Bukefalos 28 år!

är det så här på alla dagis?

Sv: är det så här på alla dagis?

Även om man är ihop så skulle ju barnet behöva/inte behöva barnomsorg i samma utsträckning. Detta gäller inte hos oss, här är det helt ok att ena förälderna åker utomlands i två veckor, så jag har aldrig behövt fundera över det och läst "reglerna".
 
Sv: är det så här på alla dagis?

*kl*
Nånstans måste ju saker och ting vara praktiska också och frågan är hur pass stor insyn som dagis ska ha, man har ju knappast upplysningsplikt. Dessutom låter det väldigt konstigt att dagis ska agera moraltant och bedöma när föräldrarna "borde" ha med sig barnen och inte. Själv ska jag åka på begravning i en annan stad i veckan för en avlägsen släkting och barnen ska inte med utan vara på dagis som vanligt. En sån sak tycker jag inte att dagis har någon rätt att veta. Nu bor ju jag i Stockholm och här är det inte alls så hårda regler som det tycks vara i vissa kommuner så för mig är detta inte ett problem. Men att en ensamstående förälder åker på en veckas vuxensemester medan pappan tar hand om barnet och därmed inte skulle vara berättigad till dagis tycker jag låter mer som att dagis är rättshaverister och vill jäklas eller moraliserar över TS liv. Vore intressant att veta om dagis i så fall anmäler och får avdrag på bidraget från kommunen för den veckan då barnet är borta. Så som vissa dagis beter sig så undrar man nästan om det finns pengar att tjäna på att "slippa" ett barn.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Även om man är ihop så skulle ju barnet behöva/inte behöva barnomsorg i samma utsträckning. Detta gäller inte hos oss, här är det helt ok att ena förälderna åker utomlands i två veckor, så jag har aldrig behövt fundera över det och läst "reglerna".

grejen är att sonen skulle gått på dagis mindre timmar den veckan än vad han gör när han är med mej, alltså jag jobbar mer än vad pappan gör, så det är inte så att han kommer vara där mycket mer så det är det dom inte vill.

då hade jag förstått lite bättre.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Det ena behöver ju inte utesluta det andra förhoppningsvis ;) Men ett par dagars vuxentid står högt upp på min önskelista :angel:
 
Sv: är det så här på alla dagis?

jag förstår inte hur det kan vara så?
har inte pappan rätt att ha sin son och kunna jobba?

det är ju inte så att jag ska ligga hemma och lata mej framför tvn och sen ha hand om sonen på kvällen, det förstår jag med att man inte får.
jag hade förstått också om jag lämnat honom till en kompis eller något sådant, men det är ju hans pappa, är det bara mammorna som räknas nu förtiden???

Men du, du talar ju om en pappa som ska ha sonen en vecka när du är ledig och ska åka på en semester. Pappan har självklart rätt att ha sin son OCH jobba, men sonen har inte rätt till barnomsorg om någon av föräldrarna/vårdnadshavarna är ledig. Du är ledig, för en nöjesresa. Det är skit att ingen sa något förut, men det är väl inte helt obegripligt varför reglerna finns? :confused:

Regelverket måste ju liksom finnas för att stävja utnyttjande av vår förmånliga möjlighet till barnomsorg. Om du/ni ska ha rätten att nyttja barnomsorg för att kunna vara ledig och åka bort utan barn så ska väl ALLA ha den rätten? Semester utan barn kan säkert andra ensamstående vilja ha också. Eller även föräldrar som lever tillsammans.

Om detta handlar om din sambos rättigheter att få träffa sin son så finns väl många många fler sätt att ordna det annorlunda mot hur ni har det nu? Om han och du vill dela mer på boendet/vårdnaden så börja med att byt ut den där enda dagen i veckan som han är hos pappa till flera dagar!
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag förstår att du har hamnat i en taskig sits, det hade jag också gjort om mina barns pappa skulle anmält till dagis när han var ledig och jag då inte skulle få ha barnen på dagis.
Han skulle nämligen aldrig ha barnen hos sig utan jag hade fått fixa det själv.

Det var inte dej jag syftade på när jag skrev om föräldrar som inte vill ta hand om sina barn, jag syftade på alla dem som aldrig låter barnen vara hemma från dagis även om de själva är hemma på semester.
Jag hoppas att du inte kände dej anklagad av mej för i såfall ber jag verkligen om ursäkt för det var inte min mening.

KL

Ni som vet, hur fungerar det då om barnet bor hos en förälder som jobbar heltid och den andre föräldern jobbar halvtid? Hur gör man då? Nu menar jag alltså om föräldrarna inte bor ihop.
Får inte barnet vara på heltid på dagis egentligen då när boendeföräldern jobbar? För då är ju den andre föräldern ledig...det blir väldigt knepigt om man hårddrar det här.
Egentligen är ju TS situation densamma, pappan ska ha barnet en viss tid och behöver barnomsorg och då kan jag tycka att han borde få det för annars borde ju pappan hämta/lämna varje dag eftersom han jobbar färre timmar alltid om jag har förstått det hela rätt.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

För att barnomsrogen är till för att barnen ska ha någonstans att vara när föräldrarna jobbar. Om föräldrarna inte jobbar behöver barnen såldes ingen barnomsorg. Är jag på semester är jag ute på nöje och då får jag väl ta med barnen då??

Jag förväntar mig definitivt inte den sortens synpunkter och moraliserande över mitt liv från dagispersonalens sida.

Nu hade jag inte heller det problemet, men jag tycker att det låter väldigt märkligt att dagispersonalen ska ha den sortens detaljerade insyn och dessutom komma med synpunkter på hur ledigheten bör tillbringas och var barnet bör vara. Jag tycker att det är en integritetskränkning.

Dessutom jobbar ju barnets pappa i det här fallet, och det är han som tar hand om barnet vid tidpunkten, så han behöver ju barnomsorgen.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Det behövs tydligen... Trots att jag vet om att människor resonerar så här blir jag lika chockad varje gång någon uttalar sig så dumt. Det säger väl sig själv varför reglerna måste finnas...
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Ja herreminje.

Som det hade blivit rörigt på den tiden då mina barn var små om jag inte hade fått ha dem på dagis när pappan inte jobbade.

Jag måste hålla med Petruska och mino.
Det är ju otroligt att mamman i detta fall inte skall kunna fara iväg, utan att det skall moraliseras över detta.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Det känns vettigt att barnen bara ska få vara där när föräldrarna jobbar.

Men skulle man inte kunna ha kategorien barn som får gå flera timmar(tex 5 extra timmar i veckan, eller just en specifik vecka), men då att föräldrarna betalar den faktiska kostnaden för platsen dom timmarna? Inga kommunala medel går åt och barnen får behålla sina rutiner.
En win-win situation.
Har jag missat något?
 
Senast ändrad:
Sv: är det så här på alla dagis?

Det behövs tydligen... Trots att jag vet om att människor resonerar så här blir jag lika chockad varje gång någon uttalar sig så dumt. Det säger väl sig själv varför reglerna måste finnas...

Nu fattar jag inte? Svarar du mig?

Jag tycker alltså att reglerna verkar rätt orimliga, och jag tycker att det verkar helt vansinnigt om det är upp till dagispersonalen att se till att föräldrarna följer dem genom att ställa en massa detaljerade personliga frågor till föräldrarna.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Det känns vettigt att barnen bara ska få vara där när föräldrarna jobbar.

Men skulle man inte kunna ha kategorien barn som får gå flera timmar(tex 5 extra timmar i veckan, eller just en specifik vecka), men då att föräldrarna betalar den faktiska kostnaden för platsen dom timmarna? Inga kommunala medel går åt och barnen får behålla sina rutiner.
En win-win situation.
Har jag missat något?

Ja du har nog missat att alla inte har de pengarna som det skulle kostat.
Barnen som alltid får vara på dagis mår likadant oavsett om föräldrarna betalar vad det kostar eller inte.

Jag vet många boföräldrar som inte hade kunnat jobba om de inte hade fått ha barnen på dagis när den andre föräldern är ledig, just eftersom två föräldrar bara finns på pappret, i verkligheten finns det bara en.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Fast för begravning har du rätt att ha barnet på dagis, jag har till och med lämnat barnen en fredag när de egentligen var lediga för att vi skulle på begravning, och det var personalen själv som påpekade att jag hade rätt till det. (Jag pratar rätt mycket med personalen och umgås med en del av dem på "fritiden")

Överlag så är våran personal väldigt tillmötesgående, men det går åt båda hållen, jag har haft mina barn hemma när det har krisat med personal och jag ställer upp om de behöver hjälp med något.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

den veckan jag pratar om ska jag på en utlandsresa som varit bokad i ett halvår, det är bestämt att sonen ska vara hos sin pappa den veckan och vi har meddelat dagis detta för länge sen och då var det inga problem.

nu för några dagar sen lämnade jag vilka tider han ska gå den veckan och då började dom prata om att han inte fick vara där när jag är ledig.

jag förstår inte hur det kan vara så?
har inte pappan rätt att ha sin son och kunna jobba?
Är det avdelningspersonalen du pratat med?
Är det så tycker jag att du ska vända dig till föreståndare/rektor.
Blir sonen dessutom mindre tid på dagis än om han gått dina tider vinner ju barnet på det.
Lägg fram det så här att sonen ska vara med sin pappa denna vecka och om det då är omöjligt att ändra dagistiden?
Hur skulle alla "varannanveckasföräldrar" klara av sitt leverne om de skulle leva sitt liv efter ditt dagis regler?
Då skulle alltså den förälder som inte har barnet vara tvungen att arbeta minst barnets tider annars skulle de hämta på dagis.

Jag har för mig att det har varit upp till diskussion ganska högt upp och att argumentet var att som förälder betalar man för sin plats och då har man också rätt att nyttja den.
Många samlevande par gör samma sak som du, en förälder åker bort och den som är hemma har barnet på dagis.

Jag gillar inte det som en del användare gör här, försöker skuldbelägga dig (och andra) för att du ska åka på semester.
Som ensamstående förälder är en veckas semester utan barn förmodligen vad som behövs för att du ska orka alla andra dagar.
Du är inte dålig förälder för det! Tvärtom!
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Min bror som hade sitt barn på dagis i Uppsala för något år sen råkade ut för liknande. De skulle flytta och lämnade barnet på dagis som vanligt. Men eftersom båda föräldrarna var lediga så blev de tillsagda att barnet ej fick lämnas på dagis.
 
Senast ändrad:
Sv: är det så här på alla dagis?

Min bror som hade sitt barn på dagis i Uppsala för något år sen råkade ut för liknande. De skulle flytta och lämnade barnet på dagis som vanligt. Men eftersom båda föräldrarna var lediga så blev de tillsagda att barnet ej fick lämnas på dagis.

Men det är rätt tycker jag.


Men sen så går ju inte regeln som finns att följa om det gäller barn till separerade. Jag tex var så osams med mitt ex så all kommunikation gick via ombud och besluten om vårdnad och umgänge fastställt i hovrätten. Har man då varannan vecka så har man, och jag har fått rejält med kritik för jag hälsat på sonen på dagis under hans pappavecka. Skulle jag då kommit till dagis och sagt att idag kunde jag ta en kompdag så nu tar jag med sonen hem tills hans pappa slutar så hade jag riskerat att bli utan vårdnad och boende.

Det skulle vara enormt spännande att ha vinklat det så under våra förhandlingar eftersom jag jobbade deltid eller inte alls under denna period och exet betydligt mer än 40 timmar i veckan. Men jag gick därhemma och längtade och var ledig och sonen, ja han var på dagis hundra meter från mig från 07-18. Det var INGEN som sa att jag kunde ta hem honom då, varken förskolechefen, stadsjuristen, fmiljerätten eller hovrätten. Det var dagisfröknarna som tyckte att jag kunde komma vissa tider och det var som sagt inte alls smart.
Jag tor att regeln är att barn ska vara på dagis när föräldrarna jobbar men sen tillämpningen fungerar inte så.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag tycker också att det är rätt. Dagis är till för att föräldrar ska kunna förärvsarbeta eller studera. Inte åka på semester;)
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag gillar inte det som en del användare gör här, försöker skuldbelägga dig (och andra) för att du ska åka på semester.
Som ensamstående förälder är en veckas semester utan barn förmodligen vad som behövs för att du ska orka alla andra dagar.
Du är inte dålig förälder för det! Tvärtom!

Men det handlar ju inte om semestern i sig. Jag har inga som helst moraliska synpunkter på att någon vill åka på barnfri semester. Helt okej!

Däremot har jag synpunkter på att nyttja den skattefinansierade barnomsorgen (vi betalar faktiskt INTE full kostnad för vad det egentligen skulle kosta) när/om man ägnar sig åt fritidssysslor (som faktiskt semester är).

Om nu TS ska ha denna rättighet så måste väl vi ALLA få ha den? Då skulle sambon kunna sätta sonen hos dagmamman på måndagar och åka iväg och golfa hela dagarna (han har gått ner i arbetstid, den lagstadgade rätten man ju har om man har barn under 8 år)? Eller jag skulle kunna ta ledigt en fredag för att åka och shoppa julklappar och barnet ska vara hos dagmamman? Om vi får för oss att renovera ett hus under sommaren så skulle vi alltså kunna lämna honom hos dagmamman på semestern så att vi båda kan jobba med just husrenoveringen istället för att en måste ta hand om honom?

Det blir liksom orimligt att barnomsorgen (som återigen; är subventionerad) ska användas till annat än när förälder måste arbeta eller studera. Egna nöjen, intressen, nödvändiga hushållsgöromål som måste göras utan barn får man lösa själv! Precis som man gör på helger när man är ledig; då kan man ju inte lämna barnet till barnomsorgen och vill man då på t ex ridkurs så får man ordna någon annan som kan ta hand om barnet.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

*knapplån*

Det verkar vara oerhört olika regler beroende på var man bor. Själv bor jag i Stockholms kommun och har aldrig upplevt att persoalen kontrollerar våra arbetstider. Jag pratade med min 2 årings förskolelärare på stan häromdagen, jag berättade om att jag måste jobba en del helger och kvällar på mitt nya jobb. Det kan såklart vara jobbigt men jag förklarade också att det innebär kortare dagistider och att jag ibland får helt lediga dagar mitt i veckan. Hon utbrast direkt att det ju kunde vara skönt för mig att få vara helt ledig utan vare sig man eller barn!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 661
Senast: Soapbubble
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 000
Senast: Queen
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 180
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 324
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp