Är flygskammen ute nu?

Peak fosfor är beräknad till 2030 till 2033 så gäller att hitta något alternativ mycket snart som fungerar i större skala.
Dom nyaste uppgifter jag hittar om peak fosfor är från 2010 och 2015 så inte några nya uppgifter på ett tag.

Det finns fler sätt att producera fosfor som kommer att komma och tillföra när priserna går upp, MEN att stoppa in stora mängder konstgödsel i systemet är inte hållbart.

Mitt inlägg var en reaktion på att jag läste @skiesabove :s inlägg som att varje hushåll ska skapa sin egen bubbla och ägna all sin tid åt att odla mat. Det blir lite som att gå från en total globalisering till den andra extremen, och inget av det fungerar. Jag ser en balans däremellan, där duktiga professionella livsmedelsproducenter som satsar hela sina liv på att bli bra på det kan förse sitt närområde med produkter från ett hållbart odlande.
 
Det finns fler sätt att producera fosfor som kommer att komma och tillföra när priserna går upp, MEN att stoppa in stora mängder konstgödsel i systemet är inte hållbart.

Mitt inlägg var en reaktion på att jag läste @skiesabove :s inlägg som att varje hushåll ska skapa sin egen bubbla och ägna all sin tid åt att odla mat. Det blir lite som att gå från en total globalisering till den andra extremen, och inget av det fungerar. Jag ser en balans däremellan, där duktiga professionella livsmedelsproducenter som satsar hela sina liv på att bli bra på det kan förse sitt närområde med produkter från ett hållbart odlande.
Tyckte inte alls det var så @skiesabove menade.
Självproducerande behöver ju inte vara varje hushåll för sig själv. Ett exempel är tillsammans odlingar som poppar upp lite överallt nu det senaste.

Att odla och ha djur ihop är mycket gammalt och var vanligt innan lagaskifte.
 
Det finns fler sätt att producera fosfor som kommer att komma och tillföra när priserna går upp, MEN att stoppa in stora mängder konstgödsel i systemet är inte hållbart.

Mitt inlägg var en reaktion på att jag läste @skiesabove :s inlägg som att varje hushåll ska skapa sin egen bubbla och ägna all sin tid åt att odla mat. Det blir lite som att gå från en total globalisering till den andra extremen, och inget av det fungerar. Jag ser en balans däremellan, där duktiga professionella livsmedelsproducenter som satsar hela sina liv på att bli bra på det kan förse sitt närområde med produkter från ett hållbart odlande.

Vad menar du med inte fungerar? Att det inte går ihop med en livsstil där man kan flyga utomlands tio gånger per år, eller äga ett bankväsende, det stämmer.

Men det vi gör just nu fungerar ju ännu sämre, vi håller ju på att ta kål på hur många arter som helst pga vårt kortsiktiga tänkande.

Det behöver inte vara enstaka familjer på varsin gård (det är dock ett väl beprövat koncept för just skandinaviska förhållanden).

Men det behöver vara extremt, extremt lokalt producerat. På skalan att varje stad behöver fullständigt självförsörjande, inom sin kommunyta. Ju tätare befolkning, ju mer kreativt behöver odlandet och djurhållningen bli, men det jobbas ju på rätt bra med olika planer för det.

Alternativet är svält. Kanske inte för dig och mig, lyxlottade svenskar som vi är, men för nästa generation och för väldigt många i andra delar av världen redan i år.
 
Apropå samhället och det är individens ansvar.

https://www.wwf.se/klimat/klimatkalkylatorn/

Gjorde precis den här och lite mer än hälften av mina utsläpp bestod av samhällets utsläpp. :( Det lassar på 3,2 ton rakt av.

Det går liksom inte att komma ned i utsläpp på riktigt utan att hela samhället gör någonting.

Även om självklart individer, speciellt rika individer måste göra mycket själva också.

La jag på 10 random flygresor varav bara två var halvlånga så drog det i med lite över ett ton utsläpp till och jag hamnade över medel för svensken trots liten bostad och allt.
Hugger en knapp nu, men det var egentligen tidigare inlägg jag svarade på.

De allra, allra rikaste kommer vi inte åt. De kommer kunna göra som de vill hela tiden. Motorbåtar/passagerarfärjor är extremt energiförbrukande per rest kilometer, mycket värre än flyg. Men som det är nu så påverkar de också hur mycket andra får släppa ut. Jag är inte mycket för konspirationsteorier eller så, men det är något som är jävligt märkligt när vi har möjlighet att skapa fossilfri energi och ändå inte gör det. Det är också märkligt att man bygger ut motorvägarna så att fler ska få plats, att begreppet SUV existerar (VEM behöver ett så stort monster till bil egentligen?), att projektet höghastighetsbana för tåg Malmö-Stockholm läggs ner (!!!). Det här kan vi som individer faktiskt påverka och det kommer göra oändligt mycket mer skillnad för miljön än individuella val av transportmedel för enstaka resor. Så därför har jag aldrig röstat på något annat än miljöpartiet i riksdagsvalet. De är de enda som har någon sorts ambition att faktiskt förändra. Jag är väl medveten om att det kommer drabba en resefantast som mig, vilket känns helt rimligt om mina förändrade vanor beror på att det faktiskt HÄNDER något.
 
Vad menar du med inte fungerar? Att det inte går ihop med en livsstil där man kan flyga utomlands tio gånger per år, eller äga ett bankväsende, det stämmer.

Men det vi gör just nu fungerar ju ännu sämre, vi håller ju på att ta kål på hur många arter som helst pga vårt kortsiktiga tänkande.

Det behöver inte vara enstaka familjer på varsin gård (det är dock ett väl beprövat koncept för just skandinaviska förhållanden).

Men det behöver vara extremt, extremt lokalt producerat. På skalan att varje stad behöver fullständigt självförsörjande, inom sin kommunyta. Ju tätare befolkning, ju mer kreativt behöver odlandet och djurhållningen bli, men det jobbas ju på rätt bra med olika planer för det.

Alternativet är svält. Kanske inte för dig och mig, lyxlottade svenskar som vi är, men för nästa generation och för väldigt många i andra delar av världen redan i år.
Tänker du att det är möjligt att odla tillräckligt med mat till alla som bor i mångmiljonstäder? Tillåt mig att tvivla. Dessutom är ju inte all mark lika fruktbar, därav att vi skickar varor fram och tillbaka. Att bo litet och självförsörjande är väldigt sårbart om det t ex blir missväxt ett år. Vem ska man bedriva handel med om var och en bara ska se till sitt?
 
Tänker du att det är möjligt att odla tillräckligt med mat till alla som bor i mångmiljonstäder? Tillåt mig att tvivla. Dessutom är ju inte all mark lika fruktbar, därav att vi skickar varor fram och tillbaka. Att bo litet och självförsörjande är väldigt sårbart om det t ex blir missväxt ett år. Vem ska man bedriva handel med om var och en bara ska se till sitt?

Ja, det blir sårbart, och det var det som höll mänskliga populationen i balans med ekosystemen runt oss.

Täta urbana center måste använda sig av täta ultramoderna odlingslösningar om folket där ska överleva....

För den långväga handeln av dagligvaror måste upphöra. Det är en av nycklarna till att komma tillbaks i någorlunda balans.

Vi kan börja göra omställningen nu, eller vänta tills allt kraschar och miljarder människor svälter och lider :).
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 817
Senast: lundsbo
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 125
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 189
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp