Bukefalos 28 år!

Är detta normalt!? Munkorg på häst?

E

elandigaelin

http://media.photobucket.com/image/kedjegrimskaft/mirmik/070317/IMG_2989.jpg


Nån som har någon aning om varför man gör så här? är hästen galen och mordbenägen? det ser ju ut som hannibal lectors häst... ni som vet nåt om hästar, brukar man göra så här eller är det jag som är känslig och tycker att det ser förskräckligt ut!? Och pinnen som han använder, vad jag kan se för att peta till hästen (eller slå?), kan man inte använda ett spö istället (inte för att slå såklart men för att korrigera)? Har aldrig sett en "munkorg" på en häst.. :(
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Pinnen är säkert en stav som sitter fäst i grimman för att kunna hålla hästen i från sig.

Uppenbarligen behövs det, annars hade man knappast tagit på hästen detta. Det är ingen barnlek att handskas med elaka hästar. Har tidigare haft hand om häst som fick ha munkorg vid hantering, han högg som en skallerorm.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Du hann fore mig att saga att det var Banker....

TS: vissa hastar ar det verkligen med livet som insats som man hanterar, Banker ar en av dom. Sa aven om det ser "illa" ut sa ar det for allas sakerhet.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Hmm.. Okej då vet jag! Har aldrig sett det förr bara och är inte så bekant med travvärlden så jag har inte hört talas om den hästen(som för övrigt verkar riktigt läskig!!).. Men, ni som vet, vad var det som var så bra med hästen då eftersom att man "behöll den" trots att den var livsfarlig?
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Som alltid handlar det om pengar, han var en :devil: på att springa och hantera men de tjänade massor på löpen och i språngavgifter. :idea:
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Pinnen är en ev de bästa uppfinningar som någonsin gjorts. Kan användas vid tömkörning när man har en medhjälpare som leder hästen de första gångerna. Pinnen hindrar hästen från att gå för nära ledaren och "tvingar" den att går för sig själv och ta styrning bakifrån.
När man leder farliga hästar är den fantastisk. Man kan med lätthet hålla dem ifrån sig och slippa bli nedslagen.
Munkorgen är fär att den inte ska kunna bitas.
Munkorg plus ledpinne tyder på en svårhanterlig häst.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Som alltid handlar det om pengar, han var en :devil: på att springa och hantera men de tjänade massor på löpen och i språngavgifter. :idea:

Precis -det är därför som det inte finns många sådana här hästar bland tex nordsvenskar. En ras som det inte är jättemycket pengar i och som ska vara goda bruksdjur som det ska gå att arbeta TILLSAMMANS med.

En nordsvensk som är som den travarhingsten som nämns i tråden hade helt enkelt blivit korv.

Men det finns en hel hoper varmblodstravare som tjänar mycket pengar på banorna och som SAMTIDIGT är snälla och trevliga individer. Därför är min personliga åsikt när det gäller trav och galopphästar att det må vara hänt att man behåller en farlig häst om de har goda tävlingsresultat, men att det borde vara avelsförbud på dem så att de inte sprider sina dåliga gener när det gäller temperamentet. Särskilt med tanke på att många trav och galopphästar blir hästar åt privatryttare efter tävlingskarriären.

I andra ledet är det ju många amatörer som har noll koll på hur man hanterar en häst med dåligt temperament. dvs olycksrisken vid hantering och arbetar är mångdubbelt större än när samma häst hanteras av proffs med lång yrkesmässig erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Pinnen är en ev de bästa uppfinningar som någonsin gjorts.
Pinnen hindrar hästen från att gå för nära ledaren och "tvingar" den att går för sig själv och ta styrning bakifrån.

Oftast använder man sådana här pinnar när man leder vuxna tjurar. Finns en anledning till det.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Better safe then sorry helt enkelt.

vissa hästar är vassare än andra och vissa är dom denna hästen ifråga elaka.


---------

hurvida aveln på trav är bra eller dålig hör inte riktigt hemma här i hästhantering. Tänkte mest förtydliga så att inte tråden blir ännu en travhästens bra eller dåligt tråd, för det känner iallafall jag mig urbota trött på. :)
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

..fast det har ju funnits/finns farliga hingstar som ger rejalt vassa folungar aven i hoppaveln :)

Sa man kan nog itne saga att det Bara finns inom raceaveln.

Med det inte sagt att man ska avla pa dom, for det tycker jag eg verkligen inte... men att tycka att det bara ar inom vissa grenar blir ju lite fel. :)
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

..fast det har ju funnits/finns farliga hingstar som ger rejalt vassa folungar aven i hoppaveln :)

Sa man kan nog itne saga att det Bara finns inom raceaveln.

Med det inte sagt att man ska avla pa dom, for det tycker jag eg verkligen inte... men att tycka att det bara ar inom vissa grenar blir ju lite fel. :)

Nä men nu pratades det ju om att det var en travhingst på bilden. Jag VET Att det finns en hel del beskällare även inom andra raser som själva är skarpa och som ger skarpa föl. Enligt min privata åsikt så ska man inte avla på dåligt temperament oavsett hur goda hästens andra kvalifikationer är.

Tyvärr är det så att ju MER pengar som är involverat ju mer tenderar hästfolk ( och även inom annan avel tex hundavel) att avla på dåligheter. Kan man sälja ett föl eller en valp för många pengar är det väldigt många som släpper ut dåliga individer bara för att ha en full plånbok.

Jämför tex hur det var under den värsta chihuahua hypen för ett par år sedan när man fick 30 000:- för valpar som var KORSNINGAR med chihuahua.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

hurvida aveln på trav är bra eller dålig hör inte riktigt hemma här i hästhantering. Tänkte mest förtydliga så att inte tråden blir ännu en travhästens bra eller dåligt tråd, för det känner iallafall jag mig urbota trött på. :)

Finns många bra och snälla tävlingshästar inom galoppen och travet. Så jag tror inte denna tråd kommer utveckla sig till en hata travarn tråd.

Enligt min åsikt så ska man se på individen inte på rasen!
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

http://media.photobucket.com/image/kedjegrimskaft/mirmik/070317/IMG_2989.jpg


Nån som har någon aning om varför man gör så här? är hästen galen och mordbenägen? det ser ju ut som hannibal lectors häst... ni som vet nåt om hästar, brukar man göra så här eller är det jag som är känslig och tycker att det ser förskräckligt ut!? Och pinnen som han använder, vad jag kan se för att peta till hästen (eller slå?), kan man inte använda ett spö istället (inte för att slå såklart men för att korrigera)? Har aldrig sett en "munkorg" på en häst.. :(

Jag gissar att du antingen varit in i mitt album och tagit bilden eller så har du ju redan läst tråden som Görel hänvisade till.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Därför är min personliga åsikt när det gäller trav och galopphästar att det må vara hänt att man behåller en farlig häst om de har goda tävlingsresultat, men att det borde vara avelsförbud på dem så att de inte sprider sina dåliga gener när det gäller temperamentet. Särskilt med tanke på att många trav och galopphästar blir hästar åt privatryttare efter tävlingskarriären.

Att en hingst (eller märr för all del) har ett dåligt humör behöver inte innebära att den ger skarpa avkommor. Även om WSB är en klassiker i det sammanhanget...

Titta till exempel på Järvsöfaks - märrar efter honom är ofta stressiga och hispiga och allmänt knepiga i många fall. Men efter vad jag har förstått är hingstarna generellt sett snälla och trygga som sin far. Humöret ärvs således inte alltid.

Men i princip delar jag din uppfattning, jag förstår att travfolket avlar på framgångsrika hästar men jag önskar också att de värsta, som till exempel WSB inte lämnade några avkommor.

Att hästarna ibland blir ridhästar efter avslutad karriär tror jag dock inte att många satsande tränare inom travet kan ta med i beräkningen. Man skaffar ju hästen för travträning, inte för att den skall bli pensionär hos någon liten tjej en vacker dag. Däremot hoppas jag att de som har skarpa hästar inte säljer sina hästar efter avslutad karriär. Där förordar jag starkt slakt om man inte vill ha dem som hagprydnader på sin egen gård då. Det är svårt nog att skola om en snäll travare, en skarp sådan kommer att få ett tufft liv och kan utgöra en allvarlig risk för den som köpt den och omgivningen.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

..fast det har ju funnits/finns farliga hingstar som ger rejalt vassa folungar aven i hoppaveln :)

Sa man kan nog itne saga att det Bara finns inom raceaveln.

Med det inte sagt att man ska avla pa dom, for det tycker jag eg verkligen inte... men att tycka att det bara ar inom vissa grenar blir ju lite fel. :)

Helt sant, men...
Tyvärr så har varmblodet mycket lägre inköpssumma än de flesta halvblod, och de har inte heller någon större efterfrågan hos de duktiga ryttarena, vilket ofta innebär att varmblodet hamnar hos en oerfaren ryttare.
Helt ok så länge kunskap finns i närheten. Och så länge individen är ok.

Värre när ryttaren är oerfaren, köper sin första egna häst, och får varmblodet med psyket from Hell!
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Att hästarna ibland blir ridhästar efter avslutad karriär tror jag dock inte att många satsande tränare inom travet kan ta med i beräkningen. Man skaffar ju hästen för travträning, inte för att den skall bli pensionär hos någon liten tjej en vacker dag. Däremot hoppas jag att de som har skarpa hästar inte säljer sina hästar efter avslutad karriär. Där förordar jag starkt slakt om man inte vill ha dem som hagprydnader på sin egen gård då. Det är svårt nog att skola om en snäll travare, en skarp sådan kommer att få ett tufft liv och kan utgöra en allvarlig risk för den som köpt den och omgivningen.

Helt sant.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag gissar att du antingen varit in i mitt album och tagit bilden eller så har du ju redan läst tråden som Görel hänvisade till.

Åh det är alltså din supersnygga skäck! Riktigt läcker! :love:
Antar att den inte är till salu? :D
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 524
Senast: traceys
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 827
Senast: Unafraid
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 390
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp