Bukefalos 28 år!

Är Krafft ett dåligt foder?

Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Återigen jag är imponerad av hur mycket din Krafft svällde. Inte ens min betfor sväller så mycket.

Mvh

Tora

jo jag var själv ganska imponerad :angel:

Förlåt, men om du någonstans hittar att jag skrivit "du har fel" eller "det kan inte stämma" till någon så lovar jag att ta tillbaka. har aldrig menat så, och minns inte att jag någonstans skrivit så - men jag anser mig själv äga lika stor rätt som andra att berätta om MINA erfarenheter av krafft :)
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

jo jag var själv ganska imponerad :angel:

Förlåt, men om du någonstans hittar att jag skrivit "du har fel" eller "det kan inte stämma" till någon så lovar jag att ta tillbaka. har aldrig menat så, och minns inte att jag någonstans skrivit så - men jag anser mig själv äga lika stor rätt som andra att berätta om MINA erfarenheter av krafft :)

Självklart har du det!
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Har läst här i trådarna och det är många som inte alls gillar Kraffts produkter, har dock inte fått någon förklaring till varför det skulle vara så dåligt? Enda anledning är att det är stora och hårda pellets har jag läst, men det är ju lätt att lösa genom att blöta.

Jag själv ger mitt högdräktiga Krafft grov 125 och hon är i jättebra hull.

Så nu skulle jag vilja ha synpunkter på deras produkter från er bukare!

Jag har fodrat olika hästar med det i 10 år. Den enda nackdelen är väll att det är dyrt om man har många hästar. Det har inte jag, så de får Kraffts Lucern, pellets och hackad strå
samt om det behövs, krafft groov 90.
Så mycket skitsnack om ett foder som om krafft har jag dock aldrig hört.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Kl

tänkte försöka väcka liv i den här gamla tråden:D

Jag ska byta över till krafft från hippo då jag tycker hippo har uselt utbud. Samt att kraftftprodukterna är mer lättillgängliga och lättare att kombinera. "gasa bromsa modellen".

Min fråga är : Är dom koncentrerade krafftpelletsen ngt att ha lr rekommenderar ni att blanda själv?
Om priset är likvärdigt mellan pellets och att blanda själv, vad är bäst att ge?
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Hmmm, jag föredrar Hippo just för att deras sortiment är mer komplett och smakligare för hästen...
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Tycker att folk håller på och pyttsar alldeles för mycket med kraftfoder. De flesta hästar i Sverige klarar sig nog alldeles utmärkt på ett bra hö/hösilage i rätt mängd och mineraler och bara en mindre mängd kraftfoder. Mina unghästar är i perfekt hull och de får nästan bara hösilage (som var skördat 2 veckor senare än vanligt).
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Tycker att folk håller på och pyttsar alldeles för mycket med kraftfoder. De flesta hästar i Sverige klarar sig nog alldeles utmärkt på ett bra hö/hösilage i rätt mängd och mineraler och bara en mindre mängd kraftfoder. Mina unghästar är i perfekt hull och de får nästan bara hösilage (som var skördat 2 veckor senare än vanligt).

Mmm... men då har inte alla unghästar, som du och jag har... :angel:

Fatima * 840423
m en hel del fullblodsinslag

Som för närvarande är under igångsättning

Ordet nog, duger inte för mig. Jag vill veta att min häst klarar sig utmärkt på ett bra grovfoder, med lagom tillskott av kraftfoder.

Man kan inte dra alla hästar över en kam och säga att det står här i boken "XXXX" att en normalhäst i normalkondition, normalhull och i normalvikt SKA ha 8 kg hö, 2 kg havre, tre morötter och en skopa mineraler, PUNKT SLUT.

Eller som en av mina stallkompisar just nu. "De behöver inte så mkt mat ute nu längre, det finns så mkt att äta ute (lerhage, fläckvis 1 mm gräs och hästarna barkar träd)." eller ännu roligare... "Jag vill inte ha en fet häst, som får problem med lederna!!!!" (Hästen är en tunn, ynklig omusklad, ridtravare, som är riden ett fåtal gånger)

Man måste se till individen, vad som passar den och den hästen bäst.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Man måste se till individen, vad som passar den och den hästen bäst.

Mvh

IngelaH

Klart att man måste se till individen men i Sverige har vi nästan större problem med feta hästar än tunna. Foderstatsberäkning så att det blir rätt (med grovfoderanalys).
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

vi säger att det föds en bebis som är 50 cm lång. den växer och blir en meter lång (dubbelt så lång), växer lite till och blir 150 cm lång (alltså 3 ggr så lång)
PRECIS som MIN krafft :) en storlek som blir dubbelt så stor och sedan en till del (lika stor som första) = 3 ggr ;)

eller..
En chokladkaka som har 4 rutor. vi lägger dit 4 rutor till (dubbelt så mycket) och sedan 4 till (alltså tre ggr så mycket, 12 rutor).

Men skillnaden här är ju att det är inte varje "korn" i pelletsen som sväller till sin3-dubbla storlek, "kornet" sväller knappt något utan själva svällningen består till absolut största delen av vatten. Som dessutom gör att det blir ytterst lättuggat.

En chokladkaka där du lägger till fler rutor består ju bara av chokladkaka och inte så att du (som med pelletsen) hällt dit 2/3 av mängden vatten vilket gör att chokladkakan blir mojsig och sväller i konsistens men varje korn i chokladkakan sväller knappast speciellt mkt även om det dynbart (kanske) ser ut att bli större mängd.

Jag blöter både lusern och krafft protein (och självklart betfor). Betforen upplever jag definitivt ökar sin storlek, de andra blir bara mojsiga av vattnet och faller isär om de får ligga i blöt nog länge.
Jag blöter i varme/ljummet vatten under ganske kort tid, nog för att det ska blir mjukare men inte nog länge för att det ska bli en gröt.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Klart att man måste se till individen men i Sverige har vi nästan större problem med feta hästar än tunna. Foderstatsberäkning så att det blir rätt (med grovfoderanalys).

Hur gjorde bönder, militärer, tävlingsryttare och andra hästmänniskor, innan analys, foderstatsprogram och/eller datorer fanns?

Och ja, jag analyserar och gör foderstatsberäkningar enligt konstens alla regler. Min dam funkar allra bäst på en foderkvot runt 6.7. Men jag stirrar mig inte blind på ett vitt papper med en massa siffror. Utan jag tittar, klämmer och kramar :love: på min häst också. Tittar var hon musklar sig, fyller ut, när hon har pigg, vaken blick och är blank i pälsen.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Försöker fråga igen...börjar känna mig som en skiva som hackar:D

Min fråga är : Är dom koncentrerade krafftpelletsen ngt att ha lr rekommenderar ni att blanda själv ?
Om priset är likvärdigt mellan pellets och att blanda själv, vad är bäst att ge?
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Försöker fråga igen...börjar känna mig som en skiva som hackar:D

Min fråga är : Är dom koncentrerade krafftpelletsen ngt att ha lr rekommenderar ni att blanda själv ?
Om priset är likvärdigt mellan pellets och att blanda själv, vad är bäst att ge?

Bäst och bäst, det är ju svårt att säga, utifrån hur pass högpresterande häst du har och vad du behöver få ut av foderstaten, efter grovfoderanalys och hur din häst ser ut.

För min häst har de färdiga koncentrerade krafftpelletsen fungerat bra, även om jag i dag har gått över till müslifoder, beroende på att damen börjar komma upp i åldern och det känns som att müslin då är ett passande foder till henne.

Om du ska blanda själv och få likvärdigt foder, som de koncentrerade krafftpelletsen, måste du ju köpa en hel del olika fodersorter, då pelletsen innehåller det mesta... Det är ju ungefär som när man är ett enmanshushåll och står och funderar på färdigrätt, eller att köpa femhundrasjuttioåtta olika råvaror för att tillverka något smaskigt till kvällen.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

lite inne på dom banorna oxå. Känns även lite tryggare med att veta att han får i sig allt genom dom färdiga pelletsen.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

beror väl lite på vad man har för hö m.m.

Krafft själv ansre ju att om man ger deras koncentrat så behöver man i princip inte ge något mer.

Min häst får idag pluss protein pga av att kvoten ligger så lågt med bara hö och får inte upp det med bara havre. Så dags läget tycker jag att koncetraten är bätter än att blanda själv även om min oxå får havre och betfor Kanske räknas som att blanda? Men sen till nästa hö säsong kanske jag ine alls tycker att koncentraten funkar något bra.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Och nu tror jag inte jag pratar om samma sak :)

färdigfoder= grund, sport, groov 90/125, ponny

koncentrat= pluss protein, pluss energi och vissa müsli
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

lite inne på dom banorna oxå. Känns även lite tryggare med att veta att han får i sig allt genom dom färdiga pelletsen.

Vilket är en ack så vanlig men ack så felaktig tro.

Vad som är bäst beror på vad du behöver komplettera ditt grovfoder med. Det kan räcka med tre morotsbitar eller så är det massor som behöver justeras både i näring och mineraler.

Att ditten eller datten foder i x mängd skulle lösa alla foderproblem, det är ren goja från fodertillverkaren för att invagga icke pålästa hästägare i en falsk trygghet och öka omsättningen för företaget.

Har man tur däremot så KANSKE ett fullfoder kan passa perfekt till ens grovfoder och därmed lösa mycket pusslande och då är det verkligen kanon.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Oftast får mna ju alltid komplettera med ngt. Men jag drog jämförelsen att det kändes ändå lättare än att börja mixtra ihop allt själv från grunden.

JAg har börjat komplettera min havre med energi pluss.

På hösten/vintern får han xtra b-vitamin,sojaolja samt lucern.
 
Sv: Är Krafft ett dåligt foder?

Tycker att krafft grund och över huvudtaget att alla bas/grund foder är rätt så onödiga och dyra istället för att ge rena foderslag som havre , men gillar groov 125 och müsli grön som gett fina hästar och även krafft protein är bra.
Blöter dock pelletsen om jag ger det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 730
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 140
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 711
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp