Bukefalos 28 år!

Är förändringen i samhället nödvändigtvis något konstruktivt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja fast det finns en bakgrund, nu tar jag gymdiskussionen. En mår inte bra av att ha övervikt , det är tungt att bära massa kg extra och om en ska vara överviktig så mår en bättre med mycket muskler. Beundran av vackra, välmusklade kroppar är inte heller nytt, betänk antikens olympiader.

Jag har en teori om varför många blir sjuka och går in i väggen etc. I decennier det har varit en omsvängningsperiod från arbete med händer till arbete med tangentbord, skärm och hjärna. Arbete med muskler kräver muskulös vila, mental stimulans under vilan . Arbete med hjärnan kräver mental vila och muskulös stimulansunder vilan.
Varje ny företeelse har fått folk att bli sjuka, folk har haft hysteri och skrivkramp (när reservoarpennan kom) och allt möjligt benämnt efter den senaste tidens nya moderna leverne.

Antagligen gick folk in i väggen förut också men det gick väl helt enkelt in under annan etikett och blandades kanske med andra psykiska sjukdomar. Har för mig att just 1800-talet är känt för mängden av kvinnor som helt enkelt bara inte pallade med utan låg bleka i salongen hela livet. Medan 50-talet låste in hemmafruar som inte klarade av könsförtrycket och hemarbetet på psyket.
 
Visst, men är det tillräckligt gott för att dö i förtid för?
Det är nog långt ifrån hela sanningen....
Nej men just nu behöver man inte ens gå till godisbutiken för att få tag i det. Det räcker med att rycka ett paket ur flinghyllan för att komma hem med ett halvkilo kaksmulor. Eller att räcka ut tassen vid kassan och få en Snickers i korgen, eller tre -till priset av två.

För att inte tala om läsk. Min pappa fick dela 33 cl sockerdricka med tre bröder, chips fanns väl inte? jag fick en hel 33 cl själv! på fredagen (utom det som pappa drack upp) mamma skulle aldrig i livet köpt en påse chips man fick en näve när någon hade discokalas, Nu packas väl ett par 1,5 liters upp tillsammans med en påse chips och en med ostbågar för en familj, på fredag, lördag, söndag.

Lite ökad volym på befolkningen? konstigt? näh!
 
Jag har nog inte hört det argumentet, tror jag, frågan är om vad, har svårt att tänka mig vilket argument som skulle fungera. Idag är det vanligare att sjömän inte får skörbjugg än på 1800-talet och bara därför är icke skörbjugg bra?

Jag är jättenyfiken på exempel för om du hör det ofta måste det finnas så man får lite vägledning. Och jag blir nyfiken. Det är kanske något urdumt som mycket riktigt var bättre på 1800-talet.

Men jag tror inte att just 1800-talet är något mönsterårhundrade direkt. För mig framstår det som ett av de värsta (prydhet, matfusk, korsetter, kvinnoförtryck (större än tidigare) fattigdom, barnarbete,) Folk levde inte så bra eller så länge eller så friska eller blev speciellt långa osv. Det var bättre tidigare och blev bättre senare. Och det dracks ohemula mängder alkohol, fast just den biten kanske var värre i början av 1900-talet.

Folk missbrukade mat, sex och droger i den mån de hade råd och kunde. Övriga svalt och några missbrukade droger så de inte hade råd med mat. Så jag hade nog räknat 1800-talet inte som återhållsamt utan som sus och dus och skörlevnad så långt man hade råd, kombinerat med falsk prydhet. Om man hade råd men inte åt för mycket så berodde det nog på att korsetten var så hårt åtdragen.
+1 på den.
Dessutom hann inte folk leva lika länge så att de dog av livstidsrelaterade sjukdomar.
Folk dog av svält, sjukdomar, köld, barnsbörd mm.
Maten och kosten var inte heller någon hit. Vattnet var odrickbart, så alla drack öl istället. Även barn. Maten var enahanda bestående av välling, bröd, salt sill mm. Grönsaker och frukt fanns bara på landsbygden.
Folk söp dessutom kopiöst och fick lön i form av brännvin.

Vad exakt skulle vara bättre med det @Remmer ?
 
Nej men just nu behöver man inte ens gå till godisbutiken för att få tag i det. Det räcker med att rycka ett paket ur flinghyllan för att komma hem med ett halvkilo kaksmulor. Eller att räcka ut tassen vid kassan och få en Snickers i korgen, eller tre -till priset av två.

För att inte tala om läsk. Min pappa fick dela 33 cl sockerdricka med tre bröder, chips fanns väl inte? jag fick en hel 33 cl själv! på fredagen (utom det som pappa drack upp) mamma skulle aldrig i livet köpt en påse chips man fick en näve när någon hade discokalas, Nu packas väl ett par 1,5 liters upp tillsammans med en påse chips och en med ostbågar för en familj, på fredag, lördag, söndag.

Lite ökad volym på befolkningen? konstigt? näh!
Faktum är att när jag gick för att köpa lördagsgodis när jag var tolv så gick jag till godisbutiken och det kostade 12 kr hektot då med. Kort sagt det fanns i en annan affär, till samma kostnad som nu, men till dåtidens pengavärde så det var dyrt och lyxigt.
 
Jag har aldrig läst att någon påstått att en företeelse som är vanligare idag än på 1800-talet måste vara bra? Däremot är mycket bra mycket bättre idag. Vi är inte längre låsta vid att gå i föräldrarnas fotspår och vi har tillgång till massor av information som gör att vi slipper gå omkring och tro på sunkiga, osanna påståenden utan vi kan kolla upp hur det ligger till själva. Vi slipper leva med en människa som gör oss illa eller som vi inte älskar längre för att samhället anser att ett äktenskap måste vara för evigt, vi behöver inte gifta oss om vi inte vill utan att ses som konstiga och våra barn slipper växa upp i tron att kvinnor är mindre värda än män. Homo och bisexuella har rättigheter idag, det hade de inte på 1800-talet. Då sågs det som en mental störning och många hamnade på mentalsjukhus. Vi slår inte längre kvinnor och barn med lagen i ryggen. Vi har fri abort, vi har barnomsorg, obligatorisk 9-årig grundskola och alla får utbilda sig, rösta och arbeta utanför hemmet. Vi har föräldraledighet som gör det möjligt för alla föräldrar att verkligen lära känna sina barn. Allt det och mycket mer gör att det är så mycket bättre idag än på 1800-talet.

De som är missbrukare idag av något slag hade varit missbrukare även på 1800-talet. Just det är något som har förföljt människan i alla tider. Det handlar inte alls om disciplin utan har helt andra orsaker.
:bow::bow::bow:
 
När var då? Jag tror aldrig jag läst att fetma hade hög status direkt däremot kroppslig styrka.
Nej knappast kroppslig styrka, det har ju bara bönder. Om vi inte talar krigare antar jag. Eller grekiska idrottare.

Fetma är ju relativt, tror folk menar -lite rundlagd har varit ett skönhetsideal. Jättefet tydligen inte dock, eller vissa tror det, andra inte http://blog.svd.se/historia/2014/11/29/har-fetma-varit-ett-skonhetsideal/

Kanske beror det på vad man tycker är fetma. De här damerna ligger nog inte lågt i BMI, å andra sidan lär de inte ha några direkta problem med sin eventuella övervikt heller. De är mer hm normala. Så feta jämfört med dagens fotomodeller men inte jämfört med normalkvinnan.

https://www.google.se/search?q=zorn...ved=0ahUKEwiOwoejwbnOAhUoG5oKHXU7AkoQ_AUIBigB

https://www.google.se/search?q=rube...ved=0ahUKEwjYvM6CwrnOAhUCAZoKHRiWAMsQ_AUIBigB
 
Det här var ju en spännande fråga.
Hur fasen kom det att handla om fetma?

Jag försöker komma på något som vi gör mer frekvent. Resor kanske. Gemene man reser ju mycket mer. Både långt o kort. Och det är ju på gott och ont.
Kultur är ju mer tillgängligt också. Böcker, teater, film. Men gör lättillgängligheten att vi ser det som självklart och att det därför blir platt.
 
Nej men just nu behöver man inte ens gå till godisbutiken för att få tag i det. Det räcker med att rycka ett paket ur flinghyllan för att komma hem med ett halvkilo kaksmulor. Eller att räcka ut tassen vid kassan och få en Snickers i korgen, eller tre -till priset av två.

För att inte tala om läsk. Min pappa fick dela 33 cl sockerdricka med tre bröder, chips fanns väl inte? jag fick en hel 33 cl själv! på fredagen (utom det som pappa drack upp) mamma skulle aldrig i livet köpt en påse chips man fick en näve när någon hade discokalas, Nu packas väl ett par 1,5 liters upp tillsammans med en påse chips och en med ostbågar för en familj, på fredag, lördag, söndag.

Lite ökad volym på befolkningen? konstigt? näh!

Som barn (född -72) var det enormt stort att få dricka. Det hände 2-3 gånger/år. På påsk och jul och kanske någon gång till om det var stort kalas och då fick man en halv 33 cl flaska. Chips fanns vad jag kan minnas iallafall i slutet av 70-talet men var enligt min mamma potatisförstörning så det förekom aldrig hemma. Inte godis heller. Max en tablettask en handfull gånger/år. Jag minns lyckan när jag fick följa med en kompis och köpa chips när jag gick på lågstadiet. Det var enormt stort! Så visst är skillnaden mot idag enorm även om mina föräldrar var extrema åt andra hållet så har det faktiskt gått lite lätt överstyr med den typen av ätande nu. I gengäld tror jag att folk generellt åt mer kakor och sådana socker/fettstinna saker förr än vad snittet gör nu men det kanske bara är vad jag tror?
 
Ja fast det finns en bakgrund, nu tar jag gymdiskussionen. En mår inte bra av att ha övervikt , det är tungt att bära massa kg extra och om en ska vara överviktig så mår en bättre med mycket muskler. Beundran av vackra, välmusklade kroppar är inte heller nytt, betänk antikens olympiader.

Jag har en teori om varför många blir sjuka och går in i väggen etc. I decennier det har varit en omsvängningsperiod från arbete med händer till arbete med tangentbord, skärm och hjärna. Arbete med muskler kräver muskulös vila, mental stimulans under vilan . Arbete med hjärnan kräver mental vila och muskulös stimulansunder vilan.
Jovisst de gamla grekerna var ju kroppsfixerade + att man gillade unga pojkar..
Men kollar man på de bilder de härskande lät framställa av sig själva så frappaeras man av volymen på dem under 14 till 17 hundratalet.

Dagens fixering vid kroppen är nog inte så sund den heller. När man ser på hur många som inte pallar med kraven och tar till preparat eller går över till sjukliga beteenden.
Lagom har nog alltid varit bäst.
Lagom kroppsvikt, lagom motion och ett lagom påfrestande arbete. Då kan man vara så där lagom nöjd
 
På 1800-talet så var det fint att vara fet och överkonsumera socker, det visade nämligen att man var rik. Det var också fint att sitta stilla och slippa få muskler fr att visa att man inte behövde nedlåta sig till arbete..

Det du nämner är irrelevant för frågeställningen. I alla tider har människor mer eller mindre följt destruktiva normer. Jag ifrågasätter de som inbillar sig att ett beteende är bra bara för att det är vanligt förekommande.

I dagens samhälle kan man inte annat än att skratta åt människor som följer destruktiva moderna beteenden i vissa kretsar som exempelvis tatueringar och piercings. Fast det finns ju mängder av liknande destruktiva normer som försämrar livet för personen i fråga.
 
Är det ett vettigt argument att påstå att det är bra att tatuera sig för att det är vanligare idag än på 1800-talet?
Är det rent av korkat att vara otatuerad? Det som är så modernt och häftigt att tatuera sig.
 
Det du nämner är irrelevant för frågeställningen. I alla tider har människor mer eller mindre följt destruktiva normer. Jag ifrågasätter de som inbillar sig att ett beteende är bra bara för att det är vanligt förekommande.

I dagens samhälle kan man inte annat än att skratta åt människor som följer destruktiva moderna beteenden i vissa kretsar som exempelvis tatueringar och piercings. Fast det finns ju mängder av liknande destruktiva normer som försämrar livet för personen i fråga.

Är det inte ensamt där uppe på toppen varifrån du tittar ner på alla arma satar som inte uppfyller dina krav?
 
Som barn (född -72) var det enormt stort att få dricka. Det hände 2-3 gånger/år. På påsk och jul och kanske någon gång till om det var stort kalas och då fick man en halv 33 cl flaska. Chips fanns vad jag kan minnas iallafall i slutet av 70-talet men var enligt min mamma potatisförstörning så det förekom aldrig hemma. Inte godis heller. Max en tablettask en handfull gånger/år. Jag minns lyckan när jag fick följa med en kompis och köpa chips när jag gick på lågstadiet. Det var enormt stort! Så visst är skillnaden mot idag enorm även om mina föräldrar var extrema åt andra hållet så har det faktiskt gått lite lätt överstyr med den typen av ätande nu. I gengäld tror jag att folk generellt åt mer kakor och sådana socker/fettstinna saker förr än vad snittet gör nu men det kanske bara är vad jag tror?
Ha, ha, min mamma hade också åsikter om potatisförstörning. :D
Hon kallade chips för "våldtagen potatis". :o :up: Naturligtvis hade vi aldrig chips hemma och inte heller läsk för den delen.
Det verkar som det var den tidens tand. Jag är i ungefär samma ålder som du. :)
 
Så det är bra att sträva efter en högerextrem värld?
Så länge det bara är en liten del av befolkningen som gör det är det bra.
Av samma orsak som ett visst kommunistiskt inflöde är bra.
För att villkoret för en fungerande demokrati är en acceptans, även av åsikter man själv inte gillar
 
Är det ett vettigt argument att påstå att det är bra att tatuera sig för att det är vanligare idag än på 1800-talet?
Är det rent av korkat att vara otatuerad? Det som är så modernt och häftigt att tatuera sig.
Tatuering är accepterat idag, men då ingreppet blir i stort sett permanent så kan det istället om 15 år vara starkt negativt. Valet är upp till individen. För min egen del gillar jag inte att gå omkring som ett klotterplank..
 
Det du nämner är irrelevant för frågeställningen. I alla tider har människor mer eller mindre följt destruktiva normer. Jag ifrågasätter de som inbillar sig att ett beteende är bra bara för att det är vanligt förekommande.

I dagens samhälle kan man inte annat än att skratta åt människor som följer destruktiva moderna beteenden i vissa kretsar som exempelvis tatueringar och piercings. Fast det finns ju mängder av liknande destruktiva normer som försämrar livet för personen i fråga.
Människor har väl alltid följt modenycker, vare sig de är destruktiva eller ej...
 
I dagens samhälle kan man inte annat än att skratta åt människor som följer destruktiva moderna beteenden i vissa kretsar som exempelvis tatueringar och piercings. Fast det finns ju mängder av liknande destruktiva normer som försämrar livet för personen i fråga.
Varför vänder du vissa saker till att vara så negativa? Är du negativ som person? Eller tillhör du kanske någon högerextrem kristen sekt där allting är synd och ska bestraffs?? Är det fel att njuta av livet?

Många tycker att piercings och tatueringar är någonting som berikar livet och som gör dem vackrare än vad de var innan. De ser sina kroppar som en blank kanvas som kan smyckas och göras fin.

Varför skulle det vara så destruktivt att tatuera sig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 520
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 064
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp