mycket vi åker.

- raspa och kolla tänderna- Kollas 2 gånger om året, blir ca 1500:-
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Jag vill skaffa foderhäst och mamma blev förvånad över att jag inte ville ha en egen häst direkt, men jag känner mig MYCKET säkrare ifall jag får erfarenhet först genom en foderhäst. För tänk ifall jag ångrar mig eller liknande så det är vad som känns bäst.

:bow::bump::banana::love::laugh:

Så otroligt skönt att höra det resonemanget.

Det är väldigt bra att ha foderhäst innan man köper en egen, speciellt om man inte har föräldrar som är hästmänniskor och vet vad allt med häst innebär. För det första så kan man aldrig egentligen förbereda sig tillräckligt innan man skaffar hästen, det är stor skillnad på teori och praktik. Att stå där med en egen häst som man efter 6 månader inte orkar med, är inte speciellt kul för någon. Hästen måste säljas vidare och har kanske inte ens vant sig vid sin nya miljö ännu. Det är SÅ mkt smidigare att hästen isåfall åker hem till sin gamla vanliga miljö och människor den känner.

Jag tycker att det låter jättebra att du funderar på att prata med ägaren om senare köp. Enligt mig är det det bästa om man kan komma överens om sådant. Då känner man just DEN hästen och vet att man vill ha DEN. Ha den på foder i ett år först och se hur det är att ha häst alla årstider, det är mkt nyttigt. Att bara ha häst på sommaren som många haft innan de skaffar foderhäst/egen häst, är inte samma sak som att ha hästen på höst/vinter när det är mörkt, kallt, lerigt, halt, skolan tar tid osv osv...
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Hej!
Jag kan inte hjälpa dig med prisuppgifter på så mycket, för vi har eget stall och tar eget hö (fast det kostar ju att göra det också i och för sig... gödsling, bränsle till traktorn osv) mm, men jag kan inte låta bli att göra ett inlägg ändå - för jag tycker du verkar så klok!

Dels verkar du verkligen ha tänkt igenom det där med att ha häst (tagit med kostnader som inte ens jag, som ska föreställa vara vuxen, tänkte på när jag köpte min första häst för 2 år sedan) och sen vill jag ge dig massor av cred för att du har en idé om att börja med foderhäst, så att du verkligen kan prova på och känna dig för hur det är! :bow:

...fast samtidigt så kan jag nog tycka att en person med den mognaden som du visar här, säkert skulle klara av att ha en helt egen häst också! :laugh:

LYCKA TILL!!! :banana:
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Jag känner specis som du med att ha egenhäst. Jag ville ha foderhäst först så man vet hur det är!
- Hästen
Hyr från sjöstjärnans ridläger, tror det är 6-7.000 kr för 18 aug-19 maj.

- Ev. utrustning
Det följde med en sadel (med stigbyglar, stigläder och sadelgjord) och ett träns, med tillhörande hjälptygel. Allt annat har jag köpt själv.

- Hyra
Står i ett stall med paddock, in och utsläpp, foder, bädd, ev. täckes byte. 1.200kr/mån

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
Det ingår havre, betfor, mineraler hö/hösilage.

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
Tror den köptes till från ridläger centrat (just det har mina föräldrar bäst koll på)

- Avmaskningar
Köptes igenom stallägaren, så alla hästar får samtidigt. 100kr för en tub.

- Vaccinationer
Har vi inte behövt fixa några (ännu)

- Hovslagare
Sådant som har med pengar att göra har mina föräldrar bättre koll på, men det blev helskoning.

- Kurser, träningar.
Vi hann betala in ridskole avgiften innan det bestämdes om ponnyn. så vi har lagt i hop dom pengarna, så det blev 4 privat lektioner.


- Strömaterial (spån, halm, osv)
Det har regnat väldigt mycket här i sommar, så dom fick bara in 2 lass med halm. Så fler och fler får gå över till spån. Min toka äter halmen, så hon står ändå på spån.

- Eventuella transporter.
Lånar/hyr transport.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
Tror att ridlägercentrat gjorde det.

Det som är tråkigt med foderhäst är att den måste tillbaka... :(
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Håller med alla andra att du gör ett väldigt klokt val!

och stallhyran du nämer låter väldigt billigt! men det är bara tacka och ta emot. Jag har stått inhyrd i diverse stall och fått betala allt ifrån 2500-6000:- i månaden :crazy:

Men för dagen har jag mina hästar hemma på gården men jag är ändå uppe i ca 3000:-/per häst.

Jag tar ut hovslagaren var 4:e vecka till min ena häst och var 6-8 vecka på mina andra och det kostar ca 900:- /skoning inkl. skor

Försäkring: 650:-/2 hästar men då är dom inte veterinärvårdsförsäkrade utan endast olycksfall för jag lägger undan pengar till veterinärvård istället.

Strö: Köper hem pallar men det går ca 1 pall med 15 balar på 3 månader och en sådan kostar ca 1500:-

Sedan har jag ut en equiterapeut 1 gång i månaden (ibland varannan) och hon kostar ca 1000:-

Hästprylar kan jag bli ruinerad på men ser inte det som en löpande kostnad om man inte har ett enormt VILL HA begär (vilket jag har)

Sedan betalar jag av mina hästar så det ligger på ca 1000:-/månaden

Krafftfoder för ca 1000:- för 2 hästar.

Tränare: 250-500/månaden

Men jag har räknat på att jag betalar ca 6000-7000 i månaden för mina två hästar trots att dom står hemma på gården... (jag undrar faktiskt ändå vart alla pengar tar vägen för det är ALLTID billigare att ha häst när man räknar på det än vad som sägs på kontot eller har jag fel?) :confused:

Lycka till och hoppas du kommer trivas med din foderhäst!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 430
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 998
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 478
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 755
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp