Bukefalos 28 år!

Är förändringen i samhället nödvändigtvis något konstruktivt?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Riktiga kvinnor tar hand om sin familj!
Riktiga MÄNNISKOR tar hand om sina BARN! Varför skulle det bara vara kvinnans ansvar? Varför inte mannens? Varför inte dela lika, när allt pekar på att alla mår bättre av det?

Hur ser du på alla oss kvinnor som är välutbildade, framgångsrika inom våra yrken och som kombinerar detta med att på ett alldeles utmärkt sätt ta hand om våra barn? Är vi "riktiga kvinnor"? Antagligen inte enligt din definition... Och vet du? Det känns SKÖNT!!!
 
Jag tror att i definitionen av En Riktig Man ingår en kvinna som tar hand om honom. :grin:
Aha, det underkänner ju alla singelmän samt de män som lever med en annan man.
Jag undrar hur det är med kvinnor?
De borde ju kunna vara riktiga kvinnor även om de lever med en annan kvinna?
Då så tar de hand om sin familj och lever på bidrag som gissningsvis skall komma från de där männen som inte är riktiga?
Fick jag ihop logiken nu?
 
Barn i familjer med socialbidrag torde kunna få specifikt undantag för en sådan sänkning. Det finns även hushåll utan barn som har socialbidrag. Det samma gäller förmodligen bostadsbidrag.
Varför skulle det bara vara rika barnfamiljer som skulle stöttas?

Därför att ekvationen som du och @Remmer målar upp blir att man helt enkelt tar från de som är fattigast. Tror du att folk har socialbidrag och bostadsbridrag är annat än fattiga?

Dessutom så är kvinnor en substantiell mängd av skattebetalarna i detta land - att plocka väck dessa under barnaåren skulle antagligen inte ha positiv inverkan på skatteintäkter - särskilt om man tänker att dessa skattebetalare istället ska bli bidragstagare
 
Haha, alltså denna tråd. Så högtravande klassisk brunretorik i början med sin självbelåtenhet och nedvärderande klassyn i ett försök att låta bildad och världsvan, som sedan mals ner till den mer identifierbara SD-retoriken med "riktiga kvinnor tar hand om sin familj!!!!" och undvikande svar, om några alls. Fantastiskt.
 
Intrycket jag fått i denna tråd är att den gängse bilden av en kvinna som är hemma för att ta hand om hem och familj är något i stil med:

#Hon kan omöjligt ha valt det frivilligt utan är tvingad av en man.
#Hon kan omöjligt ha valt det frivilligt utan är tvingad på en social nivå i och med omgivande genusföreställningar.
#Hon gör ingen nytta.
#Hon lär vara ointelligent.
#Hon sabbar för sina barn (om hon har några).
#Hennes man lär vara en "skitstövel".
#Hon är en börda och förstör för hela samhället genom att inte "dra sitt strå till stacken".
#Hon lever ett lyxliv som bara är möjligt för rika.

Vad säger ni, har jag uppfattat saken någotsånär rätt?
Helt fel skulle jag påstå, det vet alla dessa kvinnor som idag är fattigpensionärer och de kvinnor som jobbat deltid och tagit all VAB, de halkar efter lönemässigt och får en pension de inte kan leva på = klassisk kvinnofälla.

Hon behöver inte blivit tvingad, däremot så är hon lurad.
 
Och vad gör en riktig MAN?
En riktig MAN inser att barnen är även hans ansvar så han tar både ut sina föräldradagar och inte enbart sommartid utan även när det är vinter, kallt, blött och snoriga ungar. En riktig MAN tar VAB. En riktig MAN tar sin del av ansvaret för hemmet och handlar mat, städar och tvättar när det behövs och förväntar sig inte att det är någon annans ansvar utan VET att det är ett gemensamt ansvar. En riktig MAN låter sina barns mor få egentid att göra vad hon vill och inser att det är lika viktigt som att han får egentid. En riktig MAN stöttar sin partner oavsett om det finns barn i förhållandet eller inte och tar hälften av ansvaret för förhållandet. :idea: :up:
 
Jag vill att hon ska få leva det liv hon vill leva.

Du säger att det är farligt med hemmafruar för att de kan få dålig pension. Samtidigt skrev du tidigare att du inte vill ge möjlighet till delad pension mellan gifta. Logiken i det?

Glasklar logik. För hela samhällets och alla kvinnors skull så vill vi att så få människor som möjligt väljer att stanna hemma på heltid med sina barn, när barnen är i ålder för att tillgodogöra sig pedagogisk utveckling i våra förskolor. Särskilt kvinnor ska ha goda incitament att undvika det, med tanke på hur vårt patriarkala samhälle ser ut idag med kraftig obalans i jämställdheten mellan kvinnor och män. Ett sådant incitament är att INTE skapa system som underlättar valet att vara hemma på heltid. Tvärtom ska incitamenten vara tydliga som tusan åt andra hållet.

Den stora faran för samhället med fler hemmafruar är inte att individer får dålig pension. Det är en trist effekt för individen men långt ned på prioriteringsskalan bland kassa effekter som uppnås med dessa ultrakonservativa politiska mål.
 
En riktig MAN inser att barnen är även hans ansvar så han tar både ut sina föräldradagar och inte enbart sommartid utan även när det är vinter, kallt, blött och snoriga ungar. En riktig MAN tar VAB. En riktig MAN tar sin del av ansvaret för hemmet och handlar mat, städar och tvättar när det behövs och förväntar sig inte att det är någon annans ansvar utan VET att det är ett gemensamt ansvar. En riktig MAN låter sina barns mor få egentid att göra vad hon vill och inser att det är lika viktigt som att han får egentid. En riktig MAN stöttar sin partner oavsett om det finns barn i förhållandet eller inte och tar hälften av ansvaret för förhållandet. :idea: :up:

Fast den riktiga kvinnan arbetar hårt tydligen. Bra där som visar på feminismens hyckleri.
 
Riktiga kvinnor!
Att ens uttrycka sig så är så fruktansvärt nedlåtande, som det finns kvinnor som inte är "riktiga"

Med Remmers logik är det glasklart: du är inte kvinna på riktigt förrän du har skaffat barn/ a.k.a meningen med livet, har jag hört (från annat håll) och "riktiga" kvinnor tar hand om sin familj. Dvs utan familj (inkl. avkommor, såklart) att ta hand om, ingen "riktig" kvinna.


Voj voj, vad blir då jag och andra kvinnor i min situation?? Inga avkommor och låter gubben sköta markservicen hemma nu när han har semester och jag jobbar...

Förresten... Betyder det att lesbiska par är dubbelt så bra på det här med att ta hand om familjen?

Tror jag behöver hjälp med det här. Känner identitetskrisen komma krypande och min egen självbild börjar suddas ut. Finns jag ens?! :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 580
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 112
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp