Är flygskammen ute nu?

Smoothi

Trådstartare
Är det okej att börja boka flygresor igen? Swedavia rapporterar fler flygningar likaså resebyråerna som säljer fler flygresor. Det verkar som att det inte är kul längre med flygskam. ÄR det så? Isf varför är det inte kul längre? Varken media eller soc medier håller på med detta längre. Vad har vi istället som är kul att sätta sig upp mot och gapa o protestera? Och hur länge kommer det att vara kul? Människan måste hela tiden underhållas
 
Vad har vi istället som är kul att sätta sig upp mot och gapa o protestera?

Jag tror att många, givet situationen känner att det känns lite extra viktigt nu att markera mot de som inte bryr sig om mänskliga rättigheter och allas lika värde exempelvis.
Med det sagt tror jag absolut att många anser att mijön fortfarande är en viktig fråga.
 
Är det okej att börja boka flygresor igen? Swedavia rapporterar fler flygningar likaså resebyråerna som säljer fler flygresor. Det verkar som att det inte är kul längre med flygskam. ÄR det så? Isf varför är det inte kul längre? Varken media eller soc medier håller på med detta längre. Vad har vi istället som är kul att sätta sig upp mot och gapa o protestera? Och hur länge kommer det att vara kul? Människan måste hela tiden underhållas
Flygskam eller inte - jag har inte flugit sedan 2018 och tänkte nog att det ska fortsätta så.
 
Flygskam eller inte - jag har inte flugit sedan 2018 och tänkte nog att det ska fortsätta så.
Samma här. Men det har betydligt mer att göra med att jag inte är så förtjust i att resa och hellre lägger semester och pengar på annat, än på någon form av flygskam.

Tror generellt folk har svårt att inse att gör att rädda klimatet och miljön så är det inte resa mindre som behövs utan det är att inte resa alls som gäller för de allra flesta. Eller så känner många att det är bäst att passa på medan man kan.
 
Samma här. Men det har betydligt mer att göra med att jag inte är så förtjust i att resa och hellre lägger semester och pengar på annat, än på någon form av flygskam.
Jag är på samma linje som du - vill helt enkelt inte trängas på flygplatser och sedan sitta inklämd i en stålburk i några timmar för att hamna nånstans där det är alldeles för varmt 🙈
Tror generellt folk har svårt att inse att gör att rädda klimatet och miljön så är det inte resa mindre som behövs utan det är att inte resa alls som gäller för de allra flesta. Eller så känner många att det är bäst att passa på medan man kan.
Kombination, tror jag, av att inte vilja förstå och att passa på!
 
Jag tror att många, givet situationen känner att det känns lite extra viktigt nu att markera mot de som inte bryr sig om mänskliga rättigheter och allas lika värde exempelvis.
Med det sagt tror jag absolut att många anser att mijön fortfarande är en viktig fråga.
Fast mänskliga rättigheter uppfattar jag inte som en bom som just flygskammen var. Media o folk pumpar ju inte ut det lika hårt som man ju gjorde med flygskammen. Inte är det kul längre att bojkotta tex Mondeles, Marabou, choklad. Nu visar det sig att svenskarna ändå köper och äter den. Det blev ju verkligen en kort bom
 
Samma här. Men det har betydligt mer att göra med att jag inte är så förtjust i att resa och hellre lägger semester och pengar på annat, än på någon form av flygskam.

Tror generellt folk har svårt att inse att gör att rädda klimatet och miljön så är det inte resa mindre som behövs utan det är att inte resa alls som gäller för de allra flesta. Eller så känner många att det är bäst att passa på medan man kan.
De allra flesta på vårt klot har inte ens övervägt flygresande eller nöjesresa längre bort alls. Jag hörde för ett tag sedan av forskare att det vi i västvärlden, som rest mycket de senaste 30 åren, för hållbarhet skulle ställa in oss på en resa ungefär vart tredje år med resmått ungefär tur och retur London. (Om man bodde i Sverige).

Men våra politiska system har inte alls anpassat sig, istället är fortfarande flygbränsle skattebefriat och stater stoppar in miljarder i flygbolag för att hålla dem rullande.

Vilket betyder att nästan hela ansvaret läggs på enskilda medborgare vilket aldrig någonsin fungerat och inte kommer göra det nu heller.
 
De allra flesta på vårt klot har inte ens övervägt flygresande eller nöjesresa längre bort alls. Jag hörde för ett tag sedan av forskare att det vi i västvärlden, som rest mycket de senaste 30 åren, för hållbarhet skulle ställa in oss på en resa ungefär vart tredje år med resmått ungefär tur och retur London. (Om man bodde i Sverige).

Men våra politiska system har inte alls anpassat sig, istället är fortfarande flygbränsle skattebefriat och stater stoppar in miljarder i flygbolag för att hålla dem rullande.

Vilket betyder att nästan hela ansvaret läggs på enskilda medborgare vilket aldrig någonsin fungerat och inte kommer göra det nu heller.
Nja, sist SAS ville ha pengar från staten blev det stopp o belägg
 
De allra flesta på vårt klot har inte ens övervägt flygresande eller nöjesresa längre bort alls. Jag hörde för ett tag sedan av forskare att det vi i västvärlden, som rest mycket de senaste 30 åren, för hållbarhet skulle ställa in oss på en resa ungefär vart tredje år med resmått ungefär tur och retur London. (Om man bodde i Sverige).

Men våra politiska system har inte alls anpassat sig, istället är fortfarande flygbränsle skattebefriat och stater stoppar in miljarder i flygbolag för att hålla dem rullande.

Vilket betyder att nästan hela ansvaret läggs på enskilda medborgare vilket aldrig någonsin fungerat och inte kommer göra det nu heller.
Oj, vad tredje år låter ofta ändå. Från en som rest med flyg 2 gånger på 40 år.
 
Oj, vad tredje år låter ofta ändå. Från en som rest med flyg 2 gånger på 40 år.
De räknar på snittet så det kommer fortfarande finnas de som reser mycket mer eller mycket mindre. De gjorde nog en sån ”populärvetenskaplig” tolkning av resultatet enbart för att det är lättare att förstå för fler än att prata om hur många ton koldioxid flygbudget vi kan ha hållbart per person.
 
Oj, vad tredje år låter ofta ändå. Från en som rest med flyg 2 gånger på 40 år.
Det är ju genomsnittet, vi har vänner med släkt i flera länder av Europa, de flyger minst en gång om året för att hinna träffa släkten. Jag flög förra året men på jobbresa, med familjen flög vi senast 2018. :)
 
Jag tror det blir svårt att få folk att sluta flyga, på semesterresor framförallt. Efter Covid stod många och stampade och kunde inte vänta på att få resa iväg. Man får nog hoppas mest på att det tas fram andra flygbränslen och andra motorer - elmotorer kan nog bli knepigt på en så stor maskin men omöjligt är det inte. Jag tror det är framtiden vi får hoppas på.
 
Jag tror det blir svårt att få folk att sluta flyga, på semesterresor framförallt. Efter Covid stod många och stampade och kunde inte vänta på att få resa iväg. Man får nog hoppas mest på att det tas fram andra flygbränslen och andra motorer - elmotorer kan nog bli knepigt på en så stor maskin men omöjligt är det inte. Jag tror det är framtiden vi får hoppas på.
Nåja, vi kan ju börja med att beskatta flygbränsle och sluta med statligt stöd till och ägande av flygbolag. Då får förhoppningsvis färre råd att flyga mycket och långt.
 
Jag flyger en hel del (inrikes) i jobbet. Har testat att åka tåg istället, men 12-14 timmar enkel väg tar alldeles för mycket tid när jag behöver resa 2-3 resor i månaden dessvärre. Resor upp till 6-7 timmar enkel väg tar jag självklart tåg, men nu kommer det vara knepigt under hösten också med tågstopp på flera linjer. Om nattåg funkar är det ett alternativ, men det sker tyvärr inte alltför ofta (och det är tufft att jobba långa dagar när man inte sovit ordentligt) Jag har flygskam men är samtidigt rätt sliten av allt resande och har svårt att hitta mer hållbara lösningar.
 
När det gäller flyget så är ju en väldigt stor del av flygningarna cargo - framförallt laster av billiga varor från Kina. Jag brukar påpeka det här då och då och menar inte att det ena utesluter det andra, men ändå. Kollar jag i skrivande stund min app med samtliga registrerade flygplan på himlen just nu, är en enorm del just cargo. Air China flyger över oss med, jag vet inte hur många stora flygplan (de flesta 747:s) varje dag. Hela tiden. Om vi ändrade vår konsumtion till att acceptera närproducerade varor, låta dem kosta lite mer, skulle vi slippa väldigt mycket fraktflyg - och en hel del annat otrevligt ovanpå det.

Jag ser hellre en rejäl minskning av fraktflyget från Kina, fyllt med billiga konsumtionsvaror, än att människor inte ska åka på semesterresa en gång om året - eller vart tredje. Den galna konsumtionen orsakar miljöproblem på alla möjliga sätt.

Igen - jag menar inte att vi inte ska fundera ett varv till innan vi bokar flyg istället för tåg, men ändå. Ska man skamma människor för deras semesterresa, kan man skamma över köp av billiga varor från Kina också.
 
Är inte en stor del av ökandet att covid är över? Även affärsresenärer fixk ju pausa mycket då.

Med kära vänner på andra sidan Atlanten jag inte varot hos pö 4 år så ska jag faktiskt flyga om några veckor. Flygskam eller inte. Båt dit är inte rimligt (för mig)
 
Är inte en stor del av ökandet att covid är över? Även affärsresenärer fixk ju pausa mycket då.

Med kära vänner på andra sidan Atlanten jag inte varot hos pö 4 år så ska jag faktiskt flyga om några veckor. Flygskam eller inte. Båt dit är inte rimligt (för mig)
Jo, det är säkert så. Har dock för mig att det är det privata resandet som ökar mest, affärsresandet går ju ofta att lösa på annat sätt än att hålla på och flyga runt folk hela tiden. Jag har som ambition att inte flyga i jobbet något mer, jag har historiskt flugit massor och tycker inte det är hållbart varken för min egen personliga del eller för planeten. Någon enstaka privat resa kommer det kanske bli någon mer gång i mitt liv (jag vill till Island igen, det går inte att åka tåg dit...), men ska verkligen hålla det till enstaka, tänkte jag.
 
När det gäller flyget så är ju en väldigt stor del av flygningarna cargo - framförallt laster av billiga varor från Kina. Jag brukar påpeka det här då och då och menar inte att det ena utesluter det andra, men ändå. Kollar jag i skrivande stund min app med samtliga registrerade flygplan på himlen just nu, är en enorm del just cargo. Air China flyger över oss med, jag vet inte hur många stora flygplan (de flesta 747:s) varje dag. Hela tiden. Om vi ändrade vår konsumtion till att acceptera närproducerade varor, låta dem kosta lite mer, skulle vi slippa väldigt mycket fraktflyg - och en hel del annat otrevligt ovanpå det.

Jag ser hellre en rejäl minskning av fraktflyget från Kina, fyllt med billiga konsumtionsvaror, än att människor inte ska åka på semesterresa en gång om året - eller vart tredje. Den galna konsumtionen orsakar miljöproblem på alla möjliga sätt.

Igen - jag menar inte att vi inte ska fundera ett varv till innan vi bokar flyg istället för tåg, men ändå. Ska man skamma människor för deras semesterresa, kan man skamma över köp av billiga varor från Kina också.
Jag ser gärna att vi gör både och, dvs både gör oss mindre beroende av varor från Kina (med tillhörande transporter) OCH börjar inse att det inte är hållbart att åka på semesterresa med flyg varje år. Att vi blir lite mer lokala igen, både i vårt konsumtionsmönster och i våra semestervanor.
 
Och som kommentar till just detta med "flygskam". Att få människor att känna skam och skuld är ett dåligt sätt att få dem att ändra sina vanor. Det är bättre att försöka inge någon sorts hopp. Som det är nu är jag rätt övertygad om att människor tänker "det är ändå kört" och så lever de på som vanligt och tänker att de värsta konsekvenserna av klimatförändringarna ändå kommer efter deras livstid (vilket förmodligen är sant).
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 816
Senast: lundsbo
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 125
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 185
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp