Bukefalos 28 år!

Är det för dyrt? :/

Sv: Är det för dyrt? :/

De var skit billit. :eek: Vissa tar 3000 och då ingår inte mockning och in och utsläpp!:p
 
Sv: Är det för dyrt? :/

- Hästen: Jag köpte min C-ponny för 25,000'

- Ev. utrustning
Ca. 200-300 kr om man slår ut det. 'I början när man skaffar häst är man KÖPSUGEN!

- Hyra- Har hemma=0kr , när jag hade onom hos grannen kostade det 1000kr/mån
Ingick vatten, el havre betfor, miniraler, spån och halm och bete för 200kr

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
ca 500 kr´/mån

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.) vet inte riktigt..

- Avmaskningar 125-200 kr

- Vaccinationer
Vet ej

- Hovslagare
700kr/6-7mån

- Kurser, träningar, mm. ingår
Ca. 300kr/mån

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår
Torv 80 kr balen. 1 bale var, varannan månad

- Eventuella transporter. hästtransport ingår
Transport: -04 35.000 begangnad 2 hjul och viinter

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
Vet ej, behöbs verkligen inte ofta
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Jag tyckte att ditt lät väldigt billigt och bra! :)

Såhär mycket kostar min;

- Hästen = 85 000:-

- Ev. utrustning = ca: 500:-/månad

- Hyra = 1400:- (inkl. hö, spån, halm & havre)/månad

- Foder (grov+kraft) - 200:-/månad

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.) = 700:-/månad

- Avmaskningar = 400:-/år

- Vaccinationer = 350:-/vaccination

- Hovslagare = 550:-/månad

- Kurser, träningar, mm. = 2000:-/månad

- Eventuella transporter. = Har egen transport.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år = 1550:-/varannat år
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Jag har nyligen skaffat häst och mina månadskostnader ser ungefär ut såhär:

Betalade 16 000 för hästen

Stallhyran går på 200kr/månad

Försäkring 180kr, har ett kallblod och försäkringen är otroligt billig!

Hö ca 600-700kr

Kraftfoder 150kr

Spån 100kr

Hovslagare går på ca 700 och jag skor var 6-7vecka så det blir isåfall kring 350 i månaden.

Utrustningen hittills(ingick knappt nått i priset så har köpt det mesta själv) har gått på ca 5000 men då har jag även inhandlat sadel. Men jag räknar på att utrustning per månad kommer att gå på cirka 200kr! :)

Min totala månadskostnad ligger därför kring 1700 i månaden men det tycker inte jag är så illa. :idea:
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Haha såg det nu :p äh lite mer info skadar nog inte ;)
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Det låter som, jämfört med majoriteten här att min månadsavigft är otroligt mycket dyrare ?!
Är det dyrare att ha häst i Skåne, eller beror detta på något annat ?

Jag står i ett kallstall, där det ingår in-utsläpp samt fodringar på vardagar.
På helgerna hjälps alla åt, med allt.
Samt 4a spånbalar, 10 kg hö/dag och foder. (Dock äter min häst inte havre dylikt..)

Hyra: 2.900 / månad
Foder, Kraft Grov: 180 x 2 = 260 :- / månad
Försäkring: 5000 :- / år
Hovslagare: 1050:- / var 6-7de vecka
Träckprov: 250 x 2 = 500 / år
Vaccination: Osäker, men ca 700 för stelkramp, hästinfulensa, botulism..
Träningar: 150 :- hoppning 150 x 2 = 300. 100 :- dressyr. tot= 400:- /månad
Raspning av tänderna: 1130 :- / år

Ps. Hur har det gått för dig? Hittat någon lämplig foderhäst ännu ?! :D
 
Sv: Är det för dyrt? :/

Jag vill skaffa foderhäst och mamma blev förvånad över att jag inte ville ha en egen häst direkt, men jag känner mig MYCKET säkrare ifall jag får erfarenhet först genom en foderhäst. För tänk ifall jag ångrar mig eller liknande så det är vad som känns bäst. Aja...
Men min kompis har ett stall ca 6km ifrån mig och där ska vi ha den isåfall. Men jag vet inte riktigt ifall det är för dyrt där, Jag är inte direkt bäst på priser när det gäller stallhyra.
Men tycker ni att det låter rimligt med att betala ca 1750/månad
För det första måste jag hålla med de andra- du verkar ha koll på läget, bra!:bow:
Sen ang. stallhyran, jag skulle vara ÖVERLYCKLIG om jag hittade ett stall där allt det ingick för det priset! Vi betalar 3000 kr i kallhyra per häst, har två hästar, och sen tillkommer allt utom in- och utsläpp som vi turas om med och mockar gör vi själva... Tur med snälla och framförallt hästintresserade föräldrar:angel:

Det där med foderhäst; det kan vara både bra och dåligt. Vi hade tur och kände båda ägarna så vi hade båda våra på prov/foder innan vi köpte dem. Det viktiga som man måste tänka på är att skriva ett bra kontrakt (finns att köpa färdiga) och gärna att besiktiga hästen INNAN den tas på foder, en skadad häst är inte kul och speciellt inte om det uppstår problem pga av att man inte riktigt visste i vilket skick hästen var från början, det vet jag av egen erfarenhet.
Sen tycker jag, precis som du säger, att ni ska försöka komma överrens om ev. köp efter fodertiden. Ofta fäster man sig ju vid hästen (speciellt sin första) även om man vet att den ska tillbaka någon gång och då är det skönt att åtminstone ha möjlighet att köpa loss den om man vill. Fördelarna med att ha häst på foder är ju att man kan känna efter hur det känns och om hästen passar men att äga en häst är trots allt en helt annan sak. I alla fall jag tycker att det är väldigt mycket skönare att äga själv (eller alltså, mina föräldrar men det är ju liksom vi tillsammans) för dels "får" man göra misstag, misstag kommer man garanterat göra och äger man hästen drabbar det i alla fall inte någon annan människa, dels får man mer frihet. För oss var det så att vi fick allt ansvar som hästar innebär när vi tog dem på foder men inte hela friheten som faktiskt hör ihop med ansvaret och det är något jag verkligen uppskattar nu.:)


- Hästen
Mycket (eftersom vi har två hästar) men köpesumman är en väldigt liten del av den totala kostnaden för en häst.

- Ev. utrustning
Samma här, mycket. Men det är mest i början, efter ungefär ett år har man nog det mesta som behövs för alla årstider och händelser.

- Foder (grov+kraft) - ingår i inackorderingen
Vitaminer, mineraler och andra illskott om det behövs?

- Försäkringar (vet.vårdsförsäkring.+livsförsäkring.)
Kanske 500-600 kr/häst och månad

- Avmaskningar
Inte alltid nödvändigt men man måste iaf ta träckprov.

- Vaccinationer
600kr/häst och år

- Hovslagare
Ena hästen: 800 kr varannan månad
Andra hästen: 800 kr ca var 6:e vecka+ ev. tappskor

- Kurser, träningar, mm. ingårJag har tur och går på en skola som betalar mina träningar, annars hade det blivit ca 1600 kr/mån

- Strömaterial (spån, halm, osv) ingår
Vi betalar 80 kr/torvbal. Ena hästen är SKITIG så där går det åt en del. Till den andra kanske en bal i veckan.

- Eventuella transporter. hästtransport ingår
Köpte transport, kanske 50 000kr, vet inte exakt pris.

- raspa och kolla tänderna 1-2ggr/år
Vi betalar omkring 800 kr/häst och gång, kör dem då till klinik
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 460
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 004
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 514
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 799
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp