Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

...fast TS skrev ju nyss att det inte finns något boende/internat på skolan.:(
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

*KL*

Nussikan, Bubbel och Movi, tack för svar! :)

Bubbel, Movi: det finns tyvärr inget internat.

Bubbel, Nussikan: Vi ska försöka få tag på ett rum åt dottern till nästa stalltjänstvecka! Jag är inte helt pigg på att låta farbröderna stå, de blir liksom lite odrägliga att rida sen...:angel: vilket inte blir så kul med tanke på skaderisken :cool:
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

men det finns ju inackoeringsvidrag å sånt väl?bostadsbidrag, studiebidrag? Det blir nog tufft för din dotter att klara studierna om hon ska pendla så långt och det inte finns så många bussar..

ge henne en eu-moppe så är problemet löst!
eller sälj hästarna?(eller kanske sälja en?låter kanske lite i överdrift men är inte utbildning viktigare?)
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Hon kan inte få en epa då?
Då kan hon ju ta sig dit även vid kasst väder.
Tänkte på att med en moppe kan man bli rätt blöt
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Tack för dina synpunkter! :)

men det finns ju inackoeringsvidrag å sånt väl?bostadsbidrag, studiebidrag? Det blir nog tufft för din dotter att klara studierna om hon ska pendla så långt och det inte finns så många bussar..

Studiebidrag får hon redan, men en del av det går till hästarna, så det räcker inte att betala någon hyra med det som är kvar. Inacktillägget är inte heller tillräckligt stort för att klara en hyra på en lägenhet.
Visst är det långa dagar, men det visste vi före. Det var stalltjänsten och problemen att ta sig dit, vi inte visste om så långt i förväg, och då är det lite svårt att planera! :idea: Dottern är f.ö mkt envis, så att hon ska fixa skolan med pendling tvekar jag inte på! :cool:

eller sälj hästarna?(eller kanske sälja en?låter kanske lite i överdrift men är inte utbildning viktigare?)

Sälja hästarna kommer inte på fråga då de snart är 24 och 25 år...de ska bo kvar hos oss tills det är dags att vandra vidare! Visst är utbildningen viktig, vi får jaga en medryttare helt enkelt! :)
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Ang. ersättning när du får skjutsa henne till bussen: När jag och mina syskon gick på gymnasiet hade vi sisådär en 4,5-5mil till skolan och ca 8,5-9km till närmaste busshållplats, vilket innebar att mamma fick skjutsa och då FANNS det ett bidrag man fick söka hos kommunen för detta. Inte jättemkt men i alla fall så det täckte en del bensin kostnader.

Om det nu inte finns internat, det finns inget vandrarhem el. liknande som hon kan bo på? Var bor de andra eleverna? Och beträffande hästarna så får du kanske offra dig den veckan eller ta smällen när de har stått. Det måste ju vara det minsta problemet, dotterns skola går väl ändå före?!

MEN jag tycker att man ska ta diskussionen med skolan om att det är dåligt att denna info inte kommer redan när man söker dit. Och att de borde ha någonstans för pendlande elever att bo under dessa veckor, i alla fall förslag på var de kan bo.
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Tack för din synpunkt! :)

Hon kan inte få en epa då? Då kan hon ju ta sig dit även vid kasst väder. Tänkte på att med en moppe kan man bli rätt blöt

Bra idé, men vi försöker hitta ett rum på orten till nästa stalltjänstvecka!
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Tack för svaret, ska kolla upp det med kommunen!

Ang. ersättning när du får skjutsa henne till bussen: När jag och mina syskon gick på gymnasiet hade vi sisådär en 4,5-5mil till skolan och ca 8,5-9km till närmaste busshållplats, vilket innebar att mamma fick skjutsa och då FANNS det ett bidrag man fick söka hos kommunen för detta. Inte jättemkt men i alla fall så det täckte en del bensin kostnader.

Om det nu inte finns internat, det finns inget vandrarhem el. liknande som hon kan bo på? Var bor de andra eleverna? Och beträffande hästarna så får du kanske offra dig den veckan eller ta smällen när de har stått. Det måste ju vara det minsta problemet, dotterns skola går väl ändå före?!

De flesta eleverna bor på orten, det är väl runt 5-7 st som pendlar, vissa har närmare, andra har längre resväg än vad dottern har!

Med 3 yngre hemmavarande barn (som har sina aktiviteter) + heltidsstudier för egen del kan jag inte "offra" mig så mkt mer än jag redan gör, iom att jag sköter vårat stall den veckan dottern har sin stalltjänst på skolan. Hinner tyvärr inte rida två hästar också, önskar ibland att dygnet hade mer än 24 h...;)
Ja, det är ju inte jag som får ta smällen när hästarna stått en vecka, det är ju dottern som rider...:angel:

MEN jag tycker att man ska ta diskussionen med skolan om att det är dåligt att denna info inte kommer redan när man söker dit. Och att de borde ha någonstans för pendlande elever att bo under dessa veckor, i alla fall förslag på var de kan bo.

Ja, det är väl eg. detta jag opponerar mig emot, även om det kanske inte klart framgår av mitt första inlägg! Jag är inte negativ till stalltjänsten i sig (det är ju viktigt att lära sig hur det går till innan den dagen dottern ska ut i arbetslivet) men det är bristen på info jag inte gillar! :confused:
Tyvärr får man ordna bostad på egen hand och det är inget alt. i dagsläget! :)
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Vet du - jag tycker att du är gnällig.
Då det största problemet verkar vara hästarna hemma.

Gymnasiet är på ett annat vis än Grundskolan.
Där så kan man faktiskt vara tvungen att hjälpa till både praktiskt och ekonomiskt på vissa av linjerna.
Att be att få sova över hos någon klasskamrat under stalltjänstveckorna och erbjuda kamratens familj ersättning för det är väl en bagatell?
Gymnasieskolan är inte serverad.
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Vet du - jag tycker att du är gnällig.
Då det största problemet verkar vara hästarna hemma.

Tack för din åsikt! :)

Gymnasiet är på ett annat vis än Grundskolan.
Där så kan man faktiskt vara tvungen att hjälpa till både praktiskt och ekonomiskt på vissa av linjerna.
Att be att få sova över hos någon klasskamrat under stalltjänstveckorna och erbjuda kamratens familj ersättning för det är väl en bagatell?
Gymnasieskolan är inte serverad.

Det jag vänder mig emot är (i mitt tycke) bristen på information i god tid från skolan, så att jag kan få planera för hur jag och resten av familjen ska hantera situationen.
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

*Lånar egen knapp.*

Som man frågar får man svar, och det har jag fått! :)

Tack till alla som tagit sig tid och svarat i tråden!
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Övriga familjen är inte inräknad då det gäller gymnasiet.
Så det är inte du som skall planera längre - det är gymnasisten.

Släpp taget - det är inte din buisness längre.
Gymnasister skall stå på egna ben och lösa sina egna problem.
Vem av er har det egentliga ansvaret för hästarna hemma?
Om du motsätter dig att ni gör er av med dem så får du lösa det problemet.

Ni är nu 2 separata individer - vänj dig, för det blir värre.

Inte_Ung med dotter i Artist-skola.
Det är bara att gilla läget och åka med.
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Övriga familjen är inte inräknad då det gäller gymnasiet.Så det är inte du som skall planera längre - det är gymnasisten.

Intressant aspekt då gymnasisten inte är myndig! Jag är ff vårdnadshavare och anser mig vara involverad i dotterns skolgång tills hon är myndig.

Nu förstår jag inte riktigt, då du tidigare påpekade följande:

Gymnasiet är på ett annat vis än Grundskolan.
Där så kan man faktiskt vara tvungen att hjälpa till både praktiskt och ekonomiskt på vissa av linjerna.

Visst blir väl familjen inräknad i detta?

Släpp taget - det är inte din buisness längre.
Gymnasister skall stå på egna ben och lösa sina egna problem.
Vem av er har det egentliga ansvaret för hästarna hemma?
Om du motsätter dig att ni gör er av med dem så får du lösa det problemet.

Det måste väl ändå vara olika från gymnasist till gymnasist, om man kan stå på egna ben och lösa sina egna problem när man nyss har fyllt 16?
Vår 16-åring är dessutom inte så talför i skolan utan det kommer hemma. Det är något hon behöver jobba på vilket hon vet om. Under tiden tänker jag föra hennes talan om hon ber om det. Jag tycker det är min skyldighet som förälder. :)

Jag som vuxen har huvudansvaret för hästarna.
Varken min dotter eller jag vill göra oss av med hästarna, det var ett förslag i ett inlägg, vilket jag inte ser som ngt alt.

Jag var kanske lite "het" när jag skrev det första inlägget, är det ok eller...:confused:


Ni är nu 2 separata individer - vänj dig, för det blir värre.

Jag har två äldre döttrar så jag vet hur det kan bli! :)
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Det jag menar är att från skolans synvinkel så är det Gymnasisten som är kontaktperson och som måste planera med sin familj om vad som fungerar.
Skolan planerar inte längre tillsammans med föräldrarna på samma vis som under högstadiet.

Gymnasisten väljer skola och program och måste därför själv se till att det hela fungerar.
Att ni har hästar hemma som Gymnasisten måste hinna med är inte skolans problem.
Det är Gymnasistens problem.
Det är också Gymnasistens skyldighet att ta reda på sådana saker som stalltjänst.
Något som jag trodde att alla visste att det ingår i naturbruk.

Jag tycker att du lägger ett ansvar på skolan som skolan inte har.
Om din dotter inte är mogen för att ta det egna ansvaret så är det ett annat problem.
Av normala gymnasister så förväntas det att de kan klara sig själva på annan ort om de nu söker till annan ort.

Om du nu har två äldre döttrar så borde du ju egentligen veta detta.

16-åringar är myndiga på många sätt.
Straffmyndiga, ekonomiskt myndiga och anses kunna ta ansvar för sin sexualitet.
Så att anse att de själva kan ta ansvar för sin skola är inte direkt att överdriva.

Det familjen måste ta ställning till är dock om den kan tillmötesgå gymnasistens önskemål om val av utbildning och utbildningsort.
Det är en fråga för familjen internt och inte skolan.
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Det jag menar är att från skolans synvinkel så är det Gymnasisten som är kontaktperson och som måste planera med sin familj om vad som fungerar.
Skolan planerar inte längre tillsammans med föräldrarna på samma vis som under högstadiet.

Ok, då förstår jag hur du menar! Men det måste väl ändå vara olika från skola till skola? Det är min erfarenhet! Gymnasier jag har erf. av är väldigt måna om en god kontakt och samarbete med hemmen.

För att kunna planera måste man vara mogen för det, och dottern jobbar på det. För övrigt säger Lpf 94 detta om samarbete med hemmet:

När det gäller ungdomar skall skolan samverka med hemmen.

Sen kan man iofs diskutera vad samverkan är! :)

Gymnasisten väljer skola och program och måste därför själv se till att det hela fungerar.

Om skolan säger att det fungerar för de som pendlar, och sen visar det sig att det inte gör det var 10:e vecka, för att det tillkommer ett nytt moment, är det tillåtet att blir lite upprörd då?

Att ni har hästar hemma som Gymnasisten måste hinna med är inte skolans problem. Det är Gymnasistens problem.

Var tycker du att jag har skrivit att det är skolans problem? :)

Det är också Gymnasistens skyldighet att ta reda på sådana saker som stalltjänst.
Något som jag trodde att alla visste att det ingår i naturbruk.

Ja, det är denna fråga som eg. är den primära, och jag ber om ursäkt att det inte framgår av mina inlägg! Vi, dotter och jag, har varit i kontakt med skolan långt innan dottern sökte dit, och inte en enda gång har det nämnts något om stalltjänst?
Det står inte heller i det infoblad som finns att hämta på skolan eller på nätet.
Detta är en skola med bara hästinriktning, dvs det finns inga andra djur på skolan.
Jag är väl korkad som inte fattade att det skulle ingå stalltjänst som skulle börja kl. 7 på morgonen!

Jag tycker att du lägger ett ansvar på skolan som skolan inte har.
Om din dotter inte är mogen för att ta det egna ansvaret så är det ett annat problem.

Ja, hon jobbar med det, som jag skrev tidigare.

Av normala gymnasister så förväntas det att de kan klara sig själva på annan ort om de nu söker till annan ort.

Hur definierar du ordet normal? :)

Om du nu har två äldre döttrar så borde du ju egentligen veta detta.

Döttrarna är MYCKET olika till sin mognad och till sitt sätt!
Den äldsta klarade mycket bra att ta reda på info, flytta och så vidare, när det var dags för henne att gå på gymnasiet. Hon var visserligen ett helt år äldre, om nu det kan spela någon roll.
Dotter nr 2 behöver också arbeta med sitt självförtroende och annat, så hon är olik på ett annat sätt. Hon valde en utbildning nära hemmet.
Det hade dotter nr 3 också gjort, om det funnits!


16-åringar är myndiga på många sätt.
Straffmyndiga, ekonomiskt myndiga och anses kunna ta ansvar för sin sexualitet.
Så att anse att de själva kan ta ansvar för sin skola är inte direkt att överdriva.

Ja, här har vi delade meningar om själva skolbiten! :)

Det familjen måste ta ställning till är dock om den kan tillmötesgå gymnasistens önskemål om val av utbildning och utbildningsort.
Det är en fråga för familjen internt och inte skolan.

Vi ansåg att det var möjligt för 16-åringen att söka och gå utbildningen på denna ort med den info vi hade innan dottern sökte dit.

Förutsättningar har ändrat sig.

Vi jobbar på att gilla läget! :)
 
Sv: Är jag en snål, otacksam och grinig morsa???? (långt, varning för gnäll)

Vi, dotter och jag, har varit i kontakt med skolan långt innan dottern sökte dit, och inte en enda gång har det nämnts något om stalltjänst?
Det står inte heller i det infoblad som finns att hämta på skolan eller på nätet.
Ja det här är väl själva grundbulten i problemet hos skolan.
Alla naturbruks-skolor som jag har kommit i kontakt med, om så bara på nätet, har haft den informationen.
Och det är det väl lämpligt att ge skolan litet kontruktiv kritik angående bristande information.

Hur definierar du ordet normal?
Normalt utvecklad för åldern.
I det här fallet som skolmognad fast senare.
Gymnasiemognad kanske jag borde ha skrivit.
Om man inte är gymnasiemogen så kanske man bör vänta ett år.
Eller välja en utbildning nära hemmet.

Gymnasiet är ju en skola med riksintag på vissa udda linjer och då så förväntas det ju att man kan flytta och klara sig själv.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 482
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
839
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 835
Senast: Habina
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
920
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp