Bukefalos 28 år!

Är det för dyrt? :/

Sv: Är det för dyrt? :/

Okej, tack så jätte mycket!
Det är väldigt bra när du svarade sådär om vad allting kostade! :)

Jag måste bara fråga en sak ang foderhästen. Min kompis har en häst som är halt i sitt stall eller som har varit i ca 6 mån. Och det är jag som sätter igång den och nu på jullovet ska jag börja trava lite smått. (Än sålänge får hon endast skritta). Och sedan när hon är igång satt är hon tillsalu och jag är så himla fäst vid henne! :/
Men mamma ska kolla ifall vi kan få ta henne på foder, men aja...
Men det är såhär, jag vet inte riktigt ifall det är precis jätte bra att köpa en häst som varit halt.. vad blir konsekvenserna för det? Har den lättare att bli halt? Och denna hästen tappar nästan skorna oregelbundet, så hon måste skos ca 1 ggn/månad, men dem har fixat sulor nu, men är det ngt att nappa på?
Jag är verkligen KÄR i denna hästen! Vad tycker du? :/
Tack på förhand! :)
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Okej, tack s jätte mycket :)

Jag måste bara fråga en sak ang foderhästen. Min kompis har en häst som är halt i sitt stall eller som har varit i ca 6 mån. Och det är jag som sätter igång den och nu på jullovet ska jag börja trava lite smått. (Än sålänge får hon endast skritta). Och sedan när hon är igång satt är hon tillsalu och jag är så himla fäst vid henne! :/
Men mamma ska kolla ifall vi kan få ta henne på foder, men aja...
Men det är såhär, jag vet inte riktigt ifall det är precis jätte bra att köpa en häst som varit halt.. vad blir konsekvenserna för det? Har den lättare att bli halt? Och denna hästen tappar nästan skorna oregelbundet, så hon måste skos ca 1 ggn/månad, men dem har fixat sulor nu, men är det ngt att nappa på?
Jag är verkligen KÄR i denna hästen! Vad tycker du? :/
Tack på förhand! :)
 
Sv: Är det för dyrt? :/

:banana: Go tjejjen!! Du visar en stor mognad med dina val!!!!!:banana:
Jag tycker att din helinackordering låter jättebra!!! Se bara till att du har ett ordentligt kontrakt skrivet för alla eventualiteter! Det är bra att ha allting på papper!!!
Här kommer min ungefärliga...:idea:


- HästenJag gav 35000kr för min pålla

- Ev. utrustningKan vara allt från 10000 kr första månaden då sadel o dyl skulle inhandlas nu ligger jag väl på någon hundring per månad..

- Hyra2000 kr för helinackordering

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)400kr/mån nu blir väl ungefär 800 då bebis kommit

- Avmaskningarca 100 kr 3 ggr om året

- Vaccinationerungefär 500kr/gång och år

- Hovslagare500 kr var sjätte till åttonde vecka(dåliga fötter hos tanten...)

- Kurser, träningar, mm. Beror ju helt på tid/lust/inriktning... jag betalar 200kr för dressyrträning, 60 för hoppträning, 70 för tornerträning plus transporter dvs bensin o dyl

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår men då jag vill ha MYCKET spån så köper jag extra..

- Eventuella transporter. Bensin/bilkostnader= 20 kr/mil Transporten är min egen..

- raspa och kolla tändernaBorde jag kanske göra oftare men tanten har inga problem så det är inte gjort än...



Oj... det blev en hel del......:eek::rofl:
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Haha okej, :)
Ja, tack så jätte mycket! Jo, jag har märkt att det är väldigt stor skillnad på alla olika årstider. För hästen har ju lättare att t.ex få mugg nu på vintern när det är så lerigt.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Okej, tack så jätte mycket :D vad glad jag blir :)
Ja, mamma tycker oxå att jag ska ha en egen häst, men jag vill börja med foderhäst för ev köp! :)
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Ja, tack så jätte mycket :)
Jo, men vi ska ha den för ev köp om jag trivs med den vilket jag hoppas jag gör! :)
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Tack så jätte mycket! :)
Skrivet väldigt bra ;):bow:
 
Sv: Är det för dyrt? :/

- Hästen
min häst kostade 25'000 i inköpspris.

- Ev. utrustning
Det beror ju mycket på, i börjar kostar det oftast lite mera, beroende på vad hästen behöver. Ibland får man med passande sadel, ibland inte. Just nu lägger jag ungefär 200 kr/månad på utrustning.

- Hyra
Jag har eget stall och betalar således ingen hyra, däremot får jag räkna med "underhåll" av stallet, 500 kr/månad ungefär

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
Vi har tre hästar och fodret går totalt på cirka 1000kr/månad

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
Jag har inte riktigt koll, det är inte jag som sköter försäkringarna men jag gissar på att totalt för våra tre hästar går det på 500kr/månad

- Avmaskningar
Det är HÖGST individuellt, och därför väldigt svårt att svara på, gör regelbundna träckprov så vet du om du behöver avmaska eller ej.

- Vaccinationer
600kr/år

- Hovslagare
1200 i månaden för tre hästar (1 helskoning och två verkningar)

- Kurser, träningar, mm. ingår
jag lägger undefär 800kr/månad på träningar osv

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår
300 kr i månaden ungefär.

- Eventuella transporter. hästtransport ingår
Eftersom att vi har eget stall utanför huset blir det inte mycket bensinpengar, bara till och från träning/tävling. Våran hästtransport kostade 40'000 begagnad.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
vi kollar alltid tänderna på hästarna 1 gång om året, tar det i samband med vacc. och det är sällan hon tar något på tänderna, men det går väl kanske på 400kr om året.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

- Hästen 35000kr

- Ev. utrustning från 3000kr beroende på märke
- Hyra för mig 0kr tar 1500kr/mån för mina inak.

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen 600kr

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.) 500kr/mån

- Avmaskningar kolla masken 258+ ev avmask medel 119kr/gång

- Vaccinationer 400kr/år (influensa+stelkramp)

- Hovslagare 500kr ink skor/ 8v

- Kurser, träningar, mm. ingår 1200kr/mån

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår 350kr/mån spån 70kr/bal

- Eventuella transporter. hästtransport ingår 300kr/gång (har egen men det är vad jag tar betalt för att hyra ut min för 3tim)

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år 300kr/gång

Jag tycker du resonerar väldigt klokt i att ta en häst på foder, låt dig inte utnytjas för det finns en massa konstigt häst folk som drar nytta av unga tjejer som dig.

Lycka till med häst ägandet!
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Okej, tack så jätte mycket!
Det är väldigt bra när du svarade sådär om vad allting kostade! :)

Jag måste bara fråga en sak ang foderhästen. Min kompis har en häst som är halt i sitt stall eller som har varit i ca 6 mån. Och det är jag som sätter igång den och nu på jullovet ska jag börja trava lite smått. (Än sålänge får hon endast skritta). Och sedan när hon är igång satt är hon tillsalu och jag är så himla fäst vid henne! :/
Men mamma ska kolla ifall vi kan få ta henne på foder, men aja...
Men det är såhär, jag vet inte riktigt ifall det är precis jätte bra att köpa en häst som varit halt.. vad blir konsekvenserna för det? Har den lättare att bli halt? Och denna hästen tappar nästan skorna oregelbundet, så hon måste skos ca 1 ggn/månad, men dem har fixat sulor nu, men är det ngt att nappa på?
Jag är verkligen KÄR i denna hästen! Vad tycker du? :/
Tack på förhand! :)


Skulle väl inte rekomendera att köpa en häst som varit halt precis om du inte vet vad hältan beror på, kostnaderna dra i väg med en sjuk häst, och det är ju inte kul heller att inte kunna rida.

Om du har möjlihet så kanske hon skulle kunna gå utan skor så hovarna växer ut så det finns någor friskt och sätta sömmarna i.

Men tänk er väldigt noga för innan in köper henne, ha henne på foder en lång tid om det är möjligt så ni ser att hon håller för det du vill ha henne till.

Åter lycka till!
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Hästen
min häst kostade 30'000 i inköpspris.

utrustning: just nu lägger jag inte så mkt på det har en utprovad sadel och så ibland köper jag ett nytt täcke men det andra har jag


Hyra:Jag betalar 1250 kr då ingår allt In oc utsläpp alla dagar, mockning, foder och så=)


Foder: havre, betfor, minerlaser, bvitamin, hösilage, saltsten


Försäkringar Maximal liv och användbarhet, begränsad liv, Maximal vetvård, agria incident. Vet ej riktigt vad jag betalr men det är halvårvis iaf.

Avmaskningar:200 kr ca


Vaccinationer
800kr /år

Hovslagare. 650 kr var 8 vecka ibland var 9 har himla bra hovar=)


Träningar 200 kr varanan vecka dressyr


Strömaterial ingår i hyran de hämntar både spån ovh halm finns på gården har båda delarna nu på vinter så att hon har lite att plocka med när de står inne=)


raspa och kolla tänderna Kolar det ca 1 gång om året sist kostade det ca 400kr var tyvungen at ge lunganade med
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Generellt så avråder jag absolut från att köpa en häst som är halt. Jag tycker att hästen ska gå igenom en besiktning utan att veterinären hittar några större fel på hästen som kan påverka användbarheten av den. Finns det möjlighet så ser jag gärna att en Equiterapeut kollar igenom hästen också, för jag tycker att det är ett bra komplement till vet. Men nu är det såklart svårt att ge råd eftersom det är olika från fall till fall, vad har hästens hälta orsaktas utav? 6 månader är trots allt en ganska lång konvalecens och förhoppningsvis vill du ha en häst som du kan använda eller?

Jag tycker det viktigaste när man skaffar häst (även om det är lätt att man inte gör det), tänker sig för riktigt ordentligt vad man vill med hästen och sin egen ridning eller vad man nu tänkt använda hästen till. Ska man ha hästen som promenadkompis och nöjer sig med lättare skogsturer är det givetvis ändå viktigt att hästen är frisk, fräsch och mår bra men en sådan häst kommer ju inte utsättas för samma slitage för en häst som kommer att gå mer i ridhus/på ridbana, tränas och tävlas mer aktitivt. Så gör dig själv en tjänst och fundera verkligen igenom vad du vill använda din häst till och därför kan du analysera och se om hästen du är "kär" i och tycker så mycet om, har förutsättningarna för att kunna fungera till det du vill använda den till?
Tänk så även om du åker och tittar och provrider på flera hästar. Sedan tycker jag ändå att man ska titta på ett par hästar innan man bestämmer sig så att man har lite att jämföra med. Detta både för sin egen och hästens skull så att man inte "köper grisen i säcken" och sedan kanske bestämmer sig för att sälja hästen efter ett par månader för att det visade sig att den inte var som man hade tänkt sig (man Kan dock givetvis ha otur att man inte passar ihop ändå ) .

Så just nu, utan att ha hört hela historien så avråder jag dig från att köpa den häst som du skulle hjälpa till att rida i gång just nu. Däremot så kan det ju vara rimligt om du får ha den på foder först under tid så att du ser att den håller för det tilltänkta ändamålet och den ridning du vill använda den till. Om inte annat så vore det kanske ändå ett plus i kanten för nuvarande ägaren om du red igång hästen eftersom man då vet att hästen håller för det den ska, sedan så får de ju ut lite mer pengar förhoppningsvis om hästen är i kondition, har mer muskler osv. Sedan beror det som sagt också på vad hältan orsakats av. Men provrid gärna fler hästar ändå.


Hoppas du fått några tips :) Lycka till i jakten på drömhästen!
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Det är inte alls dyrt med din stall plats i och med att så mkt ingår:p
Dom övriga kostnaderna är varierande! Men om din kompis har transprt och du får låna den så är dett några tusen billigare!:D
 
Sv: Är det för dyrt? :/

- Hästen
Varierat i inköpspris, 40-120 000 kronor. En är egen uppfödning, minns inte exakt vad hon kostade att tillverka ;)

- Ev. utrustning
Hrm. Här lägger jag mycket pengar. Jag köper både nödvändigt och mindre nödvändigt. Mina hästar är bortskämda, om nu djur kan vara det ;)
Jag lägger antagligen några tusenlappar per månad. Sen större inköp som sadlar och liknande.

- Hyra
Ena stallet 1 300 kronor. (Höjs till 1 400 nästa år.) Andra stallet 1 800 kronor, gånger två.

- Foder (grov+kraft)
Köper till betfor till båda stallet. I ena stallet ingår kraftfoder, i det andra köper jag till havre, kornkross, mineraler osv.
Hö ingår i båda stallen.

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
Helt ärligt vet jag inte exakt vad de kostar, är inte jag som står för dem.

- Avmaskningar
Brukar köra Kolla-masken. Ca 300 kronor per fp vill jag minnas. Två gånger per år, gånger tre hästar.
Behövs någon avmaskas så blir det ytterligare någon hundralapp.

- Vaccinationer
Några hundralappar per häst och gång, en gång per år.

- Hovslagare
Hovslagaren "hemma" minns jag inte vad han tar. Här tar hovslagaren 1 400 kronor för en hel- och en halvskoning.

- Kurser, träningar, mm.
Varierar såklart en hel del. Löshoppningsträningarna kostar bara ridhushyran. Vi har en äldre man som förut varit med i premieringsnämnden som hjälper oss. Mycket nyttigt!

- Strömaterial (spån, halm, osv)
Ingår.

- Eventuella transporter. hästtransport
Har egen transport.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
Kollas med jämna mellanrum, 1-2 gånger per år beroende på hästen och dess tandstatus. Brukar inte vara jättedyrt. Tror det gick på cirkus 700 kronor senast han var här. Två hästar, koll och lite raspning.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

¨den stallhyran är helt oki!!!! faktiskt ett jättebra pris. :)

- Hästen kostade mig 14000 att köpa, ett kallblodssto.

- Ev. utrustning, allroundsadel 3000, dressyrsadel 6500, 1500 för 4 träns, X antal tusen för täcken. 800 benlindor och benskydd. X antal tusen för alla vajlockar och scabrak.... listan kan göras jättelång!!!

- Hyra. Kallhyra, bara box, 800 i månan.

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen. Jag betalar ca 700/månad för grov och kraft.

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.) 169 kr/månad

- Avmaskningar. Har inte behövts.

- Vaccinationer. Ca 500/året

- Hovslagare. 750 - 900 med 8-12 veckor intervall.

- Kurser, träningar, mm. ingår. hmmmm.. under årat har jag nog lagt ner några tusen på detta.. och jag inte varit med på speciellt mycket!!!

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår. Hämtar i stort sett gratis i sopsäckar. åker varannan månad ungefär! tar några timmar, men det det är det värt.

- Eventuella transporter. hästtransport ingår. Har transport inom familjen.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år. 600 - 800 per år.

tycker åxå du verkar vettig. bra inställning för at skaffa en häst.

lycka till med allt!!!!
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Tycker att det pris du fått är väldigt bra.
Att skaffa en häst som varit halt såpass länge och såpass nyligen är inget jag skulle rekommendera.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

- Hästen Kostade inte mkt för mig, hade först på foder och köpte sedan till ett förmånligt pris

- Ev. utrustning Kan kosta allt från 100kr och uppåt, vissa skickar med den mesta utrustningen när de lämnar ut på foder andra inte, min kostar väl ca 2000kr/ år om jag har tur, har det mesta redan

- Hyra 2500kr

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen mitt kostar mellan 800-1200kr/mån

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.) betalar / månad 250kr/mån

- Avmaskningar kolla masken test ca 300kr sen eventuell avmaskning ca 300kr

- Vaccinationer 300kr / spruta

- Hovslagare 900kr var 8:e vecka

- Kurser, träningar, mm. ingår ca 200kr / träning

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår ingår för min del

- Eventuella transporter. hästtransport ingår ca 300kr / körning

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år vet. som kom ut tog 500kr , klinik ca 1000kr
 
Sv: Är det för dyrt? :/

En häst kan kosta hur mycket som helst egentligen, det beror på vart man står (alltså inackordering/lösdrift/runt hörnet) det är dyrare ju närmare stan. Sen beror det på rasen, lättfödd? Vilka mål man har - träna för ridlärare en gång i veckan? Tävla? Och så vidare... Men det som alla hästar måste ha (som kostar pengar): Foder, försäkring, verkning el. skoning. vaccinations kostnader. Det behöver egentligen inte vara så fasligt dyrt, men oftast blir det det iaf. :grin:

Det viktiga är egentligen att inkomsterna måste vara större en utgifterna!

Det är smart tänkt av dig att börja med foderhäst, då vet du på ett ungefär vad det kommer att kosta dig i framtiden. Har du tyr kanske du får köpa hästen sen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 430
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 998
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 478
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 755
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp