Bukefalos 28 år!

Är det skäligt att ge en 11-åring en Iphone 7?

Sofie_B

Trådstartare
Vi står i valet och kvalet om vi ska ge mannens äldsta son en Iphone 7 i kombinerad födelsedagspresent (fyller 17/12) och julklapp. Det är det enda han önskar sig och det är hans idé att han i så fall "bara" ska få detta. Han ska dock få lite kläder också som vi redan har köpt, men det står väl inte direkt på önskelistan så det får räknas som bonus.

Han ska också ha ett paintballkalas som kommer kosta ungefär 3000 kr. Telefonen kostar idag ungefär 6 500 kr.

Är det här skäligt? Jag känner att jag har noll koll egentligen på vad som är rimligt att ge barn. Vi har ekonomin för det så det är inte där skon klämmer, utan mer om det faktiskt är rimligt. Han har en Iphone 6 idag som han har fått ärva av mig, den fick han förra året. Den är väl lite sisådär vad gäller batteritid, men den fungerar. Det är alltså inte så att han MÅSTE ha en ny telefon, men kanske att hans kommer att ge upp någon gång under 2018.

Vad säger ni? Vad tycker ni är rimligt att ge era barn som är runt den här åldern och vad ger deras kompisars föräldrar?
 
Njaaa jag tycker personligen att det är att ta i alltså. Även om jag hade pengarna, hade jag tagit det som ett tillfälle att snacka värde och ekonomi med honom. Nästan 10 000 spänn som det ju blir i realiteten känns för mig jättedyrt, och han har ju till och med en fungerande lur.
Jag hade passat på att snacka om slit-och-slängmentalitet och miljöpåverkan när jag ändå var i gång också :)

Vilken ålder snackar vi, förresten? Hittar inte det i ts.
 
Njaaa jag tycker personligen att det är att ta i alltså. Även om jag hade pengarna, hade jag tagit det som ett tillfälle att snacka värde och ekonomi med honom. Nästan 10 000 spänn som det ju blir i realiteten känns för mig jättedyrt, och han har ju till och med en fungerande lur.
Jag hade passat på att snacka om slit-och-slängmentalitet och miljöpåverkan när jag ändå var i gång också :)

Vilken ålder snackar vi, förresten? Hittar inte det i ts.
Står i rubriken :p
 
Att ge en 11-åring en iPhone 7 kan vara rimligt beroende på en massa faktorer. Jag höjde inte på ögonbrynen innan det näst sista stycket.

Att ge en 11-åring, eller vem som helst, som har en fungerande iPhone 6 en iPhone 7 är i mina ögon helt galet.
 
Njaaa jag tycker personligen att det är att ta i alltså. Även om jag hade pengarna, hade jag tagit det som ett tillfälle att snacka värde och ekonomi med honom. Nästan 10 000 spänn som det ju blir i realiteten känns för mig jättedyrt, och han har ju till och med en fungerande lur.
Jag hade passat på att snacka om slit-och-slängmentalitet och miljöpåverkan när jag ändå var i gång också :)

Vilken ålder snackar vi, förresten? Hittar inte det i ts.

11 år, jag skrev det i rubriken men skulle kanske ha skrivit med det i inlägget också. :)

Ja, det är det där jag tycker är så svårt. Jag tycker också att det är lite mycket, speciellt eftersom dom får väldigt mycket i övrigt också. Bara i november, december och januari är det lekland, Idol-final och en resa till Åre, utöver födelsedagskalas x 2 per barn (ett för vänner, ett för familj) och jul. Det känns ju som att dom inte alls förstår innebörden av pengar, men å andra sidan tror jag inte att jag fattade särskilt mycket när jag var liten heller. :p Tror inte riktigt att man kan förstå innan man börjar tjäna sina egna pengar.

Vi pratar mycket om att för att få saker så förväntas det att man sköter sig tillbaks. Har en bra attityd, hjälper till hemma, sköter skolan, inte hittar på tok etc. Just 11-åringen är den som sköter det sämst (vi har även en 9-åring i familjen), men jag vet inte vart man ska dra gränsen. Hur höga krav man kan ställa på en 11-åring liksom. Jämfört med många andra 11-åringar är han en ängel, men å andra sidan tycker jag inte alltid att det säger så mycket för jag tycker inte riktigt att alla föräldrar har den pli på sina barn som man borde ha. :angel:
 
Att ge en 11-åring en iPhone 7 kan vara rimligt beroende på en massa faktorer. Jag höjde inte på ögonbrynen innan det näst sista stycket.

Att ge en 11-åring, eller vem som helst, som har en fungerande iPhone 6 en iPhone 7 är i mina ögon helt galet.

Ja, det blir ju en väldigt konsumtion, men å andra sidan känns det ju som att hela samhället är uppbyggt så. Speciellt för den yngre generationen.. Men så har det väl alltid varit, att det är viktigt att ha "rätt" grejer iofs.

Det jag kan se som en fördel är att hans telefon troligen ger upp innan nästa födelsedag, så får han andra saker nu blir det ju inköp av en telefon någon gång under året. Nu "sväljer" ju födelsedagen något som framöver kommer att behövas i alla fall = mindre konsumtion.
 
Jag förstår öht inte varför barn ska få så dyra leksaker men det är en annan sak. (Å andra sidan så kommer min dotter få en ponny och det är ju ännu dyrare men ändå.)

Om det vore mitt barn hade hon inte fått en telefon öht utan fått köpa en själv. Hur ni ska göra är ju upp till er men jag ser inte poängen i att ge en ny telefon när den gamla fungerar.
 
Jag förstår öht inte varför barn ska få så dyra leksaker men det är en annan sak. (Å andra sidan så kommer min dotter få en ponny och det är ju ännu dyrare men ändå.)

Om det vore mitt barn hade hon inte fått en telefon öht utan fått köpa en själv. Hur ni ska göra är ju upp till er men jag ser inte poängen i att ge en ny telefon när den gamla fungerar.

Jo, jag förstår ju att det är upp till oss, men jag frågar för att få en känsla av hur andra resonerar och vad som är vanligt för barn i den här åldern idag. :)
 
När jag var barn och ville ha något dyrare så fick jag spara ihop till halva kostnaden själv. Kan han inte spara ihop pengar och köpa den senare?

Inte bara genom att spara veckopengen, det får han alldeles för lite för så det skulle ta väldigt lång tid. Isf lär vi ge pengar i present och det känns tråkigare än att ge en sak han önskar sig.
 
11 år, jag skrev det i rubriken men skulle kanske ha skrivit med det i inlägget också. :)

Ja, det är det där jag tycker är så svårt. Jag tycker också att det är lite mycket, speciellt eftersom dom får väldigt mycket i övrigt också. Bara i november, december och januari är det lekland, Idol-final och en resa till Åre, utöver födelsedagskalas x 2 per barn (ett för vänner, ett för familj) och jul. Det känns ju som att dom inte alls förstår innebörden av pengar, men å andra sidan tror jag inte att jag fattade särskilt mycket när jag var liten heller. :p Tror inte riktigt att man kan förstå innan man börjar tjäna sina egna pengar.

Vi pratar mycket om att för att få saker så förväntas det att man sköter sig tillbaks. Har en bra attityd, hjälper till hemma, sköter skolan, inte hittar på tok etc. Just 11-åringen är den som sköter det sämst (vi har även en 9-åring i familjen), men jag vet inte vart man ska dra gränsen. Hur höga krav man kan ställa på en 11-åring liksom. Jämfört med många andra 11-åringar är han en ängel, men å andra sidan tycker jag inte alltid att det säger så mycket för jag tycker inte riktigt att alla föräldrar har den pli på sina barn som man borde ha. :angel:

Nu kan jag säga att jag var extremt medveten om pengars värde i den åldern och att vi inte hade råd med vad som helst. Mina föräldrar var verkligen inte rika (även om jag aldrig saknade något). När det gällde dyrare saker fick jag spara till dem, iaf till hälften.

Hade jag haft barn hade jag inte köpt en så dyr telefon, speciellt inte när han har en som fungerar. Någonstans måste de börja lära sig vad saker kostar och att hejdlös konsumtion inte är bra på många nivåer.
 
Åh, han skulle bli såå besviken (tror att mycket av grejen är just att det är "coolt" och "rätt" att ha just en 7:a) men det är en jättebra idé. :idea: Ska fundera lite på det och prata med min man!
Det är nog jätteviktigt att ha rätt saker och märkeskläder men tänk alla de som faktiskt inte har råd med alla dyra märkesgrejer? Jag skulle inte vilja vara med att trissa upp kraven på det i skolan.
 
Jag tycker att det är en alldeles för dyr present för ett barn. Dels för att man lätt glömmer och tappar saker i den åldern, men även av ren princip. Det är kanske lättare sagt än gjort, men jag hade heller inte velat vänja mina barn vid en sådan sorts konsumtion där man får en ny svindyr telefon trots att man redan har en som är modern, värdefull och fungerande

Jag upplever att jag är ganska obrydd när det gäller tekniska prylar jämfört med många av mina vänner (jag köper sällan den allra nyaste telefonen, byter aldrig ut dator/telefon förrän jag absolut måste, vill alltid lägga så lite pengar som möjligt på nya tekniska prylar och så vidare) och inbillar mig att det är för att mina föräldrar helt enkelt aldrig vande mig vid att det var "normalt". Jag hade inte mobiltelefon förrän jag var 15 (och då min morbrors gamla) och fick inte min egen laptop förrän jag tog studenten, till exempel. Jag kände inget behov av det förrän då, samtidigt som jag hade vänner med MacBooks och iPhones redan som 12/13-åring.

Nu är det ju ett annorlunda och betydligt mer tekniskt samhälle vi lever i jämfört med för 10 år sedan (jag är född 91), så jag förstår att min historia inte är helt applicerbar, men jag kvarstår ändå vid att jag tycker det verkar onödigt av flera anledningar.
 
Iphone 7 är förövrigt inte den nyaste, det finns tydligen en 8 nu.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 331
Senast: ptr
·
Samhälle https://www.gp.se/ledare/d%C3%A4rf%C3%B6r-vill-ingen-l%C3%A4ngre-revoltera-mot-svensson-livet-1.39753355?fbclid=IwAR3BYWlNo-IXhhtcYWZbr2h...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
14 098
Senast: BornAgain
·
IT & mobiler Jag har sen en tid tillbaka börjat fundera på att köpa en ny mobil, då den jag har börjar ge upp efter 5 års trogen service. Jag har...
Svar
16
· Visningar
950
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 588
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp