Bukefalos 28 år!

Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

När min stora häst skulle säljas tog det 5 veckor innan en köpare hittades till henne, och hon var ingen dyr häst. Travarkorsning som inte var direkt utbildad. Om jag minns rätt fick vi ut 16 000 för henne vilket jag tyckte var rätt bra med tanke på omständigheterna.

Nu när jag letat häst en tid märker man att det så klart är de bra billiga hästarna som säljs först, men ibland blir man förvånad. Svarade på en annons om en korsning som både var svårfångad i hagen och hade exem, ett par dagar efter jag ringt fick jag ett mejl från säljaren att hästen var såld, då hade den bara varit ute knappt 4 dagar eller något åt det hållet. Var inget skampris på hästen heller.

Däremot ser man vecka efter vecka samma annonser som återkommer hela tiden. "Lovande", "talangfulla" hästar med bra stam som "kommer gå långt" i de "högre klasserna". Tycker mig se att det är främst de som ligger i prisklassen runt 60- 70 000 som burkar kunna ligga och jäsa riktigt länge. Det är heller inte helt ovanligt att många av dessa är importer ursprungligen som kommit till Sverige och stått i försäljningsstall i ett par månader.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Det är märkligt, det där med att hästar (jag tänker på islandshästar eftersom det är det jag har själv) med tex eksem säljs snabbt och lätt. Visserligen billigare än en utan eksem. Prisskillnanden är ofta ganska stor sett till engångsbelopp men i det långa loppet är det skitummor som skiljer ändå tycks folk välja en billigare med tex eksem.
Sen kan jag som köpare (eller ja, jag skall inet köpa nu, men har just köpt) bli skeptisk till just "lovande" och "talangfulla" hästar. Om de nu är så lovande, har så lätt för tölt eller vad det nu kan vara - varför har man inte utnyttjat den kapaciteten? Visst tidsbrist eller vad det nu kan vara i vissa fall fast det känns mer som ett skyll för att sätta ett högre pris.
Jag har en längre tid tittat på unghästar och har blivit förvånad över hur många annonser det finns utan stam eller där det bara står "bra stam". Det är ju olika vad man tycker är bra.
Sen är det ju det där med bilder. En bild kan ju ganska lätt få en häst att se vanskapt ut. Hur många bilder finns det inte där hästen ser ut att ha bautahuvud och minirumpa? Eller att man tar en hagbild på en skitig häst med en hel del hästbajs runtomkring, eller med täcke... osv. Inte så att man blir lockad som köpare...
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Fast på islandssidan tycker jag nu det verkar vara helt stopp, har inte annonserat så mycket själv ännu i år. Följer annonserna för att se när det skulle kunna vara läge, tycker det kommit ut fler till salu sista veckorna. Men de som legat ute sen i december ligger också kvar och uppdateras 1 gång i veckan ca. Även snälla ridna hästar för 40-45 tusen blir osålda och där är det ju svårt att säga att priset skulle vara problemet.

Igår såg jag ett gäng ridhästar för ca 30 000 st, verkade inte vara några direkta fel på dem i annonsen. Undrar om de blir sålda "snabbt". I så fall finns det ju köpare där ute, men jag tror det går 20 hästar per köpare just nu, och 40 hästar om de inte är ridna svår marknad.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Nu tänker jag på de eksemhästar som säljs för typ 15-29 000. Men mitt intryck kan vara fel. Det är som sagt bara ett intryck.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Men alla vill ju inte ha en exklusiv häst som för mig förknippas med både dyr och kapacitet för de högre klasserna = ofta mer svårhanterliga och svårare att rida.

Men du kanske inte menar så?

För mig duger en häst som inte går mer än Lätta klasser men max MSV klasser och ska inte vara för dyr i inköp heller för den delen.
Hellre en häst som går lägre klasser och som håller att ha kul med i "100 år" än dessa prestations avlade hästar som bara går sönder i tid och otid som dessutom brukar vara hutlöst dyra...

Nej jag tänker mer på en ridbar och hållbar häst med kapacitet det är svårt att hitta sådan hästar. En bra häst som alla kan rida och där man som uppfödare får betalt för jobbet att ta fram en sådan häst.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag tror inte att man kan " få betalt" för sina uppfödningar i Sverige. Nu talar jag inte om de som avlar på sina gulleston utan de som är seriöst avels och stamboksintresserade. Tror ni inte att de betalat mer under åren som gått än vad man kan köpa deras ordinärt sunda inridna 4 åring för i rena slantar?
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Och jag som letat häst sporadiskt i ett år tycker det är svårt att hitta häst. Men nu har jag hittat rätt iaf. Och då var det helt plötsligt två fina hästar till ok pris att välja mellan.

Jag har letat yngre häst dock minst 4 år för framtida tävling på msvb-msva nivå i dressyr. Jag har kanske varit lite kräsen och också lite dum när jag ringt på hästar, för jag har t ex sagt i telefon "Jag letar efter en häst som är känslig med hög ridbarhet och god framåtbjudning" och säljaren säger "Det låter som min häst!" men sedan har det visat sig att hästen är (i mina ögon) totalt skänkeldöv. Dessutom har jag bokat provridning men säljaren har "glömt". Det har hänt 3 ggr och två ggr satt jag i bilen och var på väg....

Men jag tror att det är svårt generellt både att köpa och sälja just för att två personer kan uppfatta en häst på helt olika vis. Eller så rider man väldigt olika och upplever två helt olika sidor hos samma häst.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

*kl*

Jag köpte nyligen häst (ca 2 månader sedan).
Jag tyckte att jag hade väldigt många olika alternativ, nästan för mycket :p Hade väl i slutändan ca 10 hästar som jag gärna hade provridit.

Tilläggas skall att jag inte hade speciellt höga krav - Jag letade efter en trevlig häst, fullblod eller halvblod, som funkar till lätta klasser i både hoppning och dressyr. Behövde inte vara utbildad, men ha en bra grund att stå på och bygga vidare ifrån. Någonstans mellan 4 och 13 år. Inga skador som kan ha betydelse för framtida användning, inte heller fång eller liknande. Lättlastad och trevlig att hantera. God framåtbjudning men ej het. Det var ungefär det.

Jag hade inte satt ut någon speciell budget, men hittade måånga hästar som stämde in på min beskrivning som kostade 20-30.000 :o

Bokade 3 provridningar på samma dag, på de tre hästarna som var mest intressanta.

Första hästen var inte alls något för mig, även när ägaren red var han mer i luften än på marken. Ett riktigt nervvrak, och jag tvivlar på att den jag pratat med tidigare ens hade träffat hästen :grin:

Andra hästen sade det bara klick med, kände efteråt att jag egentligen inte ens behövde åka till den tredje :p Kanontrevlig att rida, ägaren hade snarare "underdrivit" när hon beskrivit honom för mig tidigare, vilket kändes tryggt för mig. Även ägaren klickade jag med och vi har fortfarande mycket kontakt (jag antar att ni redan förstått att detta var hästen jag köpte :rofl:)

Tredje hästen var också kanontrevlig. Jättefin att rida, livlig och glad, trevlig i allting, men klicket infann sig inte. Dessutom tvivlade jag lite på ägaren då hon var väldigt gåpåig och det kändes som att hon nästan ville att jag skulle klämma ner hästen i bagageluckan och ta med honom hem direkt.


Så att köpa häst har jag inte alls upplevt som svårt, däremot har jag sett att båda de hästarna jag var och provred (förutom den jag köpte, såklart) fortfarande ligger ute på annons, även många av de jag hade haft kontakt med ägaren om, så jag tror inte att det är speciellt lätt att sälja.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag har lagt 8 mån blod, svett och tårar för att sälja min häst. Nu tror jag rätt köpare dykt upp och det är nog tack vare att jag hittat rätt prisnivå. Japp, det är köparens marknad! Hade gärna köpt mig en unghäst för framtiden, men inser att tiden inte räcker till.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

I våras såldes min foderhäst. Det var ett sv halvblod på 9 år. Inte startat så mycket, men fin dressyrstam och rörde sig mycket trevligt. Kunde hoppa men var mer åt dressyrhållet.

Hade haft en tumör i huvudet som vet tagit bort för ett par år sedan.

Det tog 3 veckor från att han lades ut på annons tills den dagen han åkte till sitt nya hem. Tyckte ägaren fick mycket mer för honom än vad han var värd, såldes för 70 000.

Så antingen hade vi tur eller så är det inte så svårt som folk påstår ;)

Kan tillägga att jag utformade annonsen mycket bra + hade BRA bilder + både dressyr och hoppfilm!

Nu tolkar jag det som att du menar förra året eftersom du skriver i våras.
Jag köpte min häst i maj förra året.
OCh då tyckte jag att marknaden var bättre för säljarnas del än för köparnas.
Det var ett rent impulsköp men trots att jag var och kikade på henne och kände att det var hon och ingen annan så ville jag kika på andra för att jämföra.
Hittade inget av intresse fast jag tittade på flera.
De hästar jag var ute och kikade på hade nästan alla något lynnesfel eller gammalskada som ägarna glömde informera om i telefon.
Idag tror jag dock att det är helt och hållet köparensmarknad och man verkar kunna få en riktigt fin häst till relativt små pengar.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag tror att det beror på helt vad det är man säljer!

Ja det är relativt svårt att bli av med en ridhäst men det beror mycket på hästens tillstånd.
Är det idag svårt att sälja en häst med bra stam, som är utbildad LA men aldrig tävlad, som för dagen ej är i kondition och som är 9-13 år gammal? Japp det är det. Vare sig det är en häst som skulle kostat 50 000 eller 100 000 om den varit i tränings/tävlingsform.
För mig är det viktigt då jag försöker sälja en häst att den är väl hanterad, lydig och uppmärksam, vilket jag tycker att man i förhållning till dess ålder och utgångspunkt kan kräva av alla hästar. Säljer jag en häst som ridhäst så ser jag till att den är välriden i förhållande till dess kapacitet och utbildningsståndpunkt. Alltså även om det är en häst som inte har kapacitet för högre än de lätta LA klasserna, kan den vara lydig och välriden. Då blir det faktiskt så mycket lättare att sälja en häst, oavsett prisklass.
Sedan är det klart att man inte kan begära fantasisummor för hästar idag, utan man får begära efter vad hästens dagsskick talar om.
En icke-nära bekant sålde sin 2-åring nu, fullt frisk och trevlig med god fullblodsstam av ridhästmodell. Dock var hästen något underviktig samt endast sadel -och tränsvan. Hon fick 10 000 för den, och var missnöjd. Enligt mig och köparen (som också är en bekant) borde hon vara glad att hon fick den såld, för även om den har en trevling gång, lynne, stam och byggnad så var allmäntillståndet samt hanteringsnivån inte "up to standards"
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Nu tänker jag på de eksemhästar som säljs för typ 15-29 000. Men mitt intryck kan vara fel. Det är som sagt bara ett intryck.

Den kan ju vara en bra ridhäst fast den har eksem. I avel har den inget att göra tycker jag , men som ridhäst visst.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

De kan absolut vara trevliga ridhästar men jag har en tanke om att man inte skall stötta den marknaden. Sen förstår jag om andra tänker annorlunda men det är min inställning.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Alltså även om det är en häst som inte har kapacitet för högre än de lätta LA klasserna, kan den vara lydig och välriden. Då blir det faktiskt så mycket lättare att sälja en häst, oavsett prisklass.

:bow:
Detta skriver jag under på.
Precis av denna anledningen köpte jag den hästen jag har idag. Han var totalt outbildad, gjorde inga rörelser eller liknande, men så himla välriden och trevlig att han var en fröjd att arbeta med.

Denna hästen valde jag över en häst i samma ålder och ras, som var tävlad LA dressyr + 110 hoppning, trots att priset på den jag köpte var högre.

Det gör så himla mycket. :D
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

De kan absolut vara trevliga ridhästar men jag har en tanke om att man inte skall stötta den marknaden. Sen förstår jag om andra tänker annorlunda men det är min inställning.

Stötta vilken marknad? Eksemhästar måste också säljas ibland och då kan man inte ta ut fullt pris, den hästen kommer att kosta 2000 kr extra varje år. Synd för säljaren bara, men kommer hästen till en van eksemägare så är hästen vinnare.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

De flesta av islandshästarna som har eksem är importer eller har en förälder med eksem och framförallt så vill inte jag stötta den typen av avel. Import kan väl vara bra för tex aveln men är för den vanlige fritidsryttaren knappast nödvändigt för att hitta rätt häst. Eksem kan vara ett mycket stort lidande och långt ifrån alla eksemhästar sköts bra.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

ekonomin idag är inte den bästa har sett sö fina arbetshästar som ligger runt 10tusen fina unghästar otur att ajg inte kan ha häst idagens läge vilket grämer mig ibland när man ser priserna som bara faller
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag har haft eksemhäst i 10 år så jag är fullt medveten, sån avel har jag försökt motarbeta hur länge som helst. Men när det finns avlare som inte tror att det dispositionen nedärvs så har vi långt att gå. Jag har fått ta den diskussionen i mitt stall och det har fötts flera föl efter eksemsto ändå.
Jag är glad att jag har en valack så jag inte hamnar i aveln, alla med sto måste visst ta föl :cry:
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Så är det absolut, men om man då inte köper hästar efter eksom-ston så minskar ju den marknaden och kanske kan man på den vägen åtminstone minska den typen av avel. Det är min tanke med att välja bort eksemhästar samt att det finns massa fina, bra friska hästar, inte minst nu när marknaden är som den är.
 
Sv: Är det svårt att hitta köpare till ridhästar i dagens Sverige.

Jag förstår vad du menar, visst. Jag skulle inte själv köpa en häst med konstaterad eksem, men har haft förmånen att ha en gudatrevlig häst med mycket lindrigt eksem i många år.:love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 221
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 917
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
906
Senast: julgrisen
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 062
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp