Bukefalos 28 år!

Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Lizzi

Trådstartare
Det känns som att det finns många hästar i Sverige idag och att det verkar vara köparens marknad. Vad har ni för erfarenhet? Har det varit svårare att sälja när vi hade en liten ekonomisk kris eller är det svårare nu? Har vi för mkt hästar i Sverige idag? Vad tycker ni? Jag tycker det verkar köparens marknad för tillfället, hästar är svårsålda.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Ja i dagens läge ska man vara köpare för folk skänker bort sina hästar. Dessutom väller det in hästar från Polen.

Jag tycker synd om de som säljer hästar idag. Jag vet hästar som varit till salu mer än ett år. Och då pratar jag om vettiga hästar med bra stam och ingen skadehistorik och inga överpriser alls.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Vart hittar man dom hästarna då?

Jag har suttit i typ 2 år och letat efter en mindre (155-165 i mkh) storhäst som ska fungera till allt gärna ung och utan skador.

Det enda jag hittar kostar multum och är i min värld inte ens i närheten av att vara värda de belopp som folk annonserar ut för.

Hästarna blir inte sålda och säljarna gnäller utan att göra något åt priset?
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Tycker oxå synd om de som ska sälja hästar.

Men finns det ingen som köper en vara så är det ju ett överpris, eller att man har en vara som inte är attraktiv. Så enkelt är det ju faktiskt, tillgång och efterfrågan.

Vill man fortsätta sälja hästar så får man rätta prislappen efter marknaden och omvärdera normalpriset. Eller sluta med att sälja hästar.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Om man tycker att det är bättre att ha kvar hästen för 25 000-30 000 kr per år än att sänka priset så undrar jag hur man tänker.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Vart hittar man dom hästarna då?

Jag har suttit i typ 2 år och letat efter en mindre (155-165 i mkh) storhäst som ska fungera till allt gärna ung och utan skador.

Det enda jag hittar kostar multum och är i min värld inte ens i närheten av att vara värda de belopp som folk annonserar ut för.

Hästarna blir inte sålda och säljarna gnäller utan att göra något åt priset?

Om du nu inte tycker att 20-30 000 kr är ett överpris för en unghäst så ser jag sådan ofta. Förstår inte att du inte ser dem?
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Tycker oxå synd om de som ska sälja hästar.

Men finns det ingen som köper en vara så är det ju ett överpris, eller att man har en vara som inte är attraktiv. Så enkelt är det ju faktiskt, tillgång och efterfrågan.

Vill man fortsätta sälja hästar så får man rätta prislappen efter marknaden och omvärdera normalpriset. Eller sluta med att sälja hästar.

Klart att tillgång och efterfrågan styr men som det är nu när hela marknaden rasat så hänger inte tillgång och efterfrågan med därför blir det dumpning på priset vilket inte är en rättvis bild av vad det kostar att föda upp hästen.

Så hela marknaden är helt fel det är inte priserna som ska sjunka vi ska inte föda upp mer hästar just nu :crazy: Hoppas alla drar i handbromsen nu och inser detta.

Det kommer att ta år att reda upp denna röra som uppstått nu. Och den enda som är glad är som sagt köparen.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Om man tycker att det är bättre att ha kvar hästen för 25 000-30 000 kr per år än att sänka priset så undrar jag hur man tänker.

Kanske vill man inte bidra till prisdumpningen? och kanske är man inte så akut behov att sälja hästen så att man hellre stannar kvar på ursprungspriset.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

kl

Jag tycker också det avspeglas i köpes-annonserna just nu. Ser många sådana där man letar stor häst som inte ska vara travare utan helst grönpapprat halvblod, den ska vara utbildad och ofta tävlad, frisk och inom en viss mankhöjd, och i sina "bästa" år. Och priset ska vara 5-10 000 kr.... :grin:
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Det enda jag hittar kostar multum och är i min värld inte ens i närheten av att vara värda de belopp som folk annonserar ut för.

Vad är multum för dig? Som flera andra skriver här, så tycker jag att det dyker upp unga fina hästar till bra priser nästan varje dag.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Här håller jag helt med dig, att dra i handbromsen är en utmärkt idé. Men många uppfödare vägrar att inse detta och trampar på i de gamla spåren. Marknaden är mättad helt enkelt.

Vill man ändå fortsätta att avla fram hästar så får man helt enkelt dumpa priserna OM man vill ha sålt. Annars får man låta bli att klaga. Läget är som det är helt enkelt.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Vad är multum för dig? Som flera andra skriver här, så tycker jag att det dyker upp unga fina hästar till bra priser nästan varje dag.

Jag har tänkt mig en prisklass runt 50 000kr plus/minus beroende på vad jag hittar.

Så jag tycker inte jag ligger jättelågt i pris heller.

Men att hitta en mindre häst utan sjuk/skade-historik på mer eller mindre alla 4 är svårt.

Jag är liksom inte intresserad av en 4åring som haft kotledsinflammationer eller kassa hovar osv.

Jag är inte ute efter en grand prix häst men den ska ha någorlunda gång och kunna hoppa vettigt iaf.
Det ska inte vara några problem att rida/tävla Lätta klasser efter lite träning.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Sjukdomshistorik kommer du att få bland alla hästar. Det är få hästar som inte skadat sig en enda gång under sitt liv. Det är bara Dalai Lama som är sådan. Däremot är det ju stor skillnad på att ha fått några stygn som åring och haft kodledsinflammationer på båda frambenen som 4-åring.

Det är få halvblod idag som har så kass gång att de inte kan gå lätta klasser.

Men sådana hästar som du pratar om finns i parti och minut. Det finns massor med trevliga 3- och 4-åringar runt 50-60.000:- som är inridna.

Vart letar du någonstans?
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag har nyss sålt häst (inte så låg prisklass heller..) och började annonsera den i dec på julen, vilket iof var lite dumt att börja annonsera ut häst på..när det var som kallast o mörkast ute med denna vargavinter så var det nästan inga svar alls dec-jan-feb. Men när värmen började komma så kom ävn alla svar, ble nerringd from mars...han blev då såld direkt o jag lunde välja bland flera som provridit.
 
Senast ändrad:
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag tror iof att det finns en del kategorier som inte är så priskänsliga, oavsett lågkonjunktur eller inte. Min gissning är att det är de som kostar sexsiffrigt, och gärna då tävlade dressyrhästar med lite resultat.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Sjukdomshistorik kommer du att få bland alla hästar. Det är få hästar som inte skadat sig en enda gång under sitt liv. Det är bara Dalai Lama som är sådan. Däremot är det ju stor skillnad på att ha fått några stygn som åring och haft kodledsinflammationer på båda frambenen som 4-åring.

Det är få halvblod idag som har så kass gång att de inte kan gå lätta klasser.

Men sådana hästar som du pratar om finns i parti och minut. Det finns massor med trevliga 3- och 4-åringar runt 50-60.000:- som är inridna.

Vart letar du någonstans?

Jo självklart har väl de flesta hästar haft någon skråma men ett mindre sår som behövt sys ser jag inte som skada på så vis däremot blir jag inte imponerad av alla inflammtioner här och där osv som de flesta verkar ha haft.

Men då kan du väldigt gärna få leta fram en snäll och trevlig individ åt mig, som inte varit sjuk/skadad så det har ngn betydelse för framtida bruk.
Med vettig gång och kan lyfta lite på benen.
Normal i skallen.
Inte använd allt för mkt i ung ålder hellre ung och orörd än ung och "kan allt".
Helst under 160 i mkh och inte allt för smäcker men inte tung heller.

Letar främst runt Dalarna och mellansverige men tittar även över hela landet.
Hittar jag ngt i Skåne eller högt uppe i norr så är det inget problem det heller.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Det känns som att det finns många hästar i Sverige idag och att det verkar vara köparens marknad. Vad har ni för erfarenhet? Har det varit svårare att sälja när vi hade en liten ekonomisk kris eller är det svårare nu? Har vi för mkt hästar i Sverige idag? Vad tycker ni? Jag tycker det verkar köparens marknad för tillfället, hästar är svårsålda.

Jag tycker att det är svårt att köpa häst nu, just för att folk behöver bli av med hästar. Jag har lagt ut en egen annons och blivit överöst med mail och av dessa har kanske 2 varit relativt intressanta. Lustigt när folk mailar en om hingståringar när jag söker häst i åldern 4-6år.
Problemet som jag stött på är att jag och resten av hästvärlden (grov överdrift -ironi) tydligen inte är överrens tex om vad bra gång är. Är folk nöjda med att hästen rör sig framåt? Sedan verkar jag visst ha en väldigt avvikande uppfattning om priser -hästar som i mina ögon är värda ca 80-90 000 för begärs det 150 000 för och de som jag hade kunnat tänka mig att ge 150 000 för (jag jämför mot min nuvarande häst, vad hon skulle kunna vara värd vid en försäljning -då jag inte har någon lust att "köpa ner" mig från henne), kostar 250-300 000, rätt ofta hästar som inte har några direkta resultat att visa heller.
Skitsvårt är det! Men jag har inte bråttom heller, så jag hittar väl nåt trevligt förr eller senare.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

De erfarenheterna har jag också. Letade också häst under ganska lång tid. En helt vanlig häst att ha till hobbyridning och ev. tävling i lätta klasser. Jag både ringde på annonser och satte ut själv. I mina egna annonser framgick klart och tydligt att jag inte tänkte betala mer än 60 000. Trots detta fick jag mestadels svar från säljare som hade betydligt dyrare hästar eller så var dom inte ridna. Det rabblades stamtavlor in absurdum trots att jag gjorde klart att Grand prix blod inte var någon prioritet för mig. Så det tog sin lilla tid att hitta en vanlig hobbyhäst utan skador och med lagom högt blod.
Faktiskt tror jag att uppfödarna gjort sig själva en otjänst genom att avla främst för tävling på ganska hög nivå, de flesta ryttare är ju trots allt hobbyryttare med ganska låga tävlingsambitioner.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

*kl*

Jag har nyss sålt min ettåring. Tummade på priset och sålde rätt billigt. I gengäld får jag en superb köpare som kommer att kunna ge hästen den utbildning och träning som krävs för att bli en bra tävlingshäst. Jag gjorde som så att jag svarade på en köpesannons och kunde säla på det hållet. På säljesannons var det ingen som svarade trots mycket moderat prissättning.

Som köpare förstår jag inte riktigt att det gnälls? Finns ju hur mycket hästar som helst till salu! Känns som man hade kunnat hitta hur mycket intressant som helst till väldigt bra priser.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

*Som köpare förstår jag inte riktigt att det gnälls? Finns ju hur mycket hästar som helst till salu! Känns som man hade kunnat hitta hur mycket intressant som helst till väldigt bra priser.

Jag/vi tittar så smått efter en häst till, men jag tycker det är svårt att hitta något vettigt (precis som mooi). Då tittar jag rätt mkt under köpesannonser + att jag provade med köpesannons.

Men det är svårt att sälja, man måste hitta precis rätt köpare till sin häst;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 986
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 692
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
776
Senast: julgrisen
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp