Bukefalos 28 år!

Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Frågan är ju då, är det ok att avla på individer som för med sig dåligt psyke?

Borde inte sporten ta sitt ansvar och kräva bättre psyke?

Kan dras paralleller till islandshästar och exem, ska man avla på en exemhäst om man märker att det är ärftligt?
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Hmm, Brigad var en ängel jämfört med Morgan, men han kanske inte fanns där -99?
Där kan man snacka om hård och elak j-vel! Han hade ett antal brutna armar och nyckelben på sin "meritlista" efter att ha huggit när folk gick förbi hans box. Han lyckades också få tag i örat på en värnpliktigt som var på väg förbi boxen.
Han var en såndär som såg snäll och trevlig ut med öronen framåt, tills man kom inom räckhåll, då small det!
Som tur var är han avlivad nu.

Att hästarna var elaka på Beirons tid kanske inte var så konstigt, han var inte snäll med hästarna direkt...
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Frågan är ju då, är det ok att avla på individer som för med sig dåligt psyke?

Borde inte sporten ta sitt ansvar och kräva bättre psyke?

Kan dras paralleller till islandshästar och exem, ska man avla på en exemhäst om man märker att det är ärftligt?

Fast det är ju oftast inte några större problem inom travet, problemen kommer ofta senare när hästarna hamnar i fel händer... Jag har tagit hand om många med NP i stammen, och andra hingstar som ger hästar med humör och har aldrig haft några större problem. Men man måste veta vad man håller på med, en unghäst gick jag bet på men hade vett att inse att jag inte hade kunskapen. Den fick åka till en duktig unghästtränare och kom hem som en mycket trevlig häst, hade jag fortsatt själv hade den nog kunnat bli en farlig häst.
Sporten har inget större problem med psyket på hästarna, problemet kommer när de inte tävlar längre...
Att jämnföra med exem som hästen lider något fruktansvärt av känns lite fel.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Kan jag iofs hålla med dig om, men det känns ändå onödigt dumt att avla på en individ som själv besitter på en defekt vilket man i allra högsta grad får anse humör och temperament vara och som bevisligen nedärver dito starkt. Det är ju inte bara kroppen som ska vara sund, även huvudet bör ju får sig en släng där.;)

Tja fast som sagt, Tap In var så vitt jag har hört en rätt normal häst, men jag skulle aldrig någonsin köpa en avkomma efter honom, jag är rädd om mig själv. :angel: :D

Sen tar det ju ett tag att se om det är ett ärftligt humör eller ett fel hanterat humör, och WSB tappade ju folk relativt snabbt intresset för.

Ta en hingst som Self Confident, han gjorde ett antal anfall på människor, men han beteende var väldigt märkligt, han gick till anfall i helt oförbereda situationer, och avbröt anfallen själv. Och han har visserligen nedärvt ett relativt vasst temprament med hästar som kräver respekt men inte elaka hästar.

Det är intressant det där med nedärvning, det finns en del som hävdar att en viss hingst är hemsk som morfar, men ger inget utslag som far eller farfar. :crazy:
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Det där stämmer inte riktigt.. jag själv håller på med islandshästar. De hästar som är så pass "tuffa" att dem slår tillbaka behåller man helt enkelt inte som hingst, trotts att dem kanske har riktigt häftiga gångarter! Vem har sagt att en vallack inte kan springa lika fort/("fint" i mitt fall) ?

Jag tycker inte att man ska behålla en hingst som hingst bara för att! ska man behålla en hingst så ska den ha "hela kittet", inklusive lynne. De islandshingstar med "vasst" lynne som jag träffat på har för eller senare blivit kastrerade..

]

Men du missar hela poängen, jag tycker oxå att man bör kastera när hästen inte fungerar, men då kasterar man, man tar ingen strid med en hingst som tänker slå tillbaka...

Sen är det som sagt skillnad med en hingst som är värd 10 miljoner eller mer som avelshingst, den kasterar man inte hur som helst... Då hittar man sätt att få situationen att fungera! Sen ska man skilja på hingstar i träning och hingstar på station som betäcker... Snälla rara hingstar i träning som aldrig har fått betäcka kan förändras en hel del när de har kommit igång. Om man sedan håller flera hingstar på samma ställe så får man vara beredd på att hormonerna kan komma i svallning.

Munkorg är ändå ett snällt sätt att hantera en hingst istället för att riskera människor.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Frågan är ju då, är det ok att avla på individer som för med sig dåligt psyke?

Borde inte sporten ta sitt ansvar och kräva bättre psyke?

Kan dras paralleller till islandshästar och exem, ska man avla på en exemhäst om man märker att det är ärftligt?

Lite skilnad en vass häst lider inte av att vara det det är folk runt dom som gör det.
En exem häst lider då den känner av sina exem.

Kram
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Jag tycker det är fel att säga att en häst är elak, elaka hästar existerar inte.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Kan ju vara så att hästen blivit illa behandlad och då har fått en dålig uppfattning av människor så hästen bits eller hugger, och dom som handskas med hästen kanske inte har rätt kunskaper för att hjälpa hästen med sina människoproblem.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

jodå, det förekommer elaka hästar också, precis som elaka hundar, elaka människor etc. Dom flesta fall beror på uppfostran/smärtor o dylikt men det finns faktiskt djur och hästar, människor som bara är elaka av naturen. Det fanns en häst inhyrd på ett ställe där jag va förut som absolut hade ett bra och rutinerat hem och god uppfostran, samt genomkollad av olika veterinärer för sitt beteende, prova olika stall o dylikt etc för att bättra på beteendet men inget funka...och den sparkade ändå sin ägare i huvudet och gjorde enorma anfall på andra hästar varpå 2 hästar fick avlivas pga den hästens vredesutbrott. Tack o lov togs även den hästen bort sedan.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

kl

Jag har i princip hela livet hävdat att det inte finns elaka hästar. Ända tills vi fick en fölunge som var så le att stalltjejerna vägrade gå in till den när den var tre dagar gammal............

Han blev med tiden helt hanterbar men han var alltid speciell och aldrig enkel. Men han var en jäkel på att springa!
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Har du läst tråden och länkarna till WSB och NP?

..............................................................................................................................

Beirons hästar har jag ingen aning om men jag har ridit många jakter tillsammans med dem och de kunde iaf uppföra sig, till skillnad från ryttaren då. :angel:
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Han tillhörde de lite vassare typerna om jag säger så..
Däremot var inte hans avkommor exeptionella i lynnet. Stona var rena änglar.:love:

Nu anser jag iof aldrig att en hingst kan behandlas som en lammunge, men den här hade man gärna ett litet extra öga på. Framändan var värst. Kunde han bita så gjorde han det.:p
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Kan ju vara så att hästen blivit illa behandlad och då har fått en dålig uppfattning av människor så hästen bits eller hugger, och dom som handskas med hästen kanske inte har rätt kunskaper för att hjälpa hästen med sina människoproblem.

Totalt livsfarlig inställning i mina ögon.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

kan bara hålla med i sak angående såkallade elaka hästar ! MEN om hingsten är en sund individ ska man kunna handa ha den och hantera den som vilken häst som helst !
Har själv tre hinsgstar i stallet två vuxna och en 2 åring och inte behandlar jag dom olika än mna ston, och vänder ryggen till göra jag jämt och ständigt ;-)

Tesora
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Fast du kan inte riktigt jämföra en islandshingst med en travhingst i toppklassen.
För det första är det en massa mer nollor bakom inköpssumman och som i WSB's fall har jag för mig att jag hörde att han var såld i ett syndikat för ca 14 milj. innan han hade landat i Sverige.
De summorna är ytterst ovanliga för hästar av de flesta andra raser.

SB kom inte till Sverige för att tävla utan köptes hit som avelshingst och en avelshingst bör ha kulorna kvar om han ska kunna producera.


pannkakssmet> Tyvärr har jag inte så god koll på travisarna,är inte i den 'branschen' själv förutom att jag samarbetar med grannarna som föder upp dessa hästar och har haft WSB hos sig en period.

Man borde märka innan den ens börjat tävla om den har bra psyke eller inte. En unghäst är alltid en chansning... och har den dåligt psyke så borde den kastreras redan innan den blir inriden/inkörd. -det är iaf vad jag tycker. och då har man inte ens "märkt" om den är en riktig talang eller inte.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

Just den här vände man bokstavligen inte ryggen till. jag lovar.
Annars menade jag ursprungligen inte att vända ryggen till bokstavligen. Utan mer att man måste ha koll hela tiden. SPECIELLT på en hingst.
 
Sv: Är detta normalt!? Munkorg på häst?

behöver man inte alls märka.
Travare startas ibland redan som tvååring. Vanligare i USA.

Hormorna kan vänta tills hästen är uppemot fem år innan de gör sig gällande.
Då kan travaren om man har tur redan åtskilliga miljoner på kontot och inte ksatrerar man då en potentiell avelshingst.
 

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 350
Senast: Karamello30
·
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 558
Senast: traceys
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 874
Senast: Unafraid
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 436
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Upplägg nybörjarlektioner ridskola
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp