Bukefalos 28 år!

Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla tänker inte på samma sätt och har inte samma normer. För mig känns det glasklart, hon erbjöd sig att bidra på något sätt och du sa nej till det.

Jag är van vid att man frågar innan vad man ska bidra med och att få ett tydligt svar. Alternativt att man själv tänker att man vill bidra med något, som en låda vin, och tar med det efter överenskommelse med de andra. Jag har också varit van vid att någon gör utlägg för småköp så delar vi på de sammanlagda utgifterna. Då har detta varit tydligt från början att man delar upp det så. Numera är det ofta jag som har bil och handlar. Jag säger sedan till var och en hur mycket det blev och hur mycket de ska betala. Tydligt och inga utrymmen för missförstånd.

Samma här. Jag tycker det är väldigt kymigt när folk säger en sak men sen uppenbarligen menar något helt annat, med hänvisning till "alla vet väl att det är så man gör".

Jag hade tyckt det var jättejobbigt att bli ombedd att svischa en godtycklig summa efter en vecka hos en kompis. Är kass på att värdera omkostnader och vill absolut inte verka snål, så hade avrundat väldigt högt uppåt.

Vill du att gästen ska bidra med något, säg det då när denne frågar. Ber denne om att få en summa de ska betala, ge dem det då. Gå inte och sura över att de gör som du säger...
 
Fast hur mycket ska man påminna? Om någon hade gett mig så vaga svar så hade jag faktiskt tyckt att bollen låg hos värden. Jag kan inte gå runt och vänta/tjata eller förutsätta vad värden tycker är rimligt, när jag från början frågar hur jag kan bidra. Folk får säga rätt ut om de förväntar sig något av mig.

Sen hade jag iofs erbjudit mig att hänga med och stå för maten x antal gånger under veckan bland annat, men kan också förstå varför din gäst inte gjorde det.

Alltså såhär. Hon frågade om hon skulle ta med något och vi sa nej pga att hon skulle flyga själv med två små barn.

Som gäst hade jag inte påmint flera gånger, jag formulerade mig fel, men jag hade skickat ett sms efter hemkomst med typ "tack för en härlig vecka, hör av er om hur mycket jag ska swisha. Kram"
 
Alltså såhär. Hon frågade om hon skulle ta med något och vi sa nej pga att hon skulle flyga själv med två små barn.

Som gäst hade jag inte påmint flera gånger, jag formulerade mig fel, men jag hade skickat ett sms efter hemkomst med typ "tack för en härlig vecka, hör av er om hur mycket jag ska swisha. Kram"
Men folk är inte som du. Du kan inte gå och vänta sig att hon ska bete sig exakt som du och att det är det rätta sättet att bete sig på.
 
Är inte prenumerant så kan inte swisha. Men det står i rubriken rikligt betalt? Låter som något annat..

Det jag menade med "liknande" var temat bjuda gäster till sommarställe och hur och om man ska bidra ekonomiskt eller på annat sätt och det fick mig att starta den här tråden.
 
I vissa kulturer är det ju en förolämpning att vilja betala eller betala igen. Du har blivit bjuden, acceptera gåvan, försök inte betala tillbaka den. Min svärmor blir mycket upprörd varje gång jag försöker betala henne för något eller köpa en del av matvarorna. Att hon frågar försiktigt kan ju vara just av denna anledning, kanske är detta ett missförstånd er emellan, hon uppfattar det som att ni vill bjuda och ni uppfattar det som att hon är snål. Jag brukar göra så när jag bjudit någon och de frågar om de ska ta med något att jag säger att jag har allt det nödvändiga här men om du vill kan du ta med något fika, bröd, godis, ostar eller dylikt om jag vill att hen ska ta med det. Speciellt om man är på semester så vill man ju inte komma dragandes med något helt hopplöst som de andra ska behöva släpa på.
 
Tack hörni för alla svar. Det verkar vara lite splittrade åsikter om graden av hyfs och generositet hos väninnan men alla verkar tycka att jag borde varit tydligare.

Jag håller med. Då hade jag sluppit sitta här nu och fundera.
Lesson learned inför ev. kommande besök.
 
Jag förstår inte riktigt problemet. Vill du ha betalt så hör av dig till henne med en summa hon kan swisha (i och med att hon dessutom erbjudit sig att göra just det). Vill du inte göra det så gilla läget och släpp det?

Hur du eller någon annan tolkar saker eller skulle ha gjort när någon sagt si eller så spelar väl ingen roll i sammanhanget?
 
Så det du vill är helt enkelt att bara för att du inte kan med att nämna en summa så ska gästerna tjata så att det låter som att det är dom som tvingar dig att nämna en summa?

Sånt, om något skulle göra i af mig vansinnigt irriterad :cautious:

Har jag sagt att de inte behöver betala, att jag bjuder så är det precis vad jag menat och tjat från den jag bjudit, skulle jag inte uppskatta. Alls.

Skulle heller aldrig falla mig in att tjata om att betala om situationen är den omvända. Har jag frågat om jag ska ta med något/bidra med en slant och fått svaret att nej det behövs inte/det ordnar sig så accepterar jag och ffa respekterar jag det svaret såklart.
 
Jag blir nervös av folk som ljuger för mig. Som säger att det ordnar sig, medan de egentligen förväntar sig att jag ska tjata på dem om pengar. Som hävdar att jag inte behöver betala, medan de egentligen tycker jag är en snål djävel som inte trugar.

Tack gode gud för mina vänner.
 
Tack hörni för alla svar. Det verkar vara lite splittrade åsikter om graden av hyfs och generositet hos väninnan men alla verkar tycka att jag borde varit tydligare.

Jag håller med. Då hade jag sluppit sitta här nu och fundera.
Lesson learned inför ev. kommande besök.
Jag har ingen aning om huruvida din vän är snål eller ej men jag tycker det är lite svagt att inte bara följa med och handla och då helt sonika betala.
 
Alltså såhär. Hon frågade om hon skulle ta med något och vi sa nej pga att hon skulle flyga själv med två små barn.

Som gäst hade jag inte påmint flera gånger, jag formulerade mig fel, men jag hade skickat ett sms efter hemkomst med typ "tack för en härlig vecka, hör av er om hur mycket jag ska swisha. Kram"
Jag skulle få en nästan obehaglig smärre chock av den frågan om det gäller vänner jag har bjudit hem.
 
Jag skulle få en nästan obehaglig smärre chock av den frågan om det gäller vänner jag har bjudit hem.

Har du läst ursprungsinlägget? Det är ingen retorisk fråga, jag undrar.

Hade du inte heller självmant bidragit med något typ vin, jordgubbar, nån handling, etc.
 
Som gäst hade jag inte påmint flera gånger, jag formulerade mig fel, men jag hade skickat ett sms efter hemkomst med typ "tack för en härlig vecka, hör av er om hur mycket jag ska swisha. Kram"

The mother of all fuck ups, eller åtminstone alla harmsna buketrådar om tillkortakommanden hos bekantskapskretsen. Utgå ALDRIG från hur du själv skulle göra och förvänta dig saker av folk utifrån det. Då riskerar du inte bli besviken.
 
Har du läst ursprungsinlägget? Det är ingen retorisk fråga, jag undrar.

Hade du inte heller självmant bidragit med något typ vin, jordgubbar, nån handling, etc.

Nej, inte om jag uttryckligen fått höra att jag inte ska. Det om något hade jag tyckt var otrevligt. Däremot uppskattar jag - som en del i ett lättsamt samkväm t ex semester - få en hint om vad jag ska bidra med. "Du kan väl bjuda på middag någon dag", t ex.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 391
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 607
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 247
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 757
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp