Bukefalos 28 år!

Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Jag får gå ner till hur få timmar som helst, inga problem!

Det enda problemet är att mängden arbete inte minskar, det kan inte vi styra eftersom det beror på hur sjuka folk är.

Och det är de :cool:
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Usch vilken tråkig situation. Ni hamnar alla i kläm pga personalpolitiken. Går det att gå högre upp? Antar att ni gjort det redan, det är ju en omöjlighet att genomföra 2,75 tjänster (+50%?) på 75% av tiden... :crazy:

I teorin kan de ju inte neka dig att ta föräldraledigt, men lagparagrafen låter onekligen luddig - tänk om man arbetar för någon som anser att föräldraledighet i sig är en olägenhet? Det finns ju gott om pappor som kan vittna om sådana förhållanden.

Kan du ringa FK och fråga hur paragrafen i allmänhet tolkas?
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Petruska - om någon kan se något snuskigt i en 80 pixlar stor bild som inte visar något mer avancerat än sidan på ett sandklätt lår på en tvååring, då bjuder jag på det.

Det hade inte jag gjort. Jag lägger öht inte ut bilder på avklädda barn. Men jag inser att det inte skadar BARNET.

Tydligen är ledigheten de första 1½ åren helt odiskutabel. De paragraferna jag citerade gäller när man vill ta ut den ledighet man inte hann ta ut då för att man jobbade.

Alltså, du tog väl inte ut ledighet första 1,5 åren för att det inte behövdes? Typ pappan var hemma?

Har det någon betydelse att man har barnomsorg? Man kan ju säga att det är mycket höggradig välfärdspolitik att bjuda både på subventionerad barnomsorg och föräldraledighet samtidigt, men det är ju inte arbetsgivarens problem.

Jag tycker att du ska kolla med FK, kanske JO, och andra instanser som känner till hur lagtexten har tolkats i praxis. Det är alltid lite klurigare än att tolka själv, även om man är en god läsare och tolkare.

Hur viktigt är det för dig själv att få denna ledighet jämfört med de olägenheter den kommer att medföra för arbetsgivare, kollegor och patienter?
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Så länge du ansöker om föräldraledighet minst 2 månader i förväg så kan arbetgivaren ingenting annat göra än att godkänna ledigheten. Arbetsgivaren kan INTE skjuta upp föräldraledighet till annat datum (vilket de däremot kan med annan slags tjänstledighet). Paragraf 14 som du hänvisar till hänvisar ju i sin tur till paragraf 11:
11 § Arbetstagaren får ta ut hel ledighet den eller de dagar som arbetstagaren begär.
Du har rätten på DIN sida. Vad som är "olägenhet" är alltså upp till dig att bedöma.

Så tolkar i varje fall jag det hela.
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Hur viktigt är det för dig själv att få denna ledighet jämfört med de olägenheter den kommer att medföra för arbetsgivare, kollegor och patienter?

Det är principiellt viktigt.

Visst, vi överlever utan gemensam semester.

Men låter jag mig bli överkörd i den enda period jag flaggat för i ett års tid att JAG vill ha ledigt (dessutom vald för att det är mellan loven då de andra vill vara lediga så det skulle vara lättare för arbetsgivaren) medan jag täckt upp för alla andra för att de ska få sina önskemål tillgodosedda, då sätter jag en praxis för hur mitt schema kommer att se ut för all överskådlig framtid. Dvs jag jobbar jämt för att det är alltid olägligt att jag är ledig.

Kollegorna fattar ju. De "drabbade" har ju dessutom slutat HELT. Chefen fattar också, jag täcker ju upp för hennes önskemål också till vardags.

Patienterna gör det antagligen inte för de är inte samma som såg mig jobba hela sommaren eller hela jullovet :p

Men skulle man förklara är det så uppenbart ett systemfel och inte mitt ansvar personligen.

Vilket jag måste övertala den där Nightingaleskan i mig varje MINUT idag eftersom jag är så van att bara se till patienterna :(
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Tack Björk!

Hoppas min personalavdelning tolkar det likadant :idea:
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Jag förstår dig precis! Nu jobbar ju inte jag i samma omfattning, men jag för samma principiella diskussion på mitt jobb. Det handlar om att sätta gränser kring sig själv och för vad man accepterar. Även om du överlever utan att vara ledig så kan man inte jobba i extremtempo och -omfattning hela tiden. Då går det som för kollegorna...

Ring FK på en gång och hör vad de säger!
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Det är principiellt viktigt.

Ok, bra. Det var det jag hoppades.

Stå på dig då. Strunta i att patienterna inte får vård. Det är inte ditt problem, du är ju föräldraledig. :D

Och jag har också ett gränslöst jobb med helt körd vikariesituation, så jag har en liten aning om vad det innebär att ens jobb faktiskt inte blir gjort medan man är borta.
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Vilket jag måste övertala den där Nightingaleskan i mig varje MINUT idag eftersom jag är så van att bara se till patienterna :(

Håller man på som du verkar gjort länge nu så är det ju stora risker att den där Nightingale blir sängliggande pga utbrändet... :crazy: Och då är du varken till nytta för arbetsgivare, patienter eller familj.

Jag tror du MÅSTE börja tänka om vad gäller ditt arbete (nu gör jag
en rent personlig tolkning av det du skrivit härinne). Du är anställd för att göra ett visst jobb under vissa timmar. Du är inte en livegen slav som ska ställa upp för allt och alla in absurdum. Jag upplever att du måste börja begränsa ditt ansvar/din tid. Själv. För ingen annan kommer göra det åt dig. Arbetsgivaren är (tyvärr) oftast väldigt nöjd med folk som jobbar över alla gränser; utanför alla arbetstidslagar och till och med oavlönat på sin fritid. Men de kommer INTE stå där och tacka dig när du blir sängliggande pga överbelastning. Då kommer de säga "oj, synd... fanken Silverkedjan är sjuk..." och sen kommer de att ordna situationen ändå! DÅ kommer de bli tvugna att finna annan arbetskraft. Och de kommer också att göra det.

Ta du ut din föräldraledighet, fundera inte så mycket utan SÖK tycker jag! Om ag anser sig ha rätt att neka dig så kommer de väl göra det och då får du ta den diskussionen då.
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Du är som vanligt klok som en bok, Björk. Jag gör bara ett litet tillägg som du glömde...

Håller man på som du verkar gjort länge nu så är det ju stora risker att den där Nightingale blir sängliggande pga utbrändet... :crazy: Och då är du varken till nytta för arbetsgivare, patienter eller familj

eller dig själv!
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Jag har aldrig tidigare hört talas om något liknande.
Du behöver en fackförening - de företräder dig i sådana här fall.
Eller en advokat.

I min värld så får man 4 veckor lagstadgad sammanhängande semester varje år och föräldraledigt om man anmäler det tillräckligt långt i förväg.
Och detta inte beroende på att det är så enkelt eller att arbetsgivarna är snälla - utan för att arbetsgivarna måste följa lagen.

Om jag hade varit i ditt ställe så hade jag sagt upp mig i god tid innan så att jag hade blivit ledig när jag ville.
Du har ju inga problem med att försörja dig ändå.

Som du brukar säga till andra - ta ingen skit.
Jag tycker att de kör med dig på ett mycket osmakligt sätt.
Slaveri och livegenskap är avskaffat vad jag vet.
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Och detta inte beroende på att det är så enkelt eller att arbetsgivarna är snälla - utan för att arbetsgivarna måste följa lagen.
Fast det står i ju lagen att man får föräldraledigt om det inte innebär en ogelägenhet för arbetsgivaren. Om det är dåligt för arbetsgivaren kan den dock komma med ett förslag på när föräldraledigheten ska ske.

Om jag hade varit i ditt ställe så hade jag sagt upp mig i god tid innan så att jag hade blivit ledig när jag ville.
Jag också! Om jag har så mycket föräldaledighet att ta ut, samt även en del semester så hade jag sagt upp mej lagomt till att all ledighet är slut.
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

*kl* Tack till alla!

Jag har BARA gått med på den här till synes livegna situationen de senaste åren för att det har passat mig och min familj. Vi har ändå inte kunnat planera något särskilt pga sambons studier och äldsta sonens oregelbundna pappa-vistelser.

Det har inte varit något problem att jobba deltid till priset att jag jobbar mest när det behövs mest och tar ledigt lite osammanhängande då och då när det är mest möjlighet. Det är ett ganska roligt sätt att jobba på :)

Problemen uppstår inte förrän nu, då vi är underbemannade och det aldrig finns möjlighet.

Vilket dessutom sammanfaller med att sambon börjar jobba och inte kan backa upp mina konstiga tider så vi måste strukturera upp vardagen annorlunda och planera semester i tid.

Jag förstår precis "springa-in-väggen"-pratet men jag VET att jag aldrig mer tänker bära ett sjukhus på axlarna.
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Jag tror faktiskt att de inte har rätt att säga nej även om det blir en olägenhet om du söker två månader innan.
Min mans chef blev nämligen skitsur när han skulle vara föräldrar ledig mitt i högsäsongen(onekligen olägenhet) o försökte sätta stop för det men det gick inte.

Olägenhet blir det hur som haver på din arbetsplats så det kan de nog inte peka på, då skulle du ju aldrig få va ledig.

Åk med familjen o ha det skönt. I värsta fall får du väl säga upp dig. Det verkar ju som att du kan få jobbet tillbaka när du kommer hem igen. Med påökt kanske?;)
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Ah! Precis ett sånt fall jag ville höra om! Alltså går de aldrig ens vidare till domstol för att lagen säger att man SKA få ledigt.

Nja. Jag har inget att vinna på att säga upp mig och bråka med mina kollegor. Inget är ju deras fel.
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Det du möjligen kanske kan göra är att helt vänligt fråga dem om du verkligen ska behöva säja upp dig för att få den ledighet du har rätt till, om de börjar ifrågasätta dig....
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Absolut!

Fast de har ju som sagt ingen makt :( och politikerna bryr sig inte direkt. Vi sparar ju pengar om vi går underbemannade :angel:

Nu löser det sig säkert i just januari eftersom alla på min arbetsplats verkar ha greppat det tvingande i föräldraledighetslagen :idea:

(hehe, åtminstone efter den här tråden :devil: )

Visst är det läge att löneförhandla, problemet är bara att jag vill i första hand inte ha bara högre lön för att jag ska kunna tåla att lastas på mer jobb, utan mer LEDIGHET och rimlig arbetsbörda.
 
Senast ändrad:
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Fast det står i ju lagen att man får föräldraledigt om det inte innebär en ogelägenhet för arbetsgivaren.

Men jag har aldrig under mina över 20år i arbetslivet och 16år som förälder över huvud taget hört talas om att någon blivit nekad föräldraledighet som anmälts tillräckligt långt i förväg.
Om det nu gick att neka p.g.a. olägenhet för arbetsgivaren så tycker jag nog att jag borde hört talas om att det går.

Omplaceringar, uteblivna löneökningar, tack och hej till projektanställda och befodringar som gått till andra har jag sett men inte att någon har hindrat ledigheten.
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Nä precis, det var ju det jag också tyckte skulle synts någonstans om det verkligen var "samråd" och inte "den föräldraledige bestämmer" som gällde.

Jag hade iofs som vanligt inte specificerat VILKEN ledighet det handlade om tidigare, det finns ju diverse berg att ta av och det brukar justeras i efterhand så man tagit ut tillräckligt med semester etc. Det här med föräldraledigt var en snilleblixt (nåja) jag kom på igår när det såg mörkt ut.

Men nu kan vi alltså vara säkra på det ÄR vattentätt?
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 419
Senast: cirkus
·
Småbarn Nej nu måste jag fråga Er Allvetande. Jag jobbar 50% och tar 50% föräldrapenning, och har tänkt att ta lite semester i sommar. Men jag...
2
Svar
21
· Visningar
10 481
Senast: Mitten
·
U
Hästmänniskan Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför? Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar...
Svar
19
· Visningar
2 310
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp