Bukefalos 28 år!

Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag vet nog 3 hästar som är utlånade på foder för att säljaren inte får tag i en köpare till det pris säljaren önskar. Jag vet oxå uppfödare som inte sålt hästar på länge ock inte ens orkar annonsera utan använder sig avdjungeltrumman. Har säljare och köpare för stor skillnad på värde å kvalite? Jag tycker synd om månskens uppfödarna. Tänk er vilket slit i många år å så vill ingen köpa.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag sålde min för sexsiffrigt belopp. Fast jag sålde även häst när denna sk ekonomikris började. Den blev såld på ca två veckor. Jag förstår dock om många säljare har svårt att få sålt sina hästar. Många säljare presenterar sina hästar för dåligt. Kan inte erbjuda filmer och erbjuder man en film så kanske det är en minut i en gångart eller film från en dålig kamera där allt bara hackar sig fram. Det lockar ju inte direkt till sig köpare. Eller annonser utan bild eller film. Om man svarar på tex en försäljningsannons och ber om att få bättre presentation och säljaren bara svarar "kom hit och träffa hästen istället" så tappar även dessa många köpare. Inte alla slänger sig kanske iväg 100 mil eller dylikt för att kolla på grisen i säcken.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Där tror jag att du har en poäng. När jag fick svar på min annons var de flesta utan bilder och ganska torftig beskrivning. De värsta var de som skrev ring mig jag har nog en häst som kan passa. Den häst jag så småningom köpte presenterades redan vid första kontakten med jättefina bilder där hela hästens personlighet fångades i ögonen. Säljaren hade verkligen ansträngt sig. Så självklart blev jag intresserad och åkte och tittade, vilket jag förmodligen inte hade gjort annars. Och ljuva toner uppstod:love:
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag tror som du att annonserna är för dåliga många gånger. Inte minst bilderna. En bra bild är jag övertygad om kan dra åt sig mååånga även om hästen egentligen inte stämmer överens helt med vad man tänkt sig.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Det kan jag hålla med om, jag tror många säljare inte förstår kunden. Om jag som köpare tänker 6 siffrigt i ett hästköp så är jag ju redan inställd på att hästen kostar så å då ser jag den med lite andra ögon. Den är dyr- kvalite. Om jag som säljare är lite slarvig och inte kan presentera hästen på ett fördelaktigt sätt så drar köparen öronen åt sig å vill betala mindre, inte ha eftersom jag tror att inom ridsport så tror man att man får det man betalar för. Dyrt- bra?men jag lägger ingen värdering i säljarens beteende.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Men då kan du väldigt gärna få leta fram en snäll och trevlig individ åt mig, som inte varit sjuk/skadad så det har ngn betydelse för framtida bruk.
Med vettig gång och kan lyfta lite på benen.
Normal i skallen.
Inte använd allt för mkt i ung ålder hellre ung och orörd än ung och "kan allt".
Helst under 160 i mkh och inte allt för smäcker men inte tung heller.

Åh det finns ju en jättefin 158 centimeters-häst till salu nu för vettiga pengar. Har bara sett annonsen och filmerna (på en av de stora hästannonssidorna), så jag vet ju inte om den har varit skadad, men den ser ut att stämma bra in på dina önskemål. Får väl inte länka här och du har säkert redan sett den om du läser annonserna aktivt, men jag är iaf stormförtjust i alla Bernsteinhästar... ;)
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Vart hittar man dom hästarna då?

Jag har suttit i typ 2 år och letat efter en mindre (155-165 i mkh) storhäst som ska fungera till allt gärna ung och utan skador.

Det enda jag hittar kostar multum och är i min värld inte ens i närheten av att vara värda de belopp som folk annonserar ut för.

Hästarna blir inte sålda och säljarna gnäller utan att göra något åt priset?

Finns ju en ung holländska till salu för under 30´ här på Buke..
Det tycker inte jag är dyrt...
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag vet nog 3 hästar som är utlånade på foder för att säljaren inte får tag i en köpare till det pris säljaren önskar. Jag vet oxå uppfödare som inte sålt hästar på länge ock inte ens orkar annonsera utan använder sig avdjungeltrumman. Har säljare och köpare för stor skillnad på värde å kvalite? Jag tycker synd om månskens uppfödarna. Tänk er vilket slit i många år å så vill ingen köpa.

Säkert är många av dom som ägaren bara skulle avla till sig själv efter lilla söta stoet med både spatt o lösa benbitar o gud vet allt. Som inte alls skulle varit i avel.
Men nu har man inte råd att ha den eller nåt annat skäl.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag/Vi är nog rätt kräsna och vet vad vi letar efter. Men när jag satt in köpes-annons tycker jag att många övervärderar sina hästar. Och jag vill inte köpa ner mig liksom...
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Fast avlar jag till mig själv så kan ju folk skita i vad jag avlar på om jag ska ha avkomman själv.

Blir så irriterad ibland när folk klagar på att man avlar på "usla" ston, är det till en själv så är ju avkomman till nytta och glädje. Då är det väl värre att spotta ut massa hästar att sälja när ingen vill köpa.

Jag avlar fram mina egna hästar och har inte det minsta intresse av andra uppfödningar.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Fast avlar jag till mig själv så kan ju folk skita i vad jag avlar på om jag ska ha avkomman själv.

Blir så irriterad ibland när folk klagar på att man avlar på "usla" ston, är det till en själv så är ju avkomman till nytta och glädje. Då är det väl värre att spotta ut massa hästar att sälja när ingen vill köpa.

Jag avlar fram mina egna hästar och har inte det minsta intresse av andra uppfödningar.

Jamen det är ju det jag säger, om du vill behålla din egen uppfödning efter skitsto så fine.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag sålde en häst igår. La ut annonsen för någon vecka sedan och har fått i snitt 5 telefonsamtal/mail om dagen. Dock inte så många som provridit för först tävlade han och sen ville den första som provred honom ha honom. Så för min del var det inte så särskilt svårt att sälja häst. Men jag la ut honom en sväng i höstas också, då till billigare pris dessutom och då var det inte alls lika många som hörde av sig. Så det kanske börjar bli lättare att sälja hästar igen?
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Så hela marknaden är helt fel det är inte priserna som ska sjunka vi ska inte föda upp mer hästar just nu :crazy: Hoppas alla drar i handbromsen nu och inser detta.

Här anser jag att du har fel. Det är inte de svenska hästarna som fyller marknaden, det är importerna! Massor av folk köper hästar från försäljningsstall där hästar importeras på löpande band från t.ex Holland, Tyskland och Irland. Jag tror att marknaden snabbt hade blivit bättre om vi slutat importera så mycket och istället koncentrerat oss på att förbättra den svenska aveln. För det är trots allt så att det inte är de bästa, friskaste hästarna som holländarna och irländarna säljer till Sverige...

Hur svårsålt det är beror också på vad man har att sälja. Jag hade två hästar till salu i somras och fann intresset stort. Men då hade jag nog också vad marknaden letade efter;
Ett 7-årigt mindre sto med meriter upp till 1,20. Okomplicerad - en perfekt juniorhäst. Prisklass strax under 100 000.
En 5-årig valack under 1,60m som startat lokalt i både hoppning och dressyr. Lättriden allroundhäst. Perfekt hobbyhäst som ändå hade framtiden för sig. Utgångspris 65 000.
Jag hittade bra köpare till båda hästarna på 1,5 resp 2,5 månader. Det tycker jag är helt okej!
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Här anser jag att du har fel. Det är inte de svenska hästarna som fyller marknaden, det är importerna! Massor av folk köper hästar från försäljningsstall där hästar importeras på löpande band från t.ex Holland, Tyskland och Irland. Jag tror att marknaden snabbt hade blivit bättre om vi slutat importera så mycket och istället koncentrerat oss på att förbättra den svenska aveln. För det är trots allt så att det inte är de bästa, friskaste hästarna som holländarna och irländarna säljer till Sverige...

Jag letade aktivt häst från agusti förra året. Jag var ute efter en 07:a eller 08:a med gångarter för MSV dressyr och hoppförmåga till 1.20 i hoppning. För det första så är folk mkt dåliga på att göra bra annonser, värdelösa bilder och filmer som inte säger någonting om hästen. Sen blev jag alltid jättebesviken när jag åkte och tittade på hästar. De var jättefula om hovarna, snett musklade, låsningar i kroppen, galliga ben och till och med halta hästar visade folk. Av alla hästar jag tittade på så var det en som skulle ha gått igenom UA på en besiktning för min Veterinär. Ovanpå detta så tyckte jag att alla satt ett överpris på sina hästar.

Tillslut åkte jag och min man ner till Tyskland i 4 dagar och tittade på hästar. Kvalitén är en helt annan där nere för att inte tala om prisbilden. Jag fann min drömhäst och med inköpspriset, röntgen (export + rygg), vet.besiktning på klinik, hälsointyg, transport till Sverige och besiktning hemma så betalade jag halva priset för honom mot vad vissa skulle ha här hemma för sina halta svenskfödda hästar! Till på köpet så fick vi goda vänner där nere som kommer och hälsar på oss i sommar.

Så jag förstår varför folk importerar istället för att köpa svenskfött!!!
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag tycker synd om de som säljer hästar idag. Jag vet hästar som varit till salu mer än ett år. Och då pratar jag om vettiga hästar med bra stam och ingen skadehistorik och inga överpriser alls.

Om ingen köper hästen är det ett överpris oavsätt stam eller skadehistorik.
Jag kan tycka att priserna på ridhästar är alldeles för höga idag.
Jag har varit ute och besiktigat hästar åt kunder och det känns som att priserna är minst 30% över det man skulle vara beredd att ge...
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

I våras såldes min foderhäst. Det var ett sv halvblod på 9 år. Inte startat så mycket, men fin dressyrstam och rörde sig mycket trevligt. Kunde hoppa men var mer åt dressyrhållet.

Hade haft en tumör i huvudet som vet tagit bort för ett par år sedan.

Det tog 3 veckor från att han lades ut på annons tills den dagen han åkte till sitt nya hem. Tyckte ägaren fick mycket mer för honom än vad han var värd, såldes för 70 000.

Så antingen hade vi tur eller så är det inte så svårt som folk påstår ;)

Kan tillägga att jag utformade annonsen mycket bra + hade BRA bilder + både dressyr och hoppfilm!
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

I våras såldes min foderhäst. Det var ett sv halvblod på 9 år. Inte startat så mycket, men fin dressyrstam och rörde sig mycket trevligt. Kunde hoppa men var mer åt dressyrhållet.

Hade haft en tumör i huvudet som vet tagit bort för ett par år sedan.

Det tog 3 veckor från att han lades ut på annons tills den dagen han åkte till sitt nya hem. Tyckte ägaren fick mycket mer för honom än vad han var värd, såldes för 70 000.

Så antingen hade vi tur eller så är det inte så svårt som folk påstår ;)

Kan tillägga att jag utformade annonsen mycket bra + hade BRA bilder + både dressyr och hoppfilm!

Bara att gratulera :)
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag tycker det verkar vara svårt att sälja hästar nu. Har ute våran fina unghäst på annons, inte många som hör av sig alls! Ändå är jag beredd att gå ner betydligt i pris. Det känns jobbigt att ge bort en frisk och välutbildad 6-åring. Förstår samtidigt att det kan vara svårt att hitta en häst som passar utan att betala ngt överpris. Tycker det är många hästar som inte har gjort ngt alls men med bra stam som kostar massor. Är bara så förvånad över att ingen ens hör av sig, eller vill prova.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Om ingen köper hästen är det ett överpris oavsätt stam eller skadehistorik.
Jag kan tycka att priserna på ridhästar är alldeles för höga idag.
Jag har varit ute och besiktigat hästar åt kunder och det känns som att priserna är minst 30% över det man skulle vara beredd att ge...

Nja det beror ju på hur du ser det. En vara som kostar 3000 kr att tillverka men går inte att sälja till det priset är inget överpris eftersom du inte kan tillverka det billigare. Det enda sättet att få folk att betala 3000 kr eller mer är att skapa efterfrågan dvs se till att det finns mindre av varan än efterfrågan. Det är enda sättet att få upp priset.

Eller se till att leverantören till produkten som ska skapas sänker sina priser men det blir en katt på råttan effekt istället och hjälper inte i långa loppet.

Genom att se till att svenska hästar blir en exklusiv vara istället för en kvantitetvara så kan man få upp efterfrågan. Och givetvis inte avla på kreti och pleti..
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Genom att se till att svenska hästar blir en exklusiv vara istället för en kvantitetvara så kan man få upp efterfrågan. Och givetvis inte avla på kreti och pleti..

Men alla vill ju inte ha en exklusiv häst som för mig förknippas med både dyr och kapacitet för de högre klasserna = ofta mer svårhanterliga och svårare att rida.

Men du kanske inte menar så?

För mig duger en häst som inte går mer än Lätta klasser men max MSV klasser och ska inte vara för dyr i inköp heller för den delen.
Hellre en häst som går lägre klasser och som håller att ha kul med i "100 år" än dessa prestations avlade hästar som bara går sönder i tid och otid som dessutom brukar vara hutlöst dyra...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 120
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 829
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
855
Senast: julgrisen
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 037
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp