Bukefalos 28 år!

Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

För att vara avelshingst så hade WSB ganska medelmåttiga resultat.
Däremot så är han bror med en av världens bästa hingstar. Och då brodern fick feritellitetsproblem blev det ändå intressant att använda WSB till aveln. Någon god ekonomisk affär för de som var med och satsade på hingsten blev det dock inte då han floppade.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Sen måste man ju också fråga sig, hur mycket är den genetiska hästen, och hur mycket är miljöbetingat?

Min ena hingst, pappan, är väldigt lugn och harmonisk att hantera. Lätthanterlig, trygg osv. Men stressar lätt upp sig när han ska arbeta under ryttare, och framför vagn ska vi inte ens prata om... Stressig, spänd som en fiolsträng osv. Men detta är inte genetiskt utan miljöbetingat. Han har blivit sönderkörd, tränad när han hade ont och lite burdust hanterad av män. Han har helt enkelt dåliga minnen från att bli körd och eftersom jag inte haft behovet av att köra, så har jag inte tränat bort det.

Avkomman efter honom är rena tryggheten själv. Älskar Alla, lugn att rida (har inte provat köra) tar allt nytt med trygghet och ro.
Du skulle kunna släppa en bomb bredvid honom och han skulle inte bry sig.
I honom finns ingen stress över huvud taget.

Stoet är travtränad men kom igång med tävlandet innan jag köpte henne.
Hon är stressig av sig och måste alltid få "släppa lös" i skogen i en galopp, sen lugnar hon ner sig. Pga inköp för avel så har jag aldrig arbetat bort det. (hon reds inte så mkt hos mig, nu är hon hos fodervärd).

(alla tre är renrasiga kallblodstravare).

Travare i sig är svåra att skola om. Det är inte bara det mentala, att de har mkt stress i sig, utan också att de ofta har rörelseströrningar från travet. Inom travet helt ok att röra sig så, men inte som ridhäst. Sedan har de travhästar som inte blivit ordentligt omhändertagna ofta stora problem med kroppen, och behöver behandlas av massör.

Det är sällan man får en travhäst som bara är att sitta upp och utbilda.
Långt ifrån.
Därför är de egentligen inte alls lämpliga nybörjarhästar. Ryttarna skulle tjäna så mkt mer på att köpa en färdig häst istället.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Precis -det är därför som det inte finns många sådana här hästar bland tex nordsvenskar. En ras som det inte är jättemycket pengar i och som ska vara goda bruksdjur som det ska gå att arbeta TILLSAMMANS med.

En nordsvensk som är som den travarhingsten som nämns i tråden hade helt enkelt blivit korv.

Men det finns en hel hoper varmblodstravare som tjänar mycket pengar på banorna och som SAMTIDIGT är snälla och trevliga individer. Därför är min personliga åsikt när det gäller trav och galopphästar att det må vara hänt att man behåller en farlig häst om de har goda tävlingsresultat, men att det borde vara avelsförbud på dem så att de inte sprider sina dåliga gener när det gäller temperamentet. Särskilt med tanke på att många trav och galopphästar blir hästar åt privatryttare efter tävlingskarriären.

I andra ledet är det ju många amatörer som har noll koll på hur man hanterar en häst med dåligt temperament. dvs olycksrisken vid hantering och arbetar är mångdubbelt större än när samma häst hanteras av proffs med lång yrkesmässig erfarenhet.

:bow:

Kan bara hålla med dig i detta Tulle!
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Sen måste man ju också fråga sig, hur mycket är den genetiska hästen, och hur mycket är miljöbetingat?

någon procent har jag inte men av min egen erfarenhet så kan jag dra vissa generaliseringar.

Järvsöfaksmärrarna jag har träffat har alla liknat varandra vid tre punkter: Känsliga, humöriga, en dos av stress i sig. jag har träffat så pass många att jag kan bilda mig denna uppfattning

sen kan vi ta ett gårds exempel: vi har en fölmärr vars 3 avkommor vi har på gården. alla 4 hästarna otroligt lika både kroppsligt men framförallt i huvet. Alla avkommor är efter olika hingstar. Här är det alltså stoet som ärver ner sin fantastiska egenskaper som gör dessa hästar till riktigt härliga individer!

så genetiken har nog en ganska stor inverkan vad jag kan se när det gäller gundförutsättningar SEN tror jag att miljön är det som formar till en stor del. du kan få en super trygg häst till ett vrak lika som du kan få ett vrak till att bli supertrygg.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Vad gäller märren och de tre avkommorna ska vi i och för sig inte glömma att de alla fyra har stått i träning hos samma härliga hästkarl till travtränare och i ett stall där alla hästar verkar trivas också. Det kan spela in en hel del så det är svårt att dra några slutsatser från just de fyra hästarna. Men för oss som känner dem kan man dra slutsatsen rätt mycket ändå för precis som du skriver så kan man se märrens fantastiska psyke i varenda en av de tre "barnen".

Järvsöfaksmärren vi har på gården är ett klockrent exempel däremot! Hispfian... :love:
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Man kan ju undra varför hästen blivit "elak". Troligtvis handlar det inte bara om dåligt psyke.. utan roten till allt är förmodligen felhantering ifrån början.

Man kan ju fråga sig också varför man sparar en "farlig" häst? Nej, usch, tack vet jag island som slaktar hästar med dåligt lynne och som anses vara "farliga".
Förstår ändå om man sparar honom pga. han är duktig på löpen. Men hur har dem kunnat köra in honom om han nu är så farlig? troligtvis har något gått fel någonstanns ...
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Man kan ju undra varför hästen blivit "elak". Troligtvis handlar det inte bara om dåligt psyke.. utan roten till allt är förmodligen felhantering ifrån början.

Eftersom han har nedärvt dessa egenskaper känns det mest logiska att förutsätta att det är genetiskt.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

*kl*
Apropå WSB. Jag har bara erfarenhet av en avkoma till honom, och det är vår Livi Champagne. Hon har alltid varit fullkomligt okomplicerad i allt man har gjort med henne. Just nu står hon sedan ett antal veckor tillbaka i sjukhage (Spricka i kotbenet) och hon är den perfekta konvalescenten. Skrittar på hängande grimskaft till och fr¨n stallet, öronen framåt i all hantering, står som ett ljus när man gör något med henne.
Hon har alltid skött sig perfekt på banan, vid ett tillfälle her vi t o m fått betalt av kusken som tack för att hon fick köra en så fin häst, det var det trevligaste hon någonsin hade kört.
Efter vad jag har förstått brukar stona efter WSB vara trevliga, medan hingstarna är stökigare. Dock inte värre än att en kastration och en fast hand i hanteringen räcker. Jag har inte hört talas om någon avkomma som är i närheten av sin far i temperamentet, men det kanske är någon annan här som har det?

Apropå Järvsöfaks, som verkar vara en supertrevlig individ, så har jag haft en del med hans far Trollfaks att göra. Han var allt annat är trevlig, även om han inte var av WSBs kaliber. Ändå har han lämnat Järvsöfaks som är så trevlig.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Misstänkte det ;)
det var den jag svarade om också. Som sagt,utlånad nu men ev. 'tingad' utav en annan som är intresserad. :)
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jepp,den enda som är godkänd enl rasvisa kraven för 'båda raserna'.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Man kan ju undra varför hästen blivit "elak". Troligtvis handlar det inte bara om dåligt psyke.. utan roten till allt är förmodligen felhantering ifrån början.

Man kan ju fråga sig också varför man sparar en "farlig" häst? Nej, usch, tack vet jag island som slaktar hästar med dåligt lynne och som anses vara "farliga".
Förstår ändå om man sparar honom pga. han är duktig på löpen. Men hur har dem kunnat köra in honom om han nu är så farlig? troligtvis har något gått fel någonstanns ...

Många hästar kan disciplineras i arbete. Det är ofta i hantering till/från hage etc. som problemen blir ohanterliga. När vår ena kille var hingst var han farlig att ta in, inte WSB-farlig utan mer normalfarlig, men i samma ögonblick du lagt en sele över hans rygg så blev han fromheten själv. Arbetskostymen var ju på och han älskade att arbeta.

Man sparar en farlig häst som är bra eller som man kan tjäna pengar på. Det är väl inte så konstigt? Däremot kan man ju som sagt var fundera över varför man väljer att avla på honom.

Vad du har för belägg för att hästen inte bara har dåligt psyke utan måste ha felhanterats frågar jag mig men överlämnar åt dig. Ren spekulation kanske? Tja det blir det om jag skulle protestera mot din skrivning också så jag hoppar över det!
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Då är frågan, varför kan en hingst sköta sig när den arbetar, men inte när den leds in/ut?
Detta anser jag är för att man helt enkelt inte arbetat nog mycket med hanteringen, eller rättare sagt, man har inte satt upp nog hårda regler. Hästen får komma undan med det "lilla testet" som eskalerar till det stora problemet.

Hästen kan ju inte förstå att jobb är jobb. Den uppför sig i jobbet för att kusken uppfostrat den till att göra så.

Hade allt varit psyke hade den varit likadan att köra som den var att leda.

Men! Så länge man själv anser sig kunna hantera problemet när man leder den, så är det ok. ALla vill inte lägga ner tid på att uppfostra en häst till att kunna bli ledd rätt. Man kanske inte har den tiden pga att stallet är fullt av hästar som ska tränas. Och som sagt, så länge man kan köra hästen, och så länge man klarar av att leda hästen till och från hagen är det inga problem.

Problemet uppstår när man inte längre ska ha hästen och säljer den. Hingstar som är knäppa brukar inte säljas så ofta, är de knäppa och de är hingstar så behålls de som hingst för att de kommer bli bra avelshingstar, eller så kastreras de och många lugnar ner sig då.

Så länge man tar sitt ansvar och inte säljer en häst som är farlig, till en nybörjare så är allt bra.

Förstår du hur jag tänker?
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Eftersom han har nedärvt dessa egenskaper känns det mest logiska att förutsätta att det är genetiskt.

Ingen häst föds 'elak'. De föds med temperament och hamnar dom då i fel hantering så går det såhär snett.
Och med den åsikten tycker jag inte det är konstigt att man avlar på hästen men jag tycker man ska förbereda sig på vad man kan få ha att göra med. Och då ställa sig frågan "klarar jag av detta? är det värt risken?"
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Kan alla hästar "kontrolleras", oavsett temperament? Finns det alltid någon människa som klarar hästen, hur temperamentet än är?

Elak är givetvis ett epitet vi sätter på ett beteende, men kan inte ett sådant beteende komma medfött? Ex en extrem integritet som gör hästen "aggressiv" mot folk som kommer nära eller försöker bestämma.
Vad ingår i begreppet temperament?


Det här är frågor jag inte har svar på, men är intresserad av att höra dina funderingar!
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag håller med dig, det är en väldigt intressant diskussion och inte heller jag har några svar :)

Mina funderingar som svar på ditt inlägg är att jag tror inte hästar har samma känslor som vi människor. Tex det här med integritet.
Hästar är flockdjur och vill vara med en flock. Människor har ögonen tätt sittande för att kunna sikta in sig på ett byte = vi är rovdjur. Men vi vänjer hästarna redan från början (förhoppningsvis, nu pratar vi generellt en god uppfödd häst) att acceptera oss fast vi är rovdjur. Vi vänjer den genom att nöta allting. Vi nöter in i dess huvud att vi får ta på den överallt. Att den gärna får testa men då tar allting längre tid = kräver mer energi av hästen.

Något som tar 2h första gången att få genom tar nästa dag 2 minuter för hästen kommer ihåg det och vad den gjorde som blev bäst för den = göra som vi vill kräver minst energi.
En häst gör aldrig något FÖR en människa, den gör vad som är bäst FÖR DEN SJÄLV ;)

Och återgår vi då till den första gången, tex 2h där vi ville få genom något... Att det tog två timmar var ju för att hästen testade.
Vissa hästar testar mer än andra. Vissa hästar flyr (springer) tills dom upptäcker att det inte går och då gör som vi vill.
Andra hästar testar ännu mer, tex anfaller. Ger du då vika som människa så växer hästen i sig själv.
Nästa gång du testar så kommer hästen testa. Du går på hästen lite till och hästen testar då att gå på dig lite till - du (kanske) ger vika.

Och jag är ingen expert, jag kan inte prata om 100-tals fall jag vet om. Men jag har träffat en del hästfolk i mina dagar och om någon nämner sådant här beteende så handlar det oftast om hingstar. Ibland valacker.

Jag TROR det är för att hingstar har naturligt i sig att faktiskt slåss. Men sedan finns det ju hingstar som är snälla också, så jag tycker inte man kan skylla på att det är en hingst men det finns helt klart ett medfött sinne för att ge sig in i en fight.

Men om man som människa kan ta den fighten och vinna den första gången det händer. Så tror jag man har vunnit mycket för resten av hästens liv.

Jag tror att hingsten i tråden, har folk backat för i hela dess liv. Till slut blev den så farlig att den måste ha munkorg och stång för att ledas... Jag tror personligen inte att det är en lycklig häst.

Hade den varit väl hanterad från början så hade den nog sprungit ännu bättre! Fast man vet ju aldrig, då kanske den hade varit en lycklig "Ferdinand" istället som hellre luktat på blommorna än sprungit. ;) sånt vet man ju inte i förväg heller. Denna häst kanske springer i ren ursinnighet?! :devil:
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Då är frågan, varför kan en hingst sköta sig när den arbetar, men inte när den leds in/ut?

För att man har lärt den det. För att man inte har lärt den att sköta sig när den leds.

Det jag opponerade mig mot var att hästen måste ha blivit illa behandlad för att bli "elak". Det är inte givet.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Karamello30
·
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 549
Senast: traceys
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 848
Senast: Unafraid
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 425
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp