Bukefalos 28 år!

Är flygskammen ute nu?

Men vilka flygresor är det som ska bli så dyra att vanligt folk inte har råd? Jag antar att du menar semesterresor, men det finns ju massor av människor som har släkt och familj utspridda över jordklotet. Ska man inte få träffas längre? En av årets semesterresor som innebar 4 flygningar kombinerades men en begravning, det hade varit en stor sorg för mitt resesällskap om de inte kunnat begrava sin egen mamma. Eller tycker du att det är rimligt?

Sluta subventionera fossilbränsle men subventionera gröna alternativ rejält och ffa bygg ut järnvägen så minskar onödiga korta flygningar. Nu är det ofta dyrare att åka tåg malmö-stockholm än det är att flyga, som dessutom är snabbare. Det är inte okej!
De flesta som har familj och släkt riktigt utspridda träffas nästan aldrig, det är ett väldigt smalt privilegium att kunna överväga att flyga. Med den digitala revolutionen så kan de nästan träffas ofta ändå. Håller man sig till stora händelser vart femte år så kan vi andra se till att det utrymmet finns.

Men jag tror aldrig det kommer att funka att lägga ansvaret på individer samtidigt som politiken understödjer genom skattefrihet och stöd.
 
Men vilka flygresor är det som ska bli så dyra att vanligt folk inte har råd? Jag antar att du menar semesterresor, men det finns ju massor av människor som har släkt och familj utspridda över jordklotet. Ska man inte få träffas längre? En av årets semesterresor som innebar 4 flygningar kombinerades men en begravning, det hade varit en stor sorg för mitt resesällskap om de inte kunnat begrava sin egen mamma. Eller tycker du att det är rimligt?

Sluta subventionera fossilbränsle men subventionera gröna alternativ rejält och ffa bygg ut järnvägen så minskar onödiga korta flygningar. Nu är det ofta dyrare att åka tåg malmö-stockholm än det är att flyga, som dessutom är snabbare. Det är inte okej!
Alla flygresor, lämpligen, eftersom flyget åtminstone borde bära sina egna kostnader och bränslet beskattas på samma sätt som fossilt bränsle beskattas på marken. Det betyder kanske att de som har sin familj utspridd över världen kommer att ses irl mer sällan, men flygandet kommer ju inte att upphöra, bara förhoppningsvis minska. Och det är ju ingen som bestämmer vilka som ”får” och ”inte får” ses, det är upp till var och en vad man vill lägga pengarna på. Men billiga flygresor kors och tvärs över planeten hoppas jag att vi kan lägga till historien!
 
Nej, det värsta du kan göra är att skaffa barn.

Fast jag vet massor av personer som inte sopsorterar, så det är visst ett val.
Finns mängder av människor som kör över hastighetsbegränsningarna och inte följer trafikregler när de kör bil också. Det är ett val men...
 
Men vilka flygresor är det som ska bli så dyra att vanligt folk inte har råd? Jag antar att du menar semesterresor, men det finns ju massor av människor som har släkt och familj utspridda över jordklotet. Ska man inte få träffas längre? En av årets semesterresor som innebar 4 flygningar kombinerades men en begravning, det hade varit en stor sorg för mitt resesällskap om de inte kunnat begrava sin egen mamma. Eller tycker du att det är rimligt?

Sluta subventionera fossilbränsle men subventionera gröna alternativ rejält och ffa bygg ut järnvägen så minskar onödiga korta flygningar. Nu är det ofta dyrare att åka tåg malmö-stockholm än det är att flyga, som dessutom är snabbare. Det är inte okej!
Tänker att vanligt folk reste med flyg på 80-talet också, till släkt och vänner. Men de flög extremt mycket mindre då än nu. Jag växte ju upp på 80-talet och tycker nog inte jag direkt led av att jag fick uppleva en semesterresa till Grekland under mina tonår.

Min pappas faster hälsade på sin dotter i Australien två gånger i sitt liv, andra gången hon reste stannade hon resten av sitt liv där... Min klasskamrat som var scout gjorde en enda lång resa under hela sina tonår också till Australien, till en Jamboree, hon samlade pengar i många år.

Dessutom upplevde jag (som precis som mitt barn alltid semestrade i Sverige) inte den press som finns nu för många barn, att de måste resa utomlands varje semester varje år eller visa sig vara annorlunda i klassen. Resorna skulle bli mer jämt fördelade över befolkningen. Tex de klasskamrater som reser på semester två gånger per år till resmål långt borta, med flyg slukar ju glupskt upp flygresor som ett annat barn hade kunnat göra vart tredje år inom Europa.
 
Nej, det värsta du kan göra är att skaffa barn.

Fast jag vet massor av personer som inte sopsorterar, så det är visst ett val.
Om skaffa barn. Om vi inte flög så in i helskotta och konsumerade mängder av stuff som transporterades långt så att vi använde upp så mycket av jordens resurser jämfört med andra människor i andra länder (även länder inom Europa) så skulle det ju inte vara lika illa att skaffa ett barn i Sverige... Så det går ju på samma konto. Ett stort problem med barnen är ju att de flyger på semester...

Bara en back till matvanor och semestervanor från 80-talet kombinerat med jobbpendlingsvanor och hur man använder lampor och energi, använder, köper och lagar kläder, hur man fiskar, från 50-talet (och några sparsam husmor tips från 2:världskriget) skulle göra det mycket mindre illa miljömässigt att skaffa barn i Sverige. Förutom att det skulle öka folkhälsan, minska sjukvårdskostnader, minska typ 2 diabetes och hjärtsjukdomar osv. Speciellt eftersom vi har så mycket fantastisk energisparande teknik idag och så bra jordbruksteknik och så bra vanor när det gäller att inte hälla ut skräp och avfall i vatten. Förutom bilar som släpper ut extremt mycket mindre avgaser, slukar mindre bensin och elcyklar.

Som det är nu så slösar vi bort alla tekniska landvinningar på ingenting. Som tekniska landvinningen -lågenergilampa. Helt värdelös. Vi slösar lika mycket energi på ljus nu som vi gjorde då, genom att döda insekter och fladdermöss. Varteviga nedrans kyrka är estetiskt förstörd på natten genom att ha starka uplights mot himlen runt den och blir en likista för svältande fladdermöss som svälter ihjäl när de inte vågar sig ut. Likadant med gatubelysning, trädgårdsbelysning, byggesbelysning osv.
 
Senast ändrad:
Jag tycker det är viktigt att människor kan och får resa i världen. (Om man vill, alltså!) Jätteviktigt, faktiskt. Se andra länder, andra kulturer, andra människor.... Inte bara stanna i sin egen invanda omgivning. Själv älskar jag att resa, gärna långt!

Men - man får ransonera, välja det som känns viktigt, drömmarna, äventyren om man så vill. Kanske inte ha klippkort på flyget till Spanien, för korta party/fest-resor. Som många influencers gör - reser (oftast sponsrat av hotell) ideligen, ideligen, som content på sina instagram. Eller folk jag känner som har lägenhet i Spanien och flyger ner säkert en gång i månaden. Pendlar, typ, med flyg.

Men resa tycker jag är viktigt. Man kan kompensera, om man vill, på andra sätt. Bli mer medveten om hur man lever. Äta kött en gång i veckan om man absolut måste (.....), inte slököpa billiga kläder som man sen returnerar gratis när de inte är snygga nog. Osv.

Men inte tycker jag att vi ska sluta resa! Det vore otroligt sorgligt.
Tänker det finns olika sätt att resa, jag är osäker på om mina kollegors barn ser några nya kulturer i bassängen på all inclusive dit de flög. De ville ju bara resa "till solen" eller "till golfen" eller "åka kryssning" inte till något slags kultur, eller land eller vad som. Jag är dock typ 100 på att min väninnas barn ser mängder av olika kulturer och möter många människor från många länder när de reser med tåg till Turkiet till släkten.
 
Absolut, men jag pratar alltså om fenomenet med att hålla på att dygdesignalera.

Jag är en av dom som flyger extremt sällan sen ungefär 15 år tillbaks, av miljöskäl, men det är inget jag hashtaggar om. Det är alltså fenomenet i sociala media och vanliga media att hålla på att snacka om flygskam, som är det jag säger örk om.
Fast det är ju ändå så idéer sprids, genom att prata om dem. Själv tror jag och hoppas att just den här idéen inte längre är ny utan börjar sjunka in i befolkningen. Den har ju verkligen gjort att det numera är lättare att boka tågresor ned på kontinenten!
 
Tänker det finns olika sätt att resa, jag är osäker på om mina kollegors barn ser några nya kulturer i bassängen på all inclusive dit de flög. De ville ju bara resa "till solen" eller "till golfen" eller "åka kryssning" inte till något slags kultur, eller land eller vad som. Jag är dock typ 100 på att min väninnas barn ser mängder av olika kulturer och möter många människor från många länder när de reser med tåg till Turkiet till släkten.
Jag instämmer! Helt! Det finns resor och det finns resor….
 
Jag instämmer! Helt! Det finns resor och det finns resor….
Det som låter bra med tågresan till Turkiet jämfört med de andra resorna som @Badger nämner är väl ffa. att det rör sig om just en tågresa. Om vi ska tala klimatavtryck på något vis så är det egentligen sekundärt vad den resandes resa innehåller rent kulturellt? Sedan har vi väl alla olika utgånglägen, uppskattar man att resa så antar jag att man hellre ser uppoffringar som rör annat än just det. Och andra som inte värdesätter att resa tycker tvärt om.
 
Jag instämmer! Helt! Det finns resor och det finns resor….
Men det går ju inte att sätta sig till doms över andras skäl att resa, tycker jag! En flygresa till ett all-inclusive i solen släpper ut lika mycket koldioxid som en flygresa av motsvarande längd till ett annat resmål där man interagerar med lokalbefolkningen och upplever landets kultur. Och vilket man vill göra måste man få bestämma själv! Och kan någon av de resorna göras om till en tågresa är det extremt positivt för miljön, oavsett resans kulturella innehåll (eller brist på...)!
 
Fast det är ju ändå så idéer sprids, genom att prata om dem. Själv tror jag och hoppas att just den här idéen inte längre är ny utan börjar sjunka in i befolkningen. Den har ju verkligen gjort att det numera är lättare att boka tågresor ned på kontinenten!

Ja absolut, men det är skillnad på:

"Jag väljer att göra såhär, för det tycker jag är viktigt. Jag delar det på min instagram för att fler ska inspireras."

och

"Du ska skämmas för att du inte väljer samma som jag, titta på min instagrampost om hur moraliskt överlägsen jag är!"
 
Men det går ju inte att sätta sig till doms över andras skäl att resa, tycker jag! En flygresa till ett all-inclusive i solen släpper ut lika mycket koldioxid som en flygresa av motsvarande längd till ett annat resmål där man interagerar med lokalbefolkningen och upplever landets kultur. Och vilket man vill göra måste man få bestämma själv! Och kan någon av de resorna göras om till en tågresa är det extremt positivt för miljön, oavsett resans kulturella innehåll (eller brist på...)!
Nej verkligen inte, du har helt rätt. En barnfamilj jag känner åkte till Cypern i en vecka, typisk sol-och-bad och det var ett värdefullt andrum i en stressad tillvaro - och billig!

Själv är jag inte speciellt "kulturell" när jag reser heller, ska erkännas, jag reser i allmänhet för att göra nåt speciellt jag är intresserad av. Åker jag till Mallorca så är det för att vandra i bergen, cykla, simma i öppet hav, etc etc och det är ju inte "värdefullare" än att åka iväg för att koppla av bara om man behöver.

Jag minns en väninna som beklagade sig, när vi vandrade i Yosemite, på "alla turister" ... men vi var ju också turister och vår vistelse där var ju egentligen inte mer "berättigad" än några andras. Lite snobbigt faktiskt. Så visst har du rätt.
 
Ja absolut, men det är skillnad på:

"Jag väljer att göra såhär, för det tycker jag är viktigt. Jag delar det på min instagram för att fler ska inspireras."

och

"Du ska skämmas för att du inte väljer samma som jag, titta på min instagrampost om hur moraliskt överlägsen jag är!"
Jag följer ju inte speciellt mycket på instagram så jag vet inte.

Jag råkar ju tycka att vräkiga semesterbilder på Facebook från långt bort flera gånger om året är ganska B. (önskar jag kunde kläcka ur mig ngt men gör det inte, jag gillar bara inte det. Har en spärr på att "gilla" allra högst en långväga semesterresa om året per person :rofl: men håller mig oftast till en vartannat år.)
Och visst är det lite lite irriterande med alltför präktiga -här är vår cykelsemester med två gråtande barn i ösregn, bilder också.

Så visst kan ju folk vara irriterande, själv är man säkert också irriterande när man inte lägger ut väldigt mycket från sitt liv (så som jag fick se i en annan tråd).

Men verkligheten finns ju och den blir varmare, oavsett Instagram.
 
Varför inte bara göra det så dyrt att individen självvalt avstår från att flyga? Då löser vi en del av problemet, samtidigt som man bygger ut infrastrukturen naturligtvis. Och behöver inte subventionera flygplanen som släpper ut stora mängder föroreningar.
Men är det okej då att dom rika får flyga men inte fattiga pga om vi höjer priset så att individen självmant avstår att flyga
 
Men är det okej då att dom rika får flyga men inte fattiga pga om vi höjer priset så att individen självmant avstår att flyga

Den situationen är den rådande redan. 90% av människorna flyger aldrig och ekonomi är en huvudanledning. Om vi flyttar det till 98% för vår överlevnad har inte principen ändrat sig särskilt radikalt.

1% av världens befolkning står för 50% av världens utsläpp från flyg.

https://partner.sciencenorway.no/cl...issions-most-people-in-fact-never-fly/1773607
 
De flesta som har familj och släkt riktigt utspridda träffas nästan aldrig, det är ett väldigt smalt privilegium att kunna överväga att flyga. Med den digitala revolutionen så kan de nästan träffas ofta ändå. Håller man sig till stora händelser vart femte år så kan vi andra se till att det utrymmet finns.

Men jag tror aldrig det kommer att funka att lägga ansvaret på individer samtidigt som politiken understödjer genom skattefrihet och stöd.
Jag håller med och tillägger att jag tycker att "skyldigheten" hos individen att minska på flygresor, i den mån man alls kan tala om ett sådant ansvar eller skyldighet när det övergripande ansvaret först och främst är politiskt (det är ju ingen enskild som kommer ställas till svars om så Sverige brutalt missar att nå sina klimatmål 2030) och när människor dessutom har såpass skilda värderingar att alla inte vill försöka göra den sortens personliga förändringar under annat än tvång, klart varierar med privilegium.

Följande utveckling av det resonemanget är inte specifikt riktat till dig eller ditt inlägg.

Eftersom makt och möjligheter i mångt och mycket fortfarande är koncentrerade till västvärlden eller globala nord så blir det av naturliga skäl svårt att ta tåget hem till familjen för den som kommit långväga för ett annat liv. Sen reser man kanske generellt inte tillbaka varje år för att man dels måste spara ihop pengar och även mellan besöken skicka hem pengar och så vidare, men ändå är det en klar skillnad mellan en sådan resa och en genomsnittlig svensk nöjesflygning. Jag har en kompis som försörjer hela sin familj (alltså föräldrar, syskon med flera) på sin europeiska lön. Jag höjer inte på ögonbrynen över att hen flyger hem vart femte år eller vad det nu kan vara, det är liksom inte där problemet ligger i grunden. En annan vän flög ner på en familjemedlems bröllop till ett av länderna i östra Afrika som drabbades hårt av den gigantiska cyklonen för några år sedan, och hens europeiska lön betalade en annan familjemedlems vård som gjorde att hen kunde gå igen. Inte heller i den resan kan man totalt bortse från hur makten är fördelad i världen. Koldioxidekvivalenter i all ära, men det behövs ett intersektionellt eller ett maktperspektiv även på miljöfrågor.

För många svenskar är det ju inte alls samma läge, den genomsnittlige svensken har en helt annan potentiell möjlighet att reglera och minska (inte eliminera, det är nog omöjligt i ett samhälle så präglat av överkonsumtion, men på olika sätt minska) sitt personliga bidrag till Sveriges kollektiva klimatskuld. (I klimatsammanhang pratar man ibland hellre om skuld än om skam, skam kan pådyvlas utifrån, skuld är när man stämmer av handlingar mot värderingar. Nationellt har vi gjort värderingen att vi vill minimera utsläppen, den kollektiva skulden är att vi inte lyckas så bra med det.)

Tid spelar förstås också in i det privilegiet. Det pratas ofta om möjliga framtida tekniska genombrott i sådana här diskussioner men tiden vi har att nå klimatmålen är ju begränsad, särskilt när man tänker på de möjliga tipping points/självförstärkande mekanismer vi har att förhålla oss till, det närmsta decenniet kan till exempel vara avgörande. Framtida tekniska framsteg kanske idealt ger såpass låga utsläpp att vi inte ens behöver fundera över våra flygresor i framtiden, men här och nu representerar flyget fortfarande bara business as usual. Inte heller kan vi förlita oss på biobränslen utan att riskera den biologiska mångfalden genom att slita för hårt på de begränsade befintliga biologiska resurserna.
För fattiga länder räknas varje år och varje decennium som man inte drabbas av en klimatrelaterad katastrof, det ger mer tid att bygga upp sin motståndskraft, att lyfta fler människor ur fattigdom och utsatthet, att öka beredskapen inom vården för att förhindra sjukdomsutbrott i spåren av en katastrof, att förbättra infrastruktur och så vidare. Huruvida länder i riskzonen drabbas av hårda klimatkonsekvenser före eller efter de hunnit bygga upp ett mer motståndskraftigt samhälle kan göra en enorm skillnad för mänskligt lidande, utöver hur det påverkar ekosystemen. Alla de möjliga konsekvenserna av utsläppen och uppvärmningen är väldigt konkreta, och det är inte en verklighet jag tycker man ska väja för av rädsla för att stöta sig med de mer privilegierade och deras frekventa nöjesflygande. Men självklart är det i grunden upp till var och en huruvida man alls vill försöka minska på sina flygrelaterade utsläpp och just den delen av sitt bidrag till den svenska kollektiva skulden, man kan förstås även tala om den kollektiva skulden i att rösta fram diverse politiska alternativ som inte verkar bry sig om klimatfrågan (problemet är väl att dit hör nästan alla riksdagspartier, det är ganska få som faktiskt prioriterar frågan, vilket ytterligare försvårar den där stora politiska förändringen som många hoppas på).

Jag har nyligen tänkt en del på de här frågorna fast i samband med begreppet antropocen, även det ett kritiserat begrepp av förklarliga skäl, och tid i allmänhet, därför blev det kanske lite långt för många av de här frågorna hör ihop.
 
Den situationen är den rådande redan. 90% av människorna flyger aldrig och ekonomi är en huvudanledning. Om vi flyttar det till 98% för vår överlevnad har inte principen ändrat sig särskilt radikalt.

1% av världens befolkning står för 50% av världens utsläpp från flyg.

https://partner.sciencenorway.no/cl...issions-most-people-in-fact-never-fly/1773607
Då kan vi aldrig minska flygandet eftersom det bara är rika som flyger och dom kan betala
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 066
Senast: lundsbo
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 316
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 978
Senast: Yrsel
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 214
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp