Bukefalos 28 år!

Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Jag är inte säker.
Men jag har aldrig sett något annat.
Frågan är dock vad som verkligen skulle hända om du liksom bara åkte iväg?
De vet ju att du kommer att åka, så det är ju ingen överraskning.

Kontakta någon jurist i arbetsrätt.
De borde veta.
Jag skulle ha kontaktat mitt Fackförbund.
Mina kunskaper inom arbetsrätt är ganska begränsade.
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Jag kommer liksom bara att lämna in en skriftlig ledighetsansökan med önskan om att ta ut så där 15 av mina kvarstående 369 föräldradagar, och så räknar jag liksom bara med att den skrivs på i alla instanser :idea:
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

*kl*

Har man inte laglig rätt till 4 veckors sammanhängande semester?

Jo, men man MÅSTE inte ta det. Jag har haft flera kortare perioder istället och varit backup med rätt att flexa ut när det är mindre att göra. Det är rätt skönt att ha ledigt lite från och till under sommaren och inte satsa allt på fyra regniga veckor, typ.
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Frågan är dock vad som verkligen skulle hända om du liksom bara åkte iväg?
Ja, det undrade jag också. Kan hon möjligtvis bli anklagad för någon typ av tjänstefel eller tjänsteförseelse och åka på en disciplinär åtgärd?

Fast sen kan man ju fråga sej vad de ska göra? Om de sitter i en utsatt position där de behöver fler kvalificerade medarbetare bråkar eller kickar de knappast den enda som vill vara kvar där!
 
Sv: Är föräldraledighetslagen lika tandlös som en bebis?

Jag tror faktiskt att de inte har rätt att säga nej även om det blir en olägenhet om du söker två månader innan.
Min mans chef blev nämligen skitsur när han skulle vara föräldrar ledig mitt i högsäsongen(onekligen olägenhet) o försökte sätta stop för det men det gick inte.
*nickar*
Jag förstår inte heller den där paragrafen faktiskt... såvitt jag hört av folk omkring mig (och jag jobbar ju med just personalfrågor) så KAN inte ag säga nej till föräldraledighet när man söker två månader innan.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 640
Senast: Imna
·
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 401
Senast: cirkus
·
Småbarn Nej nu måste jag fråga Er Allvetande. Jag jobbar 50% och tar 50% föräldrapenning, och har tänkt att ta lite semester i sommar. Men jag...
2
Svar
21
· Visningar
10 470
Senast: Mitten
·
U
Hästmänniskan Skulle du låta sambon sköta sitt och lämna dej utanför? Din sambo driver ett inackorderingstall är jordbrukare och tränar lite hästar...
Svar
19
· Visningar
2 300
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp