Bukefalos 28 år!

är det så här på alla dagis?

Sv: är det så här på alla dagis?

Så är det inte hos oss och har aldrig varit heller. Vi har till och med vissa barn hela somrarna utan sommarlov. Ingen kan ju inbilla mig att de föräldrarna inte har lagstadgad ledighet som alla andra...

Utökad rätt till barnomsorg kan man få om man har särskilda skäl till det. Skälen behöver inte ni personal nödvändigtvis få veta - men ibland kan det tyvärr vara så att det är bättre för barnen att vara på dagis än hemma på heltid.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag håller med dig. Jag tror att om många tycker det ska vara på ett sätt och gör så blir det en sanning. Jag är ingen gnällkärring hoppas jag men jag tycker det är märkligt att det ideligen vabbas när det är dags för helgjobb fast partnern den andre föräldern är ledig eftersom denne jobbar mån-fre. Då ska tydligen denne ha sin vilohelg och är barnen sjukt så ska den som egentligen skulle jobba vara ledig och sköta barnet eller så åker hela familjen bort tror jag..
Detta har jag upplevt säkert hundra gånger eftersom det faller på mig att under helgen fixa bemanning som syrra.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Vart finns denna regel som alla hänvisar till? Vart finns den rent skriftligt?

Jag jobbar i samma kommun som vårt barn har barnomsorg. Hans avdelningspersonal sa att jag skulle ta i hans tider i fall jag behövde gå till tandläkaren osv. Som sagt på mitt jobb ser alla ut som frågetecken när jag nämner att man inte får ha barnomsorg när man är ledig. Inte ens min chef verkar känna till det. Ska tillägga att jag jobbar i ett område där folk har pengar över genomsnittet, de är vana att liksom... få som de vill.

Det som jag kan hitta som kan ha med det att göra är från Skollagen som jag bara snabbt skummat igenom.

"6 § Förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg skall
tillhandahållas i den omfattning det behövs med hänsyn till
föräldrarnas förvärvsarbete eller studier eller barnets eget
behov.

Förskoleverksamhet skall tillhandahållas barn som har fyllt ett
år. Barn som inte har fyllt ett år skall tillhandahållas
förskola om barnet omfattas av 9 §. Lag (1997:1212)."
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Vart finns denna regel som alla hänvisar till? Vart finns den rent skriftligt?

Jag jobbar i samma kommun som vårt barn har barnomsorg. Hans avdelningspersonal sa att jag skulle ta i hans tider i fall jag behövde gå till tandläkaren osv. Som sagt på mitt jobb ser alla ut som frågetecken när jag nämner att man inte får ha barnomsorg när man är ledig. Inte ens min chef verkar känna till det. Ska tillägga att jag jobbar i ett område där folk har pengar över genomsnittet, de är vana att liksom... få som de vill.

Hos oss är det inskrivet i komunens regler för barnomsorg, även om de reglerna tydligen bara gäller när det är fördel för komunen... (jag har haft en strid om att det står i komun reglerna att barnen inte ska behöva vara på skolan mer än 30 min före skolstart när de åker skolbuss, men det var inget jag fick något gehör för) Tandläkar och läkartider så säger vi till på förskolan, att din avdelningspersonal säger att ni ska ta till i tider är egentligen ett lagbrott, de får mer pengar och mer personal om du som förälder lägger in ett schema med mycket tid.

Sen så är det toppen att åka på utlandssemester med barnen, men just när det gäller att jag tex åker bort en dag av någon andledning som inte är jobbrelaterad så känns det lite dumt att ta bort sonen från hans ordinarie tider bara för att jag ska åka bort när maken jobbar.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

att din avdelningspersonal säger att ni ska ta till i tider är egentligen ett lagbrott, de får mer pengar och mer personal om du som förälder lägger in ett schema med mycket tid.
.

Nope. Det finns bara tre gränsen. 15 timmar, 30 timmar och 55 timmar. Om jag skriver 40 eller 50 timmar spelar alltså ingen roll. Det är samma barnpeng för det. Däremot blir det krångligare att lägga schema om det står att 50 barn ska komma 6.30 men bara 3 dyker upp.

Jag ska kolla kommunala regler.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Utökad rätt till barnomsorg kan man få om man har särskilda skäl till det. Skälen behöver inte ni personal nödvändigtvis få veta - men ibland kan det tyvärr vara så att det är bättre för barnen att vara på dagis än hemma på heltid.

Ett sådant beslut ska min chef ha papper på, annars går det inte. Vi har sådana barn också.

Det är märkligt att dessa barn som tillbringar mer tid hos oss än hemma alltid ska försvaras på alla håll och kanter. Att det finns en vettig förklaring osv. Ingen vill se att dessa barn finns som föräldrarna inte är speciellt intresserade av. De finns helt enkelt inte. Alla vill bara blunda för det.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Nope. Det finns bara tre gränsen. 15 timmar, 30 timmar och 55 timmar. Om jag skriver 40 eller 50 timmar spelar alltså ingen roll. Det är samma barnpeng för det. Däremot blir det krångligare att lägga schema om det står att 50 barn ska komma 6.30 men bara 3 dyker upp.

Jag ska kolla kommunala regler.

Aha i våran komun är det för varje timme... Förutom 15 timmars som fyraåring och äldre då, men tro inte att jag som har 20 timmar då får betala för 5 timmar, nej jag får betala för 8 timmar eftersom jag har sonen går 9-14 fyra dagar i veckan istället för 9-13 5 dagar i veckan...

Men visst finns det barn som det verkar som om föräldrarna inte vill ha med att göra, jag hörde en mamma stå och beklaga sig på dagis för att det var stängt på julafton, det var ju faktiskt ingen röd dag... Dessutom vet jag att den mamman inte jobbar så det var ju inte av den andledning.
Av flera föräldrar har jag hört att det är så jobbigt att underhålla barnen på sommaren, och att man därför vill ha dem på dagis. Jag tror att barn behöver ha lite tråkigt ibland för att utveckla sig själva och själva kunna hitta på lekar och saker att göra. Sen är det inte så jobbigt att packa en matsäcks korg och antingen åka till stranden, lekplatsen eller ut i skogen. Och visst stranden åkte jag inte till själv när barnen var mindre, men det brukar ju gå att hitta andra föräldrar som vill göra sällskap och då är det lättare.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Ett sådant beslut ska min chef ha papper på, annars går det inte. Vi har sådana barn också.

Det är märkligt att dessa barn som tillbringar mer tid hos oss än hemma alltid ska försvaras på alla håll och kanter. Att det finns en vettig förklaring osv. Ingen vill se att dessa barn finns som föräldrarna inte är speciellt intresserade av. De finns helt enkelt inte. Alla vill bara blunda för det.

Förr blev jag bara arg när jag hörde om barn som alltid var på dagis/fritids.
Nu tänker jag att det är tur att den möjligheten ändå finns för föräldrarna till dessa barn vill ju inte ta hand om sina barn och vad skulle hända om de blev tvungna? jag tror att alternativet att vara hemma med föräldrar som struntar i barnen är värre än att vara på ett dagis/fritids där barnet blir sedd, hur fel det än är att barnet ska behöva ha det så.

Jag har alltid varit stolt över när jag har lyckats fixa att barnen har sluppit tillbringa sommarloven/övriga ledigheter på instution, inte ett enda sommarlov faktiskt på hela deras uppväxt:D men jag har fått många konstiga blickar och frågor om varför jag inte utnyttjar det faktum att de får lov att gå.
Det vanligaste argumentet har varit att de får ju mat gratis om de är där:crazy:

Alla barn föds inte av föräldrar som har insikten om vad det innebär att ha barn och det är bara tur om dessa barn åtminstone får lite uppmärksamhet på dagis/fritids.
Kanske gör de dem till bättre människor än vad de annars hade blivit?! Men det är tragiskt, verkligen.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag tycker heller inte att det är speciellt jobbigt att underhålla vårt barn. Vi har ju längtat efter att kunna göra alla saker med honom och visa honom allt. Han har förvisso varit med sen han låg i barnvagn, men visst är det roligare nu när han är medveten om allt! Vi var ju aktiva redan innan vi fick barn så det är inte jobbigt tycker vi på något sätt. Bara skönt att ha något att göra (typ jämt ;))
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jo det är ju så vi också resonerar. Att de kanske har det bättre hos oss. Men med växande barngrupper blir det mindre och mindre tid och utrymme (fysiskt också) för varje barn. Man hinner inte se alla så idylliskt som man skulle vilja. Då kan jag tänka "hur j*vla svårt är det att se ETT barn"??
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Nope. Det finns bara tre gränsen. 15 timmar, 30 timmar och 55 timmar. Om jag skriver 40 eller 50 timmar spelar alltså ingen roll. Det är samma barnpeng för det. Däremot blir det krångligare att lägga schema om det står att 50 barn ska komma 6.30 men bara 3 dyker upp.

Jag ska kolla kommunala regler.

Fast i vår kommun så räknar man volymtimmar, och 200 tim per personal och vecka tror jag är genomsnittet. Så om en förälder, eller kanske många, skriver fler timmar än vad som faktiskt är behovet, så tar det ju resurser från vår gemensamma, kommunala kassa. Den svenska förskolan är helt fenomenal, och något vi ska vara rädda om, tycker jag, och den ska inte utnyttjas till sånt som varje förälder själv borde stå för.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Att man inte får ha barnen i förskola då man har semester står i de flesta kommuners regler (barnet får vara på förskola vid förvärvsarbete/studier och restid till o från).

Men jag har som du varit med om barn som i princip aldrig är ledig på somrarna ("min pappa är hemma och målar huset...");)
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Bodde ni under samma tak så vore det glasklart att barnet skulle vara ledigt,

Men det är ju jättekonstigt. Är det verkligen så?

Jag undrar, för jag skulle inte höja ett ögonbryn om den ena föräldern åkte bort ensam och barnet då var på dagis medan den hemmavarande föräldern jobbade.

Jag tycker att det låter som en jättekonstig regel, och det var inte så när mina ungar var små. (I alla fall sa ingen att såna regler gällde.)
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag ska kolla vad som står i kommunens regler. Vi är en moderatstyrd kommun och jag tror att det har betydelse. Till det sämre.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

För att barnomsrogen är till för att barnen ska ha någonstans att vara när föräldrarna jobbar. Om föräldrarna inte jobbar behöver barnen såldes ingen barnomsorg. Är jag på semester är jag ute på nöje och då får jag väl ta med barnen då??
 
Sv: är det så här på alla dagis?

kl..


vet inte om allt detta om "föräldrarna som har sina barn på dagis för dom vill inte ta hand om dom" är riktat till mej, isf har ni väldigt fel.

jag och sonens pappa är inte tillsammans längre, han bor hos mej och är hos sin pappa en dag varje helg, men som sagt så har jag honom på vardagarna och därför tycker dagis att allt ska gå efter mej, dom blir sura bara pappan ska hämta honom på eftermiddagen ist för mej.

den veckan jag pratar om ska jag på en utlandsresa som varit bokad i ett halvår, det är bestämt att sonen ska vara hos sin pappa den veckan och vi har meddelat dagis detta för länge sen och då var det inga problem.

nu för några dagar sen lämnade jag vilka tider han ska gå den veckan och då började dom prata om att han inte fick vara där när jag är ledig.

jag förstår inte hur det kan vara så?
har inte pappan rätt att ha sin son och kunna jobba?

det är ju inte så att jag ska ligga hemma och lata mej framför tvn och sen ha hand om sonen på kvällen, det förstår jag med att man inte får.
jag hade förstått också om jag lämnat honom till en kompis eller något sådant, men det är ju hans pappa, är det bara mammorna som räknas nu förtiden???
 
Sv: är det så här på alla dagis?

För att barnomsrogen är till för att barnen ska ha någonstans att vara när föräldrarna jobbar. Om föräldrarna inte jobbar behöver barnen såldes ingen barnomsorg. Är jag på semester är jag ute på nöje och då får jag väl ta med barnen då??

Jag förstår helt och hållet det du skriver, det jag inte förstår är hur det kan vara så när föräldrarna inte är tillsammans längre och barnet ska vara hos ena föräldern, som jobbar och behöver barnomsorgen.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Ett sådant beslut ska min chef ha papper på, annars går det inte. Vi har sådana barn också.

Det är märkligt att dessa barn som tillbringar mer tid hos oss än hemma alltid ska försvaras på alla håll och kanter. Att det finns en vettig förklaring osv. Ingen vill se att dessa barn finns som föräldrarna inte är speciellt intresserade av. De finns helt enkelt inte. Alla vill bara blunda för det.

Klart att det ska finnas officiellt beslut. Men det innebär ju inte att ni anställda behöver veta skälen.
Just för att föräldrarna inte är intresserade så har det kanske beslutats att det är bättre för dem hos er än hemma, även om bristerna inte är allvarliga nog för ett omhändertagande.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Så kan det säkert vara i vissa fall.

Självklart vet jag ju mer än vad jag kan skriva ut här också. Men jag vet också att vår chef till slut nekat barnen vissa tider att vara hos oss. Jag vet att det inte är så som du skriver i dessa fall. Jag skulle vilja skriva fler detaljer och jag tror till och med du skulle sucka och undra vad det är för föräldrar. Lämnas man oberörd av det jag skulle vilja skriva saknar man nog empati för barn.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 651
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
996
Senast: Queen
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 180
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 323
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp