Bukefalos 28 år!

Är flygskammen ute nu?

Men ska vi säga att det är ok att börja flyga igen nu när flygskammens tid är över.

Sen vill ju befolkningen på dom semesterorter/öar som har brunnit ner, att turisterna kommer tillbaka. Är det ok då att börja flyga dit igen när man har röjt upp och byggt nytt eller ska vi överge dom och inte flyga dit så får dom klara sin försörjning på annat sätt

Vadå "vi"? Vadå "ok"?

Flygskam var från första början bara dygdesignalering och gröntvättning.

"Åååh, jag flyger inte för jag tänker på miljön men jag ska nybygga ett hus och det är dags för en ny bil och lille Hjalmar ska såklart få en minifyrhjuling, eldriven såklart."

Problemet är inte så enkelt som att flygskam hos privatpersoner skulle kunna lösa något överhuvudtaget. Det var och är bara en dum hashtag för dom som vill statustävla med varandra om allt möjligt.
 
Vad folk tycker och vad som faktiskt ÄR okej ur ett klimatperspektiv är två olika saker. Men det förvånar mig tyvärr inte om folk tycker att "åh, nu verkar alla flyga igen, då är det okej för mig också!" :banghead:
Människor är flockdjur. Vissa är ledare, vi följer dom och det dom gör är ok
 
Även om miljön just nu står tillbaka för Ukraina så är det i särklass det största hotet mot människan och framtiden. Tyvärr är det miljön som är det första som får stå tillbaka när svenskar (och övriga i världen) inte har råd att ta hänsyn längre pga inflation och allmänt sämre ekonomi. Se bara hur ekologiska och krav märkta produkter har minskat.

Tom att Europa (och hela världen) brinner och svämmar över har det inte fått västvärlden att ändra sin livsstil och det behövs en enorm miljökatastrof för att en majoritet ska acceptera en förändring av sin livsstil. Tyvärr är det de som förorernar mest som kan skydda sig bäst mot klimatförändringar och utsläpp. I fattigare länder även i Europa anser man sig inte ha råd liksom i länder som Kina och Indien som bygger nya kolverksverk.

Det är svårt för de rika länderna i västvärlden att predika när det är vi som i särklass släpper ut mest. Och vårt välstånd är uppbyggt på att vi släpper ut majoriteten av föroreningar.
 
Vadå "vi"? Vadå "ok"?

Flygskam var från första början bara dygdesignalering och gröntvättning.

"Åååh, jag flyger inte för jag tänker på miljön men jag ska nybygga ett hus och det är dags för en ny bil och lille Hjalmar ska såklart få en minifyrhjuling, eldriven såklart."

Problemet är inte så enkelt som att flygskam hos privatpersoner skulle kunna lösa något överhuvudtaget. Det var och är bara en dum hashtag för dom som vill statustävla med varandra om allt möjligt.
Aha, var det så.

Så vad blir nästa grej att hashtagga
 
Ja. Det fanns och finns många som väljer att flyga så lite som möjligt, men att använda termen "flygskam" är för mig förknippat med en viss... Demografi. Som har mer pengar än vett.
Men det är alltså ute nu med flygskammen. Vad ska folk roa sig med istället då? Är det nått på gång eller finns det redan nu nått nytt med som ändå inte slår igenom
 
Jag flyger en hel del (inrikes) i jobbet. Har testat att åka tåg istället, men 12-14 timmar enkel väg tar alldeles för mycket tid när jag behöver resa 2-3 resor i månaden dessvärre. Resor upp till 6-7 timmar enkel väg tar jag självklart tåg, men nu kommer det vara knepigt under hösten också med tågstopp på flera linjer. Om nattåg funkar är det ett alternativ, men det sker tyvärr inte alltför ofta (och det är tufft att jobba långa dagar när man inte sovit ordentligt) Jag har flygskam men är samtidigt rätt sliten av allt resande och har svårt att hitta mer hållbara lösningar.

Tänker snarare att din arbetsgivare har flygskam än du.
 
Min gissning är att i framtiden är det är till Sverige som det kommer turister för att undvika extremhettan i södra Europa. Och som Elisabeth Hagström sa glatt, då kan vi odla vindruvor i Norrland.
Det togs upp på P4 att det redan är så att det ses en ökning av resande till norden under just sommarmånaderna.

Sedan hjälper det föga om folk börjar flyga till norden istället för till Medelhavet.
 
Varför undrar du egentligen :confused:
Jag fattar inte riktigt vad du far efter
Tyckte du det var det roligt med flygskam?
Ja på sätt och vis. Med facit i handen så var det kul att folk drog på stora trumman, media, miljöorganisationer men senare menade dom ändå inte allvar. Antingen hade folk ingen vettigare sysselsättning eller så var hela grejen tragiskt bara.
 
Ja på sätt och vis. Med facit i handen så var det kul att folk drog på stora trumman, media, miljöorganisationer men senare menade dom ändå inte allvar. Antingen hade folk ingen vettigare sysselsättning eller så var hela grejen tragiskt bara.
Och detta roade dig
Och nu vill du veta vad du ska tycka är roligt nu?
 
Alla kan inte göra allt. Jag flyger, både inrikes (främst med jobbet) och utrikes på semester. Jag jobbar i norra Sverige och har nästan 11 timmar till Stockholm med bil. 14 timmar med tåg just nu 😅 det är helt orimligt att välja något annat än flyget (1,5h) när vi ska till Stockholm två dagar på kurs, vilket inte ens sker varje år. Jag har varit iväg en gång på tre år, men ska ner två gånger i höst.

Gällande semester är det oerhört viktigt för mig att åka iväg till solen vintertid. Avskyr mörker och kyla och mår inte jättebra oktober-mars. Planerar att flytta till ett varmare land någon gång, men det är inte aktuellt på många år. Jag försöker göra andra saker för miljön, till exempel sopsortera, konsumera smart och inte skaffa några barn. Jag skäms inte för att jag väljer att flyga.
 
Ja på sätt och vis. Med facit i handen så var det kul att folk drog på stora trumman, media, miljöorganisationer men senare menade dom ändå inte allvar. Antingen hade folk ingen vettigare sysselsättning eller så var hela grejen tragiskt bara.
Jag har jättesvårt att förstå vad du menar.

Drog på stora trumman? Jag hörde inga trummor. Jag hörde folk som försökte få oss att sluta flyga och misslyckades. Speciellt misslyckades de med att ändra en enda liten politikers attityd till miljöproblem och klimatförändringar.

Miljöorganisationerna menade självklart allvar, och menar självklart allvar. Att media och politiker och vi ignorerar det är väl inte deras fel. Hur menar du att miljöorganisationerna inte menade allvar?

Vad gav dig intrycket av att något skulle förändras så länge politikerna inte låter flyget bära sina egna kostnader och bygger vägar istället för järnväg?

Människor förösker verkligen verkligen åka tåg i större omfattning numera, speciellt i Tyskland istället för att åka bil och speciellt i Spanien istället för att flyga. Men Tyskland och Spanien gör ju valet möjligt.

En hel del organisationer lyckades vi trots allt med. Friskis och svettis skulle sluta marknadsföra flygresa med träning till höger och vänster jämt och ständigt.
 
Alla kan inte göra allt. Jag flyger, både inrikes (främst med jobbet) och utrikes på semester. Jag jobbar i norra Sverige och har nästan 11 timmar till Stockholm med bil. 14 timmar med tåg just nu 😅 det är helt orimligt att välja något annat än flyget (1,5h) när vi ska till Stockholm två dagar på kurs, vilket inte ens sker varje år. Jag har varit iväg en gång på tre år, men ska ner två gånger i höst.

Gällande semester är det oerhört viktigt för mig att åka iväg till solen vintertid. Avskyr mörker och kyla och mår inte jättebra oktober-mars. Planerar att flytta till ett varmare land någon gång, men det är inte aktuellt på många år. Jag försöker göra andra saker för miljön, till exempel sopsortera, konsumera smart och inte skaffa några barn. Jag skäms inte för att jag väljer att flyga.
Haken är ju att de andra sakerna inte hjälper jämfört med att inte flyga. Speciellt beroende på om solen ligger nära Europa eller långt bort. Ligger den långt bort i Thailand är det helt kört, det är det värsta man kan göra. Sopsortera är ju inte ens någonting man väljer utan någonting som kommunen kräver att man gör så det räknas inte. Nu tänker jag iofs också flyga en gång i år, inom Europa. Men familj tar tåget hem.
 
Jag vill veta vad FOLK ska tycka är roligt nu men som kommer att vara ute, floppa om nått år eller två
Alltså FOLK är ingen homogen icketänkande massa som tycker vad någon säger till dom att tycka
Vi får tycka att olika saker är roligt finns ingen lag om att man måste tycka just ditten och datten eller Drutten och Gena är roligt

Och huruvida nånting floppar eller inte så kan vi bara gissa
Det trendigaste just nu verkar ju dock vara Pinkydoll men jag är så otrendig så jag tycker det är gräsligt dåligt så det hoppas jag verkligen floppar
 
Jag tänker så här
Flygskammen var dömt att misslyckas av den enkla orsaken att den inkräktade på folks livsstil. En livsstil som man inte är beredd att avstå eftersom man har råd med det.

Älskling har du hört nått om Flygskammen på sistone. Näe, hur så?
Det var ju länge sedan vi var iväg på nån resa med barnen. Ska vi inte boka nått till höstlovet? Jo det vore skönt att komma bort ett tag.
Har hittat en resa till Alicante. Jamen boka den då älskling. Har bokat nu. Tog det på mitt kort. Härligt Älskling, då tar jag julresan på mitt kort. Sen har vi ju sportlovet. Ska vi inte ta flyget upp till fjällen istället för tåget som alltid strular. Klar vi gör det älsklingen.
Sen har vi ju påsklovet. Vad säger du om att ta ett flyg till Antalya. Låter härligt älskling men det behöver vi ju inte boka ännu.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 065
Senast: lundsbo
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 315
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 978
Senast: Yrsel
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 214
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp