Bukefalos 28 år!

är det så här på alla dagis?

Sv: är det så här på alla dagis?

Nej, det är ju just det, jag tycker inget av systemen är riktigt bra.
Och jag ser inte att något av systemen är helt rättvist, varken det behårda eller det mer flexibla.
Hade jag dock själv haft någon talan i frågan så hade jag valt ett mer flexibelt system.

Nej, det finns ju liksom ingen total "gudomlig" rättvisa. ;) Däremot kan man göra det så rättvist som möjligt. Och för mig så ser jag största möjlighet att uppnå detta är att minska risken för (chansen till?) subjektiva bedömningar i möjligaste mån. Inom det mesta som gäller just lagstiftning och rättigheter. En viss subjektivitet är helt omöjligt att förhindra, vi är ju trots allt människor. Men som sagt; jag tror aldrig att ett system som bygger på "vi är flexibla" med en bas utifrån vad enskilda förskollärare (eller; för att jämföra; domare inom rättsväsendet, handläggare på FK, platsförmedlare, betygssättande lärare, socialassistenter mm) själva tycker och tänker utifrån sina helt privata normer. Dessutom sätter det yrkeskategorierna i en j-la sits rent ut sagt. Risken är stor att de som är just "vuxenuppfostrare" och tycker och tänker för mycket om personers privatliv är just mindre flexibla mot dem som de bara inte gillar. Risken är också att de som har för svårt att säga nej blir utnyttjade och känner sig trängda av föräldrar som säger "men Kalles mamma fick ju....".

Det är så vi uppnår rättssäkerhet inom våra system/lagar/regler. Genom att ha regler som gäller lika för alla. Och att i de specialfall som kan behöva undantas så ska det göras professionella bedömningar om detta behov är "giltigt" eller inte.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag förstår precis vad du menar och kan i sak hålla med men ett av problemen är ju att reglerna är så olika både mellan olika kommuner och även mellan förskolor i kommunerna.
Sedan har jag personligen lite svårt med majoritetslösningar eftersom de oftast slår fel på "minoriteterna", oavsett vilket system det handlar om.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

jag tror aldrig att ett system som bygger på "vi är flexibla" med en bas utifrån vad enskilda förskollärare (eller; för att jämföra; domare inom rättsväsendet, handläggare på FK, platsförmedlare, betygssättande lärare, socialassistenter mm) själva tycker och tänker utifrån sina helt privata normer. Dessutom sätter det yrkeskategorierna i en j-la sits rent ut sagt. Risken är stor att de som är just "vuxenuppfostrare" och tycker och tänker för mycket om personers privatliv är just mindre flexibla mot dem som de bara inte gillar. Risken är också att de som har för svårt att säga nej blir utnyttjade och känner sig trängda av föräldrar som säger "men Kalles mamma fick ju....".

Håller med!
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Sedan har jag personligen lite svårt med majoritetslösningar eftersom de oftast slår fel på "minoriteterna", oavsett vilket system det handlar om.

Jag förstår hur du tänker, och jag är inte emot individuella lösningar. MEN då vill jag att det ska komma från "högre instans"! Om, t.ex., en invandrarfamilj känner att de behöver ha sitt barn fler timmar på förskolan än vad de egentligen är berättigade till för att barnet ska träna på svenska språket, då tycker jag att den dispensen ska sökas hos rektor. Så fungerar det hos oss, och jag tycker att det är den bästa lösningen. Som förskollärare och barnskötare på förskolan svarar vi utifrån de regler och stadgar som redan finns och vill man sedan göra något "utanför ramarna", så att säga, så får det beslutet fattas av någon annan.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag förstår precis vad du menar och kan i sak hålla med men ett av problemen är ju att reglerna är så olika både mellan olika kommuner och även mellan förskolor i kommunerna.
Sedan har jag personligen lite svårt med majoritetslösningar eftersom de oftast slår fel på "minoriteterna", oavsett vilket system det handlar om.

Men grejen är nog att om regelverket skiljer sig från förskola till förskola i en och samma kommun så beror det nog på just precis det du förespråkar: "flexibilitet". Kort sagt så skiter väl vissa förskolor i regelverket mer än andra. Och då blir det just subjektivt och olika bedömningar = skiljer sig.

Det är ju just sådana skillnader som ett tydligt och klart regelverk kan förhindra! (Om reglerna inte följs av förskolepersonalen så är det väl läge att som förälder påtala det för ledningen, precis som man gör om någon i personalen bryter i övrigt mot sitt uppdrag.)

Att det däremot skiljer till viss del mellan kommuner är ju inte konstigare än att andra saker skiljer från kommun till kommun; t ex om man väljer att satsa pengar i en idrottshall eller ett nytt bibliotek. Kommuner drivs ju av valda politiker. Bor du i en moderatstyrd kommun så är det klart att beslut/regler som kommunerna kan och får påverka själva ganska sannolikt blir annorlunda än i en vänsterstyrd.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag förstår hur du tänker, och jag är inte emot individuella lösningar. MEN då vill jag att det ska komma från "högre instans"! Om, t.ex., en invandrarfamilj känner att de behöver ha sitt barn fler timmar på förskolan än vad de egentligen är berättigade till för att barnet ska träna på svenska språket, då tycker jag att den dispensen ska sökas hos rektor. Så fungerar det hos oss, och jag tycker att det är den bästa lösningen.

Det kan jag köpa!
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Men grejen är nog att om regelverket skiljer sig från förskola till förskola i en och samma kommun så beror det nog på just precis det du förespråkar: "flexibilitet". Kort sagt så skiter väl vissa förskolor i regelverket mer än andra. Och då blir det just subjektivt och olika bedömningar = skiljer sig.

Där kan jag inte hålla med. Jag skulle snarare säga att det är bristen på flexibilitet, att man har "gjort" en regel som eg. inte finns med stöd av rektor.

Det finns en "grundregel" som är lika för alla som man sedan har "spunnit vidare på" i det specifika exempel jag tänker på.

Men jag känner att diskussionen börjar gå i stå. Jag tror att jag förstår vad du menar och kan hålla med dig i sak och jag tror nog också att du till viss del kan förstå min poäng.
Det känns inte som att vi kommer så mycket längre.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Håller med Sar om att vi nu bara upprepar oss. Dock vore det intressant att veta vilket regelverk du syftar på, jag har googlat själv som hastigast för att se vad som står men jag har inte hittat några regler som beskriver vad som är förbjudet eller vilka skyldigheter man har som förälder utan enbart vilka rättigheter man har.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Där kan jag inte hålla med. Jag skulle snarare säga att det är bristen på flexibilitet, att man har "gjort" en regel som eg. inte finns med stöd av rektor.

Det finns en "grundregel" som är lika för alla som man sedan har "spunnit vidare på" i det specifika exempel jag tänker på.

Men jag känner att diskussionen börjar gå i stå. Jag tror att jag förstår vad du menar och kan hålla med dig i sak och jag tror nog också att du till viss del kan förstå min poäng.
Det känns inte som att vi kommer så mycket längre.

Men du, just att man har "spunnit vidare på" är ju att man tar sig sina egna friheter (med eller utan rektorns "goda minne")? Och det är ju vad jag förstått vad du tycker ska vara möjligt i högre grad? Att förskolepersonal kan göra egna bedömningar?

Sen är det ju så att man kan ha gjort ännu snävare bedömningar än vad regelverket säger i de fall du tänker på. Men oavsett om bedömningen är snävare eller vidare så blir den ju något som beror på att de anställda själva har bestämt något som egentligen inte gäller (eller som kanske är för otydligt i regelverket så att det just lämnar utrymme för detta). Om det finns tydliga regler (och alla följer dem) så behöver inte sånt ske!
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Håller med Sar om att vi nu bara upprepar oss. Dock vore det intressant att veta vilket regelverk du syftar på, jag har googlat själv som hastigast för att se vad som står men jag har inte hittat några regler som beskriver vad som är förbjudet eller vilka skyldigheter man har som förälder utan enbart vilka rättigheter man har.

Ja, alltså jag utgår från det som flera i tråden skrivit (och som jag också läst) att barnomsorg (inte förskoleklass, för det är ju ngt annat) i första hand är till för att barn ska ha någonstans att vara när föräldrar försörjer sig dvs arbetar.

Saxat ur detta dokument funnet på Skolverkets hemsida:

Svensk barnomsorg har en dubbel uppgift. Den ska dels
göra det möjligt för föräldrar att förena föräldraskap
med förvärvsarbete eller studier, dels stödja och stimulera
barns utveckling och lärande och bidra till goda
uppväxtvillkor.

Förskolan tar emot barn när deras föräldrar förvärvsarbetar,
studerar eller om barnet har ett eget behov
av verksamheten.
I familjedaghemmet tar en dagbarnvårdare emot
barn i sitt eget hem medan föräldrarna förvärvsarbetar
eller studerar.
I familjedaghemmet tar en dagbarnvårdare emot
barn i sitt eget hem medan föräldrarna förvärvsarbetar
eller studerar.
Fritidshem tar emot skolbarn vars föräldrar förvärvsarbetar
eller studerar när barnen inte är i skolan, d v s
under morgnar, eftermiddagar och lov.
Däremot saknar barn till arbetslösa ofta barnomsorgsplats.
Ungefär 40 procent av kommunerna har regler
som gör att ett förskolebarn mister sin plats i barnomsorgen
om en förälder blir arbetslös och endast drygt
var fjärde kommun erbjuder plats till barn vars förälder
inte har något arbete. För barn med en förälder som är
hemma för att ta hand om ett yngre syskon är reglerna
än mer restriktiva.
Bestämmelserna om barnomsorg finns i skollagen. Där
beskrivs vilka barnomsorgsformer som ska finnas. I lagen
anges också kommunernas skyldigheter. En kommun är
skyldig att erbjuda barnomsorg barn i åldrarna 1-12 år i
den utsträckning som behövs för att föräldrarna ska
kunna förvärvsarbeta eller studera. Skyldigheten gäller även barn som har ett eget behov av barnomsorg oavsett
föräldrarnas sysselsättning. Barn som behöver särskilt
stöd har alltid rätt till plats i förskola eller fritidshem.

Jag tycker att det är rätt tydligt att det i första hand handlar om just tillgång till barnomsorg när föräldrar förvärvsarbetar eller studerar...?
ELLER när/om barnen har "eget behov oavsett föräldrarnas sysselsättning".

Det kanske bara är för mig det känns rätt solklart att förskola/dagmamma inte är tänkt som en avlastning när/om jag vill åka på semester, åka och handla, tvätta eller ägna mig åt t ex mina hästar?

Den dubbla uppgiften som beskrivs innebär inte för mig någon motsättning. Det handlar ju om att barn som måste vara i barnomsorg när föräldrar arbetare eller studerar DÅ har rätt till en pedagogisk och bra verksamhet; inte bara "förvaring".

(Jag håller också med om att vi bara upprepar oss..)
 
Senast ändrad:
Sv: är det så här på alla dagis?

rent krasst, behöver jag alltså inte göra något annat än att uppfylla dina rättigheter? Resten skulle jag kunna strunta i?
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Men du, just att man har "spunnit vidare på" är ju att man tar sig sina egna friheter (med eller utan rektorns "goda minne")? Och det är ju vad jag förstått vad du tycker ska vara möjligt i högre grad? Att förskolepersonal kan göra egna bedömningar?

Sen är det ju så att man kan ha gjort ännu snävare bedömningar än vad regelverket säger i de fall du tänker på. Men oavsett om bedömningen är snävare eller vidare så blir den ju något som beror på att de anställda själva har bestämt något som egentligen inte gäller (eller som kanske är för otydligt i regelverket så att det just lämnar utrymme för detta). Om det finns tydliga regler (och alla följer dem) så behöver inte sånt ske!

Jag hade bestämt mig för att inte skriva mer men jag är nog tvungen att förklara mig ang. flexibilitet.
Med flexibilitet menar jag inte att man gör snävare bedömningar utan att man kan se hela bilden och därmed i alla fall tillfälligt lätta på reglerna.
När min man hamnade akut på sjukhus fick vi ex.vis ha barnen längre på förskolan än det var meningen den dagen
= (mkt uppskattad) flexibilitet från personalen i en ansträngd och akut situation.

Det finns ju inte en sportslig att detaljreglera en hel verksamhet vilket gör att att regler lätt spinns vidare på. Och där är nog inte flexibilitet det jag tänker på i första hand utan dessa regler blir ju lika gällande och giltiga som de i regelverket med lite möjlighet till just flexibilitet.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

När min man hamnade akut på sjukhus fick vi ex.vis ha barnen längre på förskolan än det var meningen den dagen
= (mkt uppskattad) flexibilitet från personalen i en ansträngd och akut situation.

I en sådan situation är det självklart att man är flexibel! Men det är ju stor skillnad mellan akut sjukdom i familjen och en semesterresa.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

*kl*

Det jag reagerar på (om jag nu tolkat det hela rätt) är att personalen vetat om att det gäller en semesterresa men inte förrän det närmar sig säger ifrån.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 283
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 066
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 134
Senast: Amha
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp