Bukefalos 28 år!

Är det moraliskt försvarbart att tävla med hästar?

Avslöjanden om hästar som plågas och drivs hårt har startat en debatt inom ridsporten om hästarnas välmående och sportens överlevnad. Kan man tävla med hästar utan tvång och våld?
 
Tycker absolut man kan tävla med hästar och det går att rida utan tvång och våld. Däremot så bör hela dressyren ses över, formen och hur domarna dömer. Dom bör döma efter individens bästa och inte uppmuntra folk att klämma in alla hästar i samma form. Hoppningen borde dom ha en stilbedömning på så inte det kommer upp så otroligt många som inte kan rida upp till höga nivåer. Då hade man kommit åt dom som kan köpa sig upp i klasserna, då måste dom lära sig att rida ordentligt.
Men det är väl inte mer subjektiv bedömning vi behöver inom sporten. Stilbedömning har ju inte direkt fört dressyren framåt.
 
Men det är väl inte mer subjektiv bedömning vi behöver inom sporten. Stilbedömning har ju inte direkt fört dressyren framåt.
Jag skrev stilbedömning om hoppningen..

Sen när jag skriver stilbedöming så menar jag inte att alla ryttare ska sitta i samma stöpta stela form allihop och inte anpassa sig efter hästen alls, det är ju mer man får ta i beaktning när det gäller stilen. En bra grundsits och grundbalans måste vara ett krav.

Speciellt efter världscupsfinalen så tycker jag det definitivt behövs någon form av stilbedömning för sämre ridning var längesen jag såg. Hade stilbedöming funnits där och det var ett krav på bra grundsits och balans så inte hästen störs så hade många av dom i finalen blivit uteslutna direkt.
 
Senast ändrad:
Man kan ju se hur folk rider inom distans, där finns många olika stilar, en del mindre snygga sådana men det är inte samma som att de är sämre.
 
Fast vi vet ju att det är där man hamnar. Varför skulle just hoppningen vara undantaget?
Vadå, vart hamnar man? Tycker inte alls man kan jämföra dressyren med hoppningen på det sättet. Hoppningen är allt tillåtet nu verkar det som, sålänge det inte är för mycket spöanvänding. Kan man hålla sig kvar på hästen, oavsett hur, och styra runt banan så blir dom godkända. Det tas ingen hänsyn till hästar i hoppningen som det är nu verkar det som.
 
Problemet är att man jämför misshandel med misshandel och ursäkter den ena för att den andra är för djävlig. Om vi fortsätter att ta misshandel med bett som exempel så är ju det ett större problem än svält eftersom det inte syns så tydligt och som du säger inte är tänkt för misshandel, uppsåtet saknas nog vanligen även i svältfallet. Det gör att vi ska nte reagerar lika kraftigt och att myndigheterna inte hör något vilket gör att problemet inte syns. Gör det egentligen problemet mindre? I min värld blir det nog faktiskt större eftersom det är dolt och "ingen" bryr sig.
Jag tycker ju inte att bett är misshandel, isf skulle jag väl inte rida med bett.
 
Vadå, vart hamnar man? Tycker inte alls man kan jämföra dressyren med hoppningen på det sättet. Hoppningen är allt tillåtet nu verkar det som, sålänge det inte är för mycket spöanvänding. Kan man hålla sig kvar på hästen, oavsett hur, och styra runt banan så blir dom godkända. Det tas ingen hänsyn till hästar i hoppningen som det är nu verkar det som.
Att det är svårt för domarna att hålla sig från att hitta en stöpt form som de föredrar i slutänden. Oavsett om en fulare form är effektiv och hästvänlig. Hunter jumper började ju absolut där. Gamla filmer ser ju inte totalt wackade ut.

Minns Gernandt, det fanns ryttare som typ flög över hästen då med och fult var det :) och han kommenterade det härligt elakt. Han var så bra.
 
Jag tycker ju inte att bett är misshandel, isf skulle jag väl inte rida med bett.
Men jag har inte skrivit att bett är misshandel utan jag har skrivit misshandel med bett.
Vill du diskutera att bett är misshandel får du leta upp någon annan att ta den diskussionen med.
 
Men jag har inte skrivit att bett är misshandel utan jag har skrivit misshandel med bett.
Vill du diskutera att bett är misshandel får du leta upp någon annan att ta den diskussionen med.
Ah, jag är ledsen, jag uppfattade din kommentar som att du tyckte bett som entitet var misshandel. Läste nog slarvigt, kommer inte ihåg vad du tyckt om det tidigare.

Självklart ska man inte dra i bett tills tungan blir blå, det är ju vansinne.
 
Håller med, tänker att om vi ska ha kvar hästar som art så behövs ridning som sysselsättning, (skydd mot uttråkning eftersom hage inte ger så mycket utmaning) och tävling för att hålla koll på ridningen så att den inte faller ut åt alla möjliga håll och kanter. Det blir tidningar och artiklar om hur man gör rätt och fel med hästar som blir en viss nivå att mäta sig mot. Hästar och hundar är ju som arter intresserade av att vara med människor.

Däremot har jag alltid föreställt mig att just ridningen är ett skydd mot märklig avel som det blivit med hundarna, men jag är (som setts i ngn annan tråd) lite osäker på om de inte avlar mycket på steg nu.

(inte hört avsnittet, får göra sedan)
Kanske inte lika mycket som inom dressyren men även inom hoppningen tycker jag aveln börjat gå för långt. Tror de här avelsindexen med BLUP som enda avelsgrund är starkt bidragande, kan tänka mg att det till en början ger positivt resultat men att det på längre sikt urartar.
 
Självklart ska man inte dra i bett tills tungan blir blå, det är ju vansinne.
Precis, det förstår ju alla oavsett hästkunskap eller ej, det går liksom inte att hitta på någon ens bara halvt trovärdig bortförklaring av typen "hästar på den här nivån är att likna vid elitgymnaster" som man kört med tidigare. Och det verkar det vara väldigt vanligt att hästens tunga blir blå av syrebrist hos eliten inom dressyr, jag vet inte hur de skall kunna undvika det utan ganska stora förändringar i hur de rider. Samtidigt som det knappast är möjligt att bara köra på som tidigare för det lär zoomas in på hästens mun i framtiden

Kanske de försöker stoppa all fotografering utom av deras egna kamerateam?
 
Precis, det förstår ju alla oavsett hästkunskap eller ej, det går liksom inte att hitta på någon ens bara halvt trovärdig bortförklaring av typen "hästar på den här nivån är att likna vid elitgymnaster" som man kört med tidigare. Och det verkar det vara väldigt vanligt att hästens tunga blir blå av syrebrist hos eliten inom dressyr, jag vet inte hur de skall kunna undvika det utan ganska stora förändringar i hur de rider. Samtidigt som det knappast är möjligt att bara köra på som tidigare för det lär zoomas in på hästens mun i framtiden

Kanske de försöker stoppa all fotografering utom av deras egna kamerateam?
De tog ju bort vinnarbilden med PK? och om de bara har bilder på lång tygel kanske.
 
De tog ju bort vinnarbilden med PK? och om de bara har bilder på lång tygel kanske.
Eller kanske de börjar "blurra" hästarnas munnar, skulle faktiskt inte förvåna mig.
De har ju börjat redigera de ihopklippta filmer de lägger ut på fb så att man i princip aldrig ser munnen utan det är ben, det är ryttaren, det är hals/öga/öra och sen en bild på lång tygel där munnen syns när ritten är avklarad.
 
De har ju börjat redigera de ihopklippta filmer de lägger ut på fb så att man i princip aldrig ser munnen utan det är ben, det är ryttaren, det är hals/öga/öra och sen en bild på lång tygel där munnen syns när ritten är avklarad.
Men vad gäller för möjligheten att även andra utomstånde fotograferar? Är det tillåtet?
 
Men vad gäller för möjligheten att även andra utomstånde fotograferar? Är det tillåtet?
De har ju begränsat hårt vem som får filma och fota så....
Jag vet inte men känns som om de försöker dölja så mycket de kan även om just regeln med vem som får göra vad vad gäller bildmaterial kan vara en slump.
 
Ja hellre än stilbedömning, låter som en bra idé. Om man hoppar fult men bra och hästen är glad är ju det helt ok. Hunter Jumper med sin stilbedömning är ju rent av farlig, de går i så udda form att hästarna kan göra en kullerbytta efter hindret o mosa ryttaren.

Fast dressyr är i princip stilbedömning, inte har det hjälpt mot att hästar fysiskt och psykiskt torteras.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten har hamnat i fokus den senaste tiden – i ett ovanligt sammanhang, där den jämförs med tjurfäktning efter avslöjanden om hur...
Svar
0
· Visningar
245
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Klippen fick det att vändas i magen. Den tyske dressyrryttaren och uppfödaren hade ett noga uttänkt sätt att plåga sina hästar, som...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Åttaåriga Alva har i flera år velat tävla med mamma Linda Björks stora häst. I år sa mamma ja, och nyligen startade Alva Lätt C i...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Inom och utom ridsportens organisationer, behöver vi få till en bredare diskussion om både sportens och hästhållningens relation till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 877
Senast: Brassneck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp