Bukefalos 28 år!

Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det funderar jag också på! VARFÖR uppfostrade ingen denna häst med respekt och hårda men rättvisa regler istället för att nöja sig med att han inte sparkar ihjäl kusken?
Mycket tragiskt! :crazy:

Min häst hade lätt kunnat bli en munkorgshäst i fel händer! Det kan nog dom flesta hästar blir, men självklart så har ju en del individer som är skarpare av naturen lättare att hamna där!
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det funderar jag också på! VARFÖR uppfostrade ingen denna häst med respekt och hårda men rättvisa regler istället för att nöja sig med att han inte sparkar ihjäl kusken?
Mycket tragiskt! :crazy:

Min häst hade lätt kunnat bli en munkorgshäst i fel händer! Det kan nog dom flesta hästar blir, men självklart så har ju en del individer som är skarpare av naturen lättare att hamna där!

Du har inte hanterat så mycket hingstar va? Om man tar strid med en hingst och ska visa vem som bestämer så får man vara beredd att hingsten kan slå tillbaka oavsett ras...

Jag har hanterat flera olika farliga hingstar, och även en del ston och man lär sig ganska så fort när man kan tillrättavisa och när man bara ska hålla sig undan. Sen är det svårt, 9 gånger av 10 är de hur trevliga som helst, 10 gången är de ute efter att döda...

Ang nedärvningen så är det inte glasklart, en av de trevligaste mest lätthanterliga hingstar som jag har hanterat gav riktigt vassa avkommor. :crazy:
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Kan jag iofs hålla med dig om, men det känns ändå onödigt dumt att avla på en individ som själv besitter på en defekt vilket man i allra högsta grad får anse humör och temperament vara och som bevisligen nedärver dito starkt. Det är ju inte bara kroppen som ska vara sund, även huvudet bör ju får sig en släng där.;)
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det funderar jag också på! VARFÖR uppfostrade ingen denna häst med respekt och hårda men rättvisa regler istället för att nöja sig med att han inte sparkar ihjäl kusken?
Mycket tragiskt! :crazy:

Jag har haft min hingst uppstallad i samma stall här i Sverige som denne gjorde en 'mellanlandning',därav också bilderna som jag har tagit.
Jag vet inte säkert vad som är 'skröna' eller inte men mig veterligen så har denna hingst vart sådan här sen han föddes,han är uppvuxen i flock med andra travmärrar och föl,precis som de allra flesta travföl gör.
Det är en sak att hantera de när de är små med vasst humör,men vart efter storleken ökar så har man också mera att hantera.

Tycker det här citatet säger en hel del
“He was a horse that demanded your respect. If you slipped for one minute and let your guard down, he was all over you.And he knew just how to do it. He was absolutely the meanest horse I have ever dealt with, but he was also the most intelligent.”

Det jag har fetmarkerat är också det jag fick hela tiden höra när man var i stallet. Ge honom möjligheten på några sekunder och striden är ett faktum. Och han strider med människan som om människan vore en annan hingst/konkurrent.
Precis som Snurrfian skrev.
Om man tar strid med en hingst och ska visa vem som bestämer så får man vara beredd att hingsten kan slå tillbaka oavsett ras...
Det var ju det här som var hans grej. Han påbörjade och slog tillbaka.

Att han fungerade när man körde honom är ju en sak,då var han ju på banan,men står det någonstans om hur det var att 'göra i ordning honom' för körning? Väl ute fungerade han ju,men innan man var 'där'?
Mig veterligen så när de verkade honom stod de själva i stallet,han hade fortfarande munkorg på sig och man hade alltid ytterligare en annan person med som höll ögonen på honom,det var ju inte en lammunge de höll på med som fungerade 'bara för att man band upp honom på gången'.

Han hade givetvis inte alltid munkorgen på sig,bara vid hantering. I hagen gick han utan,men man hade andra arrangemang då,i form av öppna/stänga dörrar med hjälpa av anordningar och WSB gick in och ut själv.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Haha, jag tycker att det du beskriver fungerar i teorin, men inte alltid i praktiken!

Jag har själv många gånger försökt få igenom något, och lyckats efter 2 timmar, men inte tusan går det på två minuter dag 2. ;)

Jag tror heller inte att allt alltid nödvändigtvis handlar om att hästen testar. (här läser jag underförstått in "vem som är bossen", rätta mig om jag har fel)
Jag tror att vissa hästar helt enkelt inte vill ha något med folk att göra, och jag tror att detta kan ligga i medfött temperament.

Men nu är vi mer inne på inlärningspsykologi, och det var inte det jag ville driva diskussionen till.

Att hantera hingst kräver alltid "specialkompetens", just för att dom generellt är svårare. (Jag har själv hanterat hingstar fromma som lamm, jag vet att de finns också. Jag vill inte dra in diskussionen till hingstars vara eller icke vara.)

Jag vet absolut inget om hur WSB blev hanterad som unghäst, han kan ha blivit fruktansvärt illa hanterad, men förmodligen blev han tränad som alla andra travare hos den uppfödaren. Något som tydligen inte räckte för en häst med hans psyke, han var för medfött tuff. (Märk väl: är min teori.)


Jag tror personligen att hästar kan födas med ett temperament som ger ett beteende som människan ser som "elakt". Jag tror att det finns hästar ingen människa kan hantera bra (=säkert, utan munkorg).
Och jag anser att dessa hästan inte ska avlas på, utan bli korv och hundmat.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det funderar jag också på! VARFÖR uppfostrade ingen denna häst med respekt och hårda men rättvisa regler istället för att nöja sig med att han inte sparkar ihjäl kusken?
Mycket tragiskt! :crazy:

Min häst hade lätt kunnat bli en munkorgshäst i fel händer! Det kan nog dom flesta hästar blir, men självklart så har ju en del individer som är skarpare av naturen lättare att hamna där!

Jag ställer samma frågor till dig som jag gjorde till Seabaz i inlägg 38 (tror jag det var).

Sedan tycker jag det är fantastiskt hur du alltid ska dra in din egen häst i de flesta diskussioner! :p
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Du verkar ju ha lite koll på travhästarna!
Var det inte Nevelle Pride som fick tas ifrån sin mamma vid tre månaders ålder för att han var för "elak"?
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Lite info om Nevele Pride

Har själv haft en med Nevele Pride i stammen och nog fanns det en hel del som skvallrade om det. Dock inte av samma kaliber som hans farfar var ;)
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Tackar! Uppenberligen var jag för lat för google. :angel:

Jag har själv en NP sonsonson, eller något. Visserligen utlånad på livstidsfoder.
Han däremot är godheten själv! Lite skeptisk till nya grejer, men det är nog allt. Sedan kunde han ju inte springa något vidare heller...
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Sune var snabb, kallades "travmaskin" på gott och ont. Dock hade han för mycket humör och kunde slå ifrån/stoppa mitt i ett lopp om så bara det handlade om en drivning/smackning o.s.v. Han gjorde tider ner mot 1.14 och hann väl få in ca 250.000 i sin karriär. Ägaren/tränaren blev sjuk och hästen blev stående tills jag köpte loss honom när han var 9 år. Tyvärr hade han gått trångskodd hela livet och fick men av det sen vilket jag tror var en bidragande orsak till hans korta stubin. Jag hade inga problem med honom...men, han var inte lika vänlig mot andra ;) Han blev 17 år.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Du har inte hanterat så mycket hingstar va? Om man tar strid med en hingst och ska visa vem som bestämer så får man vara beredd att hingsten kan slå tillbaka oavsett ras...

Det där stämmer inte riktigt.. jag själv håller på med islandshästar. De hästar som är så pass "tuffa" att dem slår tillbaka behåller man helt enkelt inte som hingst, trotts att dem kanske har riktigt häftiga gångarter! Vem har sagt att en vallack inte kan springa lika fort/("fint" i mitt fall) ?

Jag tycker inte att man ska behålla en hingst som hingst bara för att! ska man behålla en hingst så ska den ha "hela kittet", inklusive lynne. De islandshingstar med "vasst" lynne som jag träffat på har för eller senare blivit kastrerade..

Där jag jobbat (seriös avlare som har som mål att få fram bra sporthästar) kastrerar man om hingsten blir "hingstig" och lätt tappar fokus på människan, eller om hingsten ex. är väldigt nervös. De hade bland annat en riktigt lovande 4åring hingst, super flott! riktigt snygga gångarter och fin exteriör, och bra stam på det. Han kastrerades för att han helt enkelt var lite för nervös. -det var inget man ville avla vidare på. De sparar helt enkelt de hingstar som har "hela kittet", vilket jag tycker alla borde göra. -det föds så pass många hingstar att man borde kunna välja ut dem som har "allt".
För vem har sagt att man inte kan tävla på en vallack?
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det där stämmer inte riktigt.. jag själv håller på med islandshästar. De hästar som är så pass "tuffa" att dem slår tillbaka behåller man helt enkelt inte som hingst, trotts att dem kanske har riktigt häftiga gångarter! Vem har sagt att en vallack inte kan springa lika fort/("fint" i mitt fall) ?

Jag tycker inte att man ska behålla en hingst som hingst bara för att! ska man behålla en hingst så ska den ha "hela kittet", inklusive lynne. De islandshingstar med "vasst" lynne som jag träffat på har för eller senare blivit kastrerade..

Där jag jobbat (seriös avlare som har som mål att få fram bra sporthästar) kastrerar man om hingsten blir "hingstig" och lätt tappar fokus på människan, eller om hingsten ex. är väldigt nervös.

Fast du kan inte riktigt jämföra en islandshingst med en travhingst i toppklassen.
För det första är det en massa mer nollor bakom inköpssumman och som i WSB's fall har jag för mig att jag hörde att han var såld i ett syndikat för ca 14 milj. innan han hade landat i Sverige.
De summorna är ytterst ovanliga för hästar av de flesta andra raser.

SB kom inte till Sverige för att tävla utan köptes hit som avelshingst och en avelshingst bör ha kulorna kvar om han ska kunna producera.


pannkakssmet> Tyvärr har jag inte så god koll på travisarna,är inte i den 'branschen' själv förutom att jag samarbetar med grannarna som föder upp dessa hästar och har haft WSB hos sig en period.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

KL Åtminstone i Sverige är det ovanligt i dag med så hårt psyke i dag. De har funnits, på varje kavalleriregemente fanns minst en människoätare. Nu var de ju valacker och så länge de fungerade i fält och nöjde sig med att bita värnpliktiga fick de vara kvar.

Hellre än att kalla dem elaka vill jag kalla dem hårda i psyket. Stentuffa, med mycket högt självförtroende.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

men wall street är väl mest farlig ihop med andra hästar?? och bilden är tagen på avelsvärderingen där andra hästar finns??? eller har jag blandat ihop honom med nån annan?
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

haha kollade på bilden sen, men jag har ff för mig att han är lugnare om han står ensam på en gård, men det får man ju inte ha hästar längre..
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

haha kollade på bilden sen, men jag har ff för mig att han är lugnare om han står ensam på en gård, men det får man ju inte ha hästar längre..

WSB gjorde inget speciellt väsen för sig i stallet,han stod visserligen i en hörnbox med ett sto som sällskap men nej,han rev inte stället och gjorde inga direkta väsen ifrån sig när vi höll på i stallet.
Jag vet inte om han övht har stått ensam någonstans??
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

KL Åtminstone i Sverige är det ovanligt i dag med så hårt psyke i dag. De har funnits, på varje kavalleriregemente fanns minst en människoätare. Nu var de ju valacker och så länge de fungerade i fält och nöjde sig med att bita värnpliktiga fick de vara kvar.

Så länge man inte avlar på individer som är för tuffa/elaka/whatever så kommer de ju logiskt sett försvinna.
(Tror jag i alla fall, som har åsikten att det kan sitta i generna. ;))
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

*kl*
Bara det här angående att ingen häst födds "elak" och att dom måste ha blivit misskötta eller vanvårdade stämmer verkligen inte.
Födde upp ett halvblods sto (fux ;)) för några år sedan som många nog kallat elak pga hennes humör. Hon släppte inte in vem som helst i boxen
och är mer än en som fick akta huvudet då hon högg mot ansiktet när dom öppnade boxdörren. Kunde även inte stå i box utan galler då hon sög armarna på folket som gick förbi. Veterinärbesiktningen ska vi inte ens tala om :p När hon longerade för kolla om hälta sparkade hon mot veterinären varje gång hon sprang förbi honom. Nu ska hon visst ha lugnat sig ganska så mycket efter ha fått ett föl, men dom kallar henne visst bitchen i stallet hon står i nu ^^
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Du verkar ju ha lite koll på travhästarna!
Var det inte Nevelle Pride som fick tas ifrån sin mamma vid tre månaders ålder för att han var för "elak"?

Tänkte precis skriva det.
Sen kan man ju alltid diskutera varför sådana här hästar hålls som hingstar och varför man sen avlar på dem, men det handlar ju om pengar rätt och slätt.

Tror faktiskt att en del hästar föds "elaka". Då många avkommor visar samma tendenser kan man inte säga att det är dålig hantering om de föds upp hos olika personer, troligvis är en hel del av de här hästmänniskorna mycket kunniga och kan sin sak, ändå är hästarna på det här sättet.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

KL Åtminstone i Sverige är det ovanligt i dag med så hårt psyke i dag. De har funnits, på varje kavalleriregemente fanns minst en människoätare. Nu var de ju valacker och så länge de fungerade i fält och nöjde sig med att bita värnpliktiga fick de vara kvar.

Hellre än att kalla dem elaka vill jag kalla dem hårda i psyket. Stentuffa, med mycket högt självförtroende.


Av personlig erfarenhet vet jag att kavaleriet i stockholm (K1) hade en människoätare. Nej, de hade två.
Ett russ som ägdes av stallchefen Beiron, minns inte exakt vad stoet hette, tror det var Felicia.
Liten sur och bitsk.
Jag har fortfarande ingen känsel i armen efter att hon sugit fast i armen så jag fick slita mig loss. Var mitt eget fel, jag visste att hon var sur av sig, hon brunstade en period och blev då snälla tanten.
Jag missade att brunsten var över, sträckte mig för att klappa henne och Pang, så satt hon fast i överarmen... :eek:
Jag svullnade upp så mkt att det såg ut som om jag hade en extra muskel. :crazy:



Och så hade de Brigad.
Ett vitt monster... Jag bara älskade honom! :love:

De hade honom i spilta, och de hade fått ta bort väggen in till nästa spilta, som var tom.
Soldaterna fick gå in i spiltan bredvid, kliva över en järnbom de hängt upp som "vägg" och sen blev de "bara" bitna av Brigad...
Gick de in andra vägen flög de ut lika snabbt igen.

Som hästkunnig 19 åring (om man jämför med de stackars soldaterna) kunde jag iallafall skapa kontakt med Brigad när jag hade praktik där och hästen var helt klart missuppfattad. Vi blev goda vänner han och jag, han klev åt sidan och släppte in mig med spettsade öron.

Som tjej var man ganska "själv" i det stallet då, -99. Soldaterna spelade gärna "coola" och "tuffa" och kom med gliringar.
Efter att jag gått in några gånger hos Brigad "rätt väg" (dvs som till vilken annan häst som helst) slutade dessa gliringar att komma.

Egentligen var det inte så "häftigt" det jag gjorde, Brigad hade nog ett tufft liv där. Ingen som var snäll mot honom (alla var rädda för honom) och de fick knappt gå ut om dagarna. Enda gången de kom ut var vid ridning.
Det fanns en hage och den användes av polishästarna.

Jag fick stoppa hovslagaren när han skulle sko Brigad, och fick spel på honom för att han blev orolig. Varpå gubbjäveln tog hammaren (eller om han sparkade med stålhätta, minns inte riktigt längre) och gick på Brigad i sidan med full kraft och gormade.
Jag fick en hel del "ironiska kommentarer" från hovslagaren om att Jaaa man ska ju Klappa hästar som beter sig illa... men han slutade slå hästen så för mig var det värt det.
Missförstå mig inte, att uppfostra en häst är en självklarhet för mig, men inte med slag, och inte på det sätt han gjorde.

Brigad var "elak" men han var det av en anledning. Han mådde inte bra, han trivdes inte och han behandlades illa.
Han fick ingen "kärlek" utan bara hårda ord.
Jag skulle då inte vara snäll om jag levde så...

Så tyvärr... alla regementets hästar var då iallafall inte -99 de snällaste.
Men så tror jag Brigad och Felicia (?) var undantagen.
De flesta andra hästar på K1 var snälla, trotts det rätt onaturliga liv de levde.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 348
Senast: Karamello30
·
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 557
Senast: traceys
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 874
Senast: Unafraid
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 436
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp