Är getter roliga djur?

Sv: Är getter roliga djur?

Nu har jag ingen enorm erfarenhet av getter, men de jag har träffat har varit roliga och härliga även som vuxna. Sen beror det ju på vad man gör dem till. Djur som hanteras mycket, tränas och sköts om, blir tama, smarta och roliga. :) Sen kräver ju getter ganska mycket utrymme, när maten tar slut tar dom sig ut ur dom flera inhägnader och dom mår ju heller inte bra av att inte stimuleras av sin miljö, som alla djur. Så det kanske inte är något att ha i sin villaträdgård (även om jag sett de som försökt). :p
 
Sv: Är getter roliga djur?

De flesta djur är väl både söta och roliga när man lär känna dem och tar sig tid att iaktta deras sociala samspel och idéer.

Getter är smarta, illaluktande utbrytarkungar med svajigt humör och stor kreativitet. Och så äter de allt. Och så är de jättetrevliga med en massa humor.
 
Sv: Är getter roliga djur?

Ja, dom är roliga, men dom kräver en ägare med tåliga nerver.
Vi hade bara en, han gick här på gården med hunden på dagarna och sov i stallet med hästarna på nätterna. Han åt allt, verkligen allt. En hårtork, en oljertratt, en halv säck hästmineraler ... En utbetalningsavi från PG med ett värde av 20 000:- efter ett kreativt inbrott i brevlådan, den lyckades jag dock rädda i tid:nailbiting:
Han var fantastiskt sällskaplig och hur snäll som helst mot alla som inte var rädda för honom. Men han kände också på långt håll om någon var rädd, då var han där på en sekund och stod på bakbenen och visade hornen (som han inga hade eftersom vi tagit bort dom).
Han var kastrerad och luktade inte alls.
 
Sv: Är getter roliga djur?

Getter är smarta, illaluktande utbrytarkungar med svajigt humör och stor kreativitet. Och så äter de allt. Och så är de jättetrevliga med en massa humor.

Det är bara bockarna som luktar illa. Getterna luktar ylletröja!

TS: Djurbarn är ju alltid sötare och roligare än vuxna individer. Men vuxna getter är väldigt trevliga även om de kan vara lite tålamodsprövande i mellanåt. De är dessutom väldigt långsinta!
 
Sv: Är getter roliga djur?

Vilken rolig balansgrej, en sån skulle nog hundarna uppskatta!
Getter är roliga, men inga bra vallningsobjekt.
 
Sv: Är getter roliga djur?

Förra stallet jag stod i huserade två getter, de var trevliga men betydligt mer vuxna än de på filmen! Till min pojkväns stora glädje skiter de så att det liksom rinner ut pluttar, och så går de och strör sina pluttar precis överallt.

Mogna klubben :sneaky:
 
Sv: Är getter roliga djur?

Jag tycker verkligen om getter! Har jobbat på flera gårdar där dessa djur ingått i djurbeståndet. Antingen i "gethus" eller rentav haft en egen box bland hästarna. De kan bli otroligt sociala, keliga, vill gärna bli kliade och har verkligen humor. :love:

Några av mina favoritgetter.
1049_99807540595_5705_n.jpg

1049_99808120595_3039_n.jpg

26871_10150162541900596_4690372_n.jpg

26871_10150162546375596_4619079_n.jpg

33567_10150304344810596_1448014_n.jpg

26871_10150162543980596_7430880_n.jpg

Angorageten som trodde han var ett får. :D
 
Sv: Är getter roliga djur?

Jag har inte haft egna getter men skøtt getter på en 4H-gård ett år, och min syster och svåger har getter. En kompis tog øver en ældre get som var van att vara fastsatt vid en tjuderpåle. Men band man henne i vid ett træd istællet så førstod hon att hon skulle kila åt motsatt riktning om repet blev før kort. Hon kunde vara løs om man passade henne men stal gærna blommor och annat smått o gott i trædgården. Hon føljde med løs på ridturer i skogen och tyckte det var jættekul. Och hon fick åka med bakerst i familjens kombibil, hon kissade aldrig i bilen. Det væckte viss uppmærksamhet då dom rastade henne vid till ex en bensinmack! Getter vill som sagt ha något att gøra och ett bra sætt ær att ge dom okapad ved som dom får gnaga barken av. Ett bord att leka kull på, ett hinder att hoppa øver och vad du kan hitta på. På 4H-gården gick det illa då en get killade, båda var dødfødda. Jag mjølkade henne och vi konstanterade att getmjølk inte smakar så tokigt. Mjølken ær god att gøra ost av också. Det lilla skrællet som var en korsning av dværgget och mjølkrasget gav hela tre liter om dagen.
 
Sv: Är getter roliga djur?

Jag vaxte upp pa en gard med 40 - 50 mjolkgetter samt avelsbockar och killingar.
De ar extremt intelligenta, lattlarda, envisa och sjalvstandiga.
Fruktansvart roliga - tills de bestammer sig for att ga ut. Det ar I n t e sarskilt roligt att hamta 45 mjolkgetter utanfor byalagets "vi har gjort nytt och fint" fest, det var inte en vaxt kvar.

Har man en eller tva kan du bara glomma att de ska bo I stallet / annan designerad plats. De vill vara med hela tiden! Prydnadsvaxter, alla trad och buskar samt tradgardsland ar dodsdomda.

Jag alskar getter som djur men om vi inte bor mitt ute I vildmarken utan att behova staket alls sa kommer jag aldrig ha getter igen.
 
Sv: Är getter roliga djur?

Jag lyssnade på ett føredrag av en getbonde en gång. Han berættade att om getterna rymde æn fast det fanns gott bete kvar så spionerade han på dom før att se vem som tog intinativet. Den/dom hamnade obønhørligt i den rymningssækra vinterhagen! Och då laktationen var øver så gick dom till slakt. På så vis hade han avlat fram getstam som inte var alltfør pigg på æventyr.

Min syster och svåger har inte så mycket att skydda så dom anvænder rådjurspray. Man kan blanda sjælv också av blodmjøl o amoniak. Ett annat sætt, om man har større odlingar och inte har någon granne, ær att låta getterna gå løsa men stænga in trædgården istællet. KLarar man att vinkla den øversta biten utåt så kan dom inte klættra øver. Før att slippa ha en grind værdig ett fængelse så kan man ha en så kallad færist - det ær ett brett dike med ett galler av runda rør øver. Det kan dom inte passera.
 
Jag hade två honor. De var så charmiga! mycket smartare än fåren. De var som hundar, ville vara med, peta och greja. Keliga o lite busiga. Stångades om de inte fick som de ville, ja de var bortskämda! men de åt inte allt, de var som hästar.
Det räckte med fårnät som stängsel men då var hagen rolig med träd, kullar och stenar. fast som små gick de igenom maskorna.
Vill ha nya getter.. :) :arghh:
 
Getter är underbara! Enda gången mina inte var det var när tioåriga jag spenderade en lång stund med att bygga en fågelskrämma så att skatorna inte skulle ta getternas bröd. 10 min efter att den var uppsatt var allt (inkl kepsen) förutom halva tröjan uppäten. Annars lärde jag dem tricks och gav hallonbåtar åt dem som belöning :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej på er! Jag har en hane på ett år, kastrerad blandras beagle som jag tyvärr har allvarliga problem med. Har haft flertalet hundar...
2
Svar
29
· Visningar
2 598
Senast: jemeni
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 015
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 392
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp