Bukefalos 28 år!

är det så här på alla dagis?

Sv: är det så här på alla dagis?

Har det inte sen visat sig att fusket inte alls var så utbrett som man trott?
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag tror faktiskt att det är tvärtom. Att det är vår och er chef som tolkar det galet. :o

På vår kommuns hemsida står det uttryckligen att barnomsrogen är till för arbetande, studerande, arbetssökande och föräldralediga.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Vi har inte de reglerna på vårt dagis, förskolechefen har uttryckligen sagt att de inte alls lägger sig i vad vi gör på dagarna så länge det inte krockar med någon ekonomisk ersättning tex föräldrapenning.

Men så kan ju kommunen göra om den har råd.
Eller vill.

Allt handlar om pengar och prioriteringar.
Om man som kommuninnevånare vill ha den kommunala servicen så får man ju se till att verka för det politiskt.
Kontakta de politiska partierna och fråga om de vill driva den linjen.
Det är ju som med all annan kommunal verksamhet.

Vill man hellre ha Barnomsorg som service än Ishall så måste man ju framföra det.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Varför kan då pappan inte ta barnet någon annan vecka om mamman är i desperat behov av egentid? Det finns ju då 51 veckor kvar att hjälpa mamman med barnet??

Det finns väl någon anledning till att mamman är ensam boendeförälder och den anledningen är kanske orsaken till att pappan inte alltid är tillgänglig?
Pappan kanske jobbar på sjön eller i Norge och helt enkelt inte är tillgänglig?
Eller vill hämnas på mamman och vägrar?

Vi har dock inte dessa regler som diskuteras på mitt jobb så det andra lämnar jag osagt, vi har aldrig funderat över det.

Och det gör mig ännu mer bestört!:eek: Det ska alltså bero på VILKEN förskola man har sina barn som man ska drabbas av olika "regler".

Inte bara att det kan skilja mellan olika kommuner (vilket jag har en viss förståelse för) utan även att det skiljer sig mellan förskolor i samma kommun.

Så har man "tur" finns en områdesansvarig som kan se helheten, har man "otur" är det en paragrafryttare....
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Man kan ju även välja privat, de kan ju oftast erbjuda äänu mer flexibilitet om man har tur.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

De enda "privata" alternativ vi har är föräldrakooperativ och de är oftast fullsatta.

Och jag skulle personligen inte vilja byta förskola, vår förskola är bra!:bump: Men jag upprörs ändå över beslutshavare som saknar förmåga att se helheten i vad som är bäst för barnet, speciellt när reglerna är olika mellan olika förskolor i samma kommun.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Fast i min hemkommun gäller kommunens regler även hos de privata alternativen.

Ja, de privata är väl också tex föräldrakooperativ, som ju är kommunalt finansierade i normalfallet (alltid?)?

Jag blir nyfiken på i vilken grad de här reglerna är upp till kommunerna att besluta om, och i vilken mån det (statlig) lagstiftning som styr? Kommunerna har väl rätt stor egen makt i dessa frågor? Vilket kan förklara skillnaderna mellan kommuner?

Sen tror ju jag att olika förskolor och i viss mån olika förskoleanställda också gör sina egna tolkningar, och att det framförallt är då som vuxenuppfostran blir aktuell.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Lite KL

Det är inte så himla lätt att jobba på förskola alltid faktiskt... Hur ska man ställa sig till den enskilda föräldern som frågar om de får göra si eller så? Jag tycker att det är bra när det finns tydliga regler för hur verksamheten ska bedrivas, eftersom jag vill ha något att luta mig mot. Jag vill ABSOLUT inte särbehandla föräldrar och/eller barn och det är mycket lättare att vara rättvis mot alla om det finns tydliga nedskrivna regler för vad som gäller angående, t.ex., vistelsetid. Det är också lätt att olika personer i personalgruppen gör och säger olika saker, men med tydliga regler är risken mindre att någon ska särbehandlas/diskrimineras. Så jag ser faktiskt reglerna som en sorts kontroll för att alla föräldrar och barn får så lika och rättvis behandling som möjligt.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Kommunerna har väl rätt stor egen makt i dessa frågor? Vilket kan förklara skillnaderna mellan kommuner?

Jo, skillnader mellan kommuner är nog rätt självklara men det förklarar inte skillnaden mellan förskolor i samma kommun?!

Som ett ganska dagsfärskt exempel så tog vår förskola för något år sedan ett beslut på att 15h barn bara skulle få vistelsetid mellan 8-11, 5 dagar per vecka.

Alla andra förskolor i området satte tiderna i samråd med föräldrarna för att det skulle passa både;
1. barnet (tar det lång tid innan barnet kommer in i leken passar det bättre med längre pass)
2. barngruppen (få barnen att känna sig som en del av gruppen, vilka tider har bästisen)
3. personalen (när har de mest tid för "extra" barn och när pågår den främsta pedagogiska verksamheten)
4. föräldrarna (är nya bebisen ett kolikbarn som gör att det är svårt att komma upp i tid på morgnarna när bebin äntligen somnat etc.)

Jag kan ju säga att det slutade hur många barn som helst på vår förskola till förmån för de andra förskolorna i området.
Nu är regeln just borttagen till förmån för en "friare" tolkning.

Sen tror ju jag att olika förskolor och i viss mån olika förskoleanställda också gör sina egna tolkningar, och att det framförallt är då som vuxenuppfostran blir aktuell.

Vad jag förstår så finns det viss personal som tar sitt "myndighetsutövande" gentemot föräldrar på största allvar. Den energin anser nog jag skulle passa bättre att satsa på barngruppen istället.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Lite KL

Det är inte så himla lätt att jobba på förskola alltid faktiskt... Hur ska man ställa sig till den enskilda föräldern som frågar om de får göra si eller så? Jag tycker att det är bra när det finns tydliga regler för hur verksamheten ska bedrivas, eftersom jag vill ha något att luta mig mot. Jag vill ABSOLUT inte särbehandla föräldrar och/eller barn och det är mycket lättare att vara rättvis mot alla om det finns tydliga nedskrivna regler för vad som gäller angående, t.ex., vistelsetid. Det är också lätt att olika personer i personalgruppen gör och säger olika saker, men med tydliga regler är risken mindre att någon ska särbehandlas/diskrimineras. Så jag ser faktiskt reglerna som en sorts kontroll för att alla föräldrar och barn får så lika och rättvis behandling som möjligt.




Jag förstår att det är absolut lättast att jobba mot "oruckbara" regler där allt är svart eller vitt och man inte behöver ta personligt ansvar utan hela tiden kan hänvisa till "protokollet".
Jag tror dock att det lätt upplevs som både osmidigt och stelbent.

Jag har själv ingen bra lösning men om vi tar exemplet att en förälder frågar om den kan få hämta barnet en timme senare p.g.a. en klipptid så känns spontant som att jag som förskolepersonal skulle vara mer generös mot föräldern som har barn med en vistelsetid på 22h/vecka gentemot den föräldern som har barn med en vistelsetid på 44h/ vecka.

Och det hade ju inneburit en särbehandling av föräldrarna men på grunder av vad man tror/anser är bäst för deras barn. Vilket ju inte föräldrarna behöver hålla med om o.s.v........:angel:

Men frågan är om det verkligen varit rättvist att säga nej till båda. Barnet med lite vistelsetid kanske skulle behöva gå lite längre enstaka dagar för att lättare komma in i gruppen?!
 
Senast ändrad:
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag tror inte på särbehandling av vissa föräldrar. Gissa om att det skulle skapa obalans och osämja. Vem ska hitta på vilken förälder osm förtjänar att duttas med mer än någon annan?

Tänk om någon står med piskan på dig, men aldrig på Arne. Hur skulle du uppleva det? Du skulle nog hellre gilla att ni fick lika behandling och bemötande.

Nämen du vet Arne, han bröt benet 1987 och sedan dess får han ha sitt barn här när det passar trots att han inte anmäler sina tider eller betalar full tid. Det är så synd om honom. Nej jag tror hellre man får luta sig mot policyn inom förskolan i så fall så det blir lika för alla.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag säger absolut inte att jag sitter med alla svar och lösningar. Däremot tycker jag inte något av systemen är helt rättvisa.

Det system jag tycker skulle vara allra bäst är ett system där man har barnets bästa för ögonen och har en helhetssyn där man tar hänsyn till flera parametrar.

Lika lite som jag vill att någon står med piskan på mig och inte på Arne vill jag att jag drabbas av att Arne fifflar med tider eller missköter sig på sådant sätt att reglerna blir strängare och drabbar även mig trots att jag är "skötsam".


Jag tror inte på särbehandling av vissa föräldrar. Gissa om att det skulle skapa obalans och osämja. Vem ska hitta på vilken förälder osm förtjänar att duttas med mer än någon annan?

Tänk om någon står med piskan på dig, men aldrig på Arne. Hur skulle du uppleva det? Du skulle nog hellre gilla att ni fick lika behandling och bemötande.

Nämen du vet Arne, han bröt benet 1987 och sedan dess får han ha sitt barn här när det passar trots att han inte anmäler sina tider eller betalar full tid. Det är så synd om honom. Nej jag tror hellre man får luta sig mot policyn inom förskolan i så fall så det blir lika för alla.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Fast "stasireglerna" har knappast kommit till för att du eller Arne mfl missköter sig...

Tänk om någon, någon gång kunde tänka på de barn som faktiskt MÅSTE vara på förskolan 6.30-17 nästan alla dagar i veckan och vars vårdnadshavare kanske inte har möjlighet att ta fem veckors semester? Eller barn som får vara på förskolan för att hemmiljön brister på något sätt.

Kan inte dessa barn någon gång få vara i en mindre barngrupp?
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Vem ska hitta på vilken förälder osm förtjänar att duttas med mer än någon annan?

Kommunen kan fatta sådana beslut.
Om där föreligger särskilda behov så kan Kommunen ge vistelsetid för det.
Vi har t.ex. haft invandrarfamiljer som fått vistelsetid för att barnen skall integreras på ett bra sätt.
Jag kan mycket väl tanka mig att man som ensam boförälder kan få vistelsetid som avlastning.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag tror inte förskolorna själva egentligen får komma på såna regler utan det ska vara lika inom kommunen. Har dock ingen källa.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Det säger ju sig själöv att det ska vara så. Men beroende på hur chef och pesonal vill/vågar/orkar driva reglerna så blir det nog olika kulturer på olika förskolor.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jomen då finns det ett beslut på det. Inte för att jag gillar Arne bättre än Sar.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Det är det som är svårt om man ska tolka fritt och hitta på lite allt eftersom, att det ändå ska upplevas som rättvist och lika för alla... Bättre i så fall att ha tydliga regler som alla kan ta till sig. Och sen prata och leva efter det så att säga. Så alla vet om det.

Som det är nu vet man kanske inte vad som gäller helt enkelt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 283
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 066
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 134
Senast: Amha
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp