Bukefalos 28 år!

är det så här på alla dagis?

Sv: är det så här på alla dagis?

Tänk om någon, någon gång kunde tänka på de barn som faktiskt MÅSTE vara på förskolan 6.30-17 nästan alla dagar i veckan och vars vårdnadshavare kanske inte har möjlighet att ta fem veckors semester? Eller barn som får vara på förskolan för att hemmiljön brister på något sätt.

Kan inte dessa barn någon gång få vara i en mindre barngrupp?

Det är säkert olika på olika förskolor men hos oss finns knappt en kotte före kl7 eller efter kl 16, det får slå ihop 3 avdelningar och ändå får de max ihop 3 barn.

För ett barn som behöver så mycket vistelsetid kanske dagmamma vore ett bättre alternativ än förskola? Mer hemmiljö och antagligen mindre barngrupp.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Här har vi några stycken men det är nog ett utdöende släkte.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Hos oss har vi relativt många barn som kommer mellan kl 6.15 och 7.00. Vi har även kvar en hel del barn till kl 16.30 och 17.00. Två avdelningar, med totalt 22 barn.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Här har vi några stycken men det är nog ett utdöende släkte.

Nu vet jag inte var du bor men dessa barnen finns iaf överallt i Sthlms län. Och det handlar inte alltid om barn med ensamstående heltidsarbetande förälder utan också barn till "karriärister".
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Det är säkert det byråkratiskt rätta men jag tror inte att det är det rätta för en mamma som skulle behöva åka på en veckas semester själv för att orka vara en bra förälder de övriga 51 veckorna på året. Att kunna samordna med att pappan är ledig är kanske inte heller görligt i många fall. Och barnet hade i just detta fall fått mer pappatid och mindre förskoletid under mammans lediga vecka.

Det är mycket möjligt att hon behöver barnfri semester. Men vem ska då avgöra vem som har rätten att ha barn i barnomsorg för att man har behov av ensam semester? För att ett sånt resonemang ska fungera måste det ju finnas någon form av behovsprövning.

Jag ser dock samhällsvinsten även i TS fall. Om en vecka föräldrasemester normalt sett = ledigt barn i en vecka så blir det ju mindre bemanning. Det är ju därför kommunerna kan dra in på bemanning under juli månad och stänga förskolor vissa veckor. Så i slutändan är det klart att det gör skillnad. Inte denna enda vecka för detta enda barn, men för alla "enda" veckor för "enda" barn, om du förstår hur jag menar.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Inte samma barn väl (hoppas jag)?

På 'mitt' dagis är det rätt tomt före 7.30, och vid 16 är det typ tomt trots hopslagna avdelningar... jag vet att de barn som går längst vissa dagar kan gå till 17.45, det är det senaste jag sett.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Så uppenbarligen är det ju en fråga om en tolkning av reglerna som man gör på TS dagis.

Tja, alla regler tolkas ju i alla situationer där tjänstemän gör beslut/bedömningar om olika rättigheter/skyldigheter. Jag är inte alls säker på att just "TS dagis" gör tolkningen dock. Jag hoppas verkligen inte det. Mer sannolikt borde det väl vara TS kommun som gör den tolkningen. Och som jag fattat det utifrån vad jag läst i vår kommun så är de inte ensamma om den tolkningen.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jepps, så var det. Det var inte alls lika vanligt som man trodde (eller så slutade folk fuska när intygen dök upp...)

Fast grejen var ju att vabben minskade inte alls. Om många hade fuskat innan så borde det ju märkts.
Jag avskyr de där lapparna, tar tid från alla och dessutom glömmer jg av dem ibland :crazy:
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Lite KL

Det är inte så himla lätt att jobba på förskola alltid faktiskt... Hur ska man ställa sig till den enskilda föräldern som frågar om de får göra si eller så? Jag tycker att det är bra när det finns tydliga regler för hur verksamheten ska bedrivas, eftersom jag vill ha något att luta mig mot. Jag vill ABSOLUT inte särbehandla föräldrar och/eller barn och det är mycket lättare att vara rättvis mot alla om det finns tydliga nedskrivna regler för vad som gäller angående, t.ex., vistelsetid. Det är också lätt att olika personer i personalgruppen gör och säger olika saker, men med tydliga regler är risken mindre att någon ska särbehandlas/diskrimineras. Så jag ser faktiskt reglerna som en sorts kontroll för att alla föräldrar och barn får så lika och rättvis behandling som möjligt.

:bow:
Jag instämmer fullkomligt!! Annars blir det ju som du säger godtyckligt beroende på vem man frågar....
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Jag har själv ingen bra lösning men om vi tar exemplet att en förälder frågar om den kan få hämta barnet en timme senare p.g.a. en klipptid så känns spontant som att jag som förskolepersonal skulle vara mer generös mot föräldern som har barn med en vistelsetid på 22h/vecka gentemot den föräldern som har barn med en vistelsetid på 44h/ vecka.

Men då får man ju själv göra något slags eget regelverk i huvudet hos sig själv som förskollärare. Och hur gör man om det inte handlar om 22 kontra 44 timmar utan 22 kontra 28 timmar? Eller 38 kontra 42. Någonstans måste man ju dra även den egna gränsen, hur lätt kan det bli? Och hur lätt blir det som förälder; det gäller att välja rätt personal att tala med; så att man väljer "Välvilliga Veronica" som drar gränsen vid 30 timmar istället för "Sura Sofie" som drar gränsen vid 22 timmar. :crazy:
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Kommunen kan fatta sådana beslut.
Om där föreligger särskilda behov så kan Kommunen ge vistelsetid för det.
Vi har t.ex. haft invandrarfamiljer som fått vistelsetid för att barnen skall integreras på ett bra sätt.
Jag kan mycket väl tanka mig att man som ensam boförälder kan få vistelsetid som avlastning.
Precis!
Såna system tror jag de flesta kommuner har (är skyldiga att ha?) och då är det ju bara för den ensamma mamman som aldrig får någon barnfri semester att söka sådan avlastning!
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Vi har även kvar en hel del barn till kl 16.30 och 17.00.

Men det är väl inte samma barn som är där 6.15 som 17.00?

Jag tycker mig ha sett rätt mycket förskolepersonal med en något underlig tidsuppfattning, på så vis att kl 6.30-15.30 anses vara en kortare dagisdag än tex 9.30 till 16.30.

16.30 kallas i dessa sammanhang för "kvällen".
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Vi har inte alls få barn som går 6.30-17.30 regelbundet några gånger i veckan. 7.30-17 är rätt standard.
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Nu vet jag inte var du bor men dessa barnen finns iaf överallt i Sthlms län. Och det handlar inte alltid om barn med ensamstående heltidsarbetande förälder utan också barn till "karriärister".

Jag syftade alltså på dagmammor....:D
 
Sv: är det så här på alla dagis?

Men då får man ju själv göra något slags eget regelverk i huvudet hos sig själv som förskollärare. Och hur gör man om det inte handlar om 22 kontra 44 timmar utan 22 kontra 28 timmar? Eller 38 kontra 42. Någonstans måste man ju dra även den egna gränsen, hur lätt kan det bli? Och hur lätt blir det som förälder; det gäller att välja rätt personal att tala med; så att man väljer "Välvilliga Veronica" som drar gränsen vid 30 timmar istället för "Sura Sofie" som drar gränsen vid 22 timmar. :crazy:

Nej, det är ju just det, jag tycker inget av systemen är riktigt bra.
Och jag ser inte att något av systemen är helt rättvist, varken det behårda eller det mer flexibla.
Hade jag dock själv haft någon talan i frågan så hade jag valt ett mer flexibelt system.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 160
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
2 028
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 073
Senast: Amha
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 260
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp