Bukefalos 28 år!

är det så här på alla dagis?

A

ani

min son går på dagis och jag och hans pappa lever inte ihop längre, jag har vårdnaden om honom.

nu är det så här att jag ska resa bort en vecka nu i dec och pojken ska vara hos sin pappa under denna tiden.

dagis sa till mig att eftersom jag ska vara ledig ska barnet också vara ledigt från dagis.. men hans pappa jobbar och behöver då dagisplatsen.

är det så på alla dagis? att är en förälder ledig får barnet inte gå till dagis?
:confused:
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag TROR det är så att om barnets vårdnadshavare är ledig skall barnet inte gå på dagis. Tror det vore skillnad om ni haft delat vårdnad och varannanveckas boende. Då anpassar men barnets tider på dagis efter hur den föräldern jobbar som barnet bor hos den veckan.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag hörde något liknande, där skulle pappan åka på golfsemester och tog ledigt från jobbet ngr dagar. Sonen fick inte vara på dagis då men mamman kunde också vara ledig och hemma med sonen.

Dom är gifta och har gemensam vårdnad.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

men detta gällde alla föräldrar sa hon. även de som bor ihop.
är ena föräldern ledig ska barnet också vara det.

jag förstår inte hur det kan vara så för föräldrar som inte är tillsammans längre.
ska jag aldrig få göra vad jag vill den tiden pappan har min son?

Och det är inte så att jag ska ligga hemma och titta på tv, jag ska resa utomlands och kan verkligen inte ta med honom.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Enligt 'skollagen' eller vad den heter så får man bara barnomsorg när barnets vårdnadshavare arbetar. Oavsett om man är gifta eller inte. Är du ensam vårdnadshavare så måste barnet vara ledigt om du är det. Är båda vårdnadshavare måste båda jobba för att barnet skall få vara på dagis. Kanske ser det annorlunda ut om man har delad vårdnad och är separerade, men jag vet inte ... kan man inte prata med kommunen och se om det går att göra ett undantag kanske? Vad vet jag?
 
Sv: är det så här på alla dagis?

kl

om jag har förstått det rätt så är enda möjligheten till att du kan ha dagis till sonen när du är ledig om ni haft gemensamvårdnad och varit separerade.
Om du åkt på pappans vecka då såklart.

min kompis är separerad men de har gemensamvårdnad och barnen bor varannanvecka.

mammans vecka: får barnen gå max 15 timmar efter som hon är mammaledig.
pappans vecka: barnen går heltid eftersom han jobbar heltid.

Deras dagistider "deras" veckor påverkas inte av varandra och deras respektive ledighet.

Har du ingen annan som kan vara barnvakt?
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Eftersom ni är skilda, så bör de ta hänsyn till att ni har olika tider.
Hur har ni delat upp barntiden annars? Brukar aldrig pappan lämna/hämta?
Bodde ni under samma tak så vore det glasklart att barnet skulle vara ledigt, men som separerade kan man fundera en vända till.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

men detta gällde alla föräldrar sa hon. även de som bor ihop.
är ena föräldern ledig ska barnet också vara det.

Hur det är när man bor isär vet jag inte. Men som ovanstående är det iaf när man bor ihop.

Om min sambo tar ledigt för att åka på älgjakt 40 mil bort så måste jag ändå ta semester och ha barnen hemma.

Lite knäppt är det. Även om jag kan förstå syftet.

/Timsetim
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Så är det inte hos oss och har aldrig varit heller. Vi har till och med vissa barn hela somrarna utan sommarlov. Ingen kan ju inbilla mig att de föräldrarna inte har lagstadgad ledighet som alla andra...
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Vi har till och med vissa barn hela somrarna utan sommarlov. Ingen kan ju inbilla mig att de föräldrarna inte har lagstadgad ledighet som alla andra...

Fy så hemskt :crazy:
Förstfödingens dagiskompis föräldrar åkte på bröllopsresa förra hösten och lämnade båda barnen hemma med morföräldrarna. De gick som vanligt på dagis och jag hörde mormorn prata med dagispersonalen om resan vid hämtning. Vet inte om de fått tillåtelse av dagis att åka eller om de bara tog en rövare.

Och ett av paren i vår föräldrautbildning gjorde samma sak, de stack på bröllopsresa till Rom samtidigt som dottern höll på att skolas in på dagis :eek: Mormor fick sköta några dars inskolning där med. Och så såg jag på mammans blogg sen att inskolningen gått så dåligt och flickan grät massor vid lämning. Åhfan, undrar just varför :grin:
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Så är det inte hos oss och har aldrig varit heller. Vi har till och med vissa barn hela somrarna utan sommarlov. Ingen kan ju inbilla mig att de föräldrarna inte har lagstadgad ledighet som alla andra...

Kanske är föräldrarna timvikarier = ingen semester
 
Sv: är det så här på alla dagis?

På alla förskolor här omkring så är de stenhårda på att barnen ska vara hemma om någon förälder är ledig. Sen finns det ju alltid undantag, men på det stora hela, och jag förstår varför men ibland känns det lite jobbigt. Tex så ska jag i februari åka bort en långhelg och åker tors morgon, då måste maken var ledig både torsdag och fredag trots att sonen egentligen har dagistid på torsdagen. Nu spelar det inte så stor roll eftersom jag har valt att åka när det är lågsäsong på makens jobb men samtidigt kan jag inte förstå varför... Men å andra sidan så har mina ungar ledigt hela sommaren nästan, de brukar gå fram till midsommar och börjar sen igen andra veckan i augusti, lediga hela jullovet, påsklovet och sonen går 9-14 fyra dagar i veckan och ledig varje fredag, dottern som går i skolan går en timme om dagen på fritis, åker andra bussen hem fyra dagar i veckan och åker direkt hem på fredagar.

Men å andra sida så är det aldrig några problem när jag av någon andledning måste förlänga tiden utan personalen på både fritis och dagis är väldigt tillmötes gående.

Men jag har ju hört andra föräldrar som jag vet är hemma, föräldra lediga eller arbetslösa och är sura över att de måste ha sina barn hemma ett antal veckor på sommaren och på skolloven... Och ja självklart, får de ett jobb på sommarlovet så är barnen välkomna till förskolan.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Fy så hemskt :crazy:
Förstfödingens dagiskompis föräldrar åkte på bröllopsresa förra hösten och lämnade båda barnen hemma med morföräldrarna. De gick som vanligt på dagis och jag hörde mormorn prata med dagispersonalen om resan vid hämtning. Vet inte om de fått tillåtelse av dagis att åka eller om de bara tog en rövare.

Åka på utlandsresa utan barn låter ljuvligt tycker jag, tur att vi har föräldrakoperativ! :angel:
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Själv längtar jag tills jag åker tillsammans med mitt barn första gången! Tänk att få uppleva hans första utlandsresa!!
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Inte direktriktat mot TS:

Som någon skrev så är ju barnomsorgen faktiskt till för att föräldrar/vårdnadshavare ska ha någonstans att ha barnen för att de jobbar. Vi har inte barnomsorg för att få resa bort, åka och shoppa, tvätta, städa eller surfa på datorn. Undantaget är 15-timmarsvistelse för de som är arbetslösa (som ju beror på att man alltså ska söka jobb under den tid man har barnet på förskolan) och för de som är föräldralediga med ett syskon. (och vissa sällsynta fall där barnen faktiskt mår bättre av helt andra skäl att vara på förskolan; kanske pga funktionshinder eller pga en ganska risig hemmiljö).

Kostnaderna för barnomsorgen är rejält subventionerade via skatter (för ingen tror väl någon skulle jobba 8 h/dag 5 dgr/vecka för ca 1500 kr i månaden....) Den som vill ha hjälp med barnen pga semesterresa, ridkurs, shopping eller annat får fixa den hjälpen själv. Det är vad det innebär att vara förälder; att man har en ny familjemedlem i sitt hushåll/hem/sin närhet året om, dygnet runt. Ansvaret kvarstår liksom jämt. Hjälp kan man fixa via anhöriga eller betald barnvakt. Barnomsorgen är inte något alternativ för att man själv vill "ha roligt" (eller ens för att man vill kunna tvätta, diska eller städa utan barn hemma).

Personligen tycker jag regeln är helt rätt. Jag har heller aldrig hört någon lyfta idén om att barnomsorg borde finnas dygnet runt för att föräldrar ska få sina sovmornar, egen tid för hästarna, weekendtripper eller annat. Däremot verkar en del tycka/tro att barnomsorg kan utnyttjas till sådana nöjen om man bara själv planerar in och tar denna fritidssyssla under ordinarie arbetstid?

TS>> eftersom du som är ensam vårdnadshavare har semester/är ledig så har ditt barn inte rätt att vara på förskolan när du är det.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

jag förstår inte hur det kan vara så för föräldrar som inte är tillsammans längre.
ska jag aldrig få göra vad jag vill den tiden pappan har min son?
Förälder är man jämt när man väl blivit det.

Så länge pappan har sonen kan du göra vad du vill. Men nu ska/vill ju pappan lämna barnet till barnomsorgen (vilket väl är nödvändigt för honom eftersom han jobbar antar jag). Och då faller det. Barnomsorgen är inte skyldiga/ska inte ta hand om ert barn när du har semester.

(Sen finns det en del folk som helt enkelt håller tyst och döljer att de är iväg på annat än arbete när barnen är på förskolan.... Hade du och pappan haft delad vårdnad och han haft "sin vecka" och du varit ledig och ni ingenting sagt så hade troligen ingen lyckats stoppa det)
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Inte direktriktat mot TS:

Som någon skrev så är ju barnomsorgen faktiskt till för att föräldrar/vårdnadshavare ska ha någonstans att ha barnen för att de jobbar. Vi har inte barnomsorg för att få resa bort, åka och shoppa, tvätta, städa eller surfa på datorn. Undantaget är 15-timmarsvistelse för de som är arbetslösa (som ju beror på att man alltså ska söka jobb under den tid man har barnet på förskolan) och för de som är föräldralediga med ett syskon. (och vissa sällsynta fall där barnen faktiskt mår bättre av helt andra skäl att vara på förskolan; kanske pga funktionshinder eller pga en ganska risig hemmiljö).

Kostnaderna för barnomsorgen är rejält subventionerade via skatter (för ingen tror väl någon skulle jobba 8 h/dag 5 dgr/vecka för ca 1500 kr i månaden....) Den som vill ha hjälp med barnen pga semesterresa, ridkurs, shopping eller annat får fixa den hjälpen själv. Det är vad det innebär att vara förälder; att man har en ny familjemedlem i sitt hushåll/hem/sin närhet året om, dygnet runt. Ansvaret kvarstår liksom jämt. Hjälp kan man fixa via anhöriga eller betald barnvakt. Barnomsorgen är inte något alternativ för att man själv vill "ha roligt" (eller ens för att man vill kunna tvätta, diska eller städa utan barn hemma).

Personligen tycker jag regeln är helt rätt. Jag har heller aldrig hört någon lyfta idén om att barnomsorg borde finnas dygnet runt för att föräldrar ska få sina sovmornar, egen tid för hästarna, weekendtripper eller annat. Däremot verkar en del tycka/tro att barnomsorg kan utnyttjas till sådana nöjen om man bara själv planerar in och tar denna fritidssyssla under ordinarie arbetstid?

Jag håller med dig! Det är inte ok att ta semester, vara hemma och lämna barnen på dagis.

Men om den ena föräldern tar semester och drar iväg långt hemifrån så ser jag ingen anledning till att livet inte skulle kunna få fortskrida som vanligt för de som är kvar hemma. Sen kan jag förstå att det kan vara svårt att bevisa och lätt att utnyttja.

/Timsetim
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Vart finns denna regel som alla hänvisar till? Vart finns den rent skriftligt?

Jag jobbar i samma kommun som vårt barn har barnomsorg. Hans avdelningspersonal sa att jag skulle ta i hans tider i fall jag behövde gå till tandläkaren osv. Som sagt på mitt jobb ser alla ut som frågetecken när jag nämner att man inte får ha barnomsorg när man är ledig. Inte ens min chef verkar känna till det. Ska tillägga att jag jobbar i ett område där folk har pengar över genomsnittet, de är vana att liksom... få som de vill.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

TS>> eftersom du som är ensam vårdnadshavare har semester/är ledig så har ditt barn inte rätt att vara på förskolan när du är det.
Har ts skrivit att hon har ensam vårdnad någonstans?
Jag fick den uppfattningen att hon är boendeförälder.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 166
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 031
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 078
Senast: Amha
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 260
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp