Bukefalos 28 år!

Är det skäligt att ge en 11-åring en Iphone 7?

Intressant detta tycker jag som har barn i den åldern att allt snabbt blir muta eller hot.
Upplever att båda är så glasklara hos mig som vuxen men att i varje fall mitt barn har svårt att greppa båda delarna.
Vi har veckopeng och en - men då ska du plocka undan på rummet regel. Och den är svår... För vi tycker olika om att plocka undan och om motivationen inte finns är inte veckopengen så viktig ändå och det blir ett vettigt beslut att inte städa och inte få pengar.

Ofta fungerar det bättre att säga att nu hjälper du mig att städa ditt rum och sen njuta av vad fint det blev.
Jag gillar tanken att man lär sig bidra till familjen och att man sköter sig osv. Men egentligen tror jag resonemanget är felvänt.
Jag tror att barn "sköter sig" för att det känns lätt och roligt och det gäller att hitta dit på ett sätt som passar. Det är säkert inte resorna som gör att @Sofie_B s barn
 
Ja, fast det är (väl?) ingen som har sagt så, att man måste sköta sig i alla framtid för annars. Jag tycker i båda fallen att det väldigt mycket är en fråga om hur man lägger upp det. Jag skulle aldrig säga "städa nu så får du chips". Däremot så skulle jag mycket väl kunna säga "om vi ska hinna mysa i soffan med chips ikväll så gäller det att vi alla hjälps åt nu, vad kan du göra?". Det är ju fortfarande städning och chips det handlar om, men ändå stor skillnad tycker jag. :)

Jo, visst är det så, men frågan är hur mycket man kan kräva att barnen själva ska inse det. Jag känner personligen inte många under 13 år som inser konsekvensen av att inte sköta sin skolgång, vad det leder till i långa loppet.
Neej men om barnet är under 13 och inte kan förstå det så känns även -mobiltelefon vid jul som långsiktig målbild. Då skulle ju snarare det iofs knasiga, ett gelehallon för varje räknat tal/50 kr för varje läst bok, kännas som mer rakt av motiverande. Om skolan alltså är ett reellt och omedelbart problem.

Själv gillade jag då aldrig att höra i slutet av oktober att om jag inte är snäll resten av hösten blir det inga julklappar, lite vagt liksom.

Men det är väl just det där med upplägget som jag och någon till kommenterar.
 
Senast ändrad:
Problemet är att om folk inte köper färre och hållbarare tjänster och varor än vad vi gör idag så kommer miljön och jorden förändras så drastiskt att färre jobb blir en bisak i sammanhanget. :( Men jag kan ha fel, och då vill jag gärna ta del av de källor som visar på det.
@Lobelia Man kan ju tänka sig en situation där folk köper färre och dyrare saker kanske?
Tex handgjorda X eller Y och gräsbetande utegångskor.
 
Missade lite:D
Jo tänker att barnen sköter sig för att det känns bra och inte för att få resa eller av rädsla för att inte få det.
 
Det jag reagerar på mest är att ni genom att linda in era krav och att tala om och diskutera dem tror att ni hotar/mutar mindre än de som gör det uppenbart. Jag ser det inte som fel att ställa krav och muta på rimliga nivåer men inse att det är faktiskt är mutor/krav väldigt lika om du får betyg x (givetvis valt så det är ett rimligt krav och givetvis kan man även diskutera dessa med barnen). Skillnaden ligger i formulering och mätbart och inte i om det är muta/hot eller inte.

Nej, jag tror/relaterar det inte till vad andra gör som gör det mer uppenbart. Det bryr jag mig inte så mycket om, mer än att jag tror att det för oss skulle fungera sämre (=vara mycket mer kortsiktigt). Jag vill inte "köpa" ett visst betyg med en muta och jag tycker att det är betydligt mer osmakligt än att hålla det på en generell nivå som att "sköta" skolan, för att ett visst betyg är = med en belöning är väldigt konkret och något mer generellt som att sköta skolan tillåter att man gör mycket större justeringar efter rådande omständigheter. Allt man kan begära är ju att dom gör sitt bästa, sen är prestationen ofta beroende av andra faktorer som hur man mår i livet osv. Så är det ju även för oss vuxna, att vår prestation pendlar men att vår ansträngning är (eller kan vara) hyfsat konstant.
 
Nej, jag tror/relaterar det inte till vad andra gör som gör det mer uppenbart. Det bryr jag mig inte så mycket om, mer än att jag tror att det för oss skulle fungera sämre (=vara mycket mer kortsiktigt). Jag vill inte "köpa" ett visst betyg med en muta och jag tycker att det är betydligt mer osmakligt än att hålla det på en generell nivå som att "sköta" skolan, för att ett visst betyg är = med en belöning är väldigt konkret och något mer generellt som att sköta skolan tillåter att man gör mycket större justeringar efter rådande omständigheter. Allt man kan begära är ju att dom gör sitt bästa, sen är prestationen ofta beroende av andra faktorer som hur man mår i livet osv. Så är det ju även för oss vuxna, att vår prestation pendlar men att vår ansträngning är (eller kan vara) hyfsat konstant.
Justeringar efter rådande omständigheter kan man göra oavsett vad för krav man har och man kan uttrycka det på många vis (minst godkänt i allt istället för VG i visst ämne - högre belöning för högre betyg etc). För mig leker du bara med formuleringar och försöker få ditt vis att verka bättre och se mindre ut som en muta/bestraffning som du verkar anse som fult/sämre. För den som inte får (eller får) göra de roliga eller får fina presenter eller vad det kan vara så spelar det mindre roll hur det formulerats så länge det är på ett vettigt vis.
 
Justeringar efter rådande omständigheter kan man göra oavsett vad för krav man har och man kan uttrycka det på många vis (minst godkänt i allt istället för VG i visst ämne - högre belöning för högre betyg etc). För mig leker du bara med formuleringar och försöker få ditt vis att verka bättre och se mindre ut som en muta/bestraffning som du verkar anse som fult/sämre. För den som inte får (eller får) göra de roliga eller får fina presenter eller vad det kan vara så spelar det mindre roll hur det formulerats så länge det är på ett vettigt vis.

Ja, och för mig är det just det som gör stor skillnad, dvs justeringarna och sättet man uttrycker det på. Anledningen till att jag "leker med formuleringar" är för att jag försöker hitta ett sätt att förmedla vad jag menar då det inte känns som att det riktigt går fram och då måste man prova nya vägar. Jag har inget behov av att vårt sätt ska se/verka bättre, jag känner mig som sagt väldigt trygg i hur våra barn uppfostras och hur det fungerar i vår familj. Sen är det alltid nyttigt och roligt att diskutera saker och få höra hur andra ser på det, kanske ändrar man sig, alltid lär man sig något och kanske blir man bara ännu tryggare i sin egna övertygelse! :)
 
Ja, och för mig är det just det som gör stor skillnad, dvs justeringarna och sättet man uttrycker det på. Anledningen till att jag "leker med formuleringar" är för att jag försöker hitta ett sätt att förmedla vad jag menar då det inte känns som att det riktigt går fram och då måste man prova nya vägar. Jag har inget behov av att vårt sätt ska se/verka bättre, jag känner mig som sagt väldigt trygg i hur våra barn uppfostras och hur det fungerar i vår familj. Sen är det alltid nyttigt och roligt att diskutera saker och få höra hur andra ser på det, kanske ändrar man sig, alltid lär man sig något och kanske blir man bara ännu tryggare i sin egna övertygelse! :)

Fast justeringar kan man göra oavsett så det är ingen skillnad och uttrycka sig nyanserat och välformulerat kan man också göra även om man kör med rak kommunikation utan omskrivningar. Vad man föredrar beror mycket på hur man är som person, vilken kommunikationsstil man föredrar.

Likväl som att om min man skulle bete sig oschysst skulle jag avboka en weekend eller en resa som var inplanerad för vår skull, jag skulle inte ha lust att lägga pengar på att åka på en dyr resa med någon som inte har betett sig schysst.

Jag förstår inte konceptet att straffa folk som inte uppfört sig genom att avboka resor (varken för barn eller vuxna), och absolut inte vuxenuppfostran. Och tala om att straffa folk. Resor kan man använda för att skapa gemenskap och lappa ihop trasiga relationer och diskutera vad som gick snett om det nu inte funkar. Som vuxen hade det varit en riktig relationsdödare oavsett om det är ett förhållande eller en resa med en vän. Klart om man inte längre har lust att resa så kan man stanna hemma, men straffavboka njae....

Att inte ge presenter eller inte boka resan alls kan jag köpa, men avboka/boka till en mindre attraktiv destination är verkligen ett iögonfallande straff.
 
Missade lite:D
Jo tänker att barnen sköter sig för att det känns bra och inte för att få resa eller av rädsla för att inte få det.
Och gör de det så finns det ingen anledning att avstå från att resa eller villkora resan (hur välformulerat och subtilt det än är).
 
Och gör de det så finns det ingen anledning att avstå från att resa eller villkora resan (hur välformulerat och subtilt det än är).
Nej precis.
Jag jobbar heller egentligen inte för att få högre lön- även om jag tycker att jag borde få det. Jag jobbar på bra för att det ger mig något. Saker blir klart, folk blir glada, livet känns trevligt.
Försvinner den känslan presterar jag sämre oavsett mutor eller straff. Ett straff- typ att bli uppsagd och inte få lön om jag inte går dit gör kanske att jag masar mig dit tills jag hittar något bättre. Men med minimiprestation. På samma vis hade jag först tyckt det var motiverande om någon lovat mig en rolig resa om jag jobbar bra. Men det hade snabbt liksom vattnets ur tror jag. Och även om det kanske gjort att jag kämpat lite extra hade man fått vifta med mutanter oftare och oftare och när resan väl var gjord hade jag växlat ner...

Motivation är svårt som fan...
 
Nej precis.
Jag jobbar heller egentligen inte för att få högre lön- även om jag tycker att jag borde få det. Jag jobbar på bra för att det ger mig något. Saker blir klart, folk blir glada, livet känns trevligt.
Försvinner den känslan presterar jag sämre oavsett mutor eller straff. Ett straff- typ att bli uppsagd och inte få lön om jag inte går dit gör kanske att jag masar mig dit tills jag hittar något bättre. Men med minimiprestation. På samma vis hade jag först tyckt det var motiverande om någon lovat mig en rolig resa om jag jobbar bra. Men det hade snabbt liksom vattnets ur tror jag. Och även om det kanske gjort att jag kämpat lite extra hade man fått vifta med mutanter oftare och oftare och när resan väl var gjord hade jag växlat ner...

Motivation är svårt som fan...
Vi fick en resa efter ett väl genomfört projekt vid ett tillfälle. Det var en uttalad belöning till gruppen och som avslut på projektet. Det var kanske 50 pers med. Alla som berörts. Och som annonserades i slutfasen. Det var varken muta eller bestraffning, hade vi inte fått den hade ingen vetat det och arbetet var i sort genomfört. Ett mycket bättre koncept än att utanonsera den som belöning till de som skött sig eller liknande.
 
Alltså på ett sätt håller jag med dig, och på ett sätt inte. Jag tycker heller inte att man ska ”muta ” barnen till att sköta sig, men samtidigt är det väl inget konstigt resonemang att man vill att vardagen ska flyta och att barnen ska försöka någorlunda så gott de kan för att det som förälder ska kännas värt och roligt att göra det där lilla extra.
Klart man kan, men om jag växlat perspektiv och utgår liter egoistiskt ifrån mig själv så har jag helt enkelt inte LUST att t ex dra i väg till ett lekland med barn som för dagen är sura eller slåss hej vilt med varandra.
 
Men man kan ju göra det där lilla extra som förälder ändå? Alltså visst använder jag också belöningar i form av nu äter vi chips när vi alla städat sina rum typ men det känns så utstuderat och satt i system för vissa föräldrar att det blir en belöningsindustri av typen nu ska du sköta skolan annars får du ingen ny mobiltelefon. Och det är det jag reagerar emot. Det rör ju egentligen inte smidiga lösningar i vardagen som nog de flesta föräldrar använder sig av.
Det var det här jag svarade på ovan, men rågade klicka på mitt eget, förra inlägg ;)..
 
Klart man kan, men om jag växlat perspektiv och utgår liter egoistiskt ifrån mig själv så har jag helt enkelt inte LUST att t ex dra i väg till ett lekland med barn som för dagen är sura eller slåss hej vilt med varandra.
Åh andra sidan så lär de fortsätta och vara arga och sura i större utsträckning om man är hemma än om man hittar på något kul så det kan vara egoistiska skäl att åka till leklandet
 
Skoltävlingar bör alltså bannlysas. I alla former. Där är det ju klart uttalat att den som är bäst vinner. Vare sig det är match eller uppsatsskrivning.

Jag tycker absolut att det är vettigt att visa barn konsekvenser. Tar man i elstaketet får man en stöt.VARJE gång. Lägger man handen på varma plattan, bränner man sig. VARJE gång.

Vem ger en ny mobil till en avkomma som ständigt kommer hem för sent, skiter i sina läxor och är otrevlig mot syskon och föräldrar? Borde det i så fall inte vara den yttersta motivationen att bättra sig - att omgivningen har 100 kinder att vända upp?
 
Åh andra sidan så lär de fortsätta och vara arga och sura i större utsträckning om man är hemma än om man hittar på något kul så det kan vara egoistiska skäl att åka till leklandet
Det är ju inte så att jag drar tillbaka ett löfte när vi står i dörren, snarare att det liksom bara inte blev av i så fall. Att ge och ge och inte få något tillbaka i form av att (framförallt lite äldre) barn är shyssta och samarbetar känns liksom lite för dränerande. En 9+ -åring förstår det i normalfallet, och det är ju äldre barn tråden handlar om.

Och ja, EN gång har jag efter en simskola "dragit in" utlovad glass då barnen bara bråkade. Inte för att jag egentligen missunnade glassen (de fick hemma sen) men för att jag helt ärligt kände att det räckte och att det var bättre att åka rakt hem.
 
Det är ju inte så att jag drar tillbaka ett löfte när vi står i dörren, snarare att det liksom bara inte blev av i så fall. Att ge och ge och inte få något tillbaka i form av att (framförallt lite äldre) barn är shyssta och samarbetar känns liksom lite för dränerande. En 9+ -åring förstår det i normalfallet, och det är ju äldre barn tråden handlar om.

Och ja, EN gång har jag efter en simskola "dragit in" utlovad glass då barnen bara bråkade. Inte för att jag egentligen missunnade glassen (de fick hemma sen) men för att jag helt ärligt kände att det räckte och att det var bättre att åka rakt hem.
Det enda jag konstaterade var att man kan göra något roligt för barnen av egoistiska skäl, för att det är jobbigt med bråkande ungar. Jag kommenterade inte eventuell utlovad belöning över huvudtaget,
 
@Sofie_B Hur blev det med iPhonen sen? :)

Den är inköpt och väntar på födelsedagen. visade sig att flera av hans närmaste vänner också kommer att på olika sätt få IPhone 7 eller 8 (en del i present, en del har sålt jultidningar och fått det som premie osv), och då kändes det lite lättare att fatta beslutet (för det jag startade tråden för var ju inte för att diskutera det som det har utvecklats till, att behandla huruvida det är skäligt att förvänta sig visst mått av skötsamhet när man får ”lite extra” av föräldrarna eller inte.)
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 332
Senast: ptr
·
Samhälle https://www.gp.se/ledare/d%C3%A4rf%C3%B6r-vill-ingen-l%C3%A4ngre-revoltera-mot-svensson-livet-1.39753355?fbclid=IwAR3BYWlNo-IXhhtcYWZbr2h...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
14 098
Senast: BornAgain
·
IT & mobiler Jag har sen en tid tillbaka börjat fundera på att köpa en ny mobil, då den jag har börjar ge upp efter 5 års trogen service. Jag har...
Svar
16
· Visningar
950
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 588
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp