Bukefalos 28 år!

är det så här på alla dagis?

A

ani

min son går på dagis och jag och hans pappa lever inte ihop längre, jag har vårdnaden om honom.

nu är det så här att jag ska resa bort en vecka nu i dec och pojken ska vara hos sin pappa under denna tiden.

dagis sa till mig att eftersom jag ska vara ledig ska barnet också vara ledigt från dagis.. men hans pappa jobbar och behöver då dagisplatsen.

är det så på alla dagis? att är en förälder ledig får barnet inte gå till dagis?
:confused:
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag TROR det är så att om barnets vårdnadshavare är ledig skall barnet inte gå på dagis. Tror det vore skillnad om ni haft delat vårdnad och varannanveckas boende. Då anpassar men barnets tider på dagis efter hur den föräldern jobbar som barnet bor hos den veckan.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag hörde något liknande, där skulle pappan åka på golfsemester och tog ledigt från jobbet ngr dagar. Sonen fick inte vara på dagis då men mamman kunde också vara ledig och hemma med sonen.

Dom är gifta och har gemensam vårdnad.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

men detta gällde alla föräldrar sa hon. även de som bor ihop.
är ena föräldern ledig ska barnet också vara det.

jag förstår inte hur det kan vara så för föräldrar som inte är tillsammans längre.
ska jag aldrig få göra vad jag vill den tiden pappan har min son?

Och det är inte så att jag ska ligga hemma och titta på tv, jag ska resa utomlands och kan verkligen inte ta med honom.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Enligt 'skollagen' eller vad den heter så får man bara barnomsorg när barnets vårdnadshavare arbetar. Oavsett om man är gifta eller inte. Är du ensam vårdnadshavare så måste barnet vara ledigt om du är det. Är båda vårdnadshavare måste båda jobba för att barnet skall få vara på dagis. Kanske ser det annorlunda ut om man har delad vårdnad och är separerade, men jag vet inte ... kan man inte prata med kommunen och se om det går att göra ett undantag kanske? Vad vet jag?