Bukefalos 28 år!

Är det för dyrt? :/

Sv: Är det för dyrt? :/

Men tycker ni att det låter rimligt med att betala ca 1750/månad och då ingår;:
Det är billigt!

Vad för häst du skall köpa/låna, tänk igenom vad du vill åstadkomma med din ridning/utveckling. Bara mysa i skogen? Tävla? Träna? Skaffa en häst som hjälper dig med det du vill, har din kompis "halta häst" de kvaliteter du söker så varför inte? Blir den friskförklarad så är den ju frisk!


- Hästen(har tre, har det inköp du menar? skriver total månadskostnad inom parantes)
1.10000:- (900)
2.8400 som föl, nu värd 60000:-(1600)
3. 57000:- (2500)

- Ev. utrustning
1.lånesadel (snäll medryttare)
2.Hrimnir legacy svenskt pris 18000:- (köpte utomlands till hälften)
3. bomlös sadel 5000:-
Sen är jag köptokig så det blir nog nya prylar för minst 500:- per månad :angel: Men här kan man ju styra själv hur mycket man vill handla.


- Hyra

Har dem hemma. Men lägger 400:- per häst till ett stallhyrakonto ändå(för oförutseda utgifter).

- Foder (grov+kraft)
3,50/kg hö, ca 200:-/20kg kraft och 200:- mineralfoder. Per månad ca. 700:-/häst

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
1. 150:- (minsta liv)
2. 350:- (skall ökas med ökat livvärde)
3. 520:-

- Avmaskningar
285:- per träckprov, 80:- per recept o medlet kostar väl runt 100:-. Avmaskar gör man lämligtvis bara när träckprovet visar att det behövs. Träckprovskit köper man hos lantmännen.

- Vaccinationer
FÖr mna två hästar kostade det sist 900:- Men passar man på att dela flera i stallet blir det ju billigare, veterinären kostar ju framkörning, arbete m.m. själva medlen är inte så dyra.

- Hovslagare
1000:- varmskoning, 300kr verkning.

- Kurser, träningar,
Jag tränar en gng per månad á 400:- Ibland fler för annan tränare ca 2-300:-/gång

- Strömaterial
Torv. 79:-/bal. Anvnäder ca 4balar/månad till en lösdrift med bädd.

- Eventuella transporter.
Bensinpengar? För oss som äger egen kostar ju renovering o sånt.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
Bör inte raspas tänder "på måfå" en gång om året. Lägg hellre pengarna på att åka till en hästtandläkare som kollar hästen ordentligt. Raspa tänder kan orsaka mer skada än nytta. Vi åker till tandläkare... Undersökning kostar 550:- sen kostar allt arbete extra. Vi har en häst med tandskador, hans sista besök kostade 2200:- och vi skall dit i december igen på återbesök. Hade hans täder raspats hade han fått fruktansvärt ont och det hade skadat hans tänder så illa att de kunde trillat ut...( de satt redan löst!).

Lycka till med hästeriet! hopas du hittar drömhästen.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Tycker det är ett mycket bra pris då så mycket ingår! Priser kan ju skilja en hel del beroende på var i landet manbefinner sig, såhär ser det ut för mig:

- Hästen
Köptes för 10 000:- för ca 10 år sedan, så det är ingen kostnad jag har idag :)

- Ev. utrustning
En bra sadel tycker jag är viktigt, provade ut en som kostade mig 12.000:-
Den stoppas om någon gång per år för 500:- Kan bytas in om den inte längre skulle passa...

- Hyra
Vi hyr ett stall med lösdrift, stallhyran ligger på 1500:-/mån i snitt. Då är hö/halm-kostnaden samt el inräknad.

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
Kraftfoder ca 200:-/mån

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)

- Avmaskningar
Skickar in träckprov 1 gg/år, kostar 250:- Behövs avmaskning tillkommer ca 200:- för avmakningsmedel.

- Vaccinationer
500:-/år

- Hovslagare
Verkar själv, men nu är jag "mammaledig" så då kostar verkning 200:-/mån

- Kurser, träningar, mm. ingår
Ingår träningar i din stallhyra??:confused: Jag rider någon lektion då och då för sådär 150-200:-/tim

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår

- Eventuella transporter. hästtransport ingår

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
Tar ut hästtandläkare 1 gg varannat år ungefär, kostar 700:-/gång

TACKSAM FÖR SNABBAST SVAR! :)
Jag är mkt seriöst när det gäller detta.
tack:rofl:[/QUOTE]
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Så kul att du ska skaffa häst! Du verkar ha koll på vad som behöver göras, se bara till att ha någon i din närhet att fråga.


Priser är ju så otroligt varierande, men jag anser att jag har lyckats komma undan riktigt billigt.

- Hästen
Min första häst var en bytesaffär med ridskolan. Den dyraste (har 3) kostade 12500 (inkl. moms)

- Ev. utrustning
Jag har nog sammanlagt köpt utrustning för ca 15 - 18000, har intemassa olika täcken och sadlar så även där tycker jag det är ganska billigt.

- Hyra
Har hästarna på min mammas gård, där jag även bor och arbetar så det blir gratis då.

- Foder (grov+kraft)
Grovfodret är också "gratis", kaftfoder går nog på ca 2-300 kr/månad nu på vintern. Vet dock inte säkert eftersom jag inte räknat bort vad inackorderingen ätit än.

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
Nordsvenskarnas går på 1940 kr år. Alltså billigt.

- Avmaskningar
Gör jag inte "på rutin". Däremot så gör jag träckprov och avmaskar vid behov.
Träckprov kostar väl ca 200 per häst, men jag minns inte säkert.

- Vaccinationer
Jag minns inte alls vad det kostade sist jag hade ute vet. men eftersom vi bor långt inne i skogen så är det resan som är dyr. Sprutan tror jag går på 300 kr/gång. Men det är fler kostnader än så i en vaccination.

- Hovslagare
400 kr/häst var 8e vecka. (Hästarna går barfota.)

- Kurser, träningar, mm.
Tränar (tyvärr) inte regelbundet för tränare längre. Men ska snart börja igen och då räknar jag med 300 kr/träning.

- Strömaterial (spån, halm, osv)
Gratis från gården.

- Eventuella transporter. hästtransport ingår
Åker sällan bort, bara till vet. el liknande just nu. Hyr transport av en kompis för 100 kr/tillfälle.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
Gör jag heller inte "på rutin" utan har en mycket bra hästtandläkare några mil bort som kollat hästens tänder och säger när han vill se den igen. Rutinmässig tandraspning är enligt mig endast av ondo.

Nu speglar väl inte dethär riktigt verkligheten för dom flesta hästägare, men jag ville visa att det inte behöver vara så dyrt att ha häst som folk tror.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Hej! Jag är en 14 årig tjej som ÄNTLIGEN ska få skaffa häst! :D

Men tycker ni att det låter rimligt med att betala ca 1750/månad och då ingår;

mockning
in och utsläpp
fodring (kraftfoder, hö m.m)
box
halm
det är alltså hel inackordering
är det billigt eller dyrt?
Jag vet inte riktigt och vad är det för kostnader man måste betala innan man skaffar häst?

- Hästen
30 000, 1årig paint

- Ev. utrustning
sadel med tillbehör 4000(inridningssadel), komplett träns 600, grimmor/grimmskaft 200, skötsel(borstar mm) 200 kanske, ev. täcken, lindor, skydd, reflexer - det är mycket man inte tänker på

- Hyra
400 kallhyra - inget ingår

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
kraft+betfor 200 - ger inte så mycket, Grovfoder 300-400 - fri tillgång på hö

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
har ett lokalt försäkringbolag med andra villkor, går inte att jämföra

- Avmaskningar
1-2ggr/år - träckprov 200-300, maskmedel vid behov 100-300 mycket olika

- Vaccinationer
500/år

- Hovslagare
endast verkning 200/4-8veckor

- Kurser, träningar, mm. ingår
anläggningsavgift till närmsta ridhus 1200/år, inga träningar för tillfället

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår
torv/spån 79/89 bal - 3-5st/månad = 300-400/månad

- Eventuella transporter. hästtransport ingår
inga - gångavstånd till ridbanor, ridhus och hästklinik

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
min hovis har kollat tänder någon gång

TACKSAM FÖR SNABBAST SVAR! :)
Jag är mkt seriöst när det gäller detta.
tack:rofl:

detta ger en månadskostand på ca 2000-2500 för mig då tillkommer bensin/resekostand, men vi har kollektiv så vi sköter allt själva med in/ut fodringar osv.

det pris du fått låter väldigt bra!
:)
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Okej, ja träning en gång på två veckor ingår :)
tack så jätte mycket! :bow:
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Har haft två olika hästar, varav den ena stått i flera stall genom åren (han är dock såld nu).
Så jag skriver med olika färger för varje häst.

- Hästen
Valacken: 1000kr. 2årig travare som inte dög för travet, pappa fick kompispris
Stoet: 3000kr. Ohanterad korsningsponny
Men jag skulle inte råda dig att köpa varesig travare eller en ohanterad häst, jag tror att du får ut mer av att ha en d-ponny av ridhästras när du är 14.

- Ev. utrustning
Han har kostat en hel del i utrustningsväg, eftersom han var min första egna häst. Men det viktigaste var sadel (2500kr), träns (ca 400kr), benskydd (ca 400kr), schabrak (ca 150kr st), grimma+grimskaft (ca 100kr), vintertäcke (400kr), regntäcke (300kr), fleecetäcke (150kr)
Ponnyn har inte så jättemycket egna grejer, eftersom hon ärvt allt som passar från min förra. Sadel har hon ingen eftersom valackens inte passar, men det jag köpt direkt till henne är väl träns (250kr), regntäcke (300kr), vintertäcke (300kr), fleecetäcke (150kr), benskydd (300kr), grimma+grimskaft (ca 100kr) + massa onödigt krafs, givetvis ;)

- Hyra
Har betalat 300-500kr i kallhyra för utebox (inga in/utsläpp ingick heller), 1300 då allt utom insläpp, täckesbyten och mockning ingick (man kunde även behöva köpa extra spånbalar)
Betalar ingen stallhyra där jag är nu, eftersom jag mockar åt stallägaren vissa dagar istället

- Foder (grov+kraft)
Har betalat ungefär 1kr/kg för hö och ensilage, ensilaget fick vi hemkört i halva balar. Har även fodrat med havre, för ca 1kr/kg
Grovfoder ingår där jag är nu, jag ger henne lite betfor för magens skull men det blir inga stora pengar eftersom en säck räcker i flera månader

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
Har inte haft honom försäkrad
Under 2000/år. Då är hon försäkrad högsta möjliga i vet.vård, femsiffrig summa i liv och har en självrisk på 2500 (inga rörliga %)

- Avmaskningar
Vid behov, ingen koll på priserna där
Samma där

- Vaccinationer
Ej vaccinerad hos mig
Vi känner veterinären och han hade ärenden förbi, så vi behövde bara betala själva vaccinets kostnad

- Hovslagare
mellan 400 (på hovslagarskolan) och 720kr/gång, helskoning på snäll häst
Har kollats av hovslagare, och raspats lite i kanterna - i övrigt sliter hon bra själv (barfota), gratis då vi känner honom och han hade ärende förbi (bra med kontakter ;) )

- Kurser, träningar, mm.
Har aldrig tränat för utbildad tränare, istället har diverse duktiga kompisar hjälpt till
Är inte inriden eller inkörd, så inga träningar än

- Strömaterial (spån, halm, osv)
Ca 60kr för spånbal, ca 1kr/kg för halm i småbal
Ingår

- Eventuella transporter
Ca 200kr för transporthyra, bensinkostnad beroende på sträcka
0-300kr för transporthyra, bensinkostnad beroende på sträcka

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
Kollad en gång i min ägo, minns ej pris
Ej kollad
 
Senast ändrad:
Sv: Är det för dyrt? :/

Nästan alla skriver avmaskning kostar si eller så. Det är inte riktigt sant. Först tar man ALLTID träckprov. Detta kostar 280:- på apoteket. Har man otroligt tur så kostar det inte mer än just 280:- för hela året. Alltså, har hästen INTE mask så köper du naturligtvis INTE en avmaskningsspruta. Du går heller inte i väg och köper en spruta på måfå UTAN att veta om din häst har mask eller inte.

Ang skoning. Det varierar. Men jag tycker du ska utgå från hovslagarföreningens rekomenderade priser som låg så här år 2007:

Helskoning 880:-
Verkning 400:-

Gäller EJ tung häst.

Utrustning följer oftast med om du skaffar dig en foderhäst. Om inte kan du från början inhandla begagnat.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

En sak som jag skulle vilja råda dig om den hästen du är dökär i.
Är att vetbesiktiga henne innan du tar henne på foder. Och om det går bra för hennes ägare, om hon har haft några röntgenplåtar tidigare, så du kunde få en vet att kolla på dom.
Göra en besiktning på en vetklinik.



- Hästen
Min häst kostade mig 7020kr då jag köpte honom efter jag haft honom på foder i 3 år innan. Fick honom för kompispris. :love:

- Ev. utrustning
Köpte begagnad sadel för 2000kr(Hubertus)
Täcken=3500kr under 6 års tid. Han hade inga täcken när jag köpte honom.
Träns 1500kr på 6 år.

- Hyra
0kr jag har ett eget stall.

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
Hösilage 300kr/tredje vecka. Kraftfoder 200kr/månad.

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
Betalar helår med 2000kr/år.

- Avmaskningar
Avmaskning 1-2ggr/år.
280kr för träckprov.
100-200kr på avmaskning.

- Vaccinationer
Helvaccinering 700kr/år. Åker in till vetklinik.

- Hovslagare
750kr/6:e-8:e vecka.

- Kurser, träningar, mm. ingår
120-300kr/månad.
Bensin fram och tillbaka för träningar=100-400kr/månad.

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår
Strömaterial kostar mg ingenting då hästen står på strimlat tidningspapper då han är hosthäst. Som jag själv strimlar för hand. Och jag får tidningspapper av familj och vänner.

- Eventuella transporter. hästtransport ingår
Har egen hästtransport betalar besiktning varje år. Tror den går på 500kr
Skatt= 500kr/år.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
1ggr/år=750 kr.
Åker till hästtandläkare = 150kr i bensin fram och tillbaka.

Sen skulle jag vilja lägga till en punkt till med sparande till hästen.
Det är ba att ha till hästen för oförutsägbara utgifter.
Sparande
1000kr/månad. Sparade tidigare 2000kr/månaden till hästen men dom pengarna gick till hans hästtransport.

Hoppas det går ba för dig med hästen och lycka till.
Väntar spänt på en uppföljning.
Mvh Xoya.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det för dyrt? :/

jag har inte alla siffror i huvudet men min häst kostar ca 4000 kr imånaden då har jag endast räknat med foder, strö och försäkringskostnader. Resten är ju mer sporadiska kostnader och har ingen aning om vad vaccineringen kostar, träningskostnader varierar också beroende på vem jag tränar för. Då har vi eget stall så jag betalar ingen hyra. Sedan har vi 5 andra hästar också så vi brukar väl säga att våra hästar kostar en månadslön ungefär i månaden.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Vad bra, :)
men vet du vad det andra kostar ungefär?
Och vad kostar det för dig? *ifall du har häst?*:laugh:

Mjaa, jag är ju inte den som "kör på det billigaste", utan vill vara säker på att det min häst äter och bär är av kvalité.. (Det känns som om folk kommer hoppa på mig nu, men det är min åsikt.)

- Hästen
Hästen.. Ja hon kostade väl runt en 80', skulle jag tro.

- Ev. utrustning
I månaden eller allt som allt?

- Hyra
0kr jag har ett eget stall.

- Foder (grov+kraft)
Hösilage ca. 1500kr/månad, specialkraftfoder, runt 700/mån

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
Betalar helår med 11'/år

- Avmaskningar
Träckprov ca. 2 ggr/år

- Vaccinationer
Ingen aning om vad det brukar kosta.

- Hovslagare
1300 kr var sjätte vecka.

- Kurser, träningar
Tränar inte för någon nu på vinterhalvåret, men annars brukar det ligga på en 1300/månad
- Strömaterial (spån, halm, osv)
Halm, ingen aning om vad den kostar.
- Eventuella transporter. hästtransport ingår
Har egen, sen får man ju betala vägskatt.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
Görs vid behov.

Det är då min kära moder som tar hand om den ekonomiska biten, så därför skriver jag på ett ungefär det jag vet. ;)
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Nu har jag inte läst hela tråden så jag vet inte om du har bestämt dig eller så. Men kan iallafall säga att jag skaffade foderhäst, och det är det bästa jag gjort! Du har inte ALLT ansvar själv, du slipper inköpskostnaden och du kan lämna tillbaka hästen om det inte funkar. Nu har jag visserligen en OTROLIGT bra överenskommelse med min hästs ägare. Dom betalar halva försäkringen, alla dyra tillskottsfoder, hans massage och kiropraktorer, halva vet. avgifter + fick med all utrustning jag kan behöva! Dessutom förlänger vi 2 månader i taget, då mina föräldrar var oroliga att jag inte skulle klara skolan. Jag betalar..

Stallplats, hösilage, strö - 2250 (7 ut/intag i månaden, aldrig fodringar)
Kraftfoder - 700 kr (mineraler och protein)
Vaccinationer - ingen koll faktiskt..
Utrustning - har bara köpt en grimma hittills, fick med allt jag behöver x 10 ;)
Hovslagare - 920 var sjätte vecka
Träningar - 2 ggr vecka (7000 kr/termin)

Det är nog alla stora kostnader iallafall!
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Här kommer lite av vad hästen kostar mig:


- Hästen
Han gick på 55 000, och då ingick ingen utrustning.

- Ev. utrustning
4000 för sadel, sen säkert en 3000 på täcken, träns, hoppbrösta, benskydd, paddar, sadelgjord, stigläder, stigbyglar osvosv. (hade ändå turen att min gamla sköthäst (som jag hade innan vi skaffade min egen) och den som jag sen skaffade själv hade samma storlek på många grejer, och kunde därför använda hans grejer (som jag köpt) även till nya hästen)

- Hyra
1950/månad, och då ingår avgift för användning av ridhuset och grusbanan.

- Foder (grov+kraft)
Hösilage ingår 10kg/dag och kraftfoder köper jag själv. Kanske 200 i månaden ifall jag chansar, har tyvärr dålig koll på det får jag erkänna. ;)

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
6200 per år

- Kurser, träningar, mm.
150kr / vecka.

- Strömaterial (spån, halm, osv)
ingår

- Eventuella transporter. hästtransport
Åker inte speciellt mycket än eftersom att vi har möjlighet att träna för instruktör på stället där han är uppstallad. Men 150kr / gång har jag för mig att det är.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Kan ju svara för mig och min foderhäst.

Häst
Inte egen

Ev. utrustning
Alltså jo jag är shoppinggalen så det blir väl en del, men det räknar jag inte in i nån månadsbudget eller så,

- Hyra
1600/månad
på somrarna har jag henne på bete gratis.

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
ingår

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
ägaren betalar

- Avmaskningar
ägaren betalade senaste så jag vet inte, men typ 70 kr kanske

- Vaccinationer
400kr/ år

- Hovslagare
Helskoning här kostar från 500-1200 /månad

- Kurser, träningar, mm. ingår
Går på hästgymnasium och får gratis träningar.

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår
ingår

- Eventuella transporter. hästtransport ingår
Varierar, beror väl på hur mkt jag ska köra henne. Men det är inte ofta utan har bara varit på lov o så. 100 kr per dag brukar jag få hyra transport för.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
?

Jag räknar med 2000 i månaden, minus shopping:angel:.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

hej, kan svara lite granna på vad jag betalar!

- Hästen; hon kostade 50 000:-

- Ev. utrustning; sadeln kommer gå på 4700:- då hon inte har någon eftersom hon ej är inriden än.

- Hyra; 1500:- och då är de morgon fodring, utsläpp, ev täckesbyten, foder och strö.

- Foder (grov+kraft); hö ingår i hyran, även kornkross och havrekross eller hel havre ingår men jag köper hippo, 25kgs säck som kostar typ 180:-/säcken äter ca 2,5 kg om dagen

- Försäkringar; (Agria bas Liv och användbarhet 30 000:- och Agria bas Veterinärvård 60 000:-); 400:-/månaden 4805:-/år.
(Fast jag har även införtecknat Foster och föl då hon är dräktig, 450:-.)

- Avmaskningar; kolla masken 250:- plus avmaskiningsmedel runt 500-600:-

- Vaccinationer; 400:-/år.

- Hovslagare 0:- fixar själv.

- Kurser, träningar, mm; 1600:-/år (ridhus), träning för hipolog kostar typ 200-300:-/gången.

- Strömaterial; (halm) ingår i hyran.

- Eventuella transporter; Har egen Värmlandsvagn.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år; 0:- vi fixar det själva.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Gratulerar till att ha hittat ett så bra pris för helinackordering! Du är klok som funderar på en foderhäst i första hand :)
Mina/våra kostnader ser ut så här:

- Hästen
Var en engångskostnad. Vår häst var ganska outbildad och med en mankhöjd runt 155 cm, så vi fick ganska mycket häst för pengarna, 42 000 kr (bara grimma följde med). Här skall ni satsa lite mer pengar för att få en häst som du trivs med, en billig häst kostar lika mycket som en dyrare att hålla (bortsett från försäkringen).

- Ev. utrustning
Dyrt i början. Dyraste posten är sadeln. Klokt att investera i en sadelutprovare så att sadeln passar väl direkt och du slipper förlora pengar på att byta en opassande sadel inom kort. Begagnade sadlar kan vara prisvärda. Mycket utrustning i övrigt kan inhandlas på Gekås eller Tradera för bättre priser. Räkna med minimum 10.000 kr som första kostnad för utrustning. Sedan tillkommer alltid småposter som är förbrukningsartiklar t ex nytt läderfett, borstar, grimmor m.m.

- Hyra
Vi betalar 1000 kr i kallhyra (inkl manegekort) + ca 500 kr i månaden för ensilage. Kraftfoder köper vi själva. Likaså torv. Då har vi stallarbete en gång per månad och kvällsfodring en kväll i veckan (18 ridskolehästar). I priset ingår in- och utsläpp, täckesbyte och fodring 3 ggr/dag.

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
Köper korn billigt av en lokal bonde och Granngårdens müsli för ca 250 kr/mån.

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
Vi har A1 försäkring och betalar drygt 4000 kr per år. Försäkringspremien är högre för t ex ett Svenskt Halvblod.

- Avmaskningar
Ca 300-500 kr per år inkl träckprov.

- Vaccinationer
Vi har vaccinerat mot botulism, hästinfluensa och stelkramp. Osäker på kostnaden här, men räkna 500-1500 kr per år.

- Hovslagare
Vi skor var 7:e vecka och betalar 600 kr per gång. Kan dock kosta upp emot 1000 kr per gång.

- Kurser, träningar, mm. ingår
Varierar, men lägg gärna pengar här. Vi hopptränar varannan vecka för 220 kr, varannan vecka för 130 kr, dressyrtränar en gång per månad för 500 kr. Kurs brukar det bli någon gång per år för runt 3500 kr. Terrängträning runt 4 ggr per år för ca 250 kr per gång. Kostnader för ev. tävlingar tillkommer.

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår
1240 kr för en pall med 18 balar torv.

- Eventuella transporter. hästtransport ingår
Har egen transport. Men skatt, försäkring, besiktning och underhåll för den blir ca 1000 kr per år.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
Vår häst har bra tänder och behöver bara underhållas en gång per år. Nu senast lät vi en tandläkare kontrollera honom ordentligt, då gick notan på runt strax över 2000 kr inkl vaccination samtidigt.

Vi har ytterligare en kostnad och det är att vi masserar vår häst en gång per månad, vilket jag kan rekommendera. Massören hittar ev. spänningar i god tid så vi slipper veterinärkostnader och pålle njuter förstås :) 400 kr per gång. Nu är vi två personer som delar hästen så därför är valet att satsa lite extra på hästen inte svårt då vi har 50% på allt!
 
Senast ändrad:
Sv: Är det för dyrt? :/

Utrustning: 500:-/mån

Hyra: Gratis (eget stall)

Träningar/tävlingar: ca 500:-/vecka

Foder: 1500:-

Strö: 500:-/mån

Jag har 2 hästar, därav priserna.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

- Hästen Engångsköp, så jag räknar inte med det

- Ev. utrustning 700 i månaden?

- Hyra 4350 kr har jag för mig

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.) Det har jag inte koll på :O

- Avmaskningar Obetydlig summa då det sker 2 ggr om året

- Vaccinationer 400 kr /år

- Hovslagare 1100 kr/6-7 vecka

- Kurser, träningar, mm. 1000 kr/månaden (inkl. transportresa dit)

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår

- Eventuella transporter. hästtransport Egen, så gratis

- Kolla tänderna Efter behov
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Nästan alla skriver avmaskning kostar si eller så. Det är inte riktigt sant. Först tar man ALLTID träckprov.


Konstigt, under de umpteen ar jag har avlat och hallt pa med hastar har jag ALDRIG gjort trackprov utan de far pa rotationsbasis sin avmsakning. var 8e vecka.
Kor med Fenbendazole i Jan, Ivermectin eller Moxidectin i March och sen Pyrantel Pamoate innan de gar ut pa bete (vilket de inte gor men runt den tiden), Sen pa bete far de igen Fenbendazole och I slutet innan de "kommer in" Ivermectin med Praziquantel (tar dod pa bloodmask) Och vid forst frost Pyrantel Pamoate igen.

Med tanke pa att det gar andra djur pa markerna ocksa dar de gar i hage, har man garderat sig..

Dock kanske inte alla maskar finns i Sverige?? Och man inte behover? Dock en dos med Ivermectin innan bete och en under sommaren (slutet av) skall man alltid ge, da har man garderat sig...
Trackprov later som ngt som ar uppfunnet for att NGN skall tjana pengar...

Till TS: har inte last hela traden, men kudos till dig for att tanka foderhast forst. Och det priset som du namnde i borjan later fantastiskt bra. Dock tank pa att vissa hastar ar mer svarfodda an andra (att halla hull) och den mat som du "far pa kopet" kanske maste kompletteras. Sag ngt om en D ponny, smart drag. Fran egen erfarenhet har jag inte valt en tex varmblood travare eller ridhast da jag funnit ut de ar valdigt svarfodda, vilket ocksa varierar fran hast till hast..
Men vad du an gor/har gjort, ha sa mkt skoj som du kan med din palle.
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Billigare stallhyra kommer du nog inte att hitta med tanke på vad som ingår i hyran. Jag tror att du kommer att uppskatta att ha helinackordering när du går i skolan och det är skönt att foder ingår så att man slipper den biten lite grann. Dock tycker jag att du ska ta med i beräkningarna att hästen KAN behöva ngt annat fodermedel eller tillskott som inte ingår.

- Hästen
Det beror ju på vilken s.a.s. :D

- Ev. utrustning
Detta är ju ganska frivilligt men det är ju viktigt att man har en bra sadel, ett passande bett och hela prylar. Jag shoppar gärna hej vilt men kostnaden för inköp behöver inte vara särskilt stora om man inte shoppar för nöjes skull. Det skulle ju vara utetäcken i så fall som gör att kostnaden kan dra iväg lite.

- Hyra
Jag har eget stall så jag betalar ingen hyra.

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
Grovfodret är lite olika. Hösilaget kostar 300;- för en bal och räcker åt 2 hästar i ca en vecka. Utöver detta fodrar vi med två sorters hö 2,25;-/kg respektive 1;-/kg. I vinter när vi mest gett hösilage skulle jag uppskatta grovfoderkostnaden till 600-700;-/häst.
Kraftfoder är olika det med. Ett exempel kan du få ändå på stoet som har ätit kraftfoder för ca 400;-/månad. (Havre, müsli, betfor, mineraler, lusern.) Hon har dessutom fått biotin, vitaminer och magnesium utöver detta.

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)

Har dålig koll på det tyvärr. Har hög vet. vård och låg livförsäkring på alla dock.

- Avmaskningar

Beställde träckprov häromveckan. Ca 150;-/häst + 50kr extra om det görs en odling. Avmaskningsmedel är ju olika pris på utefter vilket man behöver använda men 200-300;-/häst kanske och tillfälle kanske.

- Vaccinationer

500-800kr/gång beroende på vaccin.

- Hovslagare
Min hovis tar 650kr för skoning runt om inkl skor. Jag är jättenöjd med honom.

- Kurser, träningar, mm. ingår
Det beror ju på tränaren. Rider för lite olika.

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår

1;-/kg betalar vi för halmen. Går åt lite mindre än 125kg/månad och häst hos oss.

- Eventuella transporter. hästtransport ingår
Eget släp. Kostnaderna blir ju då service, reparationer, besiktning m.m.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år

Samtliga raspas en gång/år just nu. (Det kan ju ändras beroende på hästen.) Vet. tar 800-1000 kr för undersökning och åtgärder inkl. lugnande. I höstas behövde stoet inte åtgärdas utan hon kikade bara på henne och gav lugnande innan, kostade 400 kr har jag för mig.

Mvh Jate Volim, Lycka till med hästletandet!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 462
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 004
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 514
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 799
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp