Är förändringen i samhället nödvändigtvis något konstruktivt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Remmer

Trådstartare
Ett intressant argument som jag ofta får höra är att en företeelse som är vanligare idag än på 1800-talet måste vara bra.

Fast är det inte just den moderna människans gissel att välja konstruktivt? Vi har idag tillgång till så gott som allt och i en annan utsträckning än tidigare. Den odisciplinerade faller för frestelserna och missbrukar mat, sex och droger.
 
Det är väl snarare så att världen ständigt utvecklas och människorna med den. Ibland bra och ibland dåligt.
Det man får lära sig se är väl att bara för att jag tycker en sak är dålig är det inte samma sak som att min åsikt är en sanning.

Kunde folk i allmänhet bredda sitt synfält lite och testa ödmjukhet skulle vi kunna existera bredvid varandra i samförstånd istället för att kriga om vems sätt som är det bästa.
 
Ett intressant argument som jag ofta får höra är att en företeelse som är vanligare idag än på 1800-talet måste vara bra.

Fast är det inte just den moderna människans gissel att välja konstruktivt? Vi har idag tillgång till så gott som allt och i en annan utsträckning än tidigare. Den odisciplinerade faller för frestelserna och missbrukar mat, sex och droger.
Så vad menar du skulle vara bättre på 1800-talet än idag?
 
Ett intressant argument som jag ofta får höra är att en företeelse som är vanligare idag än på 1800-talet måste vara bra.

Fast är det inte just den moderna människans gissel att välja konstruktivt? Vi har idag tillgång till så gott som allt och i en annan utsträckning än tidigare. Den odisciplinerade faller för frestelserna och missbrukar mat, sex och droger.
Förstår inte frågeställningen. Förtydliga gärna.
 
Det är väl snarare så att världen ständigt utvecklas och människorna med den. Ibland bra och ibland dåligt.
Det man får lära sig se är väl att bara för att jag tycker en sak är dålig är det inte samma sak som att min åsikt är en sanning.

Kunde folk i allmänhet bredda sitt synfält lite och testa ödmjukhet skulle vi kunna existera bredvid varandra i samförstånd istället för att kriga om vems sätt som är det bästa.

Jo, jag kan hålla med om det. Fast om vi ser till direkt destruktiva beteenden som missbruk av mat, sex och droger så är det svårt att inte reagera och framförallt svårt att inte hjälpa sina och samhällets barn ett vettigt förhållningsätt.
 
Jag menar att exempelvis ett beteende som överkonsumtion av socker inte är något positivt för att det är vanligare idag än på 1800-talet.
Men vänta nu... Det var väl på tex 1600- talet som man vid hovet och adeln hade frosseri-fester?
På bellmans tid drack man mer än idag
Sex och annat missbruk har ju funnits betydligt tidigare än idag?
jag tror du idealiserar historien

Vad är det du egentligen vill diskutera?
 
Överkonsumtion har aldrig varit bra, oavsett århundrade, säger ju sig själv redan i ordets betydelse.

Fast det är ju ett ord jag använder. Den överviktig kan påstå att det är 1800-tals tänk att hålla på med fysisk aktivitet och att inte konsumera rikligt av socker.
 
Fast det är ju ett ord jag använder. Den överviktig kan påstå att det är 1800-tals tänk att hålla på med fysisk aktivitet och att inte konsumera rikligt av socker.
Jag har träffat massa överviktiga och är det själv. Ingen har någonsin börjat prata om 1800-talet så du kan vara lugn.
De flesta vet att man inte ska äta mkt socker och att det är bra att träna.
 
Ett intressant argument som jag ofta får höra är att en företeelse som är vanligare idag än på 1800-talet måste vara bra.

Fast är det inte just den moderna människans gissel att välja konstruktivt? Vi har idag tillgång till så gott som allt och i en annan utsträckning än tidigare. Den odisciplinerade faller för frestelserna och missbrukar mat, sex och droger.
De små stegens tyranni ...
 
Jag har träffat massa överviktiga och är det själv. Ingen har någonsin börjat prata om 1800-talet så du kan vara lugn.
De flesta vet att man inte ska äta mkt socker och att det är bra att träna.
Missbrukaren har en tendens att försvara sitt beteende. Du tror inte att du haft ett bättre liv om du lotsats in i sunda matvanor och sunda rörelsevanor som gett dig en mer hälsosam vikt?
 
Under 1800 talet var det ju i princip normalt att dricka sprit dagligen. Är det bättre då menar du? kokainet blev populärt speciellt eftersom det inte var beroendeframkallande.

Jag menar att tidsperspektivetet är irrelevant och att levnadssätt ska styras av fakta, inte efter vad som är modernt för tillfället.
 
Jag menar att tidsperspektivetet är irrelevant och att levnadssätt ska styras av fakta, inte efter vad som är modernt för tillfället.
Fast fakta upptäcker vi ju efter hand. Hundrafemtio års hyfsat strukturerad vetenskaplig forskning har givit oss ett helt annat kunskapsläge idag än det vi hade i mitten av 1800-talet. Sedan påverkar mode förstås i olika grad, men med förhållandevis korta förlopp. Betydligt mer konsekvent över tid är den ökande mängden forskningsresultat såväl som den ökande tillgängligheten till dessa.

(Just tillgängligheten till information är förvisso ett problem, eftersom tillgängligheten till struntprat och pseudovetenskap är större för gemene man än tillgängligheten till fakta.)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 410
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 020
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp